2 O o 6 Pensioenfondsen niet jang voor komst euro Basisuitwerking voor euroscan in Rabolnfobank Jaarlijkse opiniepeiling onder Rabobankmedewerkers van start Centrale mailing Cijfers Trends Prijswinnaars zien 'brood'in TrefPunt euro Centrale afspraak voor vermelding telefoongids 19 9 7 LU Rabobank onvolledig geciteerd over beleid coffeeshops Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 287 Week 25 Vrijdag 20 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Ruim honderd pensioenfondsen, goed voor 500 miljard gulden belegd vermogen, trokken woensdag naar Tilburg. Een dag na het Verdrag van Amsterdam probeerden ze samen met Interpolis de gevolgen van de euro voor de pensioenen te achterhalen. "Het zal allemaal wel meeval len", dachten de meeste aanwezigen na afloop, ondanks het feit dat de sprekers op de conferentie behoorlijk wat bedenkingen hadden. Eén van de sprekers was Robin Linschoten van Interpolis. Hij noemde vertrouwen en de toekom stige stabiliteit kritische factoren voor het doorgaan van de EMU op 1 januari 1999. De rol van Italië is daarin doorslaggevend volgens hem. "Er is te weinig vertrouwen in Italië, nu en voor de toekomst. Het land heeft gigantische pen sioenverplichtingen en heeft daar voor niks gereserveerd." Italië moet dan ook buiten de EMU blij ven, zo zei hij. "En dat wordt een probleem. Italië is de grondlegger van de Europese Unie. Bovendien wil Chirac Italië erbij hebben. Maar het meegaan van Italië bete kent een zwakke euro." Econoom Jac Sijben is het met Linschoten eens, maar verwacht wel dat de EMU er komt, mét Italië. Zelf is hij voorstander van een kleine, sterke kopgroep, die als katalysator werkt op de andere Europese landen, die dan later kunnen toetreden. Anton van Nunen, adjunct directeur Beleggingen bij Inter polis, ziet grote risico's voor de pensioenfondsen als de euro er is. "De inflatie zal stijgen. En dat is dodelijk voor de pensioenfondsen, omdat ze door indexatie bijna alle maal de inflatie willen bijhouden." Ander risico is de vergrijzing, aldus Van Nunen. "Noord-Europa heeft duidelijk beter gezorgd voor de toekomst van de ouderen dan Zuid- Europa, terwijl juist daar de ver grijzing het snelst toeneemt. Vraag is wie dit uiteindelijk gaat betalen." Uit een enquête bleek dat de meeste van de aanwezige pen sioenfondsen, samen goed voor meer dan de helft van de in Nederland belegde pensioengel den, op tijd klaar zijn voor de euro. Ze denken dat een inflatie stijging geen of slechts een geringe premieverhoging tot gevolg heeft. De kosten van de invoering van de euro wordt gedekt door een pre miestijging en geld uit de reserves. Dc Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) staat weer voor de deur. Vandaag en morgen valt bij 2.400 medewer kers van plaatselijke banken en Rabobank Nederland een vragenlijst in de bus, waarop ze hun mening kunnen geven over de Rabobank als coöperatie, financiële dienstverlener en werkgever. POPIA is een gezamenlijk project van het Directoraat Personeel en de stafgroep Corporate Communicatie. Het externe bureau Research en Marketing BV voert het onderzoek uit. Door de enquête jaarlijks te herhalen is te zien of de beleving van Bedrijven Advies Banken kunnen zich met ingang van maandag inschrijven voor de centrale mailing van Rabobank Cijfers Trends. Hiervoor is een inschrijfformulier opgenomen in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank. Begin volgende week staat meer informatie in de Rabokrant. de Rabobankidentiteit en het ar beidsklimaat door de medewerkers is veranderd. Vorig jaar waren de deelnemers positiever dan in 1995. De medewerkers die worden benaderd voor het onderzoek zijn willekeurig geselecteerd uit het personeelsbestand en de door hen verstrekte informatie wordt ano niem verwerkt. De uitkomsten van het POPIA- onderzoek zullen ter sprake komen in vergaderingen van de Hoofddirectie, de leiding van het Werkgebied Aangesloten Banken en Rabobank International en de Centrale Adviesraad Arbeidsaan- gelegenheden Rabobankorgani- satie. Ook worden ze gepresen teerd aan de regionale adviseurs Personeel en Organisatie-ont wikkeling en komen ze aan de orde in de interne media. "Ik zie brood in TrefPunt omdat daar méér in zit." Deze slagzin van de beer Weikamp uit Lichtenvoorde was goed voor een door Herman Brood beschilderde IMB Aptiva PC. De slagzin was onderdeel van een prijs vraag in het blad Varié. In totaal werden in het CyberPlaza, het multi mediacentrum van Rabobank Nederland in Eindhoven, vijf winnaars gehuldigd. Uit handen van TrefPunt manager Harry den Braven ontvin gen zij naast de pc ook een certificaat van echtheid. Christiaan de Groot was de jongste prijswinaar. Zijn slagzin luidde: "In zie brood in TrefPunt, omdat kwaliteit en snelheid zo broodnodig zijn. Relatiebeheer Relatiebeheerders die bij hun klanten de euroscan uitvoeren, krijgen de beschikking over een basisuitwerking. Deze is opge steld in de vorm van een rapport met daarin een aantal tekstblok ken en ruimte voor de onder zoeksgegevens van de klant. De relatiebeheerder kan het volledi ge rapport gebruiken om de uit komsten van de euroscan, waar mee de gevolgen van de invoering van de euro in beeld worden gebracht, toe te lichten tijdens een gesprek met de klant. De basisuitwerking is vanaf maan dag te vinden in het dossier wyzeOO, onder de rubriek Rabokrant van de Rabolnfo bank. Euro Infodesk (030)216 40 00 De Volkskrant van don derdag heeft de Rabobank onvolledig geciteerd in een artikel over een mogelijke rechtszaak van coffeeshop houders tegen onder meer de ABN AMRO. Het dag blad schrijft dat een Rabobankwoordvoerder heeft ontkend dat het beleid inzake coffeeshops is gewij zigd. Er zou 'geen algemeen advies' zijn gegeven aan de banken. Woordvoerder Jan Dost van Externe Communicatie legt uit dat de zinsnede slaat op de vraag of Rabobank Nederland, in navolging van de ABN AMRO, de banken inmiddels heeft geadviseerd alle relaties met coffeeshop houders te verbreken. Wat de Volkskrant heeft verzuimd te vermelden is dat er wel een advies naar loka le banken is uitgegaan in april, om de bestaande rela ties nog eens tegen het licht te houden en om geen nieu we relaties aan te gaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor cof feeshophouders die door andere banken de deur zijn gewezen. Deze adviezen zijn te vinden in circulaire 01/521, die in de Rabo lnfobank staat onder de rubriek geldige circulaires. Rabobank Nederland heeft een centrale afspraak gemaakt voor de vermeldingen van alle Rabobanken in de telefoongidsen. De uni forme vermelding is voor het eerst te zien in de telefoongids voor Utrecht die in juli in productie gaat. Omdat iedere lokale bank zijn eigen ideeën had over de vermel ding in het telefoonboek was er volgens Peter van Beelen van het Servicebureau Communicatie van Rabobank Nederland, spra ke van een allegaartje. "De invoering van het rose bedrij- vengedeelte maakte het er niet beter op. Het Servicebureau heeft daarom met TeleMedia, het bedrijf dat is belast met de verkoop van advertenties in de telefoongids, afspraken gemaakt voor een uniforme vermelding in het witte én rose gedeelte. Daarnaast wordt de vermelding in het rose deel uitgebreid met een advertentie over lenen en verzekeren. Voor het product hypotheken wordt voorlopig nog niet geadverteerd." De ver meldingen in de Gouden Gids werden al door Rabobank Nederland verzorgd. In het witte, alfabetische gedeelte van de telefoongids krijgt elke bank een vermelding met woord- en beeldmerk. Daaronder staat het kantoor adres of adressen in die plaats met het telefoonnummer. Het blok sluit af met vier Rabobank servicelijnen en het nummer van Interhelp. "In het rose bedrij- vengedeelte van elke gids wordt één blok met adresvermeldingen opgenomen onder de rubriek Banken. Ook hierbij worden woord- en beeldmerk afgebeeld. In de rubriek Financieringen adverteren we met de leenlijn, in de rubriek Verzekeringen met een algemene advertentie voor verzekeringen." Het nieuwe contract heeft een inkoopwaarde van circa 1,4 mil joen gulden, voor het centrale contract wordt 'slechts' een mil joen gulden betaald. Dat bedrag is lager dan de uitgaven van alle Rabobanken vorig jaar. "Dat komt omdat banken niet langer zelf inkopen en er dus geprofi teerd wordt van staffelkorting door de centrale inkoop. Als bij komend voordeel wordt er in het witte gedeelte gratis het woord en beeldmerk geplaatst, plus de vermelding van vijf servicelij nen." Zie verder pagina drie

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1