West-Flakkee wint eerste Cum Laude-prijs Europees groenfonds staat hoog op mijn verlanglijstje 'Deze pas lever ik niet meer in' Consultancy in de Segmentwijzer FA Mantelovereenkomst schoonmaakonderhoud in de Rabolnfobank Krouwel pleit op congres voor verruiming criteria De Rabobank West-Flakkee heeft de Cum Laude-prijs 1997 gewonnen. De Zuidhollandse bank kreeg de onderscheiding eerder deze week voor haar coöperatieve innovatieve initiatieven in 1996. Uit het juryrapport: 'De bank behartigt de belangen van de individuen én van de gemeen schap, onder het motto 'Coöperatie is commerciële gemeenschapszin.' De Cum Laude-prijs is dit jaar voor het eerst uitgereikt en werd in het leven geroepen door de Coöperatieve Fitnessclub. De club telt zo'n vijftig bestuurders en directeuren van lokale banken en streeft naar een nieuwe vorm en aanpak van coöperatieve leden be trokkenheid. De onderscheiding is voor de bank die, aldus de Fitnessclub, 'volgens moderne opvattingen de coöperatie voor haar leden en bewoners van haar werkgebied het beste zichtbaar maakt en aldus een inspiratiebron vormt voor andere Rabobanken.' De jury heeft de prijs toegekend aan de bank West-Flakkee omdat zij blijvend speciale aandacht geeft Informatie over de onlangs door Rabofacet Vastgoedmanagement afgesloten mantelovereenkomst voor het schoonmaakonderhoud staat vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. In de Rabolnfobank staan de tekst over de overeenkomst, het basis werkprogramma en de tarieven. De tarieven variëren met de omvang van het gebouw. In de Rabolnfobank staat ook een document waarin de basis voor deze classificatie is opge nomen. Het trefnummer voor meer informatie over de mantelovereen komst in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank is 713103. Rabofacet Vastgoedmanagement C (040) 217 72 71 aan vier bedrijfstakken in haar werkgebied: agrariërs, recreatie ondernemers, vissers en medici. Verder staat in het juryrapport dat het jaarverslag van de bank een voorbeeld is voor andere banken, omdat de gemeenschap hierin aan het woord komt. Lezers van de Rabokrant konden hun stem uitbrengen op de drie banken die genomineerd waren voor de onderscheiding: naast West-Flakkee waren dat Menal- dumadeel en Venlo-Blerick- Baarlo. Het aan tal inzendingen viel op het eer ste gezicht niet tegen: ruim tach tig. "Het was leuk om te zien dat vooral de medewerkers van de genomi neerde banken heel enthousiast waren", zegt Karen Verduijn van de Vraagbaak Coöperatie Innovatie, die zich ook bezighoudt met organisatorische zaken rond om de Cum Laude-prijs. "Maar de Directeur Aad den Hertog (I) krijgt de Cum Laude- prijs, een sculptuur, van bestuurder Wim Gaalman. animo van de rest viel tegen. Daarom hebben we ons idee om ook een publieksprijs uit te reiken laten varen. Hopelijk komt het er daar volgend jaar wel van." Financieel Advies 'Consultancy' is de naam van het vernieuwde hoofdstuk 10 van de Segmentwijzer Financieel Advies. Dit hoofdstuk komt in de plaats van 'Projecten Aan gesloten Banken'. De afdeling Consultancy van het segment FA van Rabobank Nederland is intensief bezig vorm en inhoud te geven aan het ondersteunen en begeleiden van lokale banken bij het veranderingsproces van het segment. Het nieuwe hoofdstuk gaat in op de stand van zaken en ligt nog deze week bij de banken. Financieel Advies (040)217 70 07 Relatiebeheer Bedrijven Advies Met de oprichting van de Service Organisatie Telebankieren wil de afdeling Telebankieren van Rabobank Nederland de kwaliteit van de ondersteuning voor Telebankierenldanten verbeteren. Bovendien moet het aantal vragen erdoor afnemen. De nieuwe ondersteuning richt zich in eerste instantie alleen op gebruikers van Rabo Telebankieren Extra. Inmiddels maken 8.000 klanten hiervan gebruik, de landelijke invoering staat in het najaar op het programma. In een recent onderzoek zeggen acht van de tien telebankiers weinig gebruik te maken van de helpdesk, die ze met een 7,3 waarderen. "We krijgen anderhalf telefoontje per gebruiker per jaar", zegt Paul Broekman van Telebankieren. "Dat lijkt inderdaad weinig, maar met 55.000 Telebankieren Extra-klan ten betekent dit toch ruim 300 tele foontjes per dag. Het is zaak dit goed te stroomlijnen, zodat het cij fer van 7,3 omhoog gaat." Belangrijkste wijziging in de nieu we opzet is de inrichting van één callcenter voor alle vragen en de invoering van de zogenoemde ITII. methodiek (Information Technology Infrastructure Library). Broekman: "Samen met een helpdeskprogram ma zorgt die ervoor dat meldingen gestructureerd vastgelegd en gerap porteerd worden. Je kunt dan heel snel bijsturen en waar nodig het programma aanpassen. Bovendien bouwen we een kennisbank op, waar uit de helpdeskmedewerker kan put ten. Dat betekent dat problemen sneller en kwalitatief beter opgelost worden. De klanttevredenheid zal daardoor toenemen." Via een Voice Respons Unit (VRU) bepaalt het callcenter of het om een bancaire of gebruiksvraag gaat. Bancaire vragen worden doorgeleid naar de lokale bank, gebruiksvragen naar Getronics. Het callcenter is ook na kantoortijd bereikbaar. De klant kan dan zijn telefoonnummer inspreken en wordt de volgende dag teruggebeld. In de Rabolnfobank staat maan dag onder de rubriek Rabokrant een brochure met uitgebreide tech nische informatie en een antwoord formulier, waarmee de invoering van de Service Organisatie Teleban kieren wordt voorbereid. Ook is hier mee een aantal hulpmiddelen voor de klant te bestellen, waaronder een instructiekaart in een muismat je. Banken kunnen het formulier tot 1 augustus terugsturen. Rabo Telebankieren C (040)217 77 80 Cliënten Advies De bank West- land Zuid-West vroeg Rik uit GTST te helpen om Europassen met Chipknip aan klanten te overhandigen. Cliëntadviseurs deden de com merciële hande lingen en daar na overhandigde de populaire acteur de passen. Vooral dames waren daar zeer van gecharmeerd. "Deze pas lever ik straks niet meer in", zei er één. In de kantoren konden klanten oefenen met de Chipknip. Bij de oplaadpunten stonden cliëntadviseurs om klanten te stimuleren de Chipknip meteen op te laden.Na een week is ruim dertig procent van de passen uitgegeven, het doel is om vóór de vakantie 85 procent te bereiken. Alle mensen hier hebben het gevoel dat ze de Chipknip moeten hebben", zegt Lian Bakx van Marketing Communicatie. Deze week start de stimuleringsactie Zorg dat je gezien wordt met je Chipknip'. Een promotieteam trekt er op uit en geeft iedereen met een opgeladen Chipknip de kans een fotocamera te winnen. "De oprichting van een Europees groenfonds staat hoog op mijn verlanglijstje", zei Bart Jan Krouwel tijdens de tweedaagse con ferentie van de Unico Banking Group in Amsterdam. De directeur Innovatie- en Groenfondsen en hoofd Strategisch Duurzame Ontwikkelingen van Rabobank Nederland constateerde dat de vraag naar projecten voor groenfondsen ook internationaal vele malen het aanbod overtreft. Krouwel pleitte voor verrui ming van de huidige criteria. "Een biologische landbouwer met het SKAL-certificaat kan een tractor groen financieren. Omdat de gangbare landbouw niet onder de regeling valt, komen gewone boeren, ook met milieuvriendelijke investerin gen, niet voor groenfinanciering in aanmerking." Tijdens de conferentie wissel den vertegenwoordigers van Europese coöperatieve banken die lid zijn van Unico hun erva ringen en ideeën uit over duur zaam bankieren en groenfond sen. Daarbij kwamen vragen aan de orde als: 'Hoe ver moet je als bank gaan om duurzame ontwikkelingen te bevorde ren?', 'In de kredietverlening, in de communicatie?' Een aantal banken op de Unico-bijeenkomst, zoals de RZB-Austria en de Zweedse Föreningsbanken, heeft de UNEP-verklaring van liet milieu orgaan van de Verenigde Naties ondertekend. Deze verklaring stelt, dat de bescherming van het milieu en het totstandbren- gen van een duurzame ontwik keling een gezamenlijke verant woordelijkheid is van politici, bedrijven en individuen en dat het tot de hoogste prioriteiten behoort van alle bedrijfsactivi teiten. Ondertekening van dergelijke verdragen is een verbintenis tot 'duurzaam bankieren'. Bij 'duurzaam bankieren' zal niet langer kredietverlening plaats hebben voor, of worden geparti cipeerd in activiteiten die een duurzame ontwikkeling belem meren. Juist het duurzame ope reren van een klant is dan van doorslaggevend belang en niet alleen de levensvatbaarheid van het bedrijf. De RZB-Austria is er nog niet in geslaagd om duurzaam ban kieren in de bancaire organisatie te integreren. Föreningsbanken heeft sinds de ondertekening van de verklaring in juli 1995 forse stappen gezet op weg naar duurzaamheid. Er zijn nieuwe producten ontwikkeld, zoals een 'pandapas' waarvan de bank van het bestede bedrag een half procent aan het Wereld- natuurfonds schenkt. De bank stelt als eerste Zweedse bank ook eisen aan de bedrijven aan welke krediet wordt verleend. Krouwel vindt dat ook de Rabobank ver moet gaan wat betreft het bevorderen van duurzame ontwikkeling. "Maar we moeten niet als enige Nederlandse bank trachten door middel van een restrictief rentetarief duurzaamheid te bevorderen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2