Klant heeft geen boodschap aan intern kredietbeoordelingsproces Banken beoordelen plannen van Nijenrodestudenten 'Coachen moet leiden tot een hecht team' Gilde onderstreept onafhankelijke positie met nieuwe aandeelhouders Panel tevreden over contacten met lokale bank Complete Opleiding Cliëntadviseur Relatiebeheer De structuur van de Rabobankorganisatie is bij uitstek geschikt om een fijne relatie op te bouwen, vindt financieel directeur Wilfried Klein van Royal Talens B.V. en lid van het klantenpanel Relatiebeheer. Over de bemoeienis van Rabobank Nederland bij grote financieringen is hij minder tevreden. "Op dat moment onder scheidt de bank zich niet meer van andere banken." Klein staat niet alleen in zijn opvatting, zo bleek tijdens een onlangs gehouden sessie met directeuren van diverse bedrij ven. Het feit dat de klant, als het om een grote financiering gaat, zijn verhaal twee keer moet ver tellen - eerst aan zijn eigen rela tiebeheerder, "die de situatie natuurlijk veel beter kent dan die man of vrouw in Eindhoven", en vervolgens aan een medewerker van Rabobank Nederland - roept irritatie op, evenals de tijd die met dergelijke aanvragen gemoeid is. "De relatiebeheerder is jullie product, kredietbeoordeling jul lie productieproces en daarvan wil ik geen last hebben", stelde een ander panellid kernachtig. Ook Klein is niet gecharmeerd van het feit dat zijn bank voor grote financieringsaanvragen naar Rabobank Nederland moet. "De lokale bank heeft een goed beeld van ons bedrijf. Zij weet precies wat wel en niet kan." Royal Talens is één van de groot ste leveranciers van kunstenaars benodigdheden ter wereld. "De kwaliteit van de lokale bank is het belangrijkste uit gangspunt. Dat wil zeggen dat kennisoverdracht voor ons een speerpunt is", reageert Fer Koehorst van Kredietrisicomana- gement. "Bij grote bedrijven als Talens gaat het echter veelal om complexe financieringen. Binnen de organisatie is afgesproken de verantwoordelijkheid voor het commerciële en het risico-traject Bedrijven Advies' Medewerkers van de Rabobanken Vecht en Plassengebied, Weesp- Muiden, Maarssen, Soest-Baarn en De Ronde Venen hebben onlangs hun medewerking verleend aan een afstudeerproject van 180 stu denten van universiteit Nijenrode. Ze beoordeelden het businessplan voor een nieuw bedrijf dat de studenten moesten schrijven. Elk team van zes studenten kreeg een uur de tijd om zijn plan tegenover de Rabobankmedewer- kers te verdedigen en financiering aan te vragen. Waarom besteden de banken er zoveel tijd aan? "Veel studenten hebben plannen om een eigen bedrijf te starten", weet Arend van der Marei, account manager Zakelijke Relaties van Rabobank Vecht en Plassengebied. "Door ze te helpen bij hun afstu deerproject voor het Intensief Doctoraal Programma versterken wij ons imago en verlagen we de drempel om straks naar de Rabo bank te stappen. De plannen waren over het algemeen goed, ze hadden een hoog realiteitsgehalte." Het beste team wil onder de naam Farmers House BV kippen mest van leghennen verwerken tot reukloze mestkorrels en die afzetten via tuincentra en aan boomkwekerijen. Ze wonnen daarmee een spontaan door de deelnemende Rabobanken beschikbaar gesteld geldbedrag. Nijenrode wil van de competitie een terugkerend project maken, de banken hebben al laten weten daar graag gehoor aan te geven. gescheiden te houden. Dit bete kent tevens dat de bank bij bepaalde financieringen een advi seur inschakelt." Koehorst vindt wel dat de adviesprocedure beter gestroomlijnd kan worden. "De klant moet zo weinig mogelijk merken van het interne proces. Momenteel onderzoeken we hoe we dat beter kunnen organiseren. Goede timing en een tijdig sig naal van de bank is en blijft ech ter cruciaal. Want ook daarmee voorkom je frustraties bij jezelf of de klant." Klein bankiert met plezier bij 'zijn' bank. "Mijn relatiebeheer der en ik gaan open en eerlijk met elkaar om. Als er iets is handelt hij het binnen de kortst mogelijke keren af. En als een oplossing niet direct te vinden is, dan geeft hij dat aan." Ook de andere panelleden zeggen een goede verstandhou ding te hebben met hun relatiebe heerder. Wel is het klantenpanel unaniem van mening dat relatie beheerders te weinig financiering salternatieven aandragen, zoals de voor- en nadelen van leaseconstruc ties en de financiering van groen projecten. Het laatste product is volgens de meeste panelleden nog nooit aan de orde gesteld. Klein: "Het is de taak van de bank om met verschillende oplossingen te komen zodat de klant kan kiezen" Relatiebeheer f (040) 217 77 00 Cliënten Advies Financieel directeur Wilfried Klein van Royal Talens B.V. "Het is de taak van de bank met verschillende oplossingen te komen. "Nieuwe aandeelhouders onderstrepen de onafhankelijke positie van Gilde." Dat zegt Executive Director Leendert van Driel van Gilde Investment Management over de toetreding van de Franse verzekeraar AXA, haar Nederlandse evenknie Interpolis en het Bedrijfspensioenfonds voor de Metaalnijverheid tot de kring van aandeelhouders van het Gilde Buy-Out Fund en het Gilde-IT Fund. In totaal is hiermee een bedrag van 150 miljoen gulden gemoeid. Van Driel vindt het verse bloed in de Gilde-gelederen, "een logisch vervolg op de koers die Gilde heeft uitgezet. Vorig jaar al zijn we, samen met de Rabobankorgani satie, tot de conclusie gekomen dat het uitermate zinvol is om de voor delen van de alliantie met de bank te combineren met een onafhanke lijke marktopstelling. Nieuwe aan deelhouders passen daar goed bij." Deze visie legde Gilde bepaald geen windeieren. Het bedrijf groei de het afgelopen jaar tegen de klip pen op en was bovendien nauw betrokken bij een aantal opvallen de transacties, waaronder Beeck en Digicash. Het voor investeringen beschikbare vermogen werd uitge breid naar 1,6 miljard gulden. In de eerste maanden van dit jaar investeerde Gilde ruim honderd miljoen gulden, een verdubbeling ten opzichte van het vorig jaar. Als het aan de Gildedirectie ligt, blijft het daar niet bij. Samen met AXA Frankrijk heeft Gilde inmiddels het AXA Fiquity Investment Fund opgericht met een omvang van tweehonderd miljoen gulden. Dit fonds richt zich op management buy-outs op Franse bodem. Ook in Israël is Gilde actief, als mede oprichter van het Cedar Fund, dat investeert in informatietechnolo gie. De nieuwe aandeelhouders hebben 28% van het Gilde 1T Fund in handen en 24% van het Gilde Buy-Out Fund. Van Driel verwacht dat binnenkort een nog hoger per centage in handen is van derden. Gilde Investment Management f (030) 251 05 34 Vier van zes 'kippenmestspecialisten' van Farmers House BV, studenten aan Nijenrode. "Coachen moet leiden tot de vorming van een hecht team waarin ieder zijn eigen kwaliteiten ontwikkelt en waarin men van elkaar leert en elkaar stimuleert", aldus Trix van Dam, coach en commercieel manager CA bij de Rabobank Epe-Vaassen. De coaches begeleiden op de bank cursisten die de Complete Opleiding voor de Cliëntadviseur volgen. Van Dam was vorige week een van de sprekers tijdens de uitreiking van het diploma Complete Opleiding voor de Cliëntadviseur. Volgens haar geeft de opleiding de cliëntadviseur een goede theoreti sche basis. De opzet van de cursus biedt bovendien de kans praktijker varing aan de balie op te doen. "Die ervaring is nodig om een kwalitatief goede cliëntadviseur te worden. Intensieve begeleiding op de bank is daarbij essentieel. Een coach moet aandacht en belangstelling hebben voor de medewerkers. Ze de kans geven hun kwaliteiten te ontwikke len en deze in de praktijk toe te pas sen. Maar ook de medewerker heeft daarin zijn eigen verantwoordelijk heid. Hij moet aangeven wanneer hij op bepaalde onderdelen meer ondersteuning nodig heeft." Miranda Gosselink sprak over haar ervaringen als cursist. Ook zij onderschrijft het belang van een goede begeleiding op de bank. "Je moet de opgedane kennis meteen in de praktijk kunnen brengen, anders verwatert het weer." Uit reacties van andere cursisten bleek datzij vijf cursusdagen inéén week erg zwaar vonden. Volgens Ank Petterson van Cliënten Advies wordt het programma aangepast en zullen er vanaf september niet meer dan drie cursusdagen in één week vallen. Van de 114 cursisten die eind vorig jaar begonnen met de Complete Opleiding Cliënt adviseur, heeft 82% alle modules met succes doorlopen. Hiervan hebben 32 ook alle bij de opleiding horende Nibe-examens afgelegd. Zij kregen het diploma uit handen van Cees van Tiggelen, segment manager Cliënten Advies Rabo bank Nederland. De anderen moe ten hierop wachten totdat ook zij de Nibe-examens hebben gehaald. Inmiddels zijn ruim vijfhonderd bankmedewerkers met de Complete Opleiding Cliëntadviseur bezig of hebben hem afgerond. In september en oktober starten er weer tien groepen. Banken kunnen zich hiervoor nog tot 1 augustus aanmelden bij de Rabobank- Academie. Het is ook mogelijk al een plaats te reserveren als de naam van de cursist nog niet bekend is. De bank kan de defini tieve naam dan later doorgeven. De prijs van de Complete Opleiding voor de Cliëntadviseur wordt met ingang van september verhoogd naar 6.500,- per cur sist. De vernieuwde brochure met alle informatie verschijnt eind juni. Cliënten Advies C (040) 217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2