Nieuw afsprakensysteem Rabofacet verbetert de communicatie met klant Modelbrieven voor consumptief krediet Bankieren simpelste beroep ter Deeltijdstudenten doen 'more than a study' in Barcelona 'Inhouding winst enige mogelijkheid om eigen vermogen te versterken' Vietnamezen op zoek naar de kern van de coöperatie De Ramses-methode, een wijze om tot afspraken tussen Rabofacet en haar klanten te komen, begint haar vruchten af te werpen. Gisteren tekende het Directoraat Personeel een overeenkomst met drie business units (BU's) van Rabofacet. Ramses staat voor Rabofacet Methode voor Service Catalogi en SLA's. Een SLA (service level agreement), is een overeenkomst waarin is bepaald wie wat wanneer doet en onder welke condities. Met deze aanpak tracht Rabofacet tot betere afspraken met haar klan ten te komen en vooral ook de onder linge communicatie te verbeteren. SLA's kunnen worden afgesloten tussen de opdrachtgever en één business unit van Rabofacet, maar het is ook mogelijk om tot afspra ken met verscheidene BU's te Management De Rabobank heeft een uitste kend eerste kwartaal achter de rug. Dus dringt de vraag zich op of een deel van de winst aan de leden zou moeten worden uitge keerd. Directeur van de Stafgroep Coöperatie Rabobank Nederland Jaap Hazen vindt van niet, zo blijkt uit een brief die vorige week in Elsevier werd afgedrukt. "Inhouding van de winst is voor ons de enige mogelijkheid om het eigen vermogen te ver sterken; permanente vermogens versterking is nodig om te kun nen blijven voldoen aan de groeiende kredietvraag", stelt Hazen, die met zijn brief reageer de op eerdere brieven van de heren Visser (Elsevier 3 mei) en Bommeljé (10 mei). Zij merkten naar aanleiding van het Elsevierartikel 'Rabo wil meer leden' (Elsevier 12 april) op dat de Rabobank de winst die zij maakt zou moeten uitkeren aan haar leden. Hazen noemt meer redenen waarom de Rabobank de winst niet uitkeert aan de leden: "Inhouding van de winst is voor de Rabobank de enige manier om ook voor de volgende generaties de continuïteit te verzekeren van een onafhankelijke bank, die uit sluitend op het realiseren van klantwaarde is gericht. Daar naast is het zo dat het huidige kapitaal niet alleen is verkregen door dienstverlening aan onze huidige leden; het vermogen is in de loop van bijna honderd jaar opgebouwd. Bovendien is het vermogen niet alleen verkregen door dienstverlening aan leden; ook de dienstverlening aan niet- leden droeg daar in belangrijke mate aan bij." komen. Voor de klant is dat een stuk overzichtelijker, want voor heen moest met elke BLI afzonder lijk worden onderhandeld. De eerste gezamenlijke SLA vol gens de Ramses-methode is nu een feit. Het Directoraat Personeel is de eerste klant van Rabofacet die een geïntegreerde SLA met meer Rabofacet-BU's heeft afgesloten. Het gaat om de BU's Fysieke Distributie, Centrale Computer Services en Print en Mailing Ser vices. Het Directoraat Personeel sloot de overeenkomst ten behoe ve van het Salaris- en Personeels informatiesysteem. Cliënten Advies Voor de banken met samenwerkingsvorm A zijn nu modelbrieven beschik baar. Deze brieven ntaken de communicatie over het beheer en de incasso van Persoonlijke Leningen en Doorlopende Kredieten eenvoudiger en eenduidiger. Een lokale bank met samenwer kingsvorm A doet zelf de funding, verzorgt het beheer, draagt het kre dietrisico en voert de administratie met behulp van de centrale toepas sing Consumptief Krediet Systeem (CKS). Voor deze banken is in het 'A visit to Barcelona' heet het verslag en het kreeg als ondertitel 'More than a study' mee. De acht opstellers zijn behalve staffunctio narissen bij Rabobanken ook vierdejaars deeltijdstudenten Management, Economie en Recht aan de hogeschool Zeeland in Vlissingen. Zij waren een kleine week met nog acht collega's in Barcelona in het kader van een uitwisseling met de Hogeschool Sarragossa. Hun afstudeeropdracht voor het vak Management was Catalaanse bedrijven indringen de vragen stellen over public rela tions, marketing, financiering en mission statements. "Er waren veel leermomenten", aldus deel nemer Theo Sinke, die vertelt uit stekend medewerking te hebben gekregen van de collega's van Popular Rabobank S.A. in Barcelona. Dankzij de bemidde ling van Mercedes Arauz bijvoor beeld, konden de studenten bezoeken brengen aan de beurs, de Seatfabrieken in Martorell, de Kamer van Koophandel, de wijn kelders van Freixenet en de haven. Op de beurs viel hen vooral het ontbreken van floorbrokers op. Seat, de Spaanse autofabrikant die 1.900 Seat's en Volkswagens per dag maakt, hanteert ecologi sche regels waaronder één opval lende: 'If you cannot reduce it, use it'. De 'Cambra Oficial de Comerc Industria i Navegacio de Barcelona' deed een boekje open over de Catalaanse economie. Freixenet verklaarde plechtig de beste én nummer een op de wijn markt te willen zijn. En de haven van Barcelona is de grootste con tainerhaven van het Middel landse Zee gebied die tot 2015 méér dan 500 miljard peseta's gaat investeren, zo kreeg het Nederlandse gezelschap te horen. Theo Sinke, relatiebeheerder Bedrijven van de bank Middel burg-Veere, weet meer van de trip naar Barcelona: (01 18-68 68 18). voorjaar een procesbeschrijving gemaakt van het beheer en incasso van consumptieve financieringen (Persoonlijke Leningen en Door lopende Kredieten). Nu zijn ook de in de procesbe schrijving genoemde modelbrieven beschikbaar. Het gaat om brieven die banken kunnen gebruiken in de communicatie naar de klant, naar Rabobank Nederland en naar derden, zoals bijvoorbeeld de deurwaarder. Bij de brieven die betrekking hebben op het inschakelen van de deurwaar der zit een korte instructie. Deze instructie hangt als commentaar ach ter de desbetreffende brieven. De procesbeschrijving en de model brieven staan vanaf maandag in de Rabolnfobank. De procesbeschrijving is te vinden onder de rubriek alfa-pro cessen, hoofdstuk 11.13-1'beheer en incasso consumptieve financierin gen'. De modelbrieven zijn opgeno men in de brievenbibliotheek van de Verkoopkist. Deze staat in de rubriek Rabokrant onder trefwoord 'kist97h'. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 Mm* mm m a "Bankieren is het simpelste beroep ter wereld. Je huurt geld en ver huurt het iets duurder." Met deze glasheldere filosofie willen Verre Oostenspecialist Klaas Hof van de Stichting Steun door Rabobanken (SSR) en Nguyen Quang Thai, directeur van de Vietnamese Bank of Agriculture, de Vietnamese plattelandsbevolking economische zelf standigheid bieden. Doi Moi, 'De nieuwe weg' en de Vietnamese variant van het Russische Glasnost, betekent voor hen een oud recept: dat van Raiffeisen. "Schilderachtig", roept menig toerist, op jacht naar het onge repte, als hij de minderheden in het noorden van Vietnam aan doet. "Nergens ter wereld heb ik schrijnender armoede gezien dan daar", nuanceert Hof het door kleurige reisbrochures en borrel praat van globetrotters in de hoofden van menig westerling vastgezette beeld van Vietnam. Ettelijke decennia na de Fransen en wat later de Ameri kanen leeft de Vietnamese bevol king in bepaalde delen van het land nog steeds met de gevolgen van napalm, agent orange en het communisme. Tussen het voor malige noorden en zuiden is het land over de volle breedte volle dig verwoest. Het opnieuw op bouwen zodat mensen er een bestaan op kunnen vinden, zal nog jaren vergen. In het grensgebied met China is het gemiddelde gezinsinkomen dertig dollar per jaar. Daar moe ten vijf mensen van leven. Zes maanden van het jaar lijdt de bevolking honger omdat er van wege de moesson niet kan wor den geoogst. Hof: "Die mensen hebben helemaal niets." De steun van SSR is dan ook hard nodig om de armsten een menswaardig bestaan te bieden. Hof is in Nederland om zes Vietnamese bankdirecteuren, onder wie drie vrouwen, te laten kennismaken met de westerse coöperatie, te rapporteren aan SSR en zijn ver huizing naar Singapore te regelen. Altruïsme komt in zijn woor denboek niet voor, noch door ideële of vage neo-koloniale motieven ingegeven liefdadig heid. Hof vindt dat ontwikke lingsprojecten slechts kunnen gedijen als ze op zuiver commer ciële basis zijn opgezet. "Alleen als de mensen hun lening terug betalen en daar rente over afdra- Vietnam, enkele decennia na de oorlog. Nog steeds een land met een grote economische achterstand. gen is continuïteit gewaar borgd." Daarbij gaat het niet om ingewikkelde financieringscon structies, maar om een eenvoudig spaar- en kredietsysteem dat de mensen kunnen begrijpen, vult Nquyen Quang Thai aan. "Net als Raiffeisen vroeger bij jullie. Simpel en doeltreffend." De Vietnamese deelnemers aan de door SSR opgezette spaar- en kredietgroepen regelen hun eigen zaken. In plaats van verantwoor ding af te leggen aan een bank, doen ze dat aan de groep. Wel is de Vietnamese Bank of Agri culture nauw betrokken bij het opzetten van de groepen en het opleiden van mensen. Nguyen: "Deze manier van werken past goed bij de cultuur en de demo cratische opvattingen van mijn volk." Hij hoopt dat de spaar- en kredietcoöperaties zich als een olievlek zullen uitbreiden over geheel Vietnam en is ronduit optimistisch over een werkelijk heid, die slechts op een dag reizen van Nederland ligt, maar er in ontwikkeling ver van is verwij derd. "Mijn volk is ijverig en slim. Ik geloof er heilig in dat we het redden." SSR C (030) 216 33 46

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2