Rabobank verliest (nog) meer klanten dan erbij komen 'Wereldfruitstudie'van Rabobank International verwacht veranderingen Limburgers voor de tweede maal winnaars van de Beurscompetitie 'BROOD-PC'S' Epe-Vaassen helpt ruiters in het zadel 19 9 7 Commercial jongeren nu op de radio Foto's Scholenquiz en Beurs competitie verwisseld Beurs i6o6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 283 Week 25* Maandag 16juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18» Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies De Rabobank is de enige grootbank die meer klanten verliest dan erbij komen. ABN AMRO en - in iets mindere mate - de Postbank doen daar hun voordeel mee: zij winnen meer klanten dan ze verliezen. Hun winst neemt echter wel af, evenals het verlies van de Rabobank. Dit staat in de jongste rapportage over klantentevredenheid. Verkooptrainers zeggen tijdens salesseminars wel eens geksche rend tegen de zaal: "Een klant is iemand die je van je werk afhoudt." Zij draaien de zaak met opzet om en onderstrepen daarmee hoe belangrijk het is om tevreden klanten te hebben. Het segment Cliënten Advies houdt de klantentevredenheid vanaf eind '94 doorlopend in de gaten. De nieuwste rapportage, waar voor 750 mensen tussen 18 en 70 jaar aan de tand zijn gevoeld, geeft informatie tot en met het eerste kwartaal van dit jaar. Klanten ervaren de Rabobank - vergeleken met ABN AMRO en Postbank - als minder stipt, met name bij overboekingen en het sturen van rekeningafschriften. Op dit moment loopt een onder zoek naar de manier om deze knelpunten op te lossen. De voorsprong van ABN AMRO als 'beleggersbank' is verdwenen. Het imago van de bank verlegt zich nu meer in de richting van verzekeringen. Inzoomend op de verschillen in beoordeling tussen Postbank en Rabobank springen een paar zaken in het oog. De eerste bank scoort beter op het instrumentele vlak, de laatste is sterker in de bediening. Voor advies gaan men sen eerder naar de Rabobank. De Rabobankklant stelt zich meer Financieel Advies Op de laatste dag van de Beurscompetitie kochten Geert Pelzer, kastelein van 't Podium in Venray, zijn broer Bert, Pierre Goumans en boekhouder Wil Gommans nog gauw wat AEX- en Top5-puts en verdienden daarmee op de valreep twee ton. Het team van Pelzer werd zo met een fictief kapitaal van ƒ3.771.286,82 voor het tweede achtereenvolgende jaar winnaar van de Beurscompetitie. start de zevende editie van de Beurscompetitie. De Rabobank zal weer als hoofdsponsor optreden. Tweevoudig winnaar Beurscompe titie Geert Pelzer r) met zijn mede speler en tipgeverboekhouder Wil Gommans. Professionele beleggers begin nen na de tweede winst de kwa liteiten van Pelzer en Gommans op waarde te schatten. Een klei ne beleggingsmaatschappij heeft ze gevraagd eens te komen pra ten. Wellicht zit er een functie als adviseur in. Op vrijdag 13 juni werden de prijzen officieel uitge reikt in de Amsterdamse Effec tenbeurs. De Limburgers kregen 20.000,-. Volgend jaar maart Tot onze spijt is als gevolg van een communicatief misverstand tussen drukkerij Lecturis en de redactie van de Rabokrant de hiernaast afgedrukte foto, beho rend bij de Beurscompetitie, jongstleden vrijdag (de 13de...) op pagina 4 bij het artikeltje over de Scholenquiz gezet. Op pagina 2 plaatsen we alsnog de foto van de uitreiking van de geldprijs van de Scholenquiz. Redactie. afhankelijk op van zijn bank en wil samen zaken regelen en oplossingen zoeken. Hij wenst een persoonlijke relatie en hecht aan privacy. Hij verwacht ook tips en een actieve opstelling van de bank. Het personeel van de Postbank is vaak abstract. De Postbank is volgens mensen wel goedkoop, makkelijk en eendui dig. De loyaliteit aan de bank is minder dan die aan de Rabobank. Qua advieshandelingen scoort de Rabobank hoger dan de voor naamste concurrenten die vaak met routinematige zaken bezig zijn. Cliënten Advies r (04(0 217 70 08 TrefPunt Nederland reikt woensdag vijf door IBM beschik baar gestelde multimedia pc's uit, die de lezers van het blad Varié konden winnen. Bijzonder aan de pc's is, dat ze beschilderd zijn door kunstenaar/musicus Herman Brood. Voorafgaand aan de prijsuitreiking licht Suzanne Tesselaar, manager Strategie Communicatie bij TrefPunt Neder land, de toegevoegde waarde van TrefPunt voor de Rabobank en de markt toe. Ook gaat zij in op de ontwikkelingen rond Direct Betalen via Internet. De bijeen komst begint om 16.00 uur in het CyberCafé van Rabobank Neder land in Eindhoven. TrefPunt Nederland C (030) 215 18 15 Mennen in een prachtige omgeving. De Rabobank Epe-Vaassen hielp afgelopen week paardenliefheb bers uit heel Nederland in het zadel. Financieel, wel te verstaan. De bank sponsorde de vijfde Eper Avondvierdaagse voor ruiters en men ners, die van 11 tot en met 13 juni werd gehouden. Zestig ruiters en vijftig menners gaven acte de présence. Zij kon den elke avond kiezen uit een afstand van 15 of 25 kilometer over zowel bestaande ruiterrou- tes als de paden en wegen van particulieren en gemeenten. Hennie Kamphuis van de bank: "De vierdaagse heeft landelijke uitstraling. Het is ook een uniek evenement. Er zijn wél veel vier- daagsen voor wandelaars en fiet sers, maar er is er maar één voor ruiters." De Rabobank sponsort het evenement dit jaar voor het eerst. Kamphuis: "Paardensport is verbonden met de geschiedenis en identiteit van de bank. De sponsoring draagt ook bij aan een positieve beeldvorming." Cliënten Advies De commercial voor jongeren is deze week te horen op Radio 3, Hitradio Veronica en Radio 538. In de radiocommercial is het fotografische beeldverhaal van de campagne vertaald in een auditieve vorm. Drie jongeren praten met elkaar over alledaagse dingen, zoals die ook in de teksten van de adver tenties voorkomen. Op de ach tergrond is stadsrumoer te horen om een live-effect te krijgen. De korte zinnen en flarden van gesprekken vormen samen een 'beeld', zoals ook de kleine foto's uit de advertenties dit doen. De commercial verwijst impliciet naar de zes cadeaus waaruit een jongere kan kiezen als hij een Rabo JongerenRekening opent. De voice benadrukt nogmaals de cadeaus. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 'An apple a day, keeps the doctor away', zegt een oud Engels spreek woord. Desondanks treedt er volgens de nieuwste Rabobankstudie 'World of Fresh Fruit Trade' een stagnatie op in de afzet van fruit. Er verandert veel in deze sector, waarin de Rabobank fors is vertegenwoor digd. De studie voorspelt een herstructurering in de handel in vers fruit. Informatie Beurscompetitie: Iris Infolijn f (010)224 14 14 Lokale banken hebben fruit handelaren in hun klantenkring en Rabobank International finan ciert handelsstromen van fruit van het zuidelijke naar het noor delijke halfrond. De verwachte herstructurering van de handel in vers fruit is volgens de studie enerzijds een gevolg van de ver zadiging op de markt en ander zijds van de steeds verdergaande concentratie van de detailhandel. Grote fruithandelaren groeien, kleinere hebben geen bestaans recht meer. Daarnaast verandert de inkoop door grote retailers. Supermarktketens kunnen hun weegschaal op de groente- en fruitafdeling en hun kassa's via de computer koppelen met hun leverancier aan de andere kant van de wereld en zo hun voor raad direct laten aanvullen. Heel wat schakels in de handelsketen raken daardoor overbodig. De studie werkt een aantal scenario's uit die van toepassing kunnen zijn voor fruithandelaren. Reden genoeg voor banken om de fruit handelaren in hun portefeuille kennis te laten nemen van 'World of Fresh Fruit Trade', fax: (030) 216 19 76. De studie kost 150,- en is te bestellen bij Marketing Rabo bank International. Marketing Rabobank International ~C (030) 216 28 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1