Wenen nader belicht in Leukste Vakantie Krant Eén telefoonnummer voor alle vragen aan Cliënten Advies RG ZelfSelect Landenfund doet het goed rkshop voor vrouwelijke darters en bankmedewerkers Heao'ers maken 'financial walk' Cliënten Advies De wintereditie van de Leukste Vakantie Krant besteedt veel aan dacht aan Wenen. Verder bevat de krant naast aantrekkelijk geprijs de winterzon- en wintersportarrangementen veel informatie over reisbestemmingen. De krant verschijnt in augustus en is vanaf nu te bestellen. "In de laatste uitgaven hebben we telkens een stadswandeling opgenomen door een Europese stad", vertelt Lilian Evers van Cliënten Advies. "Die beschrij vingen van de wandelroutes bevatten elke keer verrassende en minder bekende bezoektips. Voor veel klanten een reden om de krant te bewaren." In deze wintereditie is de beurt aan Wenen. Wenen is dé stad voor een bezoek aan een concert of opera. Om aan toegangskaar ten te komen hoeft de bezoeker niet veel moeite te doen. Gekleed als de jonge Mozart brengen stu denten de toegangskaarten op verschillende locaties aan de man. Niet altijd kunnen alle tips over een bestemming in de Leukste Vakantie Krant worden opgeno men. In dat geval staat in het arti kel een verwijzing naar de Lezers service, die inmiddels al weer zo'n drie jaar bestaat. De Lezers service biedt aanvullende infor matie op het desbetreffende arti kel. Banken kunnen de teksten opvragen via het PC-informatie- systeem en deze printen op Rabo- bankpapier. Deze service creëert een extra verkoopkans omdat de klant de informatie bij het reis bureau komt ophalen. Naast de Lezersservice kan Rabobank Reizen zich onder scheiden met het persoonlijke informatiepakket. Ook de actie Winterreizen biedt klanten weer de mogelijkheid via een ant woordkaart zo'n pakket aan te vragen. Het informatiepakket bevat reisgidsen die zijn afge- Bedriijven Advies "Vraag een mannelijke starter naar het salaris van zijn vrouw en hij vertelt dat gewoon. Vraag een vrouwelijke starter naar het inkomen van haar man en ze zoekt er meteen wat achter. Natuurlijk chargeer ik, maar er zijn nogal wat verschillen tussen vrouwelijke en manne lijke startende ondernemers", vindt Miekc Vrcman-Smits, account manager BA bij de Rabobank Tilburg. Reden voor haar bank om mee te doen aan een proef met de workshop Vrouwelijke onderne mers en de bank. De workshop Vrouwelijke onder nemers en de bank, een initiatief van MKB Nederland, het 1MK en de Rabobank, bestaat uit twee delen. Eerst zijn de medewerkers aan de beurt. Voor de Tilburgers was dat eind vorig jaar. Com municatie tussen vrouwen en de bankmedewerkers stond centraal. Waar letten vrouwen op? Hoe moet je iets verwoorden? Wat kan ver keerd worden opgevat? Vorige maand waren de vrou welijke starters aan de beurt. Tien deelneemsters kwamen twee keer naar de bank. Vreman: "De eerste avond was de theorie. Er kwamen vooral bancaire onder werpen aan de orde zoals de beoor delingscriteria. Maar ook zaken als de manier van presenteren aan de bank en de kleren die je daar bij aantrekt", vertelt Vreman. Tijdens de tweede avond speel den drie medewerkers van de bank en de vrouwelijke starters zich zelf in een rollenspel. Verbale en non-verbale communicatie bleek even belangrijk. 'Het lijkt me wel leuk om voor mezelf te begin nen', klinkt heel wat minder zelf verzekerd dan 'Ik heb een gewel dig idee en ga een eigen zaak starten'. Tijdens de avond bleek dat een zelfverzekerde presentatie belangrijk is en dat vrouwen zich vaak veel te bescheiden opstellen. De reacties van de deelneemende starters waren lovend. „Ze voel den zich zeer gewaardeerd door de Rabobank. Het geeft de bank een vrouwvriendelijk gezicht. Natuurlijk is de cursus niet voor iedereen geschikt", relativeert Vreman. "Veel vrouwen hebben zo'n workshop niet nodig en ik denk dat sommige mannen er juist weer wel baat bij zou hebben." In Tilburg vindt men de work shop voor herhaling vatbaar. Vreman: "Beide partijen hebben er baat bij. Vrouwen komen beter voorbereid naar de bank en heb ben meer kans op succes. En de bank bespaart tijd en kan zich ermee onderscheiden van andere banken. Bovendien leidt het tot extra publiciteit, bijvoorbeeld op Omroep Brabant en geeft het goede ingangen in de Brabantse netwerken." In het najaar zijn er nog moge lijkheden voor banken die een cursus voor hun medewerkers of voor vrouwelijke startende onder nemers willen organiseren. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 Mozartbrengt kaartjes aan de man. stemd op de vakantiewensen van de klant. Evers: "Maar natuurlijk hoort ook De Leukste Vakantie Krant er in thuis." Banken kun nen de Leukste Vakantie Krant bestellen tot en met 26 juni. Het artikelnummer is (90)0449, de besteleenheid 50 stuks en de richtprijs ƒ0,45 per exemplaar. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Twintig medewerkers van ver schillende Rabobanken die aan de Rotterdamse HES al twee jaar via de RabobankAcademie de heao-CE opleiding volgen, vlo gen onlangs naar Engeland voor een studiereis. Ze volgden er intensieve taaltrainingen, geno ten van 'pub lunches' met spre kers, maakten een financial walk', bezochten de Bank of England, Lloyds of Londen en keken rond op de University of Cambridge. Halverwege het pro gramma bleek er zelfs nog tijd voor een musical: 'The Songs of Leiber and Stoller'. Wie meer wil weten over de ervaringen van deze 'Engelandvaarders' kan contact opnemen met Peter Heeren van de bank Hoeven- Oudenbosch: (0165) 31 91 18. Cliënten Advies Met ingang van maandag is er cén telefoonnummer voor alle vra gen die het segment Cliënten Advies betreffen. Behalve met vragen over sparen, betalen of verzekeren kunnen de bellaars nu dus ook met vragen over reizen en lenen terecht bij (040) 217 70 08. "We willen voorkomen dat vragenstellers lange telefoonlijsten moeten hanteren of van hot naar haar worden gestuurd", zegt Addie Bakx, coördinator Verkoopondersteuning van het segment. Eén telefoonnummer voor alle producten van het segment is vol gens Bakx veel gemakkelijker voor de cliëntadviseurs. De mede werkers 'achter' het nummer stre ven ernaar alle vragenstellers direct antwoord te geven, hoe druk het op bepaalde momenten ook mag zijn. Het doorschakelen naar der den die geen antwoord op een vraag kunnen geven, moet wor den voorkomen. Bakx: "Met deze uitbreiding proberen we beter aan te sluiten op wat de ervarin gen ons leren en in te spelen op de praktijk van alledag." Voor spe cifieke vragen over het betalings verkeer blijft Betaaldiensten verant woordelijk. Hun telefoonnum mers staan in de Segmentwijzer. Wie (040) 217 70 08 belt, kan vijf keuzes maken: reizen (1), betalen (2), lenen (3), sparen (4) of overigen (5). Daarna is het mogelijk de keuze nog verder te verfijnen. Op die manier komen de vragen sneller bij de juiste per sonen terecht. Bakx: "Door keu zes te bieden, kunnen we er ook voor zorgen dat een collega met de juiste deskundigheid voor het gesprek beschikbaar is." Wie bij voorbeeld kiest voor lenen, kan aansluitend opteren voor admini stratieve vragen bankenservice, commerciële vragen, acceptatie of systeembeheer CKS. Kiest de beller voor reizen, dan is door keuze mogelijk voor Verkoop ondersteuning Reizen of het Faci litair Centrum Reizen. Voor som mige vragen wordt er recht streeks doorgeschakeld naar een locatie buiten Rabobank Nederland. Als de toestellen bezet zijn, komt de vragensteller in de 'wacht'. Daarbij is er steeds de mogelijkheid de vraag achter te laten in een voice-mail. Datzelfde gebeurt wanneer toestellen niet opgenomen kunnen worden. "Die boodschappen beluisteren we zo snel mogelijk, waarna we gegarandeerd dezelfde dag of de volgende ochtend terugbellen." De oude nummers van accepta tie (040) 217 70 50 en banken service (040) 217 78 00 verval len met ingang van vandaag. De nieuwe uitbreiding van het num mer met vragen over reizen en lenen komt binnenkort in hoofdstuk 1 van de Segment- wijzer Cliënten Advies. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Financieel Advies Het RG ZelfSelect Landenfund doet het goed. Het fonds bestaat sinds november 1996 en laat nu al op onderdelen forse stijgingen zien. De snelste groeier was ZS Zwitserland met een stijging van 36,2% in de afgelopen vijf maanden. Zo'n 6.000 Raboklanten beleggen in het Landenfund. Het populairste landenfonds is tot nu toe dat van Japan, onge veer een kwart van alle deelne mers belegt daarin. ZS Japan liet de afgelopen drie maanden een rendement van 14,9% zien. Sommige andere landenfondsen doen het echter beter, zoals het al genoemde ZS Zwitserland en ZS Duitsland dat 26,6% steeg. Achterblijvers zijn ZS Maleisië en ZS Singapore, met een perfor mance van respectievelijk 0,6% en 0,8% sinds eind 1996. In het RG ZelfSelect Landen- Fund zitten dertien landen met allerlei soorten economieën, van opkomend tot volwassen. Beleggers bepalen zelf in welk landenfonds zij beleggen. De koersontwikkeling van de fondsen weerspiegelt in grote lij nen de beurs in de betreffende landen. [RIS Infolijn: C (010) 244 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3