Lokale bank weet Instellingendesk van Schretlen steeds beter te vinden WUB en Transavia winnaars Bedrijfscompetitie Hockey BOS gaat het land in Nederlanders voldoen rekeningen veel te laat Aanvraagformulier landenrapporten in Rabolnfobank sier Intrum Justitio brengt Europees betalingsgedrag in beeld Relatiebeheer Financieel Advies Bedrijven Advies "Aan externe acquisitie komen we bijna niet meer toe. De banken die ons kennen, brengen de bedrijven en instellingen tegenwoordig bijna automatisch met ons in contact als deze clienten behoefte krij gen aan gespecialiseerd financiële dienstverlening", zegt Evert Zaat, afdelingsdirecteur Instellingendesk van Schretlen Co. De 'bemanning' van de Instellingendesk van Schretlen Co.: (v.l.n.r) Liesbeth CruysJoost Schretlen, Evert Zaat, Celie Martel, Daan van Vlaardingen en Ron Kuijf. Niet op de foto: Martin Pohlkatnp. De Instellingendesk van Schretlen legt zich toe op lange termijn vermogensbeheer van gemiddeld tien tot tachtig mil joen gulden voor middelgrote bedrijven en voor non-profit instellingen als woningcorpora ties, stichtingen, onderwijsinsti tuten en kerken. Zo'n dertig bedrijven en instellingen hebben ongeveer 1,2 miljard gulden aan de gespecialiseerde vermogensbe heerders van Schretlen toever trouwd. Zaat verwacht voor het eind van het jaar een verdub beling van zijn klantenbestand. De Instellingendesk doet bij Schretlen "alles wat niet particu lier is, dus de institutionele markt", en bestaat nu twee jaar als zelfstandige afdeling. Voordat een non-profit organi satie klant wordt bij Schretlen gaat er gemiddeld een jaar van Voor het opvragen van een lan- denrapport hoeven banken niet langer te bellen met de Stafgroep Economisch Onderzoek. Bestel len kan vanaf maandag met het formulier in de rubriek Rabo- krant van de Rabolnfobank. De medewerkers van de afde ling Internationaal Onderzoek maken de landenrapporten. Deze geven inzicht in de politieke, sociale en macro-economische situatie in een land. Er zijn alleen landenrapporten van niet-geïn- dustrialiseerde landen. Een lan- denrapport kost 25,-. Stafgroep Economisch Onderzoek C (030) 216 26 66 kennismaken en praten over heen, bij bedrijven gaat dat snel ler. De eerste stap bij een nieuwe klant is de inventarisatie. "Het is belangrijk om de doelstellingen van een bedrijf of instelling boven water te krijgen. Op die manier kun je je zo inleven, dat je een stijl van beleggen en financië le planning kunt vinden die echt bij een organisatie past. Volgens Zaat zijn veel instellin gen niet gewend na te denken over wat ze willen met hun ver mogen. "Wat wij doen is op grond van de wensen van de instelling of onderneming een echt beleid voorstellen, dat perio diek ook getoetst wordt op effec tiviteit en opbrengst. Bij de Instellingendesk hebben we spe cifieke kennis over elke sector." Aan de hand van de specifieke wensen van een organisatie komt er een beleggingsbeleid. Schretlen kijkt naar de risico's die een instelling wil nemen en wat het vermogen minimaal moet opbrengen. Hoe lang staan de middelen ter beschikking? En hoe moet het geld eventueel besteed worden? Zaat noemt voorbeelden. Een woningcorpo ratie waarvan het geld maat schappelijk moet 'renderen'. Een ideële organisatie die niet wil dat er met haar geld in wapens wordt geïnvesteerd. Of een kerk die het inkomen wil besteden aan chari tatieve doeleinden. Aan de hand van al deze factoren doet Schretlen een voorstel. Wanneer de partijen tot over eenstemming komen, gaat de In stellingendesk aan het werk. Senior Vermogensplanner Joost Schretlen: "Over het algemeen geeft een bedrijf of instelling ons een vol macht. Wij bezoeken de klant in ieder geval eens per jaar voor uit leg en een vooruitblik. Sommige klanten willen wekelijks of maandelijks telefonisch contact, anderen stellen voortdurend con tact juist absoluut niet op prijs. Maar we zijn vooral bezig met beheer, we besteden maar zo'n 20% van onze tijd aan advies." TrL0^3640»0 WWW De door Rabobank International gesponsorde bedrijfscompetitie kende afgelopen weekend haar ontknoping. Van de 462 teams die afgelopen seizoen aan de competitie deelnamen drongen er 24 door tot de landelijke finaledag op het HGC-terrein te Wassenaar. Het herenteam van De Vereniging van Uitgeverijbedrijven (WUB) en de dames van Transavia sleepten de hoofdprijs in de wacht. Namens de directie van Rabobank International overhandigde Ben Wentrup (l) de prijzen. De heren van Rabobank International eindigden in de middenmoot. "Maar dat is niet zo belangrijk", stelt speler Gert-Jan Beaming. "Het gaat toch vooral om de sociale functie: de sport ver stevigt de onderlinge band van collega's en de competitie biedt moge lijkheden tot bet leggen van informele en zakelijke contacten. Rabobank International, inmiddels twee jaar sponsor van het evene ment, zal het bedrijfshockey ook volgend jaar ondersteunen als onderdeel van bet hoofdsponsorschap van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond. Relatiebeheer Bedrijven Advies De reputatie van de Nederlanders op de centen te zitten houdt al eeu wen stand. Ze betalen even traag als de Grieken, gemiddeld negentien dagen nadat een betalingstermijn is verstreken. Dit blijkt uit een Europees betalingsonderzoek - het European Payment Survey - in opdracht van het incassobureau Intrum Justitia en met steun vanuit Brussel. Dutch treat", zeggen de Engel sen als ze het hebben over de be talingsgewoonten van het Neder landse volk. Het feit dat dit niet graag de portemonnee trekt voor een ander en in de kroeg of op het terras bij voorkeur alleen voor zichzelf afrekent, heeft in het bui tenland al tot heel wat hilarische uitdrukkingen en befaamde mop pen geleid. Ook het Nederlandse bedrijfsle ven betaalt in veel gevallen te laat. Toch zijn de Nederlanders daarin lang niet de enigen in Europa, zo blijkt uit het Intrum justitia on derzoek. De Grieken doen er even lang over, terwijl de Portugezen het helemaal bont maken. Die vol doen de rekening gemiddeld pas 41 dagen na het verstrijken van de uiterste betalingstermijn. Daaren- Cliënten Advies Dertien banken hebben de Laura-toepassing Beheer Over eenkomsten Sparen (BOS) nu uit geprobeerd. Het systeem draagt bij aan de snelheid en efficiency van het verkoop- en beheerspro ces van spaarrekeningen en redu ceert de kans op fouten. Vanaf deze week, een maand later dan de bedoeling was, start de groot schalige verspreiding. De front-office toepassing BOS is bedoeld voor het opvoeren en wijzigen van spaarovereenkom- sten aan de balie of op de advies- plek. Een en ander leidt ertoe dat de typeconcepten komen te ver vallen. De cliëntadviseur kan met BOS de relevante gegevens in vullen of selecteren. Verplichte rubrieken worden zelfs automa tisch ingevuld. Eén druk op de knop en de gegevens worden naar de centrale systemen door geleid. Met Microsoft Word kan vervolgens de conceptovereen komst worden aangevuld en afgedrukt. Belangrijke hulpmiddelen voor BOS zijn het inrichtingsadvies en de release-nota voor gebruikers en systeembeheerders die volgen de week maandag in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank staan. Het ALFA-proces 11.20-2 'Verkopen van een spaarrekening (ondersteund door BOS)' staat daar dan ook in, onder de rubriek ALFA-processen. De toe lichting 'Snel aan de slag met BOS', met name voor gebruikers belangrijk, wordt samen met de toepassing op diskette geleverd. De opleiding 'Geautomatiseer de hulpmiddelen CAPI 0' besteedt ook aandacht aan BOS. Meer informatie en een in schrijfformulier staan in het opleidingsraamwerk voor cliënt adviseurs in de Segmentwijzer CA. Cliënten Advies C (040)217 70 08 tegen behoren de Scandinaviërs en Oostenrijkers tot de snelst betalende volkeren van Europa. Zij betalen hooguit zes tot acht dagen te laat. Het betalingsgedrag van de gemiddelde Europeaan heeft grote invloed op het bedrijfsleven. Dat moet nu veel te lang op zijn geld wachten, hetgeen tot liquiditeits problemen, winstverlies en een beperkter bedrijfsgroei kan leiden. De Europese Commissie wil hierin verandering brengen door de resultaten van het Intrum justitia- onderzoek te gebruiken voor het opstellen van richtlijnen. Intrum Justitia is het grootste incassobu reau van Europa, met vestigingen in vijftien landen en een wereld wijd netwerk van 120 agenten. Het bureau incasseert zowel nationaal als internationaal. Met Rabobank International is overeengekomen dat klanten van lokale banken korring krijgen voor hun bemiddeling. Meer informatie hierover is te vinden in de rubriek Rabokrant van de Rabo lnfobank van maandag. Daarin staat eveneens het adres van Intrum Justitia. Banken die het rapport willen hebben voor hen zelf of hun klanten, kunnen het bij Intrum bestellen, evenals het jaar verslag met een overzicht van Europese betaalgewoonten. Hier aan zijn geen kosten verbonden. Handels risicomanagement 7 (030)216 38 80

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2