II o 6 ABN AMRO en ING op oorlogspad 'Blooming business'wint Beste Ondernemers Visie Zonnebloemzaad moet GroeiPlan in Twente doen ontkiemen Buitenlandse auto verhuurders willen creditcards zien 19 9 7 Nieuwe editie concurrentieropport en -wijzer verschenen Gilde Buy-Out stapt in Metsa Serla Chemicals Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 280 Week 24 Woensdag 11 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer ABN AMRO heeft haar jachtterrein uitgebreid naar de agrarische sector. De bank hanteert vlijmscherpe tarieven om onder de duiven van de lokale banken te schieten. Gelijktijdig profileert ING zich als actieve eurobank. Hoe banken zich hiertegen kunnen wapenen, is te vinden in de recent verschenen tweede editie van het concurrcntie- rapport en in de eveneens nieuwe concurrentiewijzer. Beide uitgaves maken deel uit van het marketingpakket Relatie beheer. "Dit pakket is essentieel voor een goede voorbereiding van het verkoopgesprek", meent rnar- keteer Frank Brölmann van het segment Relatiebeheer. "Het gaat om samenhangende informatie over markten, klanten, sectoren en economische ontwikkelingen. Het werkterrein van de bank dus." De combinatie van concurrentie- informatie, sectorstudies, klant- tevredenheidsmetingen mét prak tische aanbevelingen en een specialistenwijzer, moet relatie beheerders de munitie bieden om hun klanten goed te adviseren en tegelijkertijd te beschikken over tegenargumenten als de concur rent ter sprake komt. Om goed inzicht te hebben in diens strategi sche uitgangspunten verschijnt, zodra daar aanleiding toe is, even eens een concurrentiewijzer. Deze maand beschrijft de wijzer de strategische prioriteiten van ING Nederland. Deze bank wil haar geïntegreerde financiële dienstverlening uitbouwen, de performance verbeteren en de bestaande kernactiviteiten ver sterken. Het marketingpakket Relatiebeheer, waarop inmiddels bijna tweehonderd banken een abonnement hebben, is nog niet helemaal volledig. De eerste klant- tevredenheidsmeting en een sector studie verschijnen eind deze zomer. Brölmann vindt met name de specialistenwijzer erg praktisch omdat "een speurtocht langs de burelen van Rabobank Nederland niet meer nodig is. Specialisten zijn nu eenvoudig te traceren." Deze week ontvangen nog hon derd banken een brief met infor matie over het pakket. Een abon nement op het marketingpakket kost 3.500,- per jaar. Achter gronden en een bestelformulier zijn te vinden in de rubriek Rabo krant van de Rabolnfobank.. Relatiebeheer Met een investering van vijf miljoen Ecu is Gilde Buy Out toegetreden tot de kring van aan deelhouders van het Finse Metsa Serla Chemicals, marktleider in Carboxymcthylcellulose (CMC). CMC is een grondstof voor de voedingsmiddelen-, farmaceuti sche- en wasmiddelenindustrie. Naast Finland heeft het bedrijf productievestigingen in Neder land (Nijmegen) en Zweden. De Finse investering van Gilde past bij haar strategie om niet uitsluitend in de Benelux te investeren, maar ook in andere Fiuropese landen. Andere aan deelhouders zijn de Metsa-direc- tie en de eveneens Finse investe- ringsgroep Industry Kapital. Gilde Buy Out 7 (030)251 05 34 C (040) 217 77 00 Cliënten Advies Bijna alle buitenlandse auto verhuurders - ook die binnen Europa - eisen tegenwoordige een geldige creditcard alvorens zij een auto ter beschikking stel len. Interpolis adviseert klanten die met hun auto naar het bui tenland gaan dan ook altijd een geldige creditcard mee te nemen. De eisen van de autoverhuur ders zorgen ervoor dat in het bui tenland steeds meer problemen optreden als mensen zonder cre ditcard een huurauto moeten nemen omdat hun eigen wagen door pech, een ongeval of diefstal is getroffen. Zelfs bemiddeling via Interhelp levert dan geen resultaat meer op. Interpolis Schade Particulieren (013) 462 19 30 Bedrijven Advies Professor Arie van der Zwan van Nijenrode University overhandigt Marco van Zijverden de BOV-trofee. Marco van Zijverden mag zich sinds vrijdag de ondernemer met de beste visie noemen. Als directeur-grootaandeelhouder van het Aalsmeerse bloemenbedrijf OZ Export BV nam hij de BOV-trofee 1996/1997 voor de Beste Ondernemers Visie van de Junior Kamer Nederland in ontvangst. De landelijke BOV-finale vormt sinds twee jaar het hoogtepunt en afsluiting van de regionale com petities, waarvan er dit jaar veer tien werden gehouden door de Junior Kamers. De Rabobank is als sponsor verbonden aan de BOV: landelijk door Rabobank Nederland, regionaal door lokale Rabobanken, vaak door onder linge samenwerking. Samenwerking vormde ook het thema voor de competitie van dit jaar. Onder het thema 'Alliantie? Allicht!' beoordeelde de jury de ondernemers op de visie die ze hebben ontwikkeld op 'samen werking als meerwaarde voor de onderneming'. Marco van Zijverden deed dat het beste, aldus de jury. "Als ik de Een zakje zonnebloemzaad als symbool voor de snelle groei van geld dat de klant in het Interpolis GroeiPlan belegt. Op ruim 5.000 adressen in Albergen, Fleringen, Harbrinkhoek, Mariaparochie, Reutuni, Manderveen, Tubber- gen en Vasse viel zo'n zakje zaad vorige week, samen met een brief en een folder, in de bus. Een gezamenlijke actie van de Rabo bank Tubbcrgen en Interpolis. "Wij vinden het Interpolis GroeiPlan een prima product voor klanten én niet-klanten", zegt manager Particulieren Jos Vennegoor. "Er is duidelijk steeds meer vraag naar dit soort een voudige klant- en belastingvrien- delijke beleggingsconstructies. Het plaatselijke tuincentrum heeft zich uitgeleefd in de bankhal van de Rabobank Tubbergen. Daarnaast leert de ervaring dat het nu een goed tijdstip voor de actie is. Mensen hebben net hun vakantiegeld binnen." De Rabobank Tubbergen wilde het groots aanpakken. In overleg met Interpolis werd een campag ne bedacht. Een ludiek onderdeel daarvan is de wedstrijd 'Wie kweekt de hoogste zonnebloem'. De eerste vijftig klanten die belangstelling tonen voor het GroeiPlan krijgen een waarde bon van een lokaal tuincentrum. Verder is de bankhal in stijl aan gekleed, staat een tekst op de geldautomaat en advertenties en een redactioneel artikel in de plaatselijke pers geven ondersteu ning. Vennegoor verwacht voor 30 september 75 GroeiPlannen af te zetten. Rabobank Tubbergen 7 (0546) 62 95 00 continuïteit van mijn bedrijf wil waarborgen, moet ik gaan samen werken", dacht Van Zijverden toen hij het familiebedrijf in snij bloemen en planten van zijn vader overnam. In 1996 sloot hij een opmerkelijke alliantie met de Duitse detailhandelsketen Blumen 2000, dat verantwoorde lijk is voor 30% van de omzet van OZ Export. Resultaat was de blooming business' Bloominess BV, een gezamenlijke onderne ming die bloemen inkoopt en ver pakt voor de afzonderlijke win kels. "Een juweeltje van een alliantie", aldus het juryrapport. Recent sloot OZ Export een joint venture met een grote leverancier in Zimbabwe. Tijdens de prijsuitreiking maak te Peter Verhoeven, voorzitter van de Stuurgroep BOV, de oprich ting van de BOV ondernemers sociëteit bekend. Iedere (toekom stige) landelijke finalist wordt hiervan automatisch lid. Doel van de sociëteit is "toponderne merschap opsporen, beoordelen en positief uitdragen, onder meer door conferenties en workshops". Volgend jaar houden twintig Junior Kamers een regionale BOV- competitie, voorafgaande aan de landelijke finale. 'Learning by doing' is daarbij steeds het motto. Junior Kamer Nederland telt ruim negentig regionale Junior Kamers met in totaal 2.500 leden. Doel is jonge mensen tot veertig jaar de gelegenheid te geven hun individuele capacitei ten te ontwikkelen. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1