Van Dam neemt Rabobankmensen onder vuur over coöperatief bankieren Brochure over MJA Energie-Efficiency Actie Winterreizen start medio augustus Vergoedingen Rabohypotheekbank als 'valuta vorige maand'geboekt Ombouw pinautomaten CCV via telefoonlijn gratis tot 1 augustus Uitdraai van KIS naar de banken 'nf "Als medewerker leg je verantwoording af aan je klanten. Je zegt: ik geef jou kwaliteit en dan ben je die ook verschuldigd." Dat is vol gens Greetje Visser, directeur van de Rabobank Hasselt- Nieuwleusden, één van de kenmerken van coöperatief bankieren. Ze zei dit donderdagmiddag in de Rabobankversie van 'de Achterkant van het Gelijk' tijdens de Algemene Vergadering in Utrecht. Marcel van Dam in actie in de Rabobankversie van 'de Achterkant van het Gelijk'. Marcel van Dam voelde acht vertegenwoordigers van de Rabo bank aan de tand over maat schappelijk coöperatief bankie ren. Hij confronteerde hen vooral met financieringsdilem ma's, waarin normen en waarden een rol spelen. Een daarvan had betrekking op de bouw van een hotel dat kamers per uur ver huurt. Paul Rutten, lid van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland, vond de financiering hiervan geen probleem, "zolang het om een randverschijnsel gaat dat past binnen het Nederlandse gedoogbeleid." Een ander dilemma ging over een beleggingsspecialist, die af komstig is van een concurrent- bank. Hij heeft veel succes omdat hij beleggingsklanten van zijn vorige werkgevers heeft 'meege nomen'. L.ater blijkt ook nog dat bijna alle persoonlijke gegevens van die klanten bezit. Directeur Martien Smulders van de Rabo bank Rotterdam vond dat dit niet kan. "Ik zou eisen dat hij zijn ge heugen wist. Zowel van de com puter als van zichzelf. Verder zou dit verhaal absoluut onder ons moeten blijven. De betrokken klanten zou ik overigens niet wegsturen." Van Dam legde Visser het vuur aan de schenen over een case waarin ze moet kiezen tussen de belangen van boeren en mensen die strijden voor een goed milieu. "Ik zou in discussie gaan met beide partijen en proberen een bemiddelende rol te spelen", zei ze. En wat, vroeg van Dam zich af, zou ze doen als een keuze onontkoombaar is? De belangen lopen zo uit elkaar dat de Rabo bank, welke kant ze ook kiest, klanten verliest. "Dan zou ik voor de continuïteit van de bank kiezen", aldus Visser. Aan het einde van 'de Achter kant van het Rabobankgelijk' was Henk Gentis, lid van het directiecomité van Rabobank International, in ieder geval één ding duidelijk: "Op een landelij ke bijeenkomst van de ABN AMRO of de ING Bank zou je nooit zo'n discussie hebben kun nen voeren." Een bredere impressie van deze 'Achterkant van het Gelijk' is te zien in Bank in Beeld voor Bestuurders, die volgende week verschijnt. De hoofden Bedrijfsvoering van de lokale banken ontvangen een dezer dagen de brochure over de Meerjarenafspraak Energie- Efficiency (MJA). De ondertitel luidt: 'Hoe u als plaatselijke bank u voordeel kunt doen met deelname'. Uit een inventarisatie onder tweehonderd locaties blijkt dat de Rabobank maximaal 37% kan besparen op het energiever bruik. In het meinummer van het Rabomagazine staat beschreven hoe deze besparing kan worden gerealiseerd. Ook beschrijft de brochure hoe de lokale banken hun energiever bruik kunnen terugdringen door energiebesparende opties te laten onderzoeken en in te voeren. Het is daarbij logisch aan te sluiten bij geplande verbouwingen en herinrichtingen, omdat op die momenten met een relatief gerin ge investering het meeste effect valt te behalen. In de praktijk blijkt het overi gens lastig om een eenmaal bereikte besparing voor langere tijd vast te houden. Rabofacet ontwikkelt daarom momenteel een monitoringsysteem waarmee het energieverbruik bewaakt kan worden. De banken kunnen de benodig de gegevens via e-mail verzenden. Op verschillende manieren ont vangen de banken vervolgens terugkoppeling van het verbruik: een driemaandelijkse muurkrant met tips voor het personeel en berichten voor de hoofden Bedrijfsvoering met meer speci fieke tips en maandelijkse grafi sche faxrapportages. Deelname aan dit systeem voor monitoring en communicatie kost 385,- per locatie per jaar. Daarmee is het systeem goedko per dan alternatieven zoals de Energiemeter. In verband met afspraken met de overheid is het alleen mogelijk om mee te doen met alle locaties van een bank. Banken die meer informatie wil len over de MJA in het algemeen, of het monitoringssysteem in het bijzonder, kunnen contact opne men met Peter Oei of Wim Lange van Milieu Advies. Milieu Advies C (040) 217 67 21 De Meerjarenafspraak Energie-Efficiency |g| Hoe u ih pUjndiikc tank uw voordeel doel Bedrijven Advies Bedrijfsvoering De maandelijkse vergoedin gen door de Rabohypotheek bank worden met ingang van de afrekenmaand mei 1997 (boekingstijdstip begin juni) met 'valuta vorige maand' (in dit geval maand mei) geboekt in het Eigen Rekeningensys teem. Het systeem Registratie Baten en Lasten rekent de Rabohypotheekbankvergoedin- gen aan de juiste periode (maand mei) toe. Bedrijfsvoering f (040)217 70 35 Cliënten Advies De meeste Nederlanders gaan nog op zomervakantie, maar de reis organisaties zijn al druk bezig met de productie van de wintergidsen. Ook de reizenverkopende banken bereiden zich voor op de boekin gen voor het winterseizoen. Medio augustus start de actie Winterreizen. Banken kunnen hiervoor de administratiedcodes 25 en 26 centraal laten opschonen en gepersonaliseerde mailings bestellen. De actie Winterreizen spoort klanten via een persoonlijke mai ling aan hun wintersport- of win terzonvakantie te boeken bij Rabobank Reizen. Om bij een zo groot mogelijke doelgroep de vakantie-interesse op te wekken, heeft het segment gekozen voor een campagnebeeld waarin zowel de zon- als wintersportvakantie onder de aandacht wordt ge bracht. De mailing wordt half augus tus verstuurd. Met de bijgevoeg de antwoordkaart kan de klant een informatiepakket aanvragen dat is afgestemd op zijn persoon lijke wensen. "Hiermee bieden we de klant een meerwaarde en helpen we hem een keuze te maken uit het enorme aanbod", zegt Lilian Evers. "Dit vergroot de kans dat de klant zijn reis bij Rabobank Reizen boekt." De banken bepalen zelf of zij alleen de bestaande klanten of ook potentiële reisklanten bena deren. Om de klanten te selecte ren kunnen banken dit jaar voor het eerst kiezen uit een selectie binnen WTS óf een selectie uit de Rabobankbestanden. Zoals ver meld in MIRA, bestaat de moge lijkheid om hiervoor de admini stratiecodes 25 en 26 centraal te laten opschonen. Codes uit 1994 en ouder worden dan centraal verwijderd. Banken kunnen zich nog tot en met 11 juni inschrijven bij Rabofacet, BA 041, Bedrijfs bureau DMS of per fax (040) 219 51 20. De kosten zijn afhankelijk van het aantal banken dat mee doet aan de opschoningsactie. Ze zijn in ieder geval niet hoger dan vijfhonderd gulden. In MIRA staat meer informatie. Voor de gepersonaliseerde mai ling kunnen banken inschrijven tot 26 juni. Ook het actiemateri aal kan tot 26 juni worden besteld. Bij het marktbewerkings pakket zit een inschrijfformulier. De banken ontvangen het markt bewerkingspakket deze week. Volgende week maandag staat het ook in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 In het artikel over de ombouw van betaalautomaten van CCV Systems in de krant van vrijdag, is ten onrechte de indruk gewekt dat het gaat om alle betaalauto maten. Het gaat echter alleen om automaten via een telefoonlijn. Het ombouwen van deze auto maten tot combi-automaten is nog gratis tot 1 augustus. Meer informatie staat in de Rabolnfobank onder trefnummer 723508a. Bedrijven Advies C (040) 217 7004 Eigen Huis De commercieel managers Eigen Huis ontvangen deze week een nieuwe uitdraai van het KadasterlnformatieSysteem (KIS) over de maand januari. Het leveren van de nieuwe uitdraai is nodig, omdat de data van de vorige enkele gebreken vertoonde. Begin volgende week krij gen de banken met een abon nement op KIS de gegevens van februari. De data over maart en april volgt zo snel mogelijk. Eigen Huis f (040) 217 61 70

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2