o 9 O 6 Internetters kunnen nu zelf financieel plaatje neerzetten 'De euro tussen de oren' 'Oorlog win je niet door in de achterhoede te zitten' euro Dominique Bech over beursintroductie Nutreco 19 9 7 Advertentie moet bedrijven wakker schudden TrefPunt nu de snelste Nederlandse provider Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 278 Week 24 Maandag 9 juni Communicatie AB interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Financieel Advies Internetgebruikers uit het segment Financieel Advies willen graag zelf het een en ander op een rijtje zetten voordat ze een adviesgesprek met een financieel adviseur ingaan. Over producten, voorwaarden, rentepercentages, maar ook door zelf uit te rekenen wat ze bijvoor beeld kwijt zijn aan een studievoorziening voor de kinderen. Dat blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek door het segment Financieel Advies. Vanaf vandaag hebben ze die mogelijkheid, met acht particuliere rekenmodules achter de knop Persoonlijk Financieel Advies op de Rabosite. FA-klanten zien Internet vooral als informatiebron, zo blijkt uit het onderzoek. Standaardpro ducten willen ze wel surfend kopen, maar" relatief complexe financiële vraagstukken lossen zowel particulieren als onderne mers bij voorkeur oog in oog met een adviseur op. Als belangrijkste bezwaren tegen Internet noemen ze de over vloed aan informatie en de traag heid van het net. Ook ervaren ze de elektronische snelweg als onveilig. "Onterecht", zegt Paul Zuijdgeest van Financieel Advies, "het is minstens zo veilig als tele bankieren, de orderlij n of een gewone brievenbus. Kijk maar naar de beleggingssite. We moe ten dat dus duidelijk actief naar de klant gaan communiceren." De Rabosite voldoet aan veel verwachtingen, aldus het onder zoek. De bezoeker vindt de inde ling zakelijk/particulier logisch, maar niet duidelijk is wat hij ach ter de particuliere buttons kan verwachten. Liever ziet hij daar producten. "Die onduidelijkheid komt, omdat de klant nog niet precies weet wat een Persoonlijk Financieel Advies inhoudt", denkt segmentmanager Roy van Diem. "Wij gaan uit van een behoefte, en noemen alleen enke le mogelijke producten. Een uit eindelijke productkeuze moet een klant samen met de adviseur maken." Klanten geven aan binnen 24 uur antwoord te willen op een e- mail. Zuijdgeest: "Dat is nog een probleem. De e-mails gaan via Rabofacet naar de lokale bank. We zijn bezig dit traject te verbe teren. Zo krijgt de verzender van een e-mail binnenkort direct een berichtje dat zijn boodschap ont vangen is. Ook met de banken gaan we afspraken maken: ze kunnen kiezen uit zelf mailtjes afhandelen binnen een bepaalde tijd óf dit overlaten aan Rabo facet. Lokale banken geven in het onderzoek aan dat ze meer con tact met Rabobank Nederland willen over de Rabosite-ontwik- kelingen. "Alle ideeën en opmer kingen zijn natuurlijk welkom", reageert Zuijdgeest, die aangeeft dat de ontwikkelingen van de site afgestemd zijn met de klankbord groep van Financieel Advies. Andere opmerking van de ban ken is, dat het medium Internet eigenlijk niet rijmt met de PSD- formule. Van Diem is het hiermee niet eens, integendeel: "De klant kan zich beter voorbereiden op een adviesgesprek. En dat is pre cies wat onze klant wil: niet alleen luisteren naar de adviseur, maar ook zelf meedenken." De resultaten van het onder zoek staan vanaf volgende week maandag in de Rabolnfobank. Financieel Advies f (040) 217 70 07 Relatiebeheer Bedrijven Advies Onder de kop 'Euro, het geld van de toekomst', verscheen afgelo pen zaterdag de eerste 'euro-advertentie' in een aantal vakbladen. Het doel is, zegt Frans Emaus van het Europrojectbureau, "de euro en de rol van de bank definitief tussen de oren van het bedrijfsleven krijgen." Wat Emaus betreft is de tijd rijp hard aan de weg te timmeren met de euro. "Zeker nu de Amsterdamse Top voor de deur staat, hetgeen ongetwijfeld tot veel aandacht in de pers zal lei den." De advertentiecampagne in bladen als Forum, Cobouw, Reisrevue en Medisch contact, moet een brede, zakelijke doel groep bewust maken van de ingrijpende gevolgen en ze gelijk tijdig attenderen op het beschik bare brochuremateriaal. 'Het MKB en de euro' als het een Euro Infodesk (030)216 40 00 advertentie in een MKB-blad betreft en 'Uw bedrijf en de euro', in de advertentie voor vakbladen voor grotere bedrijven. Emaus verwacht dat de banken veel aan vragen voor brochures tegemoet kunnen zien. De advertentiecam pagne duurt tot eind juni en zal deze herfst worden herhaald. Surfen met windkracht 10: Internetters kunnen dat vanaf vandaag met TrefPunt Neder land. De provider heeft de snelheid van de inbelpunten verhoogd van 28K8 naar 33K6, waardoor TrefPunt de snelste provider met landelijke dekking in Nederland is. Gebruikers van een 33K6 modem kunnen hun modemsnelheid nu volle dig benutten. Naast het analoge netwerk, waarbij tegen lokaal tarief gebeld wordt, heeft TrefPunt Nederland ook een landelijk dekkend ISDN-inbel- netwerk. De prijs voor een ISDN-abonnement is gelijk aan die van een analoog abon nement. Meer informatie is te verkrijgen via de pagina's van TrefPunt Nederland (http/Avww.tref.nl). TrefPunt Nederland f (030) 215 18 15 "Als de Rabobank bij een aandelenemissie haar klanten goed wil bedienen, zal ze leadmanager moeten zijn." Dat is tenminste de stel lige overtuiging van Dominique Bech van Rabo Securities, verant woordelijk voor de beursintroductie van Nutreco, één van de groot ste van dit jaar. "De oorlog win je niet door in de achterhoede te zit ten." Een schets van de eerste aandelenemissie waarbij de Rabobank de touwtjes geheel in handen had. "De Rabobank heeft laten zien hetzelfde te kunnen als de con current", zegt Bech een paar dagen na de succesvolle beurs gang van Nutreco. Beleggend Nederland ging massaal overstag voor het aandeel, ondanks het feit dat Nutreco relatief onbe kend was en dit de eerste grote introductie was met de Rabo bank als leadmanager. Alleen al door de particuliere inschrijvingen werd de transactie vele malen overtekend. Onge twijfeld heeft de grote belangstel ling voor beleggen hieraan bijge dragen, maar ook de pers speelde een eminente rol. Bech: "De per ceptie van de particulier is uiterst belangrijk. Is de financiële pers kritisch over een bedrijf, dan is een emissie een stuk moeilijker te realiseren." Verscheidene journalisten kre gen een uitnodiging om een aan tal vestigingen te bezoeken van Nutreco dat, veelal als marktlei der, wereldwijd actief is in de agri- en aquabusiness. "Om de sterke punten van het bedrijf te Tot teleurstelling van menig par ticulier. Toch was dit de enige optie, aldus Bech, die van mening is dat bij deze transactie de band breedte van de introductieprijs niet kon worden verhoogd, zoals nu met Vedior is gebeurd en internationaal gebruikelijk is. De inschrijftermijn voor insti tuten bleef gewoon overeind, wegens een serie presentaties die nog moesten plaatsvinden in die periode. Bech: "Afspraken met dergelijke belangrijke partijen afzeggen, omdat een aandeel een groot succes is, betekent geheid dat ze ons de volgende keer nau welijks serieus nemen." En dat er een volgende keer komt is wat haar betreft zeker. "Beleggend Nederland en de beursvloer zul len nog veel horen van de Rabobank." profileren", verklaart Bech. Gecombineerd met gerichte mar ketingactiviteiten leverde dit een ware stormloop op van particu liere en institutionele beleggers. De snelheid waarmee de eersten inschreven op het aandeel, noopte tot vervroegde sluiting. Dominique Bech: De Rabobank heeft laten zien hetzelfde te kunnen als de concurrent.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1