'O, maar dat kan ik zelf ook verkopen' AIBOR-Ieningen in RSB Nijenrodiaanse scenariodenkers over financiële dienstverlening anno 2010 'Rabobank precies op tijd met coöperatiediscussie' Noodoplossi selectie loka) acties lenen Zakelijke adviseurs na verkooptraining koopsompolissen: Voorzitter Meijer vort Raad van Beheer tijdens Algemene Vergadering: Rinse Zijlstra ontvangt Gouden Rabobankspeld Bedrijven Advies Relatiebeheer Bedrijvenadviseurs en relatiebeheerders kunnen zelf koopsompolis sen verkopen. Dat blijkt uit de evaluatie van de verkooptraining Koopsompolissen in de Zakelijke Markt. De meeste zakelijke advi seurs dachten dat ze op de training te horen kregen hoe ze klantsig nalen kunnen oppikken en doorspelen. De conclusie aan het eind van de dag luidde: "O, maar dat kan ik zelf ook verkopen". De verkooptraining, verzorgd door Interpolis en OTV Perform ance Support, is onderdeel van de campagne koopsompolissen in de zakelijke markt. In totaal na men 502 adviseurs aan de training deel, van wie 72% bestond uit bedrijvenadviseurs en relatiebe heerders. Andere deelnemers waren met name financieel en assuran tie-adviseurs. De training kreeg een 9 voor de vorm, 8,4 voor inhoud en voor het leereffect 8,5. Cliënten Advies Alle banken krijgen medio juni een diskette als noodoplossing voor het selectieprobleem bij de lokale acties voor lenen. De dis kette bevat selecties van alle klanten die bij de doelgroepen van deze lokale acties horen. Met de selecties kan de bank de klanten screenen en brieven maken. De diskette bevat ook de voorbeeldbrieven. Alle banken ontvingen in april de aanvulling op het marktbe werkingspakket Lenen. Naast de brieven die gewijzigd gaan wor den voor de Leenlijn en in het CKS-systeem, bevatte de aanvul ling een aantal belscripts en voor beeldbrieven voor lokale acties. Hiermee kunnen de banken hun werkgebied actief benaderen en beschikken ze over hulpmiddelen voor een actieve follow-up. Bij de uitvoering van de lokale acties ontstond echter een selec tieprobleem. De in het marktbe werkingspakket voorgestelde doelgroepen zijn helemaal niet, of slechts bij benadering lokaal te selecteren. Daarom heeft het seg ment als éénmalige noodoplos sing de diskette ontwikkeld. Bij de diskette zit een installatie- en gebruiksinstructie. In de gebruiks- instructie wordt ook ingegaan op de specifieke aspecten van de lokale acties en het maken van de brieven. Het segment is bezig om een structurele oplossing te zoe ken voor het selectie- en distribu tie-probleem. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Bert Bruins Slot, bedrijvenadvi- seur bij Rabobank Hoogeveen, vindt die waardering terecht. "De opleiding overtrof mijn ver wachtingen. Ik vond het goed dat de nadruk op het commerciële gelegd werd en dat we tevoren de syllabus moesten bestuderen en opdrachten maken. Je gaat je er dan automatisch in verdiepen. De klant vindt het positief dat je hem nu zelf kunt adviseren." Trees Rijpkema, relatiebeheer der in Bolsward e.o. is het daar mee eens: "Als relatiebeheerder heb je een hechte band met je cliënt, hij vertrouwt je. Je kent zijn financiële plaatje en kunt dus beoordelen of het afsluiten van een koopsom nu verstandig is." Zij vond met name de middag goed. "In de ochtend liep het een beetje stroef, waarschijnlijk omdat dit gedeelte vrij theoretisch was." Klanten hebben inmiddels de koopsommailing in de brieven bus liggen. Tot 1 juli is een koop sompolis nog fiscaal aftrekbaar over 1996. Zowel Bruins Slot als Rijpkema hebben al klanten benaderd en geadviseerd, waarbij ze soms nog wel een beroep doen op de assurantie-afdeling. "Terecht", zegt Kees Fijneman van Bedrijven Advies. "In de opleiding is een duidelijke grens getrokken: tot hier zelf doen en daarna de assurantie- of financieel advi seur." Bij voldoende belangstel ling wordt de cursus in het najaar geprolongeerd. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Bedrijven Advies Leningen met een rente die gebaseerd is op het AIBOR- tarief (kasgeldleningen en roll- overleningen) zijn met ingang van juni opgenomen in het Relatie Systeem Bedrijven (RSB). Hierdoor ontstaat een completer overzicht in wat de klant aan diensten en produc ten afneemt en wat dat de bank oplevert. Ze zijn terug te vin den in de afzetgegevens, de managementoverzichten en in de berekening van de bruto- bijdrage. Meer achtergrondin formatie over de AIBOR- Ieningen in RSB staat maandag in de Rabolnfobank, onder nummer 714507b. Bedrijven Advies f (040) 217 70 04 Het pittoreske kasteel Nijenrode vormde onlangs het decor voor een seminar rond het thema 'scenariodenken'. De bijeenkomst was een initiatief van zes Rabobankmanagers. Zij vroegen een select gezelschap van zo'n twintig directeuren, topmanagers en een burge meester na te denken over plaats en vorm van de financiële dienst verlening anno 2010. De managers, afkomstig van de banken Naarden-Bussum, Klenckeland, Oosterhout, Alm- kerk, Halsteren-Lepelstraat en Bergschenhoek organiseerden het seminar in het kader van hun studie: het Nijenrode Rabobank Executive MBA programma 'Ondernemend bankieren'. De deelnemers waren allen persoon lijk uitgenodigd door de Rabo- banken. Scenariodenken is een techniek waarbij het erom gaat vanuit de toekomst terug te kijken en op basis daarvan te ontdekken welke beslissingen er nu geno men moeten worden. Het groot ste probleem daarbij is los te komen van het heden. Professor dr. Tineke Bahlmann, een autori teit op het gebied van scenario- denken, hielp de aanwezigen op weg. Leo Steverink, directeur van een consultancybureau, vond het een allesbehalve makkelijke op gave maar wel een die zijn creati viteit op een uitdagende manier prikkelde. "Ik pak problemen nu niet meer aan zodra ze op mijn weg komen, maar probeer te anticiperen. De toekomst was altijd wat abstract voor mij, on grijpbaar. Nu kan ik me voorstel len hoe hij eruit kan zien en weet ik in te spelen op 2010. Het abs tracte is eraf." De zes studenten nemen de resultaten van het seminar op in hun eindverslag. Wie interesse heeft in dit verslag of in de tech niek van het scenariodenken kan Frans Vellema, manager bij de Rabobank Kleckeland, bellen. Directeuren en management teamleden met belangstelling voor het Nijenrode Rabobank Executive MBA programma dat in september weer begint, kun nen informatie en een inschrijf formulier opvragen bij de Rabo- bankAcademie, telefoon (030) 216 1448. Rabobank Klenckeland f (0591) 37 45 52 Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer, vindt dat de Rabobank met de coöperatiedis- cussic precies op tijd is. Dat zei hij gisteren tijdens de Algemene Vergadering in Utrecht, onder verwijzing naar de groeiende belangstelling voor maatschap pelijk verantwoord ondernemen. Meijer ging in zijn betoog ook in op het maatschappelijk verant woord ondernemen van de Rabobank. Hij vond, doelend op de belangrijkste elementen uit de coöperatiediscussie van de Rabo bank, dat de klant ook daadwer kelijk invloed en zeggenschap moet krijgen over beleid en acti viteiten. Er bestaat inmiddels overeenstemming over het feit dat de Rabobank een bank van klanten wil zijn, met klantwaar de en ledenzeggenschap. Over een ander element uit de discus sie, de bestuursstructuur, wordt later dit jaar verder gepraat. Lokale banken en Rabobank Nederland zijn, aldus de voorzit ter van de Raad van Beheer, al met hun 'coöperatieve huiswerk' begonnen. Banken doordat zij bezig zijn met coöperatieve inno vatie en Rabobank Nederland met activiteiten die gericht zijn op de relatie met leden. Wim Meijer opende als voorzitter van de Raad van Beheer gisteren de Algemene Vergadering. Rinse Zijlstra, voorzitter van de Raad van Toezicht van Rabobank Nederland en voor zitter van de Centrale Kring vergadering, ontving gisteren tijdens de Algemene Vergade ring uit handen van Wim Meijer de Gouden Rabobank speld met briljant. Dit is de hoogste onderscheiding bin nen de Rabobankorganisatie. Zijlstra hanteerde bijna twin tig jaar de voorzittershamer in de Raad van Toezicht. Op basis van zijn contacten met klanten, onderzoeken en de recente jaarcijfers stelde Meijer dat klanten van oordeel zijn dat plaatselijke banken hen steeds beter bedienen, klanten zijn vol gens Meijer redelijk tevreden over de Rabobankorganisatie. Maar ze hebben wel behoefte aan een nog pro-actievere houding van de medewerkers, een zo indi vidueel mogelijke bediening en foutloze systemen. Meijer ging ook in op de lasten, die in de afgelopen periode bij de Rabobank sterker zijn gestegen dan de baten. Dat dwingt naar zijn mening tot extra maatrege len die het prijsniveau voor de klant ten goede komen. Centrale begrippen voor de toe komst zijn in de visie van de voorzitter van de Raad van beheer vertrouwen, verbonden heid en duurzaamheid.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3