Conjunctuur ontwikkelt zich nog steeds gunstig Nog één streekje en dan op reis Van Lange volgt Vriend op als segmentmanager bij Eigen Huis Coöperatieve winkel levert bevolking noedels en rijst Geactualiseerd Marktbewerkingspakket Studievoorziening Kinderen op diskette TOP Bank Zwolle bekijkt kunst van Rabobank Interpolisactie Werk aan de winkel'in Ecuador De conjunctuur blijft zich, ook in het eerste kwartaal van dit jaar, gunstig ontwikkelen. Zowel de productie als de consumptie zijn toege nomen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Paul van de Ven van de Stafgroep Economisch Onderzoek spreekt van een goede ontwikkeling: "Producent en consument durven vooruit te kijken." De economische groei, gemeten aan de volume-ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp), bedraagt in de eerste drie maanden van 1997 2,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks het feit dat dit cijfer - als gevolg van incidentele oorzaken - achter blijft bij de stijgingen in de voor gaande drie kwartalen, bedraagt de onderliggende groei van de Nederlandse economie circa 3%. Vooral de ontwikkelingen in de industrie dragen daaraan bij. Het volume van de gemiddelde dag productie in de industrie is 4,2% groter dan in het eerste kwartaal van 1996. Dit is het hoogste groei cijfer sinds het vierde kwartaal van 1994. Het vertrouwen van de pro ducenten in de economie is even eens toegenomen. Zij oordelen vooral positief over hun orderposi tie en verwachten voor het tweede kwartaal van dit jaar een toename van de omzet. De gezinsconsumptie, met name de aankoop van duurzame goede- Eigen Huis Van Lange is geen onbekende binnen de Rabobankorganisatie. De laatste functie die hij bekleedde was hoofd Marktanalyse Product ontwikkeling binnen het segment Financieel Advies. Vriend is inmid dels al enige tijd werkzaam als hoofd van de stafeenheid Bedrijfs voering en kan nu stoppen met zijn activiteiten als segmentmanager Eigen Huis a. i. Ergens doet dat hem pijn: "Binnen de organisatie zijn de afgelopen jaren forse verande ringen gerealiseerd, maar we heb ben ons goed staande gehouden in een hectische hypothekenmarkt. Nu komt het erop aan dat we die lijn doorzetten. Want de oorlog op de hypothekenmarkt woekert door." "We kunnen er van uitgaan dat het huidige marktvolume een min of meer structureel karakter zal hebben. De oversluitmarkt zal ver der toenemen. Tussenpersonen, die hun boterham verdienen met het rondmaken van transacties, zullen dit marktsegment laten groeien." Vriend heeft daarom nog een boodschap voor de commer cieel managers Eigen Huis: "Let ren, neemt in het eerste kwartaal ook flink toe. De totale consump tieve bestedingen met 2,7%; de groei van de uitgaven aan duurzame consumptiegoederen zelfs met 5%. Andere gunstige ontwikkelingen zijn dat de inflatie voor het eerst sinds augustus vorig jaar weer onder de 2% duikt en dat het aan tal geregistreerde werklozen opnieuw krachtig is gedaald. Wel zal de inflatie, zo verwacht Rabobankeconoom Van de Ven, deze zomer weer op gaan lopen. Van de Ven spreekt van een "krachtige houdbare groei." Als belangrijkste ontwikkelingen noemt hij het toegenomen vertrouwen bij consumenten en producten. "De consument verwacht op korte ter mijn geen tegenslag en blijft daar om flink consumeren. De produ cent ziet een goed gevulde orderportefeuille en reageert daarop door tijdig te investeren. Beiden durven vooruit te kijken en zien de toekomst met vertrou wen tegemoet." VERHUISDOOS Vriend (r.) maakt plaats voor van Lange. op uw klanten. Aandacht is nodig om ze binnen te houden. Doen!" Van Lange is niet van plan om af te wijken van de door het segment Eigen Huis ingeslagen weg: "Onze positie in die hectische markt staat onder druk en vraagt erom dat we onze smoel laten zien. Die van een deskundige hypotheekverstrekker die de lokale markt kent, op zoek is naar een totaaloplossing voor de klant en daarmee een lifetime rela tie wil aangaan. Die van niet zom aar een hypotheekverstrekker, maar van de eerste de beste." September 1996: de business unit Schade Bedrijven van Inter polis passeert de 250 miljoen premiegrens en besluit geld te steken in het opzetten van een Ecuadoraanse winkel. Samen met het geld van zo'n 150 Interpolismedewerkers, die een lidmaatschapsbewijs van de coöperatie kopen voor 25,-, gaat ƒ40.000,- naar het Plan International Austro (PLA), onder deel van Foster Parents Plan. PIA werkt in ongeveer 700 Ecuadoraanse projecten om de leefomgeving van de plaatselij ke gemeenschap te verbeteren. Francisco Munoz, field office manager van PIA, was onlangs op werkbezoek in Nederland. Hij vertelde dat de winkel sinds 4 mei geopend is. "Die winkel is ontzettend belangrijk voor Ludo", vertelt Munoz. "De dichtsbijzijnde winkel was eerst 22 kilometer van het dorp. Daar doe je met een auto zo'n vijf uur over. En in het regensei zoen zijn de wegen praktisch onberijdbaar." De coöperatieve opzet is volkomen nieuw in het gebied. Munoz: "Het grootste probleem was het organiseren van een harmonieuze groep. Onze medewerkers hebben hieraan ongeveer zeven maan den gewerkt, met ondersteu ning van de kerk, de vrouwen groep en andere groepen." Eerste taak van de winkel is het kopen en verkopen van de eerste levensbehoeften zoals rijst, suiker, plantaardige olie, noedels en geconserveerde vis. Gaat dit goed, dan zullen ook groente en fruit in het assorti- Financieel Advies De eerste versie van het pak ket is najaar 1996 ontwikkeld en geleverd aan ruim 300 ban ken. De belangrijkste verande ringen in de nieuwe versie heb ben betrekking op de Vermeend-wetgeving. Er kan geen centrale selectie meer wor den besteld. Dit omdat de eer der uitgegeven selectie nog bruikbaar is en omdat het draaien van selecties voor een kleine groep banken te duur is. Wel is het mailingpakket, een ment komen. "Uitgangspunt is de juiste hoeveelheid, goede kwaliteit en schappelijke prijs van de producten. En betaling kan alleen contant, niet op kre diet. Met name deze afspraak heeft heel veel moeite en tijd gekost", zegt Munoz. Een betaalde beheerder runt de winkel. Plan International Austro ondersteunt het project zes tot acht jaar. Munoz: "We willen er zeker van zijn dat de winkel werkt, ook zonder onze steun. Maar ik ben zeker dat er een levensvatbare winkel komt." A5-brochure over studievoor zieningen en een envelop, nog bruikbaar. De diskette marktbewer kingspakket Studievoorziening Kinderen heeft artikelnummer 80431 en kost f 75,-. Het mai lingpakket heeft artikelnum mer 80389 en kost 1,75 per stuk, besteleenheid 50 stuks. Verkoopondersteuning Financieel Advies f (040) 217 70 07 Nog een paar weken en dan kunnen de reisadviseuses van de Rabobank Steenwijk-Brederwiede aan de slag in hun nieuwe reisbu reau. Het totaal verbouwde hoofdkantoor aan de Meppelerweg in Steenwijk opent haar deuren op 20 juni. De bank wil het reisbureau profileren en een meer professionele uitstraling geven. Daarom krijgt het een prominente plaats in de bankhal, meteen rechts van de ingang. Om het reisbureau duidelijk af te scheiden van de rest van de bankhal heeft de bank gekozen voor een inrichting in een afwijkende kleur. Bovendien krijgen de reismedewerksters een etalage aan de bui tenkant van het gebouw waarmee ze extra aandacht kunnen vestigen op het Rabobank Reisbureau. Marieke van Schijndel, Hoofd Kunstzaken, verzorgde vrij dag een rondleiding langs de kunstwerken van Rabobank Nederland aan de Croeselaan in Utrecht Zij deed dit op verzoek van de directie en het bestuur van de Rabobank Zwolle. "Zo'n rondleiding geeft een bank de gelegenheid te zien wat kunst kan toevoegen aan de inrichting van een kantoor", zegt Van Schijndel. "Zo kan kunst bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan het visueel verster ken van de eigen identiteit. Maar een bank ondersteunt met de aankoop van kunst ook de kunstenaars en de cultuur in Nederland." Banken die geïnteresseerd zijn in een rondleiding kunnen con tact opnemen met Kunstzaken. Kunstzaken (040) 217 73 85 Jos van Lange is met ingang van vandaag de nieuwe segmentma nager Eigen Huis. Van Lange volgt Hans Vriend op, die zich vanaf nu fulltime gaat bezighouden met de leiding van de stafeenheid Bedrijfsvoering binnen Rabobank Nederland. Ludo: een gebied van acht dorpen in het woeste bergland in het zuiden van Ecuador, aan de grens met Peru. De mensen zijn er arm en door de ligging op ongeveer 3.000 meter hoogte is de grond niet zo vruchtbaar. Er is veel analfabetisme, er heerst alco holmisbruik en er is een hoog sterftepercentage onder kinderen. Onlangs werd er met geld van Interpolis een coöperatieve winkel geopend, die het leven moet helpen te verbeteren. Het marktbewerkingspakket Studievoorzicning Kinderen is door twaalf banken geëvalueerd. Zij vonden het pakket goed bruikbaar als naslagwerk. Vanaf donderdag 5 juni is een volledig geactuali seerde versie leverbaar op diskette.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2