Jongeren willen meer volwassen benadering DG A-seminars krijgen positieve beoordeling Rabobank Persoonlijk pensioenboekje Ook commerciële initiatieven kunnen zich lenen voor Samenspelactiviteiten ^100 jaar Cliënten Advies Nieuw campagnebeeld volgende week gelanceerd Vorig jaar liep het marktaandeel van de Rabobank in de leeftijds groep vijftien en zestienjarigen terug ten gunste van de Postbank. "De manier waarop we deze jongeren benaderden, bleek te onvol wassen", aldus Mar ja Bonink van Cliënten Advies. "Daarom heb ben we het beeld van de campagne - die volgende week start - ver nieuwd. Alle uitingen, zoals mailings, advertenties en de radiocom mercial, zijn op elkaar afgestemd." Financieel Advies Fiscale en financiële jaargids helpt bij verdieping relatie De afgelopen vier maanden hebben 2.000 directeuren-groot- aandeelhouders (DGA's) en 1.000 financieel adviseurs van 270 lokale banken 46 regionale seminars bijgewoond. Drie onder werpen stonden daarop centraal: financiële planning, de onder nemende DGA en bedrijfsopvolging. Inmiddels zijn de bijeen komsten geëvalueerd. De reacties waren positief. "We moeten in onze uitingen niet op het niveau van de jonge ren willen gaan zitten", zegt Marjolijn Uringa van Com municatie, "dat verwachten ze ook niet van ons. We zijn een bank en deskundig op het gebied van geldzaken. Jongeren willen daarover op een volwassen manier worden benaderd. Maar we kunnen als Rabobank in die benadering wel onze betrokken heid tonen met hun belevingswe reld. Een aantal kleine creatieve bureaus heeft zich daar voor ons in verdiept. Het resultaat is een nieuw meer volwassen campag nebeeld. Hiermee denken we ons marktaandeel weer te kunnen vergroten. Begin mei hebben we i r sportschoenen hand——. De inhoud van het boekje is iets gewijzigd ten opzichte van de vori ge editie. Ook ontvangen de mede werkers het een maand later dan vorig jaar. Oorzaak hiervan is het inpassen van de informatie over de Algemene nabestaandenwet (Anw)diein 1996 is ingevoerd en de registratie van de Anw-hiaat- verzekering. Voor de ruim 12.000 medewerkers, die deze verzeke ring bij Interpolis Pensioen heb ben gesloten, staat het verzekerde pensioenbedrag vermeld bij het het nieuwe campagnebeeld getest onder vijftien en zestienjarigen. Hun reacties waren positief. Vanaf volgende week wordt het ingezet." Maandag gaan de nieuwe wer vingsmailings voor de Rabo JongerenRekening de deur uit naar de jongeren van vijftien en zestien jaar. Op 5 juni start de verzending van de mailings aan de ouders van alle vijf tot en met tien-jarige klanten zonder Rabo JongerenRekening. De actie wordt ondersteund door een adverten tiecampagne en een radiocom mercial. Volgende week verschij nen de nieuwe advertenties in alle tijdschriften die zich op jongeren richten. In week 25 start de uit zending van de radiocommercial op Radio 538, Radio 3 en Hitradio Veronica. "Het werven van jongeren gebeurde voorheen door het versturen van een wervingsmailing op de verjaardag", vertelt Bonink. "We verwachten echter meer resultaat van actieve werving tij dens bepaalde actie periodes. Zoals we in april al aankon- inkomen voor hun nabestaanden. Verder is de toelichting op de AOW uitgebreid met de regels die gel den voor nieuwe AOW-ers vanaf 2015. Zijn beide echtgenoten of partners geboren op of na 1 janu ari 1950 dan hebben zij hiermee te maken. Gezien het persoonlijk karakter van het boekje is de uit gebreide toelichting op de AOW alleen bij deze groep vermeld. Rabobank Pensioenfonds C (030) 272 76 66 Op verzoek van een groot aantal banken wordt ook het affiche 'Je kiest zelf' in juni geleverd. Op het affiche staan alle nieuwe premiums afge beeld. Er is ook een adverten tie met de nieuwe premiums. Het affiche is - onder artikel nummer 80606 - vanaf nu in Best te bestellen, de adverten tie bij het Servicebureau Com municatie. Banken die de nieuwe premiums hebben besteld, krijgen deze in de loop van volgende week. Cliënten Advies V (040) 217 70 08 digden, zijn we gestopt met de gepersonaliseerde aanmaak van verjaardagskaarten voor de vijf tot en met elf-jarigen. Toch waar deren ouders én kinderen het als een bank denkt aan een verjaar dag. Daarom adviseren wij de banken jeugdige klantjes - met of zonder Rabo JongerenRekening - een zo persoonlijk mogelijke ver jaardagskaart te sturen. Hiervoor zijn vier speciale verjaardagskaar ten gemaakt. Deze zijn gericht op vier leeftijdsgroepen en in lijn met de campagne." Het marktbewerkingspakket 'Verjaardagskaarten jeugd en jongeren' dat banken kunnen gebruiken voor lokale acties, wordt opgenomen in de actiebi bliotheek Inactie. Het staat maandag in de Rabolnfobank onder trefwoord 'bieb97'. Van de twintig aanwezige ban ken waren er nog- maar weinig bezig met het thema 'Toekomst door Samenspel'. De banken die dit of volgend jaar honderd zijn, ble ken het verst gevorderd. Collega's uit de regio gaven tijdens de groepsdiscussies tips om misstap pen bij uitvoering te voorkomen. Twee directeuren hielpen het gezelschap directeuren, mede werkers en bestuurders op weg door te vertellen over hun eigen samenspelactiviteit. Kees van der Linden, directeur van Alphen aan de Rijn vertelde dat hij met mede werkers en bestuurders de ver schillende netwerken in het werk gebied heeft geïnventariseerd. Vervolgens werd binnen de bank nagegaan wie er lid was van verenigingen en welke functies Na elke bijeenkomst werden evaluatieformulieren ingevuld. De DGA's gaven de bijeenkom sten een gemiddeld cijfer van 7.5. De eigen medewerkers kwamen op een gemiddelde van bijna 7.3. "Daarmee zijn we zeker tevreden", meldt organi sator Ton van Aalst van Financieel Advies. "Maar we zijn er nog niet. De DGA's die de bijeenkomsten bezochten zijn vaak met hun onderneming al klant van de bank, maar er liggen juist op het vlak van per soonlijke financiële advisering nog volop mogelijkheden." Doelstelling van de seminars was vooral het uitstralen van deskundigheid op dat terrein en het bieden van een platform voor de lokale banken om de band met hun relaties te ver sterken. Van Aalst: "We moeten nu die relatie warm houden en vooral proberen die verder uit te diepen." Duco Kisman, financieel advi seur bij Rabobank De Ronde hij daarin vervulde. Leemtes in de netwerken zouden moeten worden opgevuld. Van der Linden: "De ene medewerker vindt een bestuursfunctie leuk, de ander wil wel helpen met het opstellen van jaarrekeningen. De meeste verenigingen waren blij met het aanbod. De mede werkers vinden het leuk, want niemand wordt gedwongen iets tegen zijn zin te doen. Al wordt van alle mensen die klantencon tact hebben wel verwacht dat ze deelnemen in een netwerk." Directeur van De Ronde Venen, Geert Waning zei dat de aanblik van uitsluitend 'kale koppen en grijze haren' op de ledenvergaderingen mede aan leiding was om een klankbord groep van jongeren op te rich- Venen: "We zijn met ongeveer dertig klanten naar de regiona le seminars geweest. Dat sloeg heel goed aan. De reacties waren veelbelovend. De klant weet nu dat hij van ons speciale aandacht krijgt en dat ervaart hij als prettig. Dat gevoel moe ten we zien vast te houden. Wij doen dat hier op de bank momenteel door het uitdelen van de fiscale en financiële jaar gids, in de wandelgangen de DGA-gids genoemd. Binnenkort organiseren we bovendien spe ciaal voor de DGA's een eurose minar. Zo hou je de aandacht vast en stimuleer je de klanten trouw. Hebben ze een bankpro- dukt nodig, dan is de stap naar de Rabobank gauw gemaakt De fiscale en financiële jaar gids voor de directeur-groot- aandeelhouder kost ƒ39,50. Het bestelnummer is 80039 en de besteleenheid vijf stuks. Financieel Advies C (040)217 70 07 toekomst door samenspel ten. "Op die manier horen we wat er leeft onder jongeren en wellicht ontwikkelen ze zich in de toekomst tot betrokken bestuurders. Want het zijn leer gierige types." Samenspelconsultant Jan van den Hemel vindt de bijeenkom sten van belang voor het uitwis selen van ideeën en ervaringen. "Er zijn banken die al veel in de steigers hebben staan, maar ook banken die er nog niet aan toe gekomen zijn. Als die zien hoe andere banken het hebben aan gepakt en enkele Samenspel activiteiten horen, kunnen ze gemakkelijker voor hun eigen bank bedenken hoe ze de coöpe ratieve identiteit opnieuw inhoud kunnen geven. Uit de evaluaties van de bijeenkomsten blijkt dat 75 procent enthou siast is om zelf aan de slag te gaan met Samenspel." Bij de deelnemers van het Rabobank Pensioenfonds valt één dezer dagen het persoonlijk pensioenboekje in de brievenbus. Het boekje geeft inzicht in het persoonlijk inkomen hij pensionering, overlijden en arbeidsongeschiktheid per I januari 1997. Medewerkers jonger dan 25 jaar ontvangen een pensioenoverzicht met een informatieblad. "Maar wat heeft dat met het eeuwfeest te maken", vroeg Ad Feringa, directeur van de Rabobank Krommenie-Assendelft toen hij enkele voorbeelden van Samcnspelactiviteiten hoorde van collega's. "Die activiteiten zou je ook doen als we geen honderd jaar bestaan." De Samenspelactiviteiten rond het eeuwfeest van de Rabobank zijn vooral gericht op het versterken van de coöperatieve identiteit. Dat dit ook commerciële activiteiten kunnen zijn, zo bleek deze week tij dens een Samenspelbijeenkomst van regio Noord-West Nederland, was voor veel banken een verrassing.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3