'Telefonische bereikbaarheid even belangrijk als bankhal' INFO OVER BETAALAUTOMAAT EN ISDN IN DE RABOINFOBANK Pensioenen in euro's: doorbraak of afbraak TrefPunt won van Beurscompetitie Incassorekeningnummer komt in scherm 'fiatteren heropname'CKS Advisering CCTEL richt zich op alle mogelijke aspecten Conferentie Interpolis voor pensioenfondsen Banken hebben steeds vaker behoefte aan begeleiding bij de inrich ting van hun telefonische bereikbaarheid. Rabofacet/Spectrum speelt op die behoefte in. Het onlangs opgerichte Competence Center Telefonie (CCTEL) helpt banken bij vragen over de telefonische bereikbaarheid en de organisatie daarvan. "Telefonische bereikbaar heid is net zo belangrijk als het bankhalconcept." De hulp van CCTEL aan de banken bestaat uit drie diensten: een Quick Scan, begeleiding bij het aanschaftraject van een nieu we telefooncentrale en het leve ren van project(bege-)leiding bij de inrichting van de bereikbaar heid van de bank. Bij de Quick Scan organiseert CCTEL een technische en/of een kwalitatieve meting. Bij de tech nische meting staan de hoeveel heid telefoontjes die binnen komen, wat daarvan de beant- woordingstijd is en hoeveel gesprekken er verloren gaan cen traal. Bij de kwalitatieve meting wordt duidelijk hoe snel en op welke wijze de beantwoording van binnenkomende telefoontjes plaatsheeft. Bij het aanschaffen van een nieuwe telefooncentrale begeleidt CCTEL de banken vanaf het opstellen van de specificaties, het aanvragen en beoordelen van de offertes tot en met de indienststel- ling van de nieuwe centrale. Het voornaamste product van CCTEL is het leveren van project(bege-)lei- ding bij de inrichting van de bereikbaarheid van de bank. Tom van der Sijs (l) en Henk Jansen: inrichting bereikbaarheid is belangrijk." Bij een aantal banken is een der gelijk project al in uitvoering. Doelstelling bij deze projecten is vorm te geven aan de organisatie van het lokale callcenter. Belangrijke aspecten hierbij zijn: 'Welke en hoeveel mensen heb ik nodig?', 'Hoe ziet de procesin richting eruit?' en 'Welke (telefo- niejtechniek moet er worden toe gepast?' Banken waar op dit moment projecten lopen zijn: Den Haag, Tilburg, Steenwijk- Brederwiede en Zwolle. Volwaardig kanaal "Banken zien de telefoon steeds meer als een volwaardig distribu tiekanaal van bancaire produc ten", zegt Henk Jansen van CCTEL, het belang van een goede inrichting van de telefoni sche bereikbaarheid onderstre pend. "Vijftig tot zestig procent van de klantcontacten heeft momenteel immers plaats via de telefoon. Daarmee is de telefoni sche infrastructuur eigenlijk net zo belangrijk geworden als het nieuwe bankhalconcept. Alleen, in de bankhal wordt veel meer geïnvesteerd dan in een goede telefonische bereikbaar heid." In dat laatste moet volgens CCTEL veran dering komen. Tom van der Sijs: "Banken moeten durven te investeren in de telefonische "Goede bereikbaar heid, zodat het Het segment Bedrijven Advies krijgt regelmatig vragen over ISDN in combinatie met betaalautomaten. CCV Systems heeft voor haar apparaten de tarieven, voor- en nadelen van alle mogelijke klantsi tuaties op een rijtje gezet. Maandag staan ze in de Rabolnfobank. PTT Telecom is druk bezig met het promoten van haar ISDN-lij- nen. Voordeel ten opzichte van de normale telefoonlijn is, dat meer toepassingen op één lijn mogelijk zijn. Als ander voordeel noemt de PTT de snellere communicatie. Groot nadeel is, dat voor het gebruik van ISDN vaak speciale, binnenkomend en interne tele foonverkeer goed wordt gere geld. Bijvoorbeeld in de vorm van een lokaal callcenter, waar al het binnenkomend telefoon verkeer wordt afgehandeld of doorgeleid. Uit een inventarisa tie van de vragen waarmee klanten bellen is gebleken dat zo'n callcenter zeventig procent van de vragen direct kan afhan delen. Dan gaat het bijvoor beeld om vragen als 'Hoe laat is de bank open?' en 'Wat is het Postbanknummer van de bank?'" CCTEL (030) 215 20 46 Financieel Advies E&llL pp> Beurs Wegman en De Jonge: na goede start bergafwaarts. Met drie ton aan de Beurscompetitie beginnen en eindigen met vrijwel hetzelfde bedrag. Hoe zit dat? Mark de Jonge en Margreet Wegman van de binnendienst Bedrijven van de Rabobank Borger begonnen fanatiek. "Met opties, want we wilden meteen een goede start maken", vertelt De Jonge. "Maar die eerste gok pakte niet best uit." De eerste schade werd weer goed gemaakt, maar een volgen de gok was ook geen succes. "Er kwam een Grand Prix aan, dus Cliënten Advies Het scherm 'fiatteren heropname' in het Consumptief Krediet Systeem (CKS) vermeldt vanaf volgende week het incassorekening nummer van een bank. Het scherm is aangepast om de onderlinge verrekening van opnames van doorlopende kredieten bij collega- Rabobanken makkelijker te maken. Voorheen moest bij een opname door een klant van een andere bank hiervoor altijd de desbe treffende bank worden gebeld. Door de aanpassing van het scherm in CKS hoeft dit niet meer. De banken kunnen nu direct de desbetreffende bank via een con cernverrekening belasten. Cliënt adviseurs moeten natuurlijk de opname wel fiatteren in CKS. De maandverwerking voor CKS over mei is vervroegd. Zij wordt niet in het weekend van 7 en 8 juni uitgevoerd, maar in het weekend van 1 juni. Dit betekent dat banken op maandag 2 juni de opnames van vrijdag en zaterdag niet meer kunnen verwijderen. Zij kunnen wel correcties uitvoe ren via het scherm 'Invoeren financiële mutaties'. Ook is het op maandag 2 juni al mogelijk de recapitulatie en aansluiting over de maand mei uit te voeren. Cliënten Advies C (040) 21 7 78 00 kochten we Goodyear. Maar dat bleek zo niet te werken. Daarna is er de klad ingekomen. We deden eigenlijk niks meer, want we waren bezig met het oprichten van TrefPunt Borger-Odoorn. Dat is trouwens inmiddels suc cesvol in de lucht." "Volgend jaar gaan we de Beurscompetitie serieuzer aan pakken. Dan zijn we ook beter voorbereid, want we zijn hier intern met achttien mensen een beleggingsclub gestart, 'De Geld wolven'. Elke maand komen we bij elkaar en afwisselend hebben twee mensen de verantwoording voor een maand handelen. Onze beleggingsadviseur staat ons met raad en daad terzijde. Daar leren we van en dat gaan we volgend jaar toepassen, want een vermoe delijk eindbedrag van 301.099,20 kan volgens mij beter." Morgen is de laatste dag van de beurscompetitie. Volgende week zijn de winnaars bekend. Informatie Beurscompetitie: Iris Infolijn C (010) 224 14 14 Relatiebeheer Interpolis belegt op 18 juni een conferentie onder de titel 'pensioe nen in euro's: doorbraak of afbraak?' Daags na de eurotop in Amsterdam proberen pensioenfondsen antwoord te vinden op vra gen als: 'wat betekent de euro voor premies en beleggingsopbreng- sten' en 'ontstaat er een EMU-brede concurrentie tussen collectieve pensioenverzekeraars veel duurdere, apparatuur nodig is. Toch gaan steeds meer onder nemers over op ISDN. Met het overzicht in de Rabolnfobank kunnen banken hun klanten hel pen de beste keuze te maken. CCV Systems (026) 384 99 11 'Euro halveert pensioen' stond er onlangs boven een artikel van Gerry Dietvorst, directeur van het Fiscaal en Juridisch Advies bureau van Interpolis, in het interne blad Intervisie van de ver zekeraar. Dietvorst zal ook spre ken op de conferentie. Hij doelde in het artikel op het feit dat de euro ongeveer twee keer zoveel waard is als de gulden, maar de gevolgen van de komst van de euro voor de pensioenen zijn allerminst duidelijk. Op de confe rentie probeert Interpolis hierover meer duidelijkheid te scheppen. Naast Dietvorst geven nog vier sprekers, onder wie Robin Linschoten, hun visie op de ont wikkelingen. Daarnaast geven de in de zaal aanwezige pensioen fondsen hun mening. Piet Hein de Sonnaville van het concernbe- drijf Herverzekeringen van Inter polis is een van de organisatoren: "Onder de aanwezige pensioen fondsen zullen we een markt onderzoek houden. Zij kunnen tijdens de bijeenkomst hun mening geven over een paar pittige stel lingen. In de forumdiscussie, onder leiding van Victor Deconinck, zal daarop verder ingegaan worden." Met de organisatie op de dag direct na de eurotop hoopt De Sonnaville op vuurwerk. "De besluiten van de top komen vers van de pers, we kunnen dan meteen peilen wat de markt van de uitkomsten vindt." Ruim honderd pensioenfond sen hebben zich op uitnodiging van Interpolis al aangemeld. Lokale banken die geïnteresseerd zijn in de bijeenkomst, die zal plaatshebben in het Interpolis hoofdkantoor in Tilburg, kunnen contact opnemen met De Sonnaville. Interpolis 7 (013) 462 34 78

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2