'Je merkt dat Rabobank Nederland graag de mening van banken hoort' Meer mogelijkheden met de Handelsrisicomanager Fusiebank tracteert inwoners op fietsroute door elf dorpen 'Vertrouwensvol' bij Someren-Mierlo onderdeel van werken aan wij-gevoel 19 9 7 Bank tijdens lokaal werkbezoek over Rabo TotaalPakket: Helpdesk Informatisering beschikbaar voor reeks vragen over elektronica 19o5 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 271 Week 22 Donderdag 29 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 -Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Acties bedenken is één, ze uitvoeren twee. Maandag wisselden bedenkers en uitvoerders van acties voor het Rabo TotaalPakket in Deurne ervaringen uit. Cliënt adviseur Ingrid Raaijmakers van de bank: "Je merkt dat Rabobank Nederland graag de mening van de lokale bank hoort." Segmentmanager Cees van Tiggelen van Rabobank Nederland: "We willen weten wat er in de praktijk rondom het Rabo TotaalPakket speelt." Raaijmakers ontving met haar collega's, onder wie de commer cieel manager en een collega van Cliënten Service, het Eindhovens werkbezoek. "Ik vond het heel positief. Er werd veel besproken. We hebben gediscussieerd over het Rabo TotaalPakket. Ik vond het een perfecte wisselwerking." Raaijmakers, tevens actiecoör dinator, was ook betrokken bij de evaluatie van de najaarsactie van 1996. "Her segment heeft zaken daarna anders aangepakt. Infor matie kwam toen bijvoorbeeld heel verspreid. Je kreeg pakketten, er stond iets in de Rabokrant en iets in de Rabo- Infobank. Nu is er één trefnum- mer in de Rabolnfobank. Alles staat bij elkaar." Goede voorbereiding Volgens Van Tiggelen verdient iedere grote actie van Rabobank Nederland en lokale banken een goede voorbereiding. "Dat bepaalt de mate van succes." Hij vindt 23 0_i Medewerkers van de onlangs gefuseerde banken Someren en Mierlo namen het afgelopen weekeinde deel aan een teamwork-dag. Het doel was: elkaar beter leren kennen en het wij-gevoel versterken. In spelvorm deden kleine teams oefeningen die vervolgens werden teruggekoppeld naar de dagelijkse praktijk. "Voorafgaand aan deze dag hebben de medewerkers vastge steld op welke punten de samen werking kan verbeteren en heeft het manage mentteam vijf concrete actie punten gefor muleerd," ver telt Frank Melters, seg mentmanager Financieel Advies en Eligen Huis bij de Rabobank So meren-Mierlo. "DOOR Trai ning heeft ver volgens aan de hand van die actiepunten vijf sportieve activi teiten ontwikkeld." Een onderdeel was bijvoor beeld 'de vertrouwensval'. Een deelnemer moest zich achterover van een twee meter hoge stellage laten vallen in de armen van col lega's. Melters: "In de nabespre king werd de koppeling gelegd met de dagelijkse praktijk. Durf je bijvoorbeeld een klant over te laten aan een collega uit een ander segment? Dat vertrouwen is heel belangrijk, de één kan immers niet zonder de ander. Tijdens de oefeningen ervaar je waar de knel punten zitten en wat verbeterd kan worden. Deze dag was een aftrap, nu moeten we de opgestelde actiepun ten gaan uitvoeren." Ingrid Raaijmakers en Cees van Tiggelen: "Het is heel aardig om te zien wat je van elkaar kunt leren. het goed dat de bank Deurne een actiecoördinator aanstelde en onderstreept het uitgangspunt van deze bank dat het beter is om hon derd klanten goed te benaderen dan veel meer half. De segment manager acht het "een goede zet" dat Deurne zich ten doel heeft gesteld bij ieder Rabo Totaal- Pakket twee andere producten te verkopen. "Prima dat de cliëntad viseurs voor de verkoop zijn vrij gemaakt en dat Cliënten Service de voor- en nabewerking doet." Er staan in totaal zeven werk bezoeken van bij het Rabo TotaalPakket betrokken medewer kers aan lokale banken op het pro gramma. Zij zoeken de praktijk op om waardevolle kennis op te doen voor de evaluatie van de actie Rabo TotaalPakket. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 De vertrouwensvalvan een van de medewerksters. Rabobank Someren C (0493) 49 75 75 Bedrijfsvoering Banken kunnen met ingang van maandag voor informatie over hard ware bestellingen en configuratie wijzigingen terecht bij de Helpdesk Infomatisering van Rabofacet. De medewerkers van de Helpdesk weten antwoord op vragen over de volgende onderwerpen: hardware bestellingen (bijvoorbeeld servers, pe's, routers en printers), leveran ciersplanningen, lokale UTP-infrast- ructuren, PTT datahuurlijnen, KTS/ KIK configuratiewijzigingen, HDC- wijzigingen, RTN-wijzigingen, tech nische fusie- en verhuisbegeleidingen en coördinaties en productinforma tie en productcatalogus. Helpdesk Informatisering (030) 215 33 33 Relatiebeheer' De Handelsrisicomanager - een computerprogramma dat klanten en banken adviseert hoe de risico's van het zakendoen over de grenzen te beperken - is uitgebreid met een concepttekst voor een documentair exportaccreditief en informatie over vijftien nieuwe, voornamelijk Oost-Europese, landen. De meest opvallende verandering in deze versie van de Handelsrisico manager, die twee keer per jaar wordt aangepast, is de concept tekst. Deze scheelt klanten tijd én ze kunnen precies aangeven welk accreditief zij willen ontvangen van de bank van de andere partij. Deze concepttekst, die het systeem auto matisch kan aanmaken, is eenvou dig aan te passen in Word. Met een accreditief is een exporteur er vrij wel zeker van dat de andere partij, die vaak ver weg zit, betaalt. Diens bank stelt zich daarvoor garant, mits de exporteur de in het accre ditief voorgeschreven documenten op tijd aanbiedt. Het systeem bevat nu ook infor matie over vijftien nog niet eerder opgenomen landen in Oost-Europa. Nu het bedrijfsleven steeds vaker zaken doet met het voormalig Oostblok, stijgt ook de vraag naar informatie over deze landen. Daar voor bevat de Handelsrisicomanager een databank met landeninforma tie, leverings- en betalingscondities en risico's. Verder biedt het systeem de mogelijkheid aanvragen aan te maken voor een importaccreditief, het stellen van een bankgarantie en opdrachten voor incassering van documenten onder exportincasso. Deze week ontvangen alle abon nees, klanten én relatiebeheerders, de nieuwe versie. Handelsrisicomanagement 7 (030)216 38 80 Jan Wijnhoven begon fors aan kop. Rabobank Zevenrode heeft alle inwoners van het werkgebied uitgeno digd deel te nemen aan een fietsroute tijdens de recreatieve familiefiets dag op zaterdag 7 juni. De bank - op 1 april ontstaan uit een fusie tus sen de Rabobanken Meerlo-Wanssum en Zevenrode - wil op deze manier haar nieuwe gezicht in de omgeving laten zien. Afgelopen zater dag werd de fietsroute officieel aan het publiek gepresenteerd. De fietsroute omvat een nieuwe permanente route door de elf dor pen van het werkgebied van de bank, met een totale lengte van 90 kilometer en verdeeld in drie klei nere routes. Op de familiefietsdag zijn alle kantoren van de bank geo pend en kan elke deelnemer daar een gratis deelnamekaart, fietstoch tenboekje en startpakket ophalen. Afgelopen weekend werd de fietsroute officieel aan het publiek gepresenteerd. De burgemeesters van de gemeenten Meerlo- Wanssum en Venray namen als eer sten de fietsroutes in ontvangst, gevolgd door de bijna 5.000 huis houdens in het werkgebied. Een peloton prominenten, onder wie de burgemeesters, vertegen woordigers van Rabobank Nederland en enkele oud-wielren ners, reed vervolgens voor de eerste maal een deel van de nieuwe route. Verrassend was de deelname van de oud-directeur van de Rabobank Wanssum, Jan Wijnhoven (95). Nog verrassender was dat hij meteen de leiding nam en die posi tie tot het verlaten van het dorp niet meer afstond. Wim Bens, algemeen directeur (0478) 53 03 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1