Zandvoort bouwt modern circuit met geld Rabobank Ondersteuning op maat bij veranderingsprocessen stuinbouw Bedrijvenpolis oont schadevrije tuinders Personeelsaanbieding van Unitravel naar Thailand Topopleiding over 'personal finance' Relatiebeheer Een ultramoderne pitstraat, een tot meer dan vier kilometer ver lengde racebaan en een comfortabele hoofdtribune voor 2.400 men sen. Het circuit van Zandvoort werkt aan een gloednieuwe sportac commodatie, die volgend jaar mei klaar is en veertien miljoen gulden kost. Financier is Rabobank Amsterdam, in samenwerking met Rabobank Heemstede-Zandvoort. Rabobank Amsterdam kwam in contact met liet Zandvoortse circuit via een bevriende rela tievan Ronald Schouten, hoofd Accountmana gement. Het circuit nodigde de bank samen de VSB, ABN AMRO en ING uit een offerte uit te brengen. "We hebben toen direct con tact opgenomen met de bank Heemstede-Zandvoort, het circuit ligt in hun werkgebied", aldus Nathal van Rijn, account manager bij Amsterdam. De door de Rabobank bedach te financieringsconstructie bleek concurrerend, maar stak er niet bovenuit. "We hebben toen de directie van het circuit geadvi seerd een aanvullende garantie van 2,5 miljoen bij de gemeente te halen." De gemeente ging snel akkoord, waarna alle banken een definitieve offerte konden uit brengen. De Rabobank reageerde het snelst en werd gekozen omdat De bouw van de nieuwe pitstraat vordert gestaag. Financieel Advies Het Tilburg Institute for Advan ced Studies in Management (TIAS), onderdeel van de Katho lieke Universiteit Brabant (KUB), heeft een postdoctorale manage mentopleiding voor 'personal finance' ontwikkeld. De oplei ding is bedoeld voor adviseurs van academisch niveau met een paar jaar werkervaring. "Een topopleiding over geïnte greerd vermogensbeheer voor particulieren", zegt Jos van Lange van Financieel Advies en lid van de Adviesraad Personal Finance van de KUB. "De oplei ding biedt inzicht in het theore tisch kader van de belangrijkste disciplines voor de advisering van de vermogende particulier." De verbinding tussen theorie en praktijk komt tot stand via cases. Veel aandacht is er voor belastingkwesties, waaraan Gerry Dietvorst, directeur van het Fis caal en Juridisch Adviesbureau van Interpolis en bijzonder hoog leraar aan de Tilburgse universi teit, een bijdrage levert. Financieel Advies C (04(0 217 70 07 ze volgens de directie van Circuit Park Zandvoort het meest flexi bel waren en de gunstigste kre- dietvoorwaarden gaven. Met name die flexibiliteit speel de een rol, weet Van Rijn. "Als je pas wilt financieren als alle voor waarden tot achter de komma geregeld zijn, kun je het verge ten." De samenwerking met Heemstede-Zandvoort vindt Van Rijn uitermate belangrijk. "Wij kunnen het circuit alleen goed bedienen met onze collega's in Zandvoort. Zij vangen het kas- verkeer op. Als je nagaat dat bij een groot evenement drie tot vier ton contant binnenkomt, begrijp je hoe omvangrijk dit is." Van Rijn hoopt dat in de toe komst vaker samengewerkt wordt. "Rabobanken beconcurreren el kaar nog veel te vaak. Het is te belachelijk voor woorden, maar het komt voor dat een Rabobank onder de financieringstarieven van een buurbank duikt om een klant in te pikken." De financiering van het circuit levert de bank veel positieve reacties op. "Op de pers conferentie waren veel zakelijke part ners van Circuit Zandvoort aanwe zig", zegt Van Rijn. "Veel bedrijven reageerden met: 'hé, de Rabobank, dat had ik niet verwacht.' Dat is natuurlijk fantastische reclame voor onze organisatie." Rabobank Amsterdam f (020) 495 07 29 Bedrijven Advies Relatiebeheer De Glastuinbouw Bedrijvenpolis, het nieuwe product van Interpolisdochter Hagelunie, verzekert het hele glastuinbouwbedrijf in één keer: de kassen, bedrijfsgebouwen en apparatuur. Bovendien worden tuinders na elk schadevrij jaar beloont met een premiekor ting. Een groot aantal lokale banken maakte op introductiebijeen komsten al kennis met deze 'alles op een polis'. Volgens de Hagelunie karakte riseren vrijheid en flexibiliteit de Glastuinbouw Bedrijvenpolis. Met de polis kan de tuinder zelf zijn eigen risico bepalen en kiezen van een elementair basispro gramma tot een volledige verze kering met zeer uitgebreide dek kingen. Na elk jaar zonder schade, gaat de premie een stukje omlaag, tot een bepaald mini mum is bereikt. "Je kunt het een beetje vergelijken met de no- claim bij een autoverzekering", zegt Kees Geertsema, directeur van Hagelunie. "Bovendien krijgt de tuinder extra korting als hij bepaal de preventiemaatregelen neemt." Volgens Geertsema is bij de tot standkoming van de polis goed geluisterd naar klanten en tussen personen. "Het eerste bedenksel van onze kant is voorgelegd aan glastuinders. Ook een aantal Rabobanken heeft gezamenlijk vergaderd over de voorwaarden van de polis." De door de tuin ders en tussenpersonen geleverde opmerkingen en kritiek zijn door Hagelunie in de verzekering ver werkt. "De verzekering is daar door heel praktijkgericht", aldus Geertsema, "het is dan ook niet verwonderlijk dat de eerste reac ties positief zijn." Hagelunie C (070) 452 45 04 Personeelsleden van de Rabobankorganisatie kunnen, met intro- ducé(s), boeken voor een tiendaagse reis naar Bangkok en Chiang Mai in Thailand. De aanbieding is geldig van 28 mei tot en met 23 juni. Er kan elke dag worden vertrokken. De prijs is 1.399,- per persoon. Inbegrepen is de non-stop retour vlucht Amsterdam-Bangkok en de binnenlandse retourvlucht Bangkok-Chiang Mai met Thai Airways, de transfers naar de hotels, een fietstocht met gids inclusief lunch in Chiang Mai en het verblijf in viersterren hotels in Bangkok en Chiang Mai in een tweepersoons kamer op basis van logies met ontbijt. De banken hebben deze Perso neelsaanbieding Reizen, nummer 1997/11, gisteren ontvangen. Maandag staat hij in de Rabo- Infobank. Verkoopondersteuning Reizen C (040) 217 70 08 Banken kunnen voortaan rekenen op ondersteuning op maat bij hun veranderprocessen. De segmenten Bedrijven Advies, Relatie Beheer, Eigen Huis en Financieel Advies hebben daarover onlangs afspraken gemaakt. Het segment Cliënten Advies is vorig jaar sep tember gestart met een eigen veranderprogramma. Sinds de verantwoordelijkheid voor de veranderprogramma's begin dit jaar is verschoven van Projecten Aangesloten Banken naar de segmenten steken de hoofden Consultancy van de spe cialistische segmenten regelmatig de koppen bij elkaar. Dit perio dieke overleg heeft er inmiddels toe geleid dat elke bank haar ver- andertraject kan starten wanneer zij dat wil en dat de doorlooptijd van het verkoopbevorderend programma wordt afgestemd op de mogelijkheden van de bank. "Dat betekent dat de strakke planning a la Delta wordt losge laten. Want de veranderingen voltrekken zich bij elke bank anders", meent Gerda Wiegers van Eigen Huis. Gerard van Giersbergen van Cliënten Advies vindt de samen werking tussen de segmenten een goede zaak. "Cliënten Advies verkoopt als enige segment stan daardproducten aan een massa markt. Dat vraagt dus ook om een veranderingsprogramma dat voor alle banken weliswaar in beginsel gelijk is, maar dat neemt niet weg dat waar mogelijk reke ning wordt gehouden met lokale omstandigheden" Bij de specialistische segmenten daarentegen vormen de lokale omstandigheden de basis van het verandertraject. "Elke bank vraagt om een andere benade ring, met specifieke instrumen ten.", licht Wilko Dado van Relatiebeheer toe. De banken kunnen voortaan tijdens het gehele traject rekenen op maat werkondersteuning, zonodig al tijdens de inrichtingsfase. "Dat is nodig, want elke bank is uniek", aldus John Kessels van Bedrijven Advies. Ook kunnen de banken kiezen tussen een verandertraject voor één segment, of voor een gecom bineerde aanpak van twee seg menten. Op veel banken draagt een commercieel manager name lijk de verantwoordelijkheid voor twee segmenten. Banken kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om de veranderingen bij Bedrijven Advies en Relatie Beheer tegelijk te laten verlopen, of bij de seg menten Financieel Advies en Eigen Huis. "Bij zo'n gezamenlijk verkoop bevorderend programma zijn et- twee consultants, van elk betrok ken segment één. Deze houden eerst een intake gesprek en daar na de startpresentatie. Vervolgens richten zij zich elk op hun seg ment, waarbij ze elkaar voortdu rend op de hoogte houden van de ontwikkelingen", aldus Wiegers. Bij een gecombineerd traject van Bedrijven Advies en Relatie Beheer hebben de banken overi gens te maken met één consul tant. "De gezamenlijke aanpak heeft voordelen", zegt Jan Louis Spoormaker van Financieel Ad vies. "De consultants zijn, nu zij zich slechts op één segment hoe ven te richten, volledig op de hoogte van alle ins en outs bin nen een segment. Verder worden de planningen naadloos op elkaar afgestemd, natuurlijk in overleg met de bank." De kosten van de begeleiding van de op maat gesneden veran derprogramma's worden bere kend op basis van dagdelen. Banken die méér willen weten over deze veranderprogramma's, kunnen contact opnemen met de betreffende consultancy-afdelin- gen. De telefoonnummers: Eigen Huis: (040) 217 70 29; Financieel Advies: (040) 217 79 52; Bedrij ven Advies: (040) 217 61 95 Relatie Beheer: 040 )2177946en Cliënten Advies: (040) 217 70 08.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2