2 6 °5 Nieuwe reclamecampagne moet Interpolis'smoel'geven Energiebesparingstips voor deelnemers enquête Wijffels gelooft in toekomst coöperatief bankieren Nieuw hoofdstuk Segmentwijzer 19 9 7 Rodamco investeert groots in Singapore Contacten met Belgische Kredietbank'oriënterend' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 268 Week 22 Maandag 26 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516-Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Een adoptie-scène op Schiphol, een hardwer kende boer op een akker, een jong verliefd stel in een Amsterdamse tram. Drie scènes uit de zestig seconden durende Interpolisspot die van daag om half zes zijn primeur beleefd op RTL 4. De commercial wordt dit jaar zo'n driehonderd keer uitgezonden en is onderdeel van de recla mecampagne die de naamsbekendheid van Interpolis moet vergroten. Interpolis is de vijfde verzeke ringsmaatschappij van Nederland, maar tamelijk onbekend bij de Nederlanders. Uit een onderzoek door het blad NieuwsTribune eind vorig jaar bleek dat slechts 59% van onze landgenoten wel eens van Interpolis had gehoord. Alle andere elf in het onderzoek betrokken maatschappijen scoor den duidelijk beter. "We gaan Interpolis een smoel geven", riep Christine Mellaart, hoofd Com municatie bij Interpolis, toen. 'Bij Interpolis denk je aan men sen' is de boodschap waarmee de verzekeraar zich nu presenteert. Geen grappige, snelle beelden waarmee de meeste andere verzeke raars zich etaleren, maar emotio nele scenes van mensen die in een bepaalde levensfase terecht zijn gekomen. Het nummer 'Beautiful people' in de uitvoe ring van Mathilde Santing, ondersteunt de beelden. Opvallend is het optreden van zo'n 200 Interpolismedewerkers in de spot. Zij offerden een zon dagmiddag op om voor het hoofdkantoor van Interpolis enkele seconden film te schieten. Marco Simmers van de Beleidsstaf Communicatie: "De slogan 'Bij Interpolis denk je aan mensen' werkt naar twee kanten. Wij den ken aan de mensen achter de polis, terwijl onze klanten aan de mensen achter de maatschappij denken. We willen ons profileren als sympathiek en betrouwbaar. Vandaar dat we ook onze eigen mensen in beeld brengen." Deze week is de spot zo'n twintig keer te zien. Vandaag is dat om 17.30 uur op RT1.4, om 18.10 uur bij Veronica, om 22.28 uur komt hij voorbij op SBS6 en RTL5 pre senteert de spot om 23.05 uur. Interpolis (013) 462 39 12 Banken die hebben deelgenomen aan de energie-inventarisatie ont vangen deze week een aandachtspuntenlijst met energiebesparende opties. De tips zijn gebaseerd op de door deze banken ingezonden enquêteformulieren. De energie-inventarisatie had vorig jaar plaats in het kader van de Meerjarenafspraak Energie- Efficiency, het in december door de Nederlandse banken ondertekende document waarin de intentie wordt uitgesproken het energieverbruik met 25% terug te dringen. Sommige tips, zoals bijvoorbeeld het vervangen van gloeilampen door spaarlampen op plekken waar deze langer dan vier uur branden, zijn altijd toepasbaar. Bij andere tips is het volgens Milieu Advies van Rabofacet Vastgoedmanagement raadzaam een externe adviseur te betrekken om de technische en financiële haalbaarheid te laten beoordelen, bijvoorbeeld via het no cure, no pay concept. Milieu Advies stuurt binnenkort alle hoofden Bedrijfsvoering een brochure met een overzicht van Energiediensten om het energiever bruik terug te dringen en kosten te besparen. In het Rabomagazine De euro: uitdagingen en kansen. Dat was het thema van de tweedaagse con ferentie van de Unico Banking Group, die afgelopen week in Maastricht werd gehouden. Vertegenwoordigers van de negen Europese coöpera tieve banken die lid zijn van Unico, luisterden onder meer naar de visie van Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofddirectie. Wijffels gelooft sterk dat er een toekomst is voor coöperatief ban kieren als de Europese Monetaire Unie (EMU) er is. Hij vindt wel dat de banken zich een aantal zaken serieus moeten afvragen. Staan de belangen van de klant werkelijk centraal, worden ze beter van internationale samenwerking van coöperatieve banken en is er wer kelijk altijd sprake van de beste kosten/kwaliteit-verhouding in de producten? Antwoorden op deze vragen zullen volgens hem beslis sen over de rol van de coöperatie ve banken in de volgende eeuw. De Hoofddirectievoorzitter zei niet verbaasd te zijn als in de toe komst een combinatie van een bui tenlandse bank en een grote lokale detaillist zijn intrede doet op de thuismarkten van de coöperatieve banken. Ook acht hij de komst van buitenlandse direct writers moge lijk, die met spaar-, pensioen-, beleggings- of levensverzekerings- 'Mogelijke samenwerking tus sen de Rabobank en de Belgische Kredietbank' stond afgelopen vrijdag in vrijwel alle landelijke kranten. "Het gaat om gesprekken, waarin we visies en kennis uit wisselen", benadrukt Hans Ludo van Mierlo, hoofd Externe Com municatie. "We doen dat met de Kredietbank, maar ook wel met andere partijen in binnen- en bui tenland, zoals onze Unico-part- ners. Dit met het oog op de ont wikkelingen in de Europese finan ciële markten, waaronder de komst van de euro. De gesprekken met de Kredietbank zijn het oriënteren de stadium niet ontstegen. Of en hoe er tot samenwerking wordt overgegaan, is nog niet te zeggen." De contacten tussen de Rabo bank en de Kredietbank haalden de publiciteit door een artikel in het Belgische blad Trends. producten een aanval doen op de funding van coöpera tieve banken. Die bestaat vooral uit het aantrekken van spaarmid- delen. Verder verwacht hij nieuwe spelers in de markt, die betaaldiensten aanbieden op Internet. De banken zijn door deze ont wikkelingen gedwongen de rente op spaarrrekeningen te verhogen en moeten dit compenseren door lagere operationele kosten en toe nemende efficiency. Voor coöpera tieve organisaties kan het inspelen op de ontwikkelingen wellicht tot specifieke problemen leiden. "Bijvoorbeeld als de coöperatieve paraplu-organisatie een direct bank wil oprichten of financiële diensten wil bieden op de digitale snelweg", aldus Wijffels. "Dan bestaat de kans op concurrentie met de lokale banken. Bij de Rabobank proberen wij dat te voorkomen door elektronische en telefonische diensten aan te bieden van deze maand staat meer over de meerjarenafspraak Energie-Effi- ciency. Milieu Advies f (040)217 67 21 Financieel Advies Rodamco heeft een tweede grote investering in Singapore gedaan. Het gaat om een 30% belang in een kantoorgebouw met 16 verdiepin gen dat in 1998 wordt opgeleverd. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 290 miljoen gulden. Het gebouw, vlakbij het financiële centrum van Singapore omvat zo'n 31.000 vierkante meter oppervlak, waarvan al een deel is verhuurd aan Citibank. Met enkele multinatio nals wordt momenteel onderhan deld. Rodamco is een van de groot ste onroerendgoedondernemingen ter wereld. In de eerste vier maan den van dit jaar behaalde de beleg- gingsgroep een rendement van 21%. De investering in Singapore is gedaan door de divisie Rodamco Pacific, die een portefeuille heeft met marktwaarde van 1,8 miljard. IRIS Infolijn: 7* (010) 224 14 14 Wijffels voerde het woord tijdens het diner namens de lokale banken." Punten die volgens Wijffels bin nen de Unico Banking Group nader bekeken moeten worden zijn een intensievere samenwerking op het gebied van investment ban king. Hij kan zich ook voorstellen dat de internationale samenwer king met betrekking tot de dienst verlening voor particulieren zich verder ontwikkelt en dat de ver werking van transacties centraal plaatsheeft. Met enige fantasie ziet hij coöperatieve banken zelfs iden tieke standaardproducten verkopen in Europa, terwijl ze verschillende nationale merklabels gebruiken in hun thuismarkt. Ze maken gebruik van een gezamenlijke back office, die de verschillende banken op hetzelfde moment van dienst is. Cliënten Advies Het nieuwe hoofdstuk 3 van de Segmentwijzer Cliënten Advies, met het overzicht van de marktbewer kingsacties voor het derde kwar taal, arriveert deze week bij de banken. Een aantal acties is aange past qua planning of uitvoering. Zo worden de twee wervings campagnes voor de Rabo Jongeren- Rekening samengevoegd tot één nieuwe actie, is de actie 'Benadering afgestudeerden/uitstromende studen ten' grotendeels opnieuw beschre ven, kreeg de actie 'Winterreizen' een meer gedetailleerde omschrij ving en is de introductie van de actie 'Spaaropnames via de GEA' voorlopig nog onbekend. Cliënten Advies C (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1