VW en Rabobank gaan nauwer samenwerken 'Encyclopedie'voor agrarische bedrijfsopvolgers nu compleet Zomer in teken euro-introductie euro Afschriften zakelijke klanten in één envelop Juridische wijziging verwerkt in markt bewerkingspakket 23o5 Rabokrant 19 9 7 Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 267 Week 21 Vrijdag 23 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies De samenwerking tussen de VVV en de Rabobank wordt geïntensi veerd. Beide organisaties hebben een raamwerk voor ogen dat plaatse lijke Rabobanken en WV's naar behoefte kunnen invullen. De nau were samenwerking wordt binnenkort officieel bekendgemaakt. Volgens onderdirecteur Cees van Tiggelen van Rabobank Nederland en ANVV-directeur Annette Eijke- mans zijn er veel overeenkomsten tussen beide organisaties. Ze ope reren in de plaatselijke gemeen schap en er is een gemeenschappe lijke interesse om brede doelen in diezelfde gemeenschap te onder steunen. „Bovendien kennen beide een lokale directie en een landelijke koepelorganisatie. En we zijn alle bei bezig te switchen van een pro- ductgerichte naar een marktge richte aanpak", aldus Eijkemans. Zij onderstreept dat de VW net als de Rabobank een ledenorgani satie is. "We kijken naar wat ons bindt, niet naar wat de verschillen zijn. We zullen van de wederzijdse samenwerking een goed profijt trekken. De WV's zullen méér draagvlak krijgen nu die twee sterke logo's nauwer gaan samenwerken." Van Tiggelen noemt de Rabo bank en VVV 'natuurlijke part ners'. "We sluiten perfect op elkaar aan. Dat doen we door in te haken op initiatieven die al jaren spelen en door elkaar op onderdelen aan te vullen. "WV's hebben een fan tastisch imago. Ze zijn gastvrij, lokaal, onafhankelijk én enthousiast. Het is voor ons dus een échte plus als we daarmee samenwerken. Versterking van het imago is mis schien nog wel belangrijker dan centen. De markt zal er goed op reageren. VW en Rabobank zijn van en voor mensen. Als je dat samenvoegt, krijg je een positieve synergie." Zie verder pagina 3 die in zijn geheel is gewijd aan de samenwer king tussen de Rabobank en VVV. Bedrijven Advies Relatiebeheer' Klanten met meerdere zake- envelop verstuurd worden, lijke ARC-rekeningen kunnen Reden hiervan is dat de de afschriften daarvan vanaf 6 juni in één envelop krijgen. Voorwaarde is dat de rekenin gen onder hetzelfde CRAB- nummer vallen. Na de samenvoeging van de particuliere rekeningafschrif ten in september vorig jaar zijn nu de zakelijke aan de beurt. In tegenstelling tot bij particulieren zullen de spaar en betaalrekeningafschriften van ondernemers niet in één afschriften niet dezelfde maat hebben. Banken ontvangen begin volgende week een overzicht van de zakelijke klanten die voortaan de afschriften in één envelop kunnen ontvangen. Meer informatie over de nieu we verzendwijze staat maan dag in de Rabolnfobank. Ondersteuning Betaaldiensten (040)217 60 41 Bedrijven Advies Het Europrojectburcau heeft vanaf 2 juni voor het segment Bedrijven Advies een serie eendaagse euro-introductiedagen op stapel staan. Aan een proefdag deden tien banken mee. De mening van Joke van Tol van Rabobank Rijnsburg en Oscar Hollander van Rabobank Haarlem- Bloemendaal. "Nuttig, want het maakt je bewust van de consequenties. Je zult het namelijk vooral zelf moeten doen." Euro Infodesk (030)216 40 00 Aan de euro-introductiedagen lig gen pittige doelstellingen ten grond slag. Kort samengevat moeten bedrijvenadviseurs, medewerkers Commerciële Binnendienst en pro ductspecialisten na een dag inzicht hebben in de belangrijkste euro ontwikkelingen en de gevolgen voor het bedrijfsleven onderkennen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan lokale marktbewerkingsactivi teiten, ervaringen van cursisten en komt een speciaal voor het MKB ontwikkelde eurochecklist aan de orde. Bedrijven kunnen daarmee zelf inzicht krijgen in de euro-con sequenties en daarover contact opne men met de bank. Aan dit laatste aspect zal veel aandacht moeten worden besteed, vindt Van Tol, die zegt uitleg over de euroscan, waar mee juist die gevolgen in beeld wor den gebracht, te hebben gemist "omdat deze ook interessant is voor kleine exporterende bedrijven." "De euroscan is bestemd voor een persoonlijk inventarisatiegesprek met de relatiebeheerder. De MKB- checklist is voor Bedrijven Adviesklanten", reageert Gerard Wolf van het Europrojectbureau. Hollander stelt dat de euro-intro ductiedag hem "bewust heeft gemaakt van de vragen die er bij klanten leven." Toch staan voor hem nog veel vragen open. "Het antwoord daarop komt ongetwij feld nog, telkens als er meer bekend wordt." Wolf: "Alle vragen beant woorden zal wel nooit lukken. Voor de banken is belangrijk dat zij weten waar ze terecht kunnen. En dat is één van de doelen die wij nastreven met de training." Meer informatie is te vinden in de Rabolnfobank van komende maandag. Daarin zit ook een inschrijfformulier. De euro-coör dinatoren ontvangen vandaag eveneens schriftelijke informatie. Cliënten Advies Een oplettende bank con stateerde in het marktbewer kingspakket 'Werving Stu dentenrekening onder klan ten' een nog niet aangepaste juridische zinsnede. Inmiddels wordt dit euvel hersteld. Het gecorrigeerde pakket staat maandag in de Rabolnfo bank onder trefnummer 715105a. In de juridische toelichting stond in eerste instantie op pagina 4 dat de ouders geza menlijk de ouderlijke macht uitoefenen over hun minder jarige kind(eren). Maar sinds november '95 kan ook één van de ouders de minderjarige vertegenwoordigen bij rechts handelingen, zoals het openen van een rekening. Deze 'verte genwoordigingsbevoegdheid' geldt bij het gezamenlijk uitoe fenen van het ouderlijk gezag door de ouders - bijvoorbeeld als de ouders met elkaar zijn getrouwd - en als één van de ouders bij de bank vantevo- ren geen bezwaar maakte tegen het optreden van de ander. Is dat bezwaar wél gemaakt, dan moet er alsnog toestemming van beide ouders worden verkregen. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 •schap Rabobankinsteek kan di Relatiebeheer Bedrijven Advies Met een geactualiseerde versie van 'Maatschap Maatwerk' en de nieuwe 'De risico's van het vak' heeft het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) de reeks brochures voor de agrarische bedrijfsopvolger en partner compleet gemaakt. De in totaal vijf naslagwerken zijn onmisbare bagage voor de agrarische relatiebe heerder, vindt Piet van de Port van de afdeling Agrarische Zaken. Het NAJK vormt met zijn 20.000 leden een actieve spreekbuis van de agrarische bedrijfsopvolgers en jonge agrarische vrouwen. De brochu res, met financiële steun van de Rabobank ontwikkeld, zijn op deze doelgroep afgestemd: 'Maatschap Maatwerk' en 'Op eigen benen' zijn voor de jonge, respectievelijk wat oudere agra rische opvolger, 'Ook jouw zaak' is voor hun partners. 'Toekomst voor twee' handelt over huwelijkse voorwaarden en is bedoeld voor de agrarische vrouwen. 'De risico's van het vak' maakt de agrariër wegwijs in het web van sociale zekerheid en de risico's die de moderne complexe onderneming met zich meebrengt. Interpolis ver leende een bijdrage aan deze brochure. De agrarische relatiebeheerder die zich als professioneel ge sprekspart ner wil op stellen, moet de brochures kennen, aldus Van de Port. "Maat schap Maat werk bijvoor beeld wordt in de sector gezien als standaard werk." Hij adviseert banken snel contact op te nemen met de lokale afdelingen van het NAJK, die de brochures actief promoot. "Een lokale bank kan bijvoorbeeld samen met het NAJK een seminar of lezing houden over een of meerdere thema's uit de brochures." Als relatiebeheerder de brochures 'Financiering en bank' en 'Gewicht in goud waard' inzet ten. Uitdelen van de naslag werken van het NAJK aan Jan en alleman heeft geen zin. "Daarvoor zijn ze te uitgebreid en te kostbaar", aldus Van de Port. Maandag staat in de Rabo lnfobank een overzicht met inhoud, bestel- wijze en prijzen van de bro chures. De eerdere brochure 'Een vliegende start' van het NAJK wordt binnenkort ver vangen door een folder voor leerlingen van het Middelbaar Agrarisch Onderwijs. Relatiebeheer f (040)217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1