2 2 °5 Rabobank ondersteunt het Nationale Compliment Effectenorders binnen vijf minuten op GSM-telefoon Regioschets voor het eerst in jaarverslag Achterhoekse relatiebeheerders draven ook met Pinksteren door IMS-seminarover revitalizing teams Rabobank 19 9 7 Vijfjarige verbintenis met Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk <-100 jaar-> Drie weken voorbereidingstijd Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 266 Week 21 Donderdag 22 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516- Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Dc Rabobank wordt voor vijf jaar de partner van de Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) bij het organiseren van de Nationale Vrijwilligersprijs. Het is één van dc initiatieven in het kader van 100 jaar om de coöperatieve identiteit van de bank te versterken. De samenwerking gaat verder dan traditionele financiële sponsoring, want de Rabobank helpt het NOV ook met kennis en waar mogelijk met menskracht. De landelijke prijs, die het Nationale Compliment gaat heten, zal trapsgewijs worden toege kend. De vijf regiokantoren van Rabobank Nederland nomineren samen met de vijf grootste regio nale vrijwilligerscentrales van de NOV de kandidaten voor de regio nale onderscheidingen. Alle geno mineerde organisaties dingen weer mee naar het Nationale Compli ment die volgend jaar tijdens de Jaarvergadering wordt uitgereikt. "De keuze van de Rabobank om samen met NOV mee te wer ken aan de Vrijwilligersprijs en daarmee de waardering voor vrij willigerswerk te vergroten, spreekt eigenlijk voor zichzelf", vindt Willem Lageweg, program mamanager 100 jaar. "De coöpe ratieve bank drijft op de inzet van Financieel Advies Klanten van dc Rabobank met een GSM-telefoon kunnen sinds kort binnen vijf minuten op dc hoogte worden gesteld van de uit voering van effecten en optie-orders. Het Effecten Order- en Bewaar- bedrijf krijgt de berichten van uit voering direct binnen via een com puterverbinding van de Amsterdamse effectenbeurzen. De berichten kunnen direct doorgezonden wor den naar de klant met een GSM- telefoon die het bericht van de dis play van zijn toestel kan lezen. De service biedt volgens IRIS zowel de klant als de lokale bank voordelen. Voor de klant is het Management Het Institute for Management Studies (IMS) houdt vrijdag 13 juni een seminar onder de titel 'Revitalizing teams: resolving conflicts and overcoming bar- riers'. Spreekster is dr. Judith Segal. Het seminar vindt plaats in Krasnapolsky in Amsterdam. De kosten bedragen ƒ450.-, inclusief lunch. Inschrijven kan tot 3 juni met het formulier in de Rabolnfobank. RabobankAcademie C (040) 217 65 45 voordeel dat hij op de snelst moge lijke manier op de hoogte is van de orderuitvoering. Binnen vijf minu ten nadat de order op de beurs is gedaan, heeft de klam het bericht ontvangen. Voor de financieel adviseur betekent dit een eind aan tijdverslindende routinetelefoontjes. De dienstverlening kost de klant niets extra, zij is inbregrepen in de provisie die de klant voor de order betaalt. Om deze service te kunnen bieden, hoeft een lokale bank alleen de gegevens van de betreffende klant in te voeren in de speciale Eftelpagina (nr. 629). De banken ontvangen van IRIS nog een intro ductiehandleiding. Op dit moment zoekt IRIS nog geen publiciteit voor de nieuwe dienstverlening. Daarmee wordt gewacht tot ook de mogelijkheid van terugmelding van de orderuit voering via Internet beschikbaar is, waarschijnlijk medio juni. Met een grote landelijke advertentie campagne, een centrale mailing naar klanten en een aantrekkelijke aanbieding voor een GSM-toestel, wordt de nieuwe service dan in de markt gezet. IRIS Infolijn (010) 224 14 14 toekomst door samenspel 4.000 vrijwillige bestuurders. Bovendien is de conclusie van de coöperatiediscussie dat wij lokaal betrokken willen zijn en blijven. Veel banken ondersteu nen het vrijwilligerswerk al van harte. Ook blijkt uit POPIA- onderzoeken dat de medewerkers het ondersteunen van maat schappelijke activiteiten door onze medewerkers toejuichen. Onze betrokkenheid bij de natio nale vrijwilligersprijs legt een verbinding tussen al deze activi teiten en zorgt voor een extra profiel op dit terrein." Dit jaar is het thema van de prijs 'Samen investeren in de Toekomst'. Dat verwoordt tege lijkertijd de rol van de Rabobank: het gaat erom een duurzame relatie op te bouwen met vrijwilligersorganisaties. Bij investeren moet niet meteen aan geld, maar ook aan kennis en net werken worden gedacht. De ban ken ontvangen binnenkort een informatiepakket over dit onder werp. Relatiebeheerder Wirn Raanhuis van de Rabobank Berkelland in gesprek met relaties. Relatiebeheerders van negentien banken in de Kring Oost-Gelderland draafden het afgelopen Pinksterweekeinde gewoon door. Voor het eerst grepen zij gezamenlijk de Achterhoekse Paardedagcn aan als relatie- marketinginstumcnt. De Achterhoekse Paardedagen is een paardensportevenement in Zelhem dat jaarlijks meer dan zestigduizend bezoekers trekt. Ruim 1.500 paarden geven acte de pré- sence in verschillende disciplines, waaronder vierspannen, dressuur, vaardigheidsproeven, springen en tuigpaarden. De Rabobanken in de regio zijn al jaren sponsor van het evenement. En ook nu ontbraken de traditione le marathonhindernis met Rabo- tintje, de Rabobank-vlaggenmasten en de thema-panelen niet. Nieuw was de professionele Rabobankhin- dernis op het springterrein, net als de hindernis van dochter Interpolis. Maar de banken wilden dit jaar nóg meer van zich laten horen. Geïnspireerd door de centraal geformuleerde doelstelling met betrekking tot paardensportspon- soring, namelijk de Rabobank ver binden met de top van de hippi sche sport en daarmee de bank als toonaangevende bank te profile ren, grepen zij het evenement aan als platform voor netwerk- en rela tiemarketingactiviteiten. Dat bleek een gouden greep. Verdeeld over beide Pinksterdagen wisten ruim tweeduizend relaties van de bank de speciale VIP-tent te vinden, waar tientallen relatiebe heerders bereid waren tot het voe ren van een gesprekje mét uitzicht op de paardensport. Het 'jaarverslagenseizoen' is weer aangebroken. Sinds half april krijgt het Servicebureau Communicatie dagelijks opdrachten van banken om jaarverslagen en aanverwante materialen te leveren. Banken kunnen dit jaar voor het eerst een sociaal-economische schets van het werkgebied in het jaarverslag opnemen en daarmee hun lokale betrokkenheid onder strepen. De schets vraagt drie weken voorbereidingstijd. Het bestelformulier voor de soci aal-economische schets zit in het communicatiepakket Jaarverslag '96 en Algemene Vergadering '97 en moet drie weken vóórdat het Ser vicebureau Communicatie opdracht tot het drukken van jaarverslagen krijgt, bij de Stafgroep Economisch Onderzoek zijn. De lokale schets kost 750.-, bestaat uit zes pagina's met tabellen en is geschreven in leesbare taal. Figuur 3 Gemiddeld individueel inkomen naar sociaal-economische categorie (1994) 's-Hcrlogcnbosch Sint-Michielsgestel zelfstandigen {3 werknemers Qniet-actievcn Enkele items zijn: bevolking, migra tie en inkomen (zie voorbeeldgrafiek). Bronnen zijn het CBS en de Kamers van Koophandel. De bank kan de schets zonodig nog zelf 'op smaak' brengen, uitbreiden of inkorten. Elke sociaal-economische schets wordt op diskette geleverd, inclusief Excel-bestanden. Deze bestanden zijn ook voor commerciële doelein den in te zetten, of te gebruiken als basis voor een Powerpoint-pre- sentatie. De definitieve regioschets moet met de andere materialen voor het jaarverslag naar het Servicebureau Communicatie worden gestuurd. Met ingang van volgend jaar bestaat de mogelijkheid 'vervolgschetsen' te bestellen die ingaan op meer spe cifieke thema's als woningmarkt, bedrijven en agrarische sector. Stafgroep Economisch Onderzoek 7 (030) 216 26 61

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1