Pleidooi voor Agaathlening met 'terugwerkende kracht' Winkelier mag klant belasten voor betaling met creditcard Basiscursus Communicatie is 'een kennismaking met het vak' Eerste eurosectorkaarten gereed Mailings tweede tranche geleverd Prisma in proef bij veertien banken Éleuro LU Aanmelding concours hippique Hoge Mierde Voorjaarsactie Rabo TotaalPakket Relatiebeheer Bedrijven Advies Akkerbouwer Hilchard Waalkens uit Lelystad zette afgelopen vrij dag als eerste agrarische bedrijfsopvolger zijn handtekening onder de vernieuwde Rabobank Tante Agaath Lening. Hij vindt dat ook agra riërs die tussen 1 januari vorig jaar -de wettelijke ingangsdatum van de Agaathregeling- en nu een bedrijf hebben overgenomen, "direct hun lening moeten kunnen omzetten in deze variant." Voor veel bedrijfsopvolgers komt de wetswijziging van de Tante Agaathregeling, waar door ondernemers met vol doende hypothecaire zeker heid 1% minder rente betalen Hilchard Waalkens (tweede van links) zet als eerste agrarisch onder nemergeflankeerd door landbouwminister Jozias van Aartsen, staatssecretaris Willem Vermeend en Hoofddirectielid Jan Groninger zijn handtekening onder de nieuwe Rabobank Tante Agaath Lening. De aanmeldingen voor de Basiscursus Communicatie komen op gang. "We merken dat het niet iedereen even duidelijk is voor wie deze cursus is bestemd", zegt Hans van Dijk van Communicatie Consultancy. "De Basiscursus Communicatie is een kennismaking met het communicatievak", licht Van Dijk toe. "Hij is bedoeld voor medewerkers met communicatie als onderdeel van hun dagtaak. Per bank zijn deze taken bij uit eenlopende functionarissen belegd. Vaak zijn het mensen die op dit brede terrein nog geen of weinig opleidingen hebben gevolgd. Toch houden zij zich bezig met sponsoring, contacten met de media, interne communi catie, direct marketing en deelna me aan beurzen en tentoonstel lingen." Over de inhoud van de Basiscursus vervolgt Van Dijk: "We dragen een brede basisken nis over, waarbij theorie over de vele deelaspecten van het com municatievak wordt gekoppeld aan de Rabobankpraktijk. Deel nemers hebben na afloop de nodi ge bagage om 'thuis' op de bank de effectiviteit van de communi catie verder te verbeteren." Een beschrijving van de Basis cursus Communicatie en een aanmeldingsformulier staan in de Rabolnfobank onder trefnum- mer 717305. Onder trefnummer 716106 is meer informatie te vin den over het Professionaliserings plan Communicatie waarvan de Basiscursus deel uitmaakt. Communicatie Consultancy r (040) 217 72 79 Relatiebeheer Bedrijven Advies De eerste eurosectorkaart -die voor de Groothandel- valt van daag bij de banken op de mat. Feitelijk is deze kaart niets anders dan een vragenlijst waar mee klanten een goed beeld krij gen van de gevolgen van de euro voor hun specifieke bedrijfssitu atie. In de begeleidende brief staat precies wat de banken met deze en andere sectorkaarten Euro Infodesk (030)216 40 00 als bij een gewone lening, als geroepen. Zeker als ze een kapitaalintensief agrarisch be drijf overnemen, waar bedra gen van zeven cijfers eerder regel dan uitzondering zijn. "Veel boeren hebben hypo thecaire zekerheid genoeg", stelt Waalkens, "vooral als ze grond en/of gebouwen in erf pacht of eigendom hebben." Onlangs nam hij het 50 hecta re grote akkerbouwbedrijf van zijn moeder over. Het ren tevoordeel van 1% dat hij krijgt dankzij de nieuwe rege ling, "zet zeker zoden aan de dijk, hoewel één cent meer per kilo aardappelen ongeveer ƒ8000,- extra in het laadje brengt." De Lelystadse ondernemer is er een warm voorstander van dat ook ondernemers die tus sen de ingangsdatum en de wetswijziging een bedrijf overnamen in aanmerking komen voor de nieuwe rege ling. "Niet met terugwerken de kracht, maar direct omzet ten, zodat ze nu alsnog dat rentevoordeel krijgen." Tech nisch is dit inderdaad moge lijk. Arie van der Spek van Rabobank Nederland: "Of dit financieel ook het geval is, beoordeelt de lokale bank. De bestaande lening moet name lijk worden omgezet, hetgeen boeterente en extra notaris- kosten met zich kan meebren gen." Relatiebeheer f (040)217 77 00 Bedrijven Advies' Cliënten Advies Vorige week kregen alle banken die meedoen aan de voorjaarsac tie Rabo TotaalPakket de mai lings uit de tweede tranche. Tekst en datering - voorjaar 1997 - ble ven ten opzichte van de eerste tranche ongewijzigd. Op het briefpapier van de mailings uit de tweede tranche staat de Chipknipsaldolezer afgebeeld. Dat was bij de eerste tranche nog niet, omdat er toen druktechni sche problemen waren. Cliënten Advies (040L2Ï770 08 Prisma, het PrestatielndicatorenSysteem voor het Management, wordt momenteel door de stafeenheid Bedrijfsvoering, de segmenten én veertien proefbanken verder ontwikkeld. De verwachting is dat Prisma eind dit jaar voor alle banken beschikbaar komt. In het kader van Visie '98 is de afgelopen jaren gewerkt aan het verkrijgen van een instrument waarmee de ontwikkelingen en resultaten van de segmenten kun nen worden gevolgd. Met de huidi ge versie van Prisma lijkt dat ins trument te zijn gevonden. Prisma bestaat uit drie onderde len: Prisma Financieel, Prisma Personeel en Prisma Besturing Segmenten. Prisma Financieel ver schaft een beeld in de segmentering van de resultatenrekening en de balans. Prisma Personeel geeft inzicht in de aangewende capaciteit per segment en van de totale loka le bank, ingedeeld naar advisering en ondersteuning. Prisma Besturing Segmenten bevat de belangrijkste indicatoren per segment, inclusief een indicatie omtrent de positie binnen de banktypologie. Naast Prisma leveren sommige segmenten een nadere verdieping ten behoeve van de aansturing door de commercieel manager. De Prismagegevens komen op kwar taalbasis beschikbaar. Banken met vragen over Prisma kunnen contact opnemen met pro jectleider Alfons Poppelaars (040) 217 55 17 of met Cees van der Woude (040)217 71 84. Personeelsleden van Interpolis en de Rabobankorganisatie kunnen zich nog tot 1 juni aanmelden voor deelname aan het concours hip pique op zondag 13 juli in Hooge Mierde. Dit concours gaat vooraf aan de Europese kampioenschappen voor Landelijke Ruiters, die van 16 tot en met 20 juli worden gehouden. Belangstellende ruiters van Inter polis en de Rabobankorganisatie kunnen daarvoor bellen naar Annemieke Jacobs van Interpolis BU Agro. De ruiters moeten aange ven of ze mee willen doen aan de dressuur en/of het springconcours, en in welke klasse (B t/m Z) ze rijden. Degenen die zich al hebben aange meld, ontvangen binnenkort het inschrijfformulier en het programma. Annemieke Jacobs f (013) 462 16 86 Een winkelier mag een klant extra kosten in rekening brengen als deze betaalt met een creditcard. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) heeft 15 mei bepaald dat creditcardmaatschap pijen in Nederland geen beroep meer mogen doen op de zogenoem de non-discriminatiebepaling. De bepaling vervalt officieel twee maanden na publicatie in de Staatscourant. kunnen doen en de wijze van bestellen. Deze informatie ver schijnt maandag ook in de Rabolnfobank. De non-discriminatiebepaling houdt in dat acceptanten geen voorwaarden mogen stellen aan consumenten die met een credit card betalen. Hiermee willen de creditcardmaatschappijen voor komen dat winkeliers klanten korting geven bij contante be taling of een toeslag berekenen bij betaling met de creditcard. Volgens het ministerie van Economische Zaken valt deze non-discriminatie regeling onder het verbod van het Besluit Horizontale Prijsbinding van 1 juli 1993. Het CBB is het hier mee eens, waardoor de non-dis criminatiebepaling komt te ver vallen. In een brief stelt Interpay haar ondernemers binnenkort op de hoogte van het besluit. Ook advi seert zij haar klanten "de ruim 250 miljoen Eurocard/Master Card houders op dezelfde manier te verwelkomen en waar deren als voorheen." Het eventu eel berekenen van extra kosten is klantonvriendelijk en kan de ondernemer omzet kosten, denkt Interpay. Cees Hoogkamer van Cards en Chartale Betaaldienst en is het hiermee eens. "De cre ditcard zet aan tot impulsaanko pen. En als je als winkelier extra kosten berekent en je concurrent doet dit niet, dan prijs je jezelf uit de markt. Ik verwacht dan ook dat verreweg de meeste onderne mers het advies van Interpay opvolgen." Maandag staat in de Rabo lnfobank een lijst met vragen en antwoorden over de afschaffing van de non-discriminatie rege ling. Ondersteuning Betaaldiensten (OÏojlTT50 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2