Bestelwijze van videopakket Eigen Huis roept vragen op Noodprocedure voor NLG-bankbiljetten 'Samenwerking is essentieel' Aanpassing procedure verwerking incasso rente en aflossing leningen Rabo TotaalPakket en Lenen op Internet VINEX-banken in KAN-gebied vormen één front Eigen Huis "Waarom moet ik per se een videopakket van 300,- bestellen? Ik heb liever alleen de 'losse' band." Met deze opmerking wordt het segment Eigen Huis de laatste tijd regelmatig geconfronteerd. De nieuwe voorlichtingsvideo 'Huis kopen' die in de Rabokrant van 22 april werd aangekondigd, roept veel vragen op. In de Rabolnfobank staat ver- cedure uiteengezet. Die bestel- meld welke materialen er zijn procedure roept echter vragen ontwikkeld om de video lokaal op. Zo staat in de procedure dat aan te bieden en is de bestelpro- de banken eerst het complete De video is op de gebruikelijke wijze te bestellen tot uiterlijk 22 mei aanstaande. Videopakket VHS Artikelnummer: 980560 Prijs: 300,- Videopakket Umatic Artikelnummer: 980561 Prijs: 300,- 'Losse'Videoband VHS Artikelnummer 980562 Prijs: 30,- Cliënten Advies videopakket voor de prijs van 300,- moeten bestellen. Daarna kunnen ze pas over extra losse banden beschikken. De prijs daar van is slechts ƒ30,-. "De kosten voor het maken van publiciteits materialen worden doorbere kend in de prijs die de lokale ban ken voor dat materiaal betalen", legt Rob Luters van Eigen Huis uit. "Dat geldt ook voor deze video productie, die alles bij elkaar ruim 100.000,- heeft gekost. De kos ten voor het dupliceren van de video, het drukwerk, de vormge ving en handling/uitlevering komen daar nog bij. Al deze kosten zijn versleuteld in de prijs van het videopakket van 300,-. Zo draagt iedere bank een steentje bij." Eigen Huis r (040)217 76 91 Eigen Huis Rabobank Nederland onderzoekt of in het leningensysteem ALN het tijdstip van incasso is aan te passen. De verwerkingsprocedure ondergaat voorlopig een zodanige aanpassing dat de incasso op de laatste werkdag van de maand pas aan het einde van de dag in ARC en COF gaat. Deze aanpassing is vanaf eind mei operationeel. De aanpassingen zijn nodig omdat diverse klanten van lokale klanten de dag vóór Goede Vrijdag geen geld konden opne men bij een geld- en/of betaal automaat als gevolg van een aan tal fouten in het leningensysteem. Vanuit het leningensysteem was namelijk de interne incasso van rente en aflossing - standaard op de laatste werkdag van de maand - zoals iedere maand al aan het begin van die dag verwerkt. Daarnaast werd ook een salari stape van Interpay (BGC) niet tij dig aangeleverd. Die tape werd pas in de loop van de dag ver werkt (betrokken rekeningen gecrediteerd). De banken zijn over een en ander niet op bank- Cliënten Advies Een door Betaaldiensten ont wikkelde noodprocedure moet gaan voorkomen dat banken zon der geld komen te zitten. Banken bestellen via Sprinter bij de Centrale Kas NLG-bankbiljetten die De Nederlandsche Bank dan levert. Die bestellingen moeten uiterlijk om 10.30 uur binnen zijn. Tot nog toe verliep dit zon der noemenswaardige calamitei ten. Het zeer tijdkritische karak ter van deze procedure en het risi- eo van 'zonder' te komen zitten leidde tot de noodprocedure. De procedure houdt in dat er zonodig voor een bank volgens het vaste bestelpatroon een noodpakket wordt besteld. Dat wil bijvoorbeeld ook zeggen, dat er voor een bank die op dinsdag nooit bestelt die dag dus géén noodpakket wordt besteld. De noodprocedure gaat alléén in bij het overschrijden van de kritieke tijdslijnen: elke werkdag om klokslag 10.30 uur. DNB ont vangt dan onmiddellijk de samenstelling van het te leveren noodpakket en de bank krijgt een Sprinter- of ander bericht. Er kan dan niet meer worden ingegrepen in de procedure. De Centrale Kas maakt hiervoor een speciaal bankenbestand met per besteldag en per vervoers- en bankcode noodpakketten. Dat alles gaat zoveel mogelijk uni form. Een noodpakket bevat daarom alléén biljetten van 100,- en 25,-. Het minimumbedrag is 50.000,-; daarboven zijn alleen veelvouden van ƒ50.000,- moge lijk. Een noodpakket van ƒ50.000,- bestaat uit vierhon derd biljetten van ƒ100,- alsme de evenveel biljetten van 25,-. Met het antwoordformulier in de Rabolnfobank kunnen ban ken opgeven op welke dag(en) zij welk(e) bedrag(en) willen ont vangen. Dit formulier moet uiter lijk 18 juni bij de Centrale Kas (UC O 227 in Utrecht) zijn. Per kantoor dient een apart ant woordformulier te worden in gevuld. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 De Rabosite is uitgebreid met pagina's over het Rabo Totaal- Pakket en Lenen. Voor beide pro ducten is een aanvraagformulier voor een adviesgesprek opgeno men. De aanvraagformulieren die klanten op Internet invullen, zet Rabofacet op een lijst en stuurt het door naar de lokale banken. De banken kunnen ver volgens contact met de klant opnemen. De Rabosite ondergaat deze maand nog een verdere uit breiding met een rekenmodule voor het Rabo TotaalPakket en een rekenmodule voor het bere kenen van het maximumleenbe- drag voor een Doorlopend Krediet. Ook informatie over betaal- en spaarproducten komt nog deze maand op Internet. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 niveau geïnformeerd. Wél heeft Betaaldiensten een MIRA-bericht doen uitgaan over het niet tijdig verwerken van de salaristape. Rabobank Nederland onder zoekt verder of afboekingen in ARC en COF kunnen worden verschoven naar de eerste werk dag in de nieuwe maand. De maand december zal hierop altijd een uitzondering blijven, aange zien voor fiscale aftrekbaarheid de rente in het desbetreffende kalenderjaar moet zijn betaald. Uit een eerste inventarisatie van de consequenties van de ver schuiving naar de eerste werk dag van de nieuwe maand blijkt dat de invloeden op andere bedrijfsonderdelen groot zijn. Daarbij moet gedacht worden aan onder meer: productie onderdelen binnen het ALN-sys- teem, de maandstaatgegevens, de liquiditeitspositie per maandulti- mo, de verslaglegging naar DNB en de maandelijkse management informatie. Mocht het onderzoek leiden tot een latere verwerkingsdag van de incasso, dan krijgen de banken meteen informatie over de gewij zigde procedure. Eigen Huis r (040) 217 75 72 Eigen Huis In het VINEX-gebied knooppunt Arnhcm-Nijmegen (KAN) komen er de komende tien jaar zo'n 36.000 nieuwe woningen bij. Om de samenwerking tussen de aeht banken in dat gebied te bevorderen, hield de werkgroep VINEX-platform KAN afgelopen maandag in Oosterhout (Gld.) een aftrapbijeenkomst voor alle medewerkers Eigen Huis. "Het gaat om een grote kluif", weet Jan van Teeffelen, commer cieel directeur van de Rabobank Nijmegen en dagvoorzitter. "Daarom is het belangrijk dat we onze houding ten opzichte van elkaar veranderen. Dus niet meer trots zijn als je van één van je col- lega-Rabobanken een klant hebt afgesnoept. Maar er trots op zijn dat we gezamenlijk één front in de markt vormen." Ook Gerda Wiegers, hoofd Consultancy Eigen Huis onder streept in haar toespraak het belang van samenwerking. "De markt verandert behoorlijk door VINEX. Zo zullen de kopers zich vrijer bewegen. Zij komen bij voorbeeld niet per definitie uit het werkgebied waarin u werk zaam bent. Daarnaast zullen nieuwe partijen zich op de markt roeren. Als banken hun individu ele doelstellingen willen halen, is samenwerking essentieel", aldus Wiegers. Voor de commercieel managers van de banken Arnhem, Nijme gen, Wijchen-Beuningen, Over- Betuwe, Oosterhout-Lent, Malden, Midden-Betuwe en Huissen is de inhoud van de toespraken niets nieuws. Al enige tijd bundelen zij hun krachten met als resultaat De medewerkers Eigen Huis van gebied de VINEX-banken in het KAN- duidelijke afspraken over hoe om te gaan met klanten, projectont wikkelaars, eikaars werkgebied, tarieven en communicatie. "De aftrapbijeenkomst is voor al bedoeld om mét de hypotheek adviseurs en de medewerkers Commerciële Binnendienst de samenwerking nóg verder gestal te te geven", zegt Van Teeffelen. "Want zij vervullen een belangrij ke rol. Zo wordt van de hypo theekadviseur verwacht dat hij óók een goed advies uitbrengt als het gaat om een post van een col lega Rabobank. De Binnendienst fungeert als draaipunt tussen de banken en leidt posten door naar de collegabanken en verzorgt de communicatie." Om de samenwerking te bevor deren was een heuse motivator uitgenodigd. "Denk niet: niets aan de hand, het is maar een klant", stak Peter Reijers van wal. En: "Succes wil je niet. Succes is een besluit dat je neemt. Met als ingrediënten: beloftes nakomen, vertrouwen en vooral op elkaar kunnen rekenen. Ik wens u daar om geen succes. Maar wél succes in uw besluitvorming." Eigen Huis C (040)217 70 29

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3