Roosendaal helpt allochtonen met gebruik geldautomaat Veel belangstelling voor workshop regionaal vliegen nkAlmere brengt 100 onder bij Schretlen Nieuwe MOT-cases in Rabolnfobank Bank begint ook Chipknipproject met geestelijk gehandicapten 'Als je niet bij de Rabobank bent geweest, heb je je eerste fout al gemaakt Dc Rabobank Roosendaal heeft Turken en Marokkanen voorge licht over het betalingsverkeer. De bank huurde daarvoor tijdelijk twee allochtone medewerkers in. Veel kasopnamen zorgden er voor dat de bankhal in Roosen daal vaak erg vol was. De bank heeft toen eens onderzocht welke klanten geen gebruik van de geld automaat maken en daarom zijn aangewezen op de balie. Volgens Jos van Esbroeck, segmentma nager Cliënten Advies bij de bank, bleken dat voornamelijk allochtonen te zijn. "We hebben toen besloten om die mensen voor te lichten over het betalings verkeer. Daarvoor zijn twee allochtone medewerkers via het arbeidsbureau voor een half jaar bij ons in dienst gekomen." De twee bankmedewerkers hebben ongeveer 200 allochtonen persoonlijk uitgenodigd voor een gesprek en ze geholpen bij het gebruik van de geldautomaat. Ze gingen er bijna allemaal op in. De reacties van de allochtone klanten hebben de bank ertoe gebracht het project nu ook uit te breiden richting autochtone klanten, die geen gebruikmaken van de geldautomaat. Van Esbroeck heeft ook nog een tip: "Het zou goed zijn als er op nieuwe geldautomaten ook een dialoog in Turks en Marokkaans mogelijk wordt. Dat is toch een vorm van etnomarketing. We hebben nu wel de mogelijkheid om regels in Duits, Engels of Frans te laten verschijnen, maar dat is bij ons helemaal niet zo nodig." "We hebben dit gedaan vanuit onze maatschappelijke betrok kenheid en klantgerichtheid, want als een deel van de klanten geen gebruik kan maken van onze 24-uurs service is dat toch een slechte zaak. Trouwens: per 1 juni beginnen we voor een halfjaar een Chipknip project met acht geestelijk gehan dicapten." Rabobank Roosendaal, Jos van Esbroeck (0165) 59 63 63 Cliënten Advies Voor dc workshop 'Regionaal vliegen een lust of een last?' schreven zich ruim driehonderd reismedewerkers in. De negen workshops wer den gehouden op de zes regionale vliegvelden die Nederland rijk is. Na een presentatie van de afdeling Reizen van Rabobank Nederland, bespraken de marketingmanager van de betreffende luchthaven en een reisorganisatie de voor- en nadelen van regionaal vliegen. "Ieder jaar houden we een work shop voor de reismedewerkers van de banken", vertelt Marijke Brouwers van de afdeling Reizen. "Omdat Schiphol steeds meer met capaciteitsproblemen kampt, kozen we dit jaar als thema regio naal vliegen. Vooral voor ouderen en gezinnen met kinderen biedt vertrek vanaf een luchthaven dichtbij huis veel voordelen. Zo is bijvoorbeeld de inchecktijd korter en zijn de vluchttijden vaak gun stiger omdat deze luchthavens 's nachts dicht zijn. Maar ook het parkeren is er goedkoper." Behalve uit een rondleiding over de luchthaven bestond het pro gramma uit drie presentaties. Rabo- Rabobank Almere heeft in anderhalf jaar meer dan 100 miljoen gul den aan beheerde gelden ondergebracht bij de 'private bankers' van de Rabobank, Schretlen Co. Hoewel de Flevopolder een van de armere gebieden van het land is, deed geen enkele andere lokale bank het beter. Afgelopen jaar maakte de Almerese bank onder leiding van directeur Harco Stavasius en zijn team jacht op het grote geld in de regio. Zijn mensen haalden de ene na de andere directeur-groot aandeelhouder (DGA) binnen, meestal zelfs door ze te 'stropen' bij de concurrent. Inmiddels is zestig procent van de grote ondernemers in Almere klant van de Rabobank. "Als je niet bij de Rabobank bent geweest, heb je je eerste fout in Almere al ge maakt," zei onlangs één van die nieuwe DGA's. "De samenwerking met Schretlen geeft onze bank voor DGA's en vermogende particulieren in de regio een doorslaggevende toege voegde waarde," zo verklaart de Almerese directeur. "Wij hebben uitstekende afdelingen Financieel- en Bedrijven Advies, maar wat Schretlen doet voor een DGA, kun nen wij niet op dezelfde manier." Schretlen adviseert particulie ren die meer dan één miljoen gul den bezitten. Ook werkt de bank voor organisaties als woning bouwcorporaties en onderwijsin stellingen. Jurgen Mensink van Schretlen: "Als private bank zijn wij voor onze klanten echt een vertrouwensbank. Wij bieden een klankbord op hoog niveau en een goed antwoord op complexe vermogensvraagstukken Lokale banken die klanten onderbrengen bij Schretlen krij gen een aanzienlijk deel van de door Schretlen ontvangen provi sie. Dat gebeurt ook bij klanten die op eigen initiatief naar Schretlen zijn gekomen en in het werkgebied van de lokale bank zijn gevestigd. "Sommige banken denken dat ze de klanten kwijtra ken als ze ze bij ons onderbren gen. Maar in de praktijk behoudt je die klant en krijg je een advi seur erbij," zegt Mensink. Dat beaamt Stavasius: "Wat goed is voor de klant, is ook goed voor zijn bank. Je moet als bank zor gen dat je klanten het beste van het beste krijgen. Dan komen ze voor de zaken waar een lokale bank het beste in is ook bij je terug. Onze adviseurs weten dat het hier verboden is om enkel voudig te kijken. Dat is de dood in de pot." Ongeveer driehonderd van de ruim vijfhonderd Rabobanken maken gebruik van de diensten van Schretlen. "Het zijn juist de lokale banken in de rijkste gemeenten die verhoudingsge wijs het minste bij ons aanklop pen. Die zijn van oudsher gewend om het soort advies waar wij in gespecialiseerd zijn, zelf te geven", zegt Mensink. Stavasius: "Mijn standpunt is dat je je zeer vermogende klanten juist tekort doet als je de specia listen van Schretlen er niet bij roept." Jurgen Mensink (r) en Harco Stavasius: "Zonder Schretlen doe je de vermogende klant tekort." bank Nederland besprak met de banken een aantal interne zaken, zoals Internet, het World Travel System en de resultaten van de actie zomerreizen. Daarna zette de manager van de luchthaven het beleid van het veld uiteen en kaartte de voor- en nadelen van het regionaal vliegen aan. Tot slot was het woord aan één van de touroperators waarmee de Rabo bank samenwerkt. Ook hier kwa men de voor- en nadelen van het regionaal vliegen aan de orde. Brouwers: "Voor de reisorgani saties zijn er vaak hogere kosten aan verbonden en is het moeilijker een toestel vol te krijgen. Daarom wordt er alleen regionaal gevlogen op populaire bestemmingen. De reisorganisaties verwachten in de toekomst een verdere toename van het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens. Met name vanaf Groningen en Maastricht is de vraag groot." Inmiddels heeft ruim de helft van de deelnemers het evaluatieformu lier over de workshop terugge stuurd. "Hieruit blijkt dat meer dan 90% tevreden tot zeer tevre den is over de opzet en de inhoud van de verschillende programma onderdelen", besluit Brouwers. "Het thema voor volgend jaar is nog niet bekend. Een aantal reis medewerkers gaf aan een kijkje te willen nemen achter de schermen van een reisorganisatie. Wie weet." Verkoopondersteuning Reizen (040)217 70 08 De activiteit Crisismanagement en Fraudebestrijding stelt weer drie nieuwe cases beschikbaar over meldingen van ongebruikelijke trans acties (MOT) die hebben geleid tot opsporing en vervolging. Het aantal cases dat is opgenomen in de Rabolnfobank komt daarmee op negentien. Crisismanagement en Fraudebestrijding wil met deze gevallen laten zien dat het melden van ongebruikelijke transacties wel degelijk zinvol is. De eerste zaak gaat over Louis, die bij de politie bekend staat als handelaar in verdovende midde len. Na doormelding van ver dachte transacties aan de politie, denkt de politie dat Louis weder om in verdovende middelen han delt. Uit onderzoek blijkt echter dat hij in een wit poeder van geheel andere aard handelt: melkpoeder. Daarmee strijkt hij onevenredig hoge winsten op. Louis wordt aangehouden. Vele honderdduizenden guldens wor den hem ontnomen. In de tweede case staat Manfred centraal, een werkloze die regel matig drugstransporten tussen Amsterdam en Bazel verzorgt. De grote sommen geld die hij daarvoor ontvangt wisselt hij bij zijn bank om in guldens. Maar omdat de bankmedewer kers ook weten dat Manfred een uitkering ontvangt, nemen zij contact op met het interne meld punt. De derde zaak gaat over het wisselkantoor 'The Counter'. Dit kantoortje bleek regelmatig een overschot aan biljetten van dui zend gulden te hebben. Bij een bank in de buurt werden deze bil jetten omgewisseld voor briefjes van honderd. Eerst nog voor 100.000 en meer, maar na de invoering van de wet melding ongebruikelijke Transacties loopt dat terug naar 30.000 tot 60.000. Niettemin krijgen de medewer kers van de bank argwaan. De transacties worden gemeld aan het MOT. Die komt er achter dat het wisselkantoor niet alles in haar boekhouding opneemt én dat het kantoor nauwe contacten onderhoudt met drugshandela ren, die het kantoor gebruiken om hun omzet om te wisselen. Crisimanagement en Fraudebestrijding T (030) 216 33 33

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2