'Product is in ieder geval goed en problemen zijn op te lossen' 'Alarmtransport via Rabofacet is kwalitatief hoogwaardiger' Traineeship FA razend populair Advertentiecampagne Servicelijnen Rabobank Radiocommercial en poster lenen' Opleiding voor advies vermogende particulier in september van start Bank De Mierden-Reusel over conversie Alles in één Polis: Adviseurs van banken zijn druk doende particuliere verzekeringen om te zetten in de Alles in één Polis. Dat gebeurt met 'papieren tij gers' - zoals handleidingen - én met persoonlijke begeleiding door coaches. Vóór het eind van het jaar moeten alle banken 'over' zijn. De ervaringen van de bank De Mierden-Reusel. "Het product is in ieder geval goed en de problemen zijn allemaal op te lossen." Financieel Advies Wilfred Oostenbrink, commer cieel manager Cliënten Advies bij de bank, vindt dat de conversie vlot verliep. "Technisch heeft Interpolis het goed geregeld. Van het begin af belden we regelmatig al geconverteerde banken om van hun ervaringen te leren. Zo doende besloten we de conversie voor te bereiden met vier men sen" Naast hemzelf waren dat de buitendienstman particulieren, een bedrijvenadviseur en een sys teemtechnisch goed onderlegde cliëntadviseur. "Wekelijks zaten we even bij elkaar en het product ging daardoor ook meer leven binnen de bank." Maar liefst drieëndertig medewerkers woon den de opleidingsavond over de Alles in één Polis bij. Oostenbrink prijst zich gelukkig dat de coach van Interpolis ruime praktijkervaring had. Prima verlopen Op het moment suprèmetoen de conversie daadwerkelijk plaats had, zorgde de bank voor een goede bezetting. "Zowel aan de telefoons als aan de balies, want we wilden het zeker niet schrifte lijk afdoen." Tot nu toe kreeg de bank zo'n driehonderd persoon- De Rabobankorganisatie werkt voor het 'alarmtransport' met een dubbele verbinding, RTN én een telefoonlijn. "Het beleid van Rabobank Nederland is erop gericht om efficiënter en kostenbewuster gebruik te maken van bestaande faciliteiten, zoals RTN", licht Triemstra toe. "Bovendien zorgt de dub bele verbinding voor een kwali tatief hoogwaardige veiligheid en betrouwbaarheid. Dit in tegenstelling tot KPN, die een enkelvoudige verbinding aan biedt." Andere redenen om niet op het aanbod van KPN in te gaan lijke reacties aan de balies en via de telefoon alsmede zo'n vier honderd antwoordformulieren. "De reacties zijn op zelfontwik- kelde registratieformulieren vast gelegd en later bekeken op hun commerciële mogelijkheden." Oostenbrink: "Maar bepaalde zaken gingen niet goed. Zo krij gen we nog veel te veel IPAS-3- posten waardoor we moeten bel len met de drukbezette helpdesk. Ook de collectiviteiten lopen nog steeds niet gesmeerd. En de bedrijven hadden beter buiten de conversie kunnen blijven." Maar het geheel verliep prima. "Het product is goed en de problemen zijn gelukkig op te lossen. Een slecht product met een goedlo pend systeem was erger geweest." De cliëntadviseurs van de bank konden de conversie zonder meer aan. "Ze hebben zich goed voor bereid en in het voortraject veel opgepikt. We hebben voor ieder een een grote hoop papier gehad, maar elke adviseur was nu ook goed geïnformeerd. Vooral de opleidingsavond heeft bijgedra gen aan het zelfvertrouwen van de cliëntadviseurs. Het blijkt dat het goed gaat als je het samen doet." Inmiddels hebben ongeveer 2.500 klanten de nieuwe polis. Vóór de conversie waren er ongeveer driemaal zoveel polis sen. "Tot nu toe hebben we vijf entwintig nieuwe producten verkocht en liggen er zesender tig afspraken die tot productie gaan leiden. Er zijn maar dertig royementen. Het geeft aan dat we in het verleden goed met de klanten omgingen en dat per soonlijk contact wordt gewaar deerd. Dat verdienen we nu terug." Interpolis (013)462 12 00 Cliënten Advies Banken die het affiche Lenen bestellen, krijgen - in tegenstel ling tot wat in het marktbewer kingspakket staat - niet één affi che maar een koker met daarin drie verschillende versies. Elke poster heeft een andere tekst. De teksten geven aan dat het moge lijk is voor verschillende zaken geld te lenen. Voor de drie posters betalen de banken dezelfde prijs als aanvankelijk voor één poster. Dit is mogelijk vanwege de geko zen druktechniek. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Cliënten Advies De onlangs afgestudeerde traineegroep financieel advi seurs liet zich met graagte op de foto zetten. "Deze oplei ding is op dit moment heel populair", vertelt Jacques Gerritse van P&O Consult lokale banken. "Er is nog steeds een groot tekort aan financieel adviseurs. De cur sus betekent voor veel men sen een nieuw perspectief in hun loophaan. De deelnemers aan de cursus doen in korte tijd de basiskennis en -vaar digheden op voor financieel De opleiding gaat uit van een levensfasenmodel waarin aan de hand van drie hoofdfasen (inkomensplanning, vermogens planning, estateplanning) wordt gekeken naar de momenten waarop een vermogende cliënt beslissingen neemt over finan ciële planning. De nadruk zal liggen op cases uit de praktijk. Financieel adviseurs en com mercieel managers die in oplei- adviseur via een compact, samenhangend programma. Na deze groep zijn er in februari en april drie groepen van start gegaan. In het vol gende traineeship, van sep tember, zijn nog plaatsen vrij, zowel voor huidige als nieuwe medewerkers. De trainees werken in groepen van vijftien naar een vol waardig (junior) financieel adviseurschap. P&O Consult (040) 217 66 24 dingen Financiële Planning zijn geïnteresseerd kunnen op 23 mei aanstaande meer informa tie krijgen tijdens een informa tiemiddag over 'special courses' voor financieel adviseurs. De banken hebben inmiddels een uitnodiging voor deze bijeen komst ontvangen. Rabobank Academie (030) 216 43 37. het verzoek om een toegangscode vervolgens door naar de betreffende lokale bank. Een klant die het nummer van de Rabofoon - 0499 499 499 - belt, krijgt namelijk zonder toegangs code geen toegang tot de Rabofoon. De nummers van de verschillen de lijnen en het plaatsingsschema van de advertenties staan maan dag in de Rabolnfobank. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Management Bedrijfsvoering KPN probeert banken die een contract hebben met de meldka mer van Rabofacet te bewegen over te stappen naar de alarm centrale van KPN. Ze heeft een groot aantal lokale banken daar over eind vorige week een brief gestuurd. "Niet op het aanbod ingaan", luidt het advies van Eddy Triemstra van Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie. zijn volgens Triemstra de inhoud en de looptijd van het contract met de meldkamer van Rabofacet. "Rabobank Neder land biedt alleen ondersteuning aan lokale banken die op de meldkamer van Rabofacet zijn aangesloten. Verder heeft ons contract een looptijd van een jaar, terwijl banken er bij KPN voor vijf jaar aan vastzitten." Meer informatie over meldka merdiensten en alarmtransport staat in circulaire 15/61. Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie ((030) 216 26 56 Een advertentiecampagne over de Rabobank Servicelijnen maakt deze maand de consument attent op de telefonische dienstverlening van de Rabobank. Onder de verzamelnaam Rabobank Servicelijnen vallen de Rabofoon, de Leenlijn, de Hypotheeklijn en de Beleggingslijn. De campagne begint op 13 mei met de basisadvertentie 'Met uw telefoon kunt u altijd de Rabo bank in'. In de periode tot 30 mei volgen kleinere advertenties waarin de verschillende lijnen worden uitgediept. De adverten ties verschijnen in alle landelijke en regionale dagbladen. Naast de nummers van de ver schillende lijnen vermeldt de basisadvertentie ook het nummer 0800 0800. Op dit telefoonnum mer kan de consument een toe gangscode voor de Rabofoon aanvragen. Hij krijgt dan een medewerker van het callcenter aan de lijn. De medewerker leidt Ter ondersteuning van de Voorjaarscampagne Lenen wordt van 5 tot en met 16 mei een radiocommercial Lenen uitge zonden. De commercial is fre quent te horen op de zenders Radio 1, 2 en 3, Sky Radio, Radio 10 Gold, Concert Radio en de grote regionale zenders. Financieel Advies De Rabobank Academie gaat in september beginnen met een opleiding Financiële Planning voor financieel adviseurs die DGA's en andere vermogende particulieren adviseren over hun persoon lijke financiële mogelijkheden.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2