5 05 Markante koppen in campagne van Rabobank International Nieuw Klantbewerkingsmodel vertaalt behoefte naar product ap-bijeenkomst' 100 jaar maakt Groningers enthousiast Redactie Rabokrant 'letterlijk'de fout in 19 9 7 ten meer over abobank tional dan u. Interpolis opent hulplijn voor varkenshouders Nieuwe kopletter niet uit woordmerk Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 255 Week 19 maandag 5 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer "Bij ambities hoort een herkenbaar profiel in de markt." Aldus Roel van Veggel van Rabobank International. De bank timmert vanaf morgen aan de weg met een opvallende printcampagne. Zonder wereld kaarten, grote glazen gebouwen en strak in het pak zit tende bankiers, maar met markante koppen van mensen als karakteristieke voorbeelden uit bepaalde regio's. "Van naam veranderen is niet zo moeilijk. Wél om een herkenbare identiteit en imago te krijgen", stelt Van Veggel. En daar schort het nog teveel aan. De top van het Nederlandse bedrijfs leven weet de bank nog onvoldoende te vinden als het gaat om corporate en invest- ment bankingd'tensxen, even als financiële instituten en ban caire partijen. De campagne moet hierin verandering bren gen, maar ook indirect positief bijdragen aan de uitstraling van de lokale banken als brede financiële dienstverleners. "Hiermee leggen we een basis voor volgende campagnes, ook die van het segment Relatiebeheer", bena drukt Van Veggel. Om op te vallen in de enorme communica tiestroom die dage lijks over de mens heid wordt uitgestort, is voor Bedrijven Advies Relatiebeheer Bij Interpolis verzekerde var kenshouders kunnen nu voor juridische hulp in varkenspest- kwesties telefonisch terecht bij de Stichting Rechtsbijstand. Het ministerie van Landbouw heeft rigoureuze maatregelen in het vooruitzicht gesteld om de pest onder controle te krijgen. Bedrijven kunnen hun juridi sche vragen over de gevolgen hiervan voor hun bedrijf tijdens kantooruren neerleggen bij nummer (0475) 36 73 00. een tamelijk onor thodoxe aanpak gekozen, althans in bankenland. In plaats van de ste reotype beelden waarmee anderen de aandacht op zichzelf proberen te vestigen, kiest Inter national nadrukke lijk voor een ande re aanpak. Van Veggel: "De advertenties prik kelen de lezer om te vernemen waar om mensen in verre oorden meer weten van Rabo bank International dan zijzelf." Iets dat volgens hem vooral komt door de foto's in iedere advertentie. "De koppencampagne is herkenbaar als Rabobank-uiting, maar geeft tevens een eigen gezicht aan wie wij zijn en het belang dat wij hechten aan onze klanten." De eerste advertentie verschijnt mor gen in Het Financieele Dagblad. Daarna volgen er in totaal nog veertien in dezelfde krant, NRC Handelsblad en FEM. Rabobank International r (030) 216 28 04 Uitgerekend op de eerste dag van de nicuwè jaargang ging de redactie van de Rabokrant 'letterlijk' in de fout met haar aan kondiging dat de nieuwe kopletter ook in het Rabobank- woordmerk wordt gebruikt. Niets is minder waar. In het woordmerk is gebruik gemaakt van de speciaal voor de Rabobank ontworpen Rabo Gothic. De Rabo Gothic - die er in een 'Licht'- en een 'Normaal'-versie is - kent als belangrijkste toe passingen: woordmerk-toevoe- gingen in het Naamsysteem, titels van periodieken, kopre gels in onder meer DM-druk- werk en corporate brochures (alle 'Licht') en .verder op bewegwijzeringsborden, titels en koppen van brochures, affi ches en als toegevoegde tekst bij jubileumjaartallen (alle 'Nor maal'). De Rabo Gothic vindt de lezer ook boven deze krant (Rabokrant) en in de titel van RaboMagazine. De Rabokrant gebruikt dus in middels de zogenoemde schreef- loze Myriad in de koppen, waarvan acht varianten toepas baar zijn. Bedrijven Advies' Het vernieuwde Klantbewerkingsmodel (KBM), gestoken in een gebruikers vriendelijk Windowsjasje, vertaalt klantbehoeften snel naar Rabobank- producten. Banken kunnen de software vanaf vandaag (gratis) bestellen. Ongeveer driehonderd banken hebben de oude KBM-versie in huis, maar volgens John Kessels van Bedrijven Advies gebruiken veel banken het niet: "Een mooi, maar tijdrovend hulpmiddel noe men ze het. Dat is nu anders: de nieuwe versie geeft meer informa tie, in een kwart van de tijd." Voor het vernieuwde aan RSB gekoppelde elektronische hulpje zijn 106 bedrijfstakken in kaart gebracht. "Per bedrijfstak hebben we de producten die onze 'totaal relaties' afnemen in een databank Een enquête, een buffet, enkele inleidingen, een groeps- en forumdiscussie vormden de ingrediënten van een 'aftrap-bijeen- komst' voor 100 jaar bij de Rabobank Groningen. Het resultaat was dat honderd medewerkers en bestuurders van de bank enthou siaster) werden voor de coöperatie. Voor iedereen die de kantine binnenstapte, lag een trui en een enquêteformulier klaar. 'Hoe veel leden telt de Rabobank Groningen?', 'Is het voor een klant de moeite waard om lid te worden?', 'In welke drie woor den kun je de bank typeren?', 'Maakt het uit of je bij een coö peratieve bank werkt of een gewone handelsbank?'. Communicatiemedewerker Roel Arendshorst: "Die enquête was een kleine nulmeting. We kun nen zo de kennis van de coöpe ratie peilen en zien hoe mede werkers tegen de bank aankijken. De uitslagen werden tijdens de bijeenkomst bekend gemaakt, zodat iedereen zijn kennis direct kon toetsen. Reacties waren in de trant van: 'leuk, spannend, maar ik weet er weinig van.' Niet alleen nieuwe medewerkers hadden moeite met de kennisvragen." Willem Lageweg, projectma nager '100 jaar', trad vervolgens op als spreekstalnieester en ver telde de aanwezige medewerkers en bestuurders over het thema 'Toekomst door Samenspel' en alle activiteiten die in dit kader worden ontwikkeld. Jaap Hazen, hoofd Stafgroep Coöperatie van Rabobank Nederland, spijkerde de kennis bij over de achter gronden en het belang van de coöperatie. Lawine aan ideeën Na de theorie werd het gehoor in tien discussiegroepen gesplitst. Daarin bogen alle honderd aan wezigen zich over twee stellin gen. De helft van de groep onderschreef 'De Rabobank Groningen wil meer betrokken leden'. De vraag welke projecten de bank zou moeten steunen of welke initiatieven in het werkge bied van de bank moeten wor den ondernomen om zich als coöperatieve bank te onder scheiden, oogstte een lawine aan ideeën. Arendshorst: "Nu gaan we kij ken waar klanten en leden behoefte aan hebben. Zo gaan we op 27 mei met 25 leden om de tafel. De discussie was leven dig. Willem Lageweg fungeerde als katalysator en legde het forum dat bestond uit Jaap Hazen, Ad van der Zwaan, voorzitter bestuur, Henk Voort, voorzitter raad van toezicht en directeur Hans Wesselink het vuur na aan de schenen. Het abstracte begrip coöperatie ging zo leven. Het werd concreet." Hoe groot het enthousiasme was, bleek wel toen aan het slot van de avond gevraagd werd of mensen wilden meedenken en meewerken aan de verdere invulling van de Groninger coö peratie. Bijna iedereen vulde zijn naam in. Arendshorst: "Het leek de presentielijst wel." gezet", aldus Kessels. "KBM weet daardoor welke producten inte ressant zijn voor klanten in een bepaalde bedrijfstak, en dus ook welke behoeften ze hebben. Aan de hand hiervan ontstaat een ver koopidee voor de klant, dat door de bedrijvenadviseur beoordeeld wordt. Ook geeft het systeem aan of een klant actief, re-actief of pro-actief benaderd kan worden. De bedrij- venadviseur kan daardoor effi ciënt werken en zijn tijd besteden aan de interessante klanten." Bedrijvenadviseur Dick Oosthoek van Rabobank Hilversum werkt al twee weken met de nieuwe ver sie. Hij vindt haar een enorme ver betering. "Je krijgt een goed inzicht in de klant en de afzetmo gelijkheden. Bovendien kun je makkelijk selecties maken voor bepaalde diensten en producten." Hij vindt het jammer dat KBM "weer een nieuw systeem is. Als je een actie met bijvoorbeeld Cliënt Screening Lokaal uitvoert, zie je daar in KBM niks van. Het mooi ste is natuurlijk als alle systemen geïntegreerd zijn." Banken ontvangen vandaag een voor het werkoverleg geschikte instructievideo, een setje voor beeldschermen en een brief. Hierin wordt ook de uitgave BedrijfstakPLUS aangekondigd, die in juni verschijnt. In dit boek werk zijn de branchegegevens van de bedrijfstakken opgenomen, die de basis vormen voor het KBM. Bedrijven Advies 7 (040)217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1