O I 05 Marktaandelen Rabobank stijgen Nieuwe verkooptraining reizen voorziet in behoefte DLL Translease neemt beheer wagenpark GAK Nederland over Promotiedag Chipknip in Jarige Rabokrant krijgt nieuw jasje Hogere rentetarieven Premiepolissen 19 9 7 Business monitor Nipo: Lokale advertentie Vakantiebankdiensten Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 253 Week 1 8 donderdag 1 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Het marktaandeel van de Rabobankorganisatic bij internationaal actieve 10+ bedrijven, ondernemingen waar maximaal honderd men sen werken, is vorig jaar gestegen met 2%. Daarentegen is het pri maire marktaandeel in het totale midden- en grootbedrijf van het MKB blijven steken op 30%. Dit blijkt uit de onlangs verschenen businessntonitor van het Nipo. De Rabobankorganisatie heeft intussen een stevige voet tussen de deur van het internationale bedrijfsleven gekregen, maar lijkt gelijktijdig wat minder aandacht te schenken aan niet-internatio- nale bedrijven. Het aandeel van de bank liep daar terug met 2%. Het primaire marktaandeel bij de 10+ bedrijven die regelma tig over de grens gaan, groeide vorig jaar van 24 tot 26%. Opvallend is de groei die de banken in korte tijd wisten te realiseren bij alle bedrijven, jon ger dan vijf jaar. Bedroeg het marktaandeel in deze categorie twee jaar geleden nog 32%, eind vorig jaar was dit 35%. Hiermee heeft de Rabobank het vaandel van marktleider ABN-AMRO overgenomen. Diens aandeel in Cliënten Advies' "Heel nuttig, een aanrader." Zo oordelen reismedewerksters van de Rabobanken Rosmalen en Neerkant over de eerste nieuwe verkoop training reizen. Afdeling Reizen van Rabobank Nederland liet de trai ning samenstellen, nadat uit inventarisatie bleek dat 93% van de reis medewerksters hieraan behoefte heeft. Tijdens de training staat een actieve, klantgerichte benadering centraal. Aan de orde komen onder meer communicatieve vaardighe den, verkoopgesprekken en tele fonische contacten met klanten. De praktijk krijgt veel aandacht door cases en rollenspelen. "Ik heb vooral veel gehad aan het oefenen van verkoopgesprek ken", vertelt Désirée Stevens van de De Rabokrant gaat vandaag zijn tweede levensjaar in. De redactie greep dit heuglijke feit aan om de jarige Job in een nieuw jasje te steken. Vanaf vandaag wordt overge gaan op de schreefloze Myriad-kopletter. Geen onbe kende binnen de organisatie, want ook het Rabobank- woordmerk is opgebouwd uit deze letter. De nieuwe kop letter oogt naar het oordeel van de redactie rustiger en heeft als bijkomend voordeel dat hij niet zoveel ruimte inneemt als zijn afgedankte voorganger, de Sabon. Rabobank Neerkant. "Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat een klant niet precies weet wat hij wil. Daar moet je achter zien te komen zonder hem het hemd van het lijf te vragen. De training gaf me de gelegenheid om zo'n gesprek in een rollenspel te oefe nen. Het gesprek is op video opge nomen, zodat ik het thuis nog eens rustig terug kan zien." Marie-José Voets, reismedewerk- ster bij de Rabobank Rosmalen, vond de trainingsdagen erg intensief, maar zegt veel te hebben geleerd. "Het telefonisch benaderen van klanten ging me niet gemakkelijk af. Door dit te oefenen ben ik over een drempel heen geholpen." Banken die zich al voor de trai ning hebben aangemeld, krijgen deze week een overzicht met alle trainingsdata en -locaties. Banken die nog willen deelnemen, kunnen een aanmeldingsformulier aan vragen bij Cliënten Advies, (040) 217 54 04. De training duurt twee dagen met een avondprogramma op de eerste dag. De prijs is inclu sief een overnachting ƒ895,- per persoon. Vragen over de opzet en de inhoud kunnen worden gesteld aan René Kuzee, commercieel adviseur Reizen, (078) 633 96 90. Cliënten Advies Z* (040) 217 70 08 dit deel van de markt kalfde ver der af tot 31%. Uit het Nipo-onderzoek blijkt verder dat de 10+ bedrijven meer internationale betalingen verricht ten, evenveel leasing en factoring producten afnamen als in 1995, maar wel minder debetproducten, deposito's en spaarproducten. Ondanks de krimpende markt voor debetproducten heeft de Rabo bank haar positie in dat deel van de markt overigens verbeterd. Nederland telt in totaal onge veer zestigduizend zogeheten 10+ bedrijven. Een aantal dat de afge lopen jaren nauwelijks is toege nomen. Wel is het aantal interna tionaal actieve MKB-bedrijven in zes jaar tijd gestegen met 2% tot 25%. Ogenschijnlijk een gering percentage, maar in absolute aan tallen een aanzienlijke stijging. Relatiebeheer Z* (040)217 77 00 Cliënten Advies De banken ontvangen deze week gratis een lokale advertentie voor de actie Vakantiebankdiensten. Zij kun nen de advertentie gebruiken voor plaatsing in lokale en regionale bla den. Een voor de lokale banken op maat gemaakte advertentie is in drie formaten na te bestellen bij het Ser vicebureau Communicatie, (040) 217 68 68, artikelnummers CA 094, 095 en 096. De prijs is 25,- per afdruk. Cliënten Advies Z* (040) 217 70 08 Cliënten Advies Ltegertwoordig. ut»*!»»5 .-fcPtNpN "Ik heb nu wel een Chipknip, maar ik weet niet wat ik er mee moet doen?" Dat was een veel gehoorde opmerking tijdens de interbancaire Chipknip promo tiedag in Bussum. Uitleg over de precieze werking van de Chipknip konden consumenten krijgen in een dubbeldekker. Daarin demonstreerden hostes- ses de verschillende Chipknip- apparatuur zoals de Smartfoon, betaalautomaat en de Saldolezer. Tijdens de dag konden de consu menten ook meedoen aan de prijsvraag 'Win een stedentrip met uw Chipknip'. De winnaar krijgt vandaag een reischeque overhandigd. Banken die een dergelijke promotiedag willen organiseren, kunnen hierover informatie opvragen bij onder staand telefoonnummer. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Financieel Advies' De rentetarieven voor het Rabo Termijn Spaarplan en het Rabo Pensioen Plan-Premiepolis zijn vanaf vandaag verhoogd. De verhoging is het gevolg van de wijziging van rentevaststelling voor de Rabo Koopsompolis. Hierdoor ontstond een te groot verschil met de renteta rieven van het Termijn Spaarplan en de Premiepolis. Het rentetarief voor de twee pro ducten is nu gelijkgesteld aan het standaard tarief voor de Rabo Koop sompolis met een looptijd van tien jaar, met een minimum van het in de verzekeringsvoorwaarden gestel de tarief (CBS-indicator minus 0,75%). Het tarief geldt de hele kalendermaand. De rentevergoeding voor mei voor polissen met een looptijd van vijf jaar en langer is 4,75% (voor de Rabo Koopsompolissen geldt voor mei een actietarief dat bovendien looptijdonafhankelijk is). Het tarief voor polissen met een looptijd van korter dan vijf jaar blijft 4%. Banken ontvangen een aangepaste pagina 'cred 10a' voor het tarieven- boekje. De aanpassing is ook terug te vinden op pagina 50425a van MIRA. Financieel Advies Z* (040) 217 70 07 De Lage Landen Translease sleepte onlangs de grootste opdracht uit haar geschiedenis in de wacht. Met ingang van vandaag neemt de leasemaatschappij het volledig beheer van het totale wagenpark van GAK Nederland B.V. over. "In Nederland is het uitzonderlijk dat een bedrijf met zo'n groot wagenpark, het gaat om 2.500 auto's, in zee gaat met één partner", vertelt Peter Derks, directeur Commercie van De Lage Landen Translease. Hij vindt dit "een blijk van zeer groot vertrouwen." GAK Nederland blijft eigenaar van de auto's, maar laat het beheer over aan De Lage Landen Translease. "Inclusief in- en ver koop van auto's, onderhoud, repa raties, schade-afhandeling, vervan gend vervoer en dergelijke", aldus Derks. Inmiddels is op de Nijmeeg se burelen van Translease de spe ciale GAK Helpdesk ingericht. Medewerkers van het GAK met een lease-auto kunnen daar met al hun vragen terecht. Aan de overeenkomst met het GAK ging een uitgebreide selectieprocedure vooraf. Het GAK werd daarin bijgestaan door een onafhanke lijk adviesbureau. Uit vier kandi daten bleef uiteindelijk De Lage Landen Translease over. Een bewus te keuze volgens Derks, "omdat het GAK een marktgerichte stra tegie volgt, waarbij het verlagen van de autokosten belangrijk is." De Lage Landen Translease Z* (024) 366 77 77

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1