'Het is hier fantastisch' 'Een tussenvorm van de coöperatie' Als manager word je er alleen maar beter van Oudste bank van Limburg in nieuw jasje by us Informatie van Helpdesk nu op het Internet Proef met BOS van start in Ede: RIAS participeert in Tanzaniaanse bank 'MBA-ers'ervaren reis door Zuid-Afrika als leerzaam ^^S^BEsSimSKOOL Rabobank bestuur SSShï.va^S^:"""' Cliënten Advies "Om met Ursul de Geer te spreken: het is hier fantastisch." Dat zegt kantoorcoördinator Max Haring van de Rabobank Ede, een van de proefbanken die werkt met Beheer Overeenkomsten Sparen (BOS), de evenknie van BOB maar dan voor spaarreke ningen. Peter Oskam, projectmanager BOS, heeft ook hoge ver wachtingen maar vindt tegelijkertijd dat BOS zich eerst op grote re schaal moet bewijzen. adviseurs. "Alleen als zij met BOS en BOB werken gelden de voordelen die Jos Basten noemt." Volgende maand start de grootschalige levering van BOS. Cliënten Advies Haring vindt dat de proef gesmeerd loopt. "Toen we de eerste spaarrekening in het sys teem hadden, vroegen we ons af of we niets waren vergeten. Zo snel en soepel ging het. Klant weg, werk gedaan. Op naar de volgende klant." Systeembe heerders Hans Meier en Bas Deneken: "De installatie van BOS leverde geen problemen op. Het verliep vlekkeloos." Onderdirecteur Bedrijfsvoe ring Jos Basten: "We moeten nu niet verwachten dat BOS een directe tijdsbesparing voor cliëntadviseurs oplevert. Net als bij cliëntbeheer en bij BOB zit het tijdsvoordeel vooral in het feit dat de oude typeconcepten niet meer verwerkt hoeven wor den. Daarnaast gaat de output- controle een stuk sneller omdat er minder fouten worden gemaakt. Voor cliëntbeheer, BOB en BOS samen scheelt dat ons zeker twee medewer- C 040) 217 70 08 bij kers." Basten is ook te spreken over het feit dat cliëntadviseurs bij het invullen een duidelijk over zicht van de mogelijkheden krijgen en daarmee de foutkans verkleinen. "Bij het contact met de klanten ligt het voordeel vooral in het kunnen geven van méér informatie. Natuurlijk geeft het systeem ook een meer professionele uitstraling rich ting klant." Peter Oskam: "Het is natuur lijk geweldig als een bank zo enthousiast is over iets wat we aan het ontwikkelen zijn. Zelf hebben wij ook hoge verwach tingen van BOS, maar we willen onszelf niet te snel een pluim geven. In Ede zijn de eerste resultaten in ieder geval posi tief." Oskam wijst er nadruk kelijk op dat BOS en BOB toepassingen zijn voor cliënt- Bedrijfsvoering Actuele informatie over ope rationele aspecten van Bedrijfs voeringssystemen staat sinds kort op de Website 'Bedrijfs voering naar '98' (http://info98. tref.nl/bv98/) onder het kopje 'Helpdesk Bedrijfsvoering'. Voorlopig wordt deze informa tie ook via het gebruikelijke MIRA-systeem richting de lokale banken gecommuni ceerd. De indeling van MIRA is aangepast aan die van Internet. Bedrijfsvoering 7 (040)217 61 17 De Rabobank Swalmende oudste bank van Limburgviert dit jaar baar eeuwfeest. Tijd om terug te blikken, zou je denken. "Maar in Swalmen kijken we óók vooruitzegt direc teur Leon Roodbeen, "want onlangs is het interieur van de bank volledig vernieuwd om de klanten tot ver na de eeuwwisseling optimaal van dienst te zijn.Aanstaande zondag kunnen de klanten een kijkje nemen in de nieuwe hal, waar onder meer de balies ontbreken en nieuwe apparatuur is opgesteld. Het midden- en kleinbedrijf een betere financiële basis bieden. Daar komt in het kort de doelstelling van de recent opgerichte Tanzaniaanse Akibabank op neer. Rural Investment Advisory Services levert manage mentondersteuning en participeert in wat directeur Gerard van Empel "een tussenvorm van de coöperatie" noemt. Aan de stam van het Tanzaniaanse bankwezen, tot voor kort vooral gekenmerkt door corruptie en fail lissementen en gewantrouwd door Achttien Rabobankmedewerkers maakten onlangs een studie reis door Zuid-Afrika. Als onderdeel van het RSM Rabobank Executive MBA Programma ontmoetten zij een voor hen vreemde cultuur. De vraag of de Rabobank als coöperatie in Zuid-Afrika (5 een toegevoegde waarde kan bieden, kreeg nog geen eenduidig ant woord, maar: "Als manager word je er alleen maar beter van." Deelnemer Fop de Pater, direc teur van de Rabobank Culem- borg-Beusichem: "Als de Rabo bank zich meldt als één van de spelers op de internationale financiële markt, zijn er ruim schoots mogelijkheden. Maar als de Rabobank door haar verblijf in Zuid-Afrika een toegevoegde wil bieden, wordt het een stuk moeilijker. De gebieden waar de bank goed in is en waar ons onderzoek zich op toespitste, de gezondheidszorg en de food agri business, zijn anders georga niseerd dan in Nederland. De wijze waarop men landbouw bedrijft is bijvoorbeeld nog heel extensief. Medecursist Rob van Rooij van Rabobank International concen treerde zich sterk op de gezond heidszorg en concludeert: "Vooral de private sector is goed ontwik keld. Maar die is slechts voor een beperkt aantal mensen toeganke lijk. Voor de grote massa zijn er nauwelijks goede voorzienin gen." Dat de Rabobank finan cieel wijzer kan worden van aan wezigheid in Zuid-Afrika gelooft Van Rooij dan ook niet. "Wel zie ik kansen om in de vorm van con sultancy kennis aan te bieden aan ziekenhuizen." Hoewel de cursisten weinig mogelijkheden voor de Rabo bank hebben gevonden om zich in Zuid-Afrika te onderscheiden, is de studiereis niet voor niets geweest. "Integendeel", zegt Sascha Bloemhoff van de Rotterdam School of Management. "De stu diereis had verscheidene doelen. Een daarvan is het confronteren van de deelnemers met een ande re cultuur. Dat is gelukt." De deelnemers beamen dat. Een greep van wat zij tijdens hun veertiendaags verblijf hebben oonlng, word r lcidinesprogram markaandeel in vergroot. SiurfcrsvïnRabov»'meegemaakt: bezoeken aan boer derijen, universiteiten, ziekenhui zen, een wijngoed, squatter camps, community development projects en een verzekerings maatschappij. Van een toespraak in de boardroom van een van Zuid-Afrika's grootste banken tot toegezongen worden door een koor van een black hospital, met operatiejassen nog aan. Van een borrel bij de Nederlandse ambas sadeur tot een maaltijd in een lokale kroeg (Shabeen) in Soweto. "De bezoekjes waren deels identifi- bedoeld om inzicht te krijgen in de economische structuur van Zuid- Afrika, maar voor een belangrijk deel ook om de cultuur te door gronden", zegt Van Rooij. "Een cultuur die enorm verschilt van de Nederlandse." De Pater: "Meest opvallend aan Zuid-Afrika is de enorme tegen stelling tussen rijk en arm. Het ene moment waan je je in de eer ste wereld. Het volgende moment sta je in een ontwikkelingsland. Het is goed om dat eens mee te maken. Het verbreedt je kijk op de wereld. En daar kun je als manager alleen maar beter van worden." nagenoeg de hele bevolking, ver scheen onlangs een nieuwe, hoop gevende loot: de Akibabank. Nu nog in de fase van oprichting, straks een brede financiële dienstverlener als het aan Van Empel ligt. "Akiba is voor iedereen", stelt hij. Toch richt de bank zich in eer ste instantie op het financieren van middenstanders in Dar-es-Salaam en nabije omgeving. Van Empel: "Daar voor is geld nodig cn dat kan in principe van iedereen komen." Akiba heeft daarvoor een spaarproduct en twee leenproducten, één voor de korte en één voor de middellange termijn. Kredieten, en dat is nieuw in Tanzania, zullen mede worden beoordeeld op omgevingsfactoren. Klanten die geld lenen, participe ren met 5% van het geleende bedrag in het aandelenkapitaal van de bank. Dit bedraagt momenteel 1,6 miljoen gulden en is in handen van individuele aandelenhouders en groepen aandeelhouders. Van Empel ziet in participatie twee voordelen: "Het vermogen groeit mee met de ontwikkeling van de portefeuille én het is een tussen vorm van de coöperatie. De bank is van de mensen zelf." De komende twee jaar zullen een door RIAS uitgezonden general manager en een operational manager expertise leveren, aangevuld met mensen uit de dagelijkse westerse bankpraktijk, die procedures opzet ten en trainingen voor hun rekening nemen. Andere deelnemers aan dit project zijn de Triodosbank, HIVOS, de stichting Doe en het FMO, de FinancieringsMaatschap- pij voor ontwikkelingslanden. RIAS C (030) 216 63 75 Swalmen bouwt haar toekomst op traditie. Rabobank -100laar Swalmen-

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3