'Met gewone marketingmix red je het als bank niet meer' Cadans gaat Interpolis Koopsompolis verkopen Rabobank Hypotheek-bescherming in OFP ALFA-processen in Rabolnfobank geactualiseerd Informatie over Elektronica- verzekering Daeninck naar Robeco Workshops spelen in op toegenomen belang communicatie Makkelijker om product aan de man Steeds meer medewerkers van lokale banken houden zich bezig met communicatie. Jaarlijks spenderen zij daar zo'n ƒ150 miljoen gulden aan. "Het rendement dat uit die guldens wordt gehaald is niet maxi maal", weet Hans van Dijk, die namens Communicatie AB leiding geeft aan de communicatieconsultants in het land. Een serie works hops moet de effectiviteit van de communicatiebestedingen verhogen. Onder de noemer Professionali seringsplan Communicatie wor den in het cursusseizoen '97-'98 acht workshops aangeboden voor directeuren en manage mentteamleden, fulltime commu nicatiespecialisten en voor mede werkers voor wie communicatie onderdeel is van hun dagtaak. "Het Professionaliseringsplan is in het leven geroepen omdat eerdere communicatieopleidin gen, waaronder 'effectief com municeren' en 'planmatig com municeren', niet voor iedereen geschikt waren. Tegelijkertijd zie je dat het belang van communi catie steeds meer toeneemt", ver telt Van Dijk. "De Rabobank kan zich met haar producten en prijzen niet meer onderscheiden van andere financiële dienstverleners. Met de gewone marketingmix red je het als bank niet meer. Daarvoor is de consument te goed voorge licht. Het gaat er nu om om je meerwaarde te tonen. Welke uit straling heb je? De Rabobank- organisatie ziet communicatie als één van de kritische succes factoren. Daarom wil Rabobank Nederland haar steentje bijdra gen met professionalisering van de lokale banken op het gebied van communicatie." Directeuren en managers kunnen Cliënten Advies Bedrijfsvoering Niet alleen de hulpmiddelen voor de administratieve verwer king van het Rabo TotaalPakket zijn herzien, ook de ALFA-pro- cesbeschrijving is aangepast. Dit was noodzakelijk, omdat de marktbewerking voor het Rabo TotaalPakket zich de komende tijd richt op de Europashouders. Voorheen lag het accent op de klanten met een creditcard. De nieuwe versie van 11.10 'Verko pen Rabo TotaalPakket' staat vandaag in de rubriek ALFA-pro cessen van de Rabolnfobank. Verder bevat deze rubriek nu ook een inhoudsopgave, onder num mer 00.00. Daarin wordt aange geven wat de laatste versie is van de ALFA-procesbeschrijvingen. Rabofacet Spectrum 7 (040) 217 61 26 zich verheugen op de volgende workshops: Sponsoring, (Interne) communicatie bij veranderingen, Planmatige Communicatie en Omgang met de media. Van Dijk: "Deze laatste workshop heeft plaats in Hilversum en wordt gegeven door professionele tele visiemakers. We bereiden de cur sisten voor op toekomstige, onverwachte confrontaties met de media. Die kans neemt zeker den en verschillende adviesstij len." Voor de medewerkers met com municatie als onderdeel van hun takenpakket zijn de volgende cursussen ontwikkeld: Basiscursus Communicatie, Workshop Direct Marketing en Workshop Spon soring in de praktijk. De mede werkers zijn na afloop van de basiscursus onder meer in staat om publieksgericht te schrijven, evenementen te organiseren en perscontacten te onderhouden. De aanvangsdata van de works hops zijn nog niet bekend. Wel is al duidelijk dat de meeste trainin gen decentraal zullen plaatsheb ben. Elke training krijgt een aan- Hans van Dijk: "Het gaat er nu om je meerwaarde te tonen. toe, gezien de opkomst van loka le televisie en radiostations." De fulltime communicatiespe cialisten, in totaal zo'n 110 medewerkers bij zeventig lokale banken, kunnen de training Adviesvaardigheden verwachten. "Deze groep beschikt al over de nodige vaardigheden, maar wordt verder geschoold in pre senteren, omgaan met weerstan- kondiging en toelichting in de Rabokrant. Meer informatie over het Professionaliseringsplan Communicatie en een korte beschrijving van elke cursus staan vanaf maandag in de Rabolnfobank onder de rubriek 'Alle medewerkers'. Communicatie Consultancy C (040) 217 72 79 Cadans Intermediair gaat als tussenpersoon de koopsompolis van Interpolis verkopen. Banken hebben inmiddels een brief ontvangen over de samenwerking tussen de Rabobankdochter en de bedrijfs vereniging Cadans. "De samenwerking is ingege ven door veranderende omstan digheden in de Nederlandse ver- zekeringsmarkt", aldus Huub Hannen, lid van de hoofddirectie van Interpolis, in de brief. "Doordat de overheid zich steeds meer terugtrekt op het gebied van de sociale zekerheid gaan be drijfsverenigingen en pensioen fondsen zich richten op de markt van individuele verzekeringen. Dat is logisch, want als er gaten ontstaan in de sociale zekerheid, kennen de uitvoerders als geen ander het tekort en de klant." De directeur van Interpolis is zich bewust van "het substitu erend effect dat van deze samen werking kan uitgaan, maar het niet samenwerken zou een meer nadelige invloed op de marktpo sitie van onze organisatie gehad hebben." Met andere woorden: Banken kunnen informatie over de Elektronicaverzekering opvra gen in het pc-informatiesysteem. In het document 'elektpcv.doc', dat te vinden is onder Bedrijven Advies, risico's afdekken, staat alle informatie voor de klant op een rij. Van de verzekering zijn geen folders of brochures beschikbaar. Interpolis is hierover door banken benaderd naar aanleiding van het artikel 'Hoe goed is uw computer verzekerd?', dat in de laatste Reke ning Coulant Courant opgenomen is. Interpolis C (013) 462 22 22 als Interpolis de samenwerking niet zou aangaan, dan zou een andere verzekeringsmaatschappij dit wél doen. Want bedrijfsver enigingen zijn interessante part ners voor banken en verzeke raars. In dat geval zou de productie niet naar Interpolis én niet naar de Rabobank gaan. "Terwijl het juist de bedoeling is de productie voor de Rabobank- organisatie als geheel te behou den", aldus Hannen. Cadans brengt deze week de Interpolis Koopsompolis schrif telijk onder de aandacht van 'haar' werkgevers. In de toekomst gaat Interpolis wellicht ook ande re (leven)producten via Cadans verkopen. Cadans is ontstaan door een fusie tussen Detam en BVG (gezondheidszorg) en bedient 65.000 werkgevers. interpolis 7 (013) 462 35 70 Financieel Advies Géry Daeninck (46) is vorige maand toegetreden tot het Beleidscomité van de Robeco Groep. Hij leidt het segment Financiën en Systemen waar hij het roer heeft overgenomen van Hans Leenaars die naar het seg ment Marketing Particulieren is gegaan. Daeninck heeft de afge lopen jaren gewerkt bij Sabena. Hij is van huis uit werktuigkun dig ingenieur en studeerde later af in 'Finance en Information Systems' bij MIT. Hij was 13 jaar partner bij McKinsey and Company en werkte in de sfeer van de financiële consultancy. Eigen Huis J bF Bijna alle klanten die onlangs bij de Rabobank een hypotheek heb ben afgesloten, vinden de Rabobank Hypotheekbescherming een passend onderwerp in het hypotheekgesprek. Eén op de vijf klanten zou het product ook afnemen als het aangeboden wordt. Toch bren gen de adviseurs het bij nog geen twintig procent van de klanten ter sprake. Nu het product is opgenomen in OFP kan daarin verande ring komen. De Rabobank Hypotheekbescher ming werd op 1 december vorig jaar geïntroduceerd als opvolger van het Overbruggingsplan. Na een uitvoerig onderzoek is het nieuwe product aan de wensen van zowel consument als verko per aangepast. De prijs is gedaald en de provisie voor de bank gestegen. Desondanks wordt het product nog niet op grote schaal verkocht. Dat vindt het segment Eigen Huis jammer, want er is wel degelijk vraag naar, zo blijkt uit recent door NIPO gehouden onderzoek onder klanten, die pas een hypo theek bij de Rabobank hebben afgesloten. Eenvijfde van de klanten zegt de hypotheekbescherming af te sluiten als de adviseur dat aan biedt. Uit het onderzoek kwam echter naar voren dat slechts 18% van de klanten de hypo theekbescherming kreeg aange boden, terwijl bijna 90% het onderwerp wél goed vindt passen in een hypotheekgesprek. Rob Luters van Eigen Huis: "Dat de Rabobank Hypotheek bescherming bij slechts 18% van de klanten ter sprake is gekomen, is natuurlijk teleurstellend. We zijn dan ook blij dat Rabobank Hypotheekbescherming onlangs is opgenomen in OFP. Met die ondersteuning wordt het immers een stuk eenvoudiger om dit unieke product te verkopen en de klant voor te lichten zoals dat past bij onze positie. Met OFP als geheugensteun kan in ieder geval niet meer worden vergeten dit onderwerp aan te snijden. Het woord is nu aan de hypotheekad viseurs. Niets staat hen nu nog in de weg om Rabobank Hypotheek bescherming in ieder adviesge- sprek mee te nemen." Eigen Huis 7 (040) 217 7691

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2