Opladen Chipknip dit jaar gratis voor ondernemers Tijd voor meer acties rond de Chipknip' Bedrijven Advies is op zoek naar geslaagde acties Chipknipautomaat Chippen op Huishoudbeurs Korting op Microsoft Money voor Rabo Telebankiers Ideeën lokale banken verzameld in Rabolnfobank Bedrijven Advies" Bedrijven Advies adviseert banken, in navolging van de Beleidsvoorbereidingscommissie (BVC), ondernemers tot 1 januari 1998 geen kosten in rekening te brengen voor het opladen van hun Chipknip. Daarna betaalt de zakelijke rekeninghouder een dubbeltje voor iedere keer dat hij zijn Chipknip vult. Met de Transactie Gebonden Tarifering (TCiT) in de zakelijk markt legt de Rabobank de kos ten neer waar ze gemaakt wor den, met als doel het gebruik van efficiënte betaalvormen te stimu leren. Elk type transactie kent een klanttarief dat gerelateerd is aan de kostprijs. Hiermee wil de Rabo bank ervoor zorgen dat het be talingsverkeer voor klant en bank zo goedkoop mogelijk wordt. TGT heeft tot gevolg dat de zakelijke klant ook gaat betalen voor het opladen van zijn Chip knip. Cecilia Claas-Tidström van Bedrijven Advies: "Dit tarief, hoe laag dan ook, kan remmend wer ken om de Chipknip snel ingevoerd te krijgen. En het is ontzettend belangrijk dat ook de onderne mer als gebruiker de Chipknip op grote schaal hanteert." Het advies luidt daarom het opladen van de Chipknip tot 1 januari 1998 gratis te houden. Daarna moeten ondernemers een dubbeltje per transactie betalen. In de BVC is benadrukt dat de Rabobank niet aan het principe van TGT moet komen. Claas: "Klanten accepteren TGT omdat het heel duidelijk is. Iedere onder nemer kan precies uitrekenen wat het betalingsverkeer hem kost. Hiermee onderscheiden we ons in positieve zin van de con currentie, die met valutadagen en versleuteling via de rente werkt. De media noemen ons niet voor niets de witte raaf onder de ban ken." Tornen aan TGT zou vol gens haar wel eens als een domi nosteen kunnen werken. "Klan ten zullen direct vraag stellen waarom ze wel voor een gea- en beatransactie en misschien zelfs voor Telebankieren moeten beta len. Dat domino-effect zou ons miljoenen gaan kosten, die we dan op een andere, minder trans parante, manier aan de klant moeten doorberekenen." Meer informatie staat maandag in de Rabolnfobank. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 In de stand van de gezamenlijke Chipknipbanken op de Huishoudbeurs trekt het opladen van de elektronische portemonnee veel aandacht. Aangetrokken door de slogan 'U kunt hier chippen' stellen mensen vragen als: wat is dat nou eigenlijk die ChipknipEn wat is het ver schil met de ChipperSommigen zienal dan niet met voorbedachten rade, de verpakte pepermuntjes in de stand aan voor Chipknippen. Vijf hostesses geven doorlopend informatie en rondleidingen. Aan de prijsvraag die winnaars beloont met gratis chippen uit een snoepau tomaat doen dagelijks enige hon- Cliënten Advies Rabo Telebankieren kan binnenkort met speciale software wor den gekoppeld aan het financiële pakket Microsoft Money. De telebankier kan dan onder meer zijn geldzaken beheren, maan delijkse budgetten maken en jaarlijkse vaste uitgaven plannen. Telebankierende klanten ontvangen deze maand meer informatie over de aanbieding om Microsoft Money voor ƒ65,- te bestellen. Microsoft geeft morgen een lezers ook geattendeerd op de krant uit, 'Microsoft Today', die onder meer bij De Telegraaf is bijgesloten. De krant beschrijft verschillende soft warepakketten van Microsoft en besteedt aandacht aan de mogelijkheid om Rabo Tele bankieren te koppelen met het pakket Microsoft Money. Die koppeling maakt het mogelijk de gegevens van Rabo Telebankieren te kopiëren naar het boekhoudprogramma zodat klanten daarmee verder kunnen werken in Money. Voor de kop peling is Windows '95, een cd- rom en aanvullende software nodig waarvoor wordt door verwezen naar de Internet pagina's van Microsoft. In 'Microsoft Today' worden de Internet-pagina's van de Rabo bank over telebankieren. Deze maand ontvangen de particuliere telebankierende klanten een speciale aanbieding via productinformatie van Rabo Telebankieren. Zij kun nen Money met dertig gulden korting voor de actieprijs van ƒ65,- bestellen, inclusief ver zendkosten en de cd-rom met onder meer de software voor de koppeling tussen Money en Rabo Telebankieren. Klanten kunnen antwoorden op speci fieke vragen krijgen via het Microsoft Information Center: (023) 567 77 00. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 derden mensen mee. De beurs voor huisvrouwen en huismannen duurt nog tot en met zondag. Op feestjes en bij de bakker is de verzuchting "Je kunt nog nauwelijks met de Chipknip betalen" al minder te horen. "Elke dag komen er honderden zaken bij waar je kunt betalen met je Chipknip", zegt marketeer Gea Meijering van Cliënten Advies. "Er zijn al miljoenen passen met Chipknip in omloop en je kunt op enkele duizenden plaatsen opladen. Kortom, tijd voor meer acties rond de Chipknip." Volgens haar kunnen de medewerkers daarbij goede ambassadeurs zijn. Enerzijds moeten consument en detaillist nog wennen aan de Chipknip, anderzijds sluit de vraag nog niet helemaal aan op het aanbod. "Dat laat ste is een kwestie van tijd", meent Meijering. "Er zijn nu zo'n drie miljoen pinpassen met Chipknip uitgegeven en er staan ruim 60.000 automaten. Wekelijks komen daar zo'n 4.000 automaten en 200.000 passen bij. Inmiddels zijn er ook al ruim 4.100 oplaadpun- ten." Ze erkent dat het een omvangrijke operatie is. "Vergeet niet dat de installatie van de ruim 97.000 pinauto maten zes jaar kostte. Toch verwachten wij dat er nog dit jaar bij evenveel automaten gechipt kan worden, want het invoeringstempo ligt tienmaal hoger." Volgens Meijering kunnen de medewerkers meehelpen het gebruik van de Chipknip te stimuleren. "Wij zijn zelf ambassadeurs in onze eigen omgeving. Bijna iedereen heeft een pas met Chipknip op zak. Zelf chip ik waar ik maar kan en kom ik in een winkel zonder Chipknipsticker, dan f (040)217 70 04 vraag ik er tóch naar. Af hankelijk van de reactie, vertel ik de winkelier er iets over. Heel simpel eigenlijk. Dat zouden méér collega's kunnen doen." Meijering werkt druk aan lokale acties om het Chip- knipgebruik te stimuleren. "Die bieden we binnenkort aan. Ze zijn op een door de bank zélf te bepalen moment in te zetten. Denk bijvoor beeld aan evenementen en braderieën. De banken kun nen de acties voor een deel zelf invullen." De marketeer is net als haar collega's van Bedrijven Advies nieuwsgierig naar lokale Chipknipacties en praktische ervaringen van banken. "Wij houden ons aanbevolen voor suggesties en voorbeelden. Banken kunnen ze sturen naar EO 117 voor Cliënten Advies en EN 305 voor Bedrijven Advies." Cliënten Advies (040) 217 70 08 Bedrijven Advies Bedrijven Advies Geboortekaartjes, ansichtkaarten, folders met adressen waar klanten kunnen chippen, allemaal ideeën van lokale banken om de Chipknipbetaalautomaat aan de man te brengen. Bedrijven Advies gaat de acties verzamelen op de Rabolnfobank. "Wij zijn blij met de komst van onze jongste Chipknip betaalautomaat Cobrazzi", zo meldt het geboortekaartje van Rabobank Waddinxveen. De bank nodigt ondernemers namens alle Chipknip(h)ouders uit op 'kraamvisite' te komen. "Cobrazzi is 25 centimeter kort, 7 centimeter smal, 3 centi meter laag en weegt 300 gram." Arie Pieter van Dijk van de bank is de geestelijke vader van de actie: "Met het geboorte kaartje willen we ondernemers op een ludieke manier over de streep trekken een Chip knipautomaat aan te schaffen. Met dikke brieven lukt je dat niet, die worden toch niet gele zen." Het idee voor het kaartje was snel geboren. Van Dijk: "Dat lag behoorlijk voor de hand, na de zware bevalling van de Chipknip en zijn automaat waren we natuurlijk heel blij met zijn komst. Na alle negatie ve publiciteit wilden we met het geboortekaartje de Chipknip betaalautomaat heel positief brengen bij de ondernemer." Oscar Sweep van Bedrijven Advies: "Banken zijn heel cre atief met het bedenken van lokale marktbewerkingsacties. Als de kosten/baten verhouding acceptabel is, zijn ze natuurlijk heel goed bruikbaar voor ande re banken. Daarom roepen we banken op hun ervaringen wereldkundig te maken." Banken kunnen ideeën voor marktbewerkingsacties instu ren naar de Verkooponder steuning van Bedrijven Advies (EN 305). De ideeën worden gebundeld in de Rabolnfobank. De pagina gaat deel uitmaken van het dossier Chip '97 dat vanaf 21 april in de Rabo lnfobank is te vinden en wordt regelmatig aangevuld met nieu we suggesties. Bedrijven Advies f (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3