11 °4 Nieuwe campagne voor studenten leunt op 'grappige tegenstellingen' Eurotraining bijgesteld na kritiek deelnemers euro Rabobank weert coffeeshops Indelingssystematiek AGR-B geactualiseerd 19 9 7 'Interactie verbeterd en scantraining aangepast' Advertenties over Museumj aarkaart Standaarddocumenten voor cliëntadviseurs Obligatielening Campina-Melkunie Circulaires f Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 240 Week 1 5 Vrijdag 11 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Cliënten Advies' 'Studeren is keihard werken', meldt een van de gloednieuwe adver tenties voor studenten. Het bijbehorend plaatje toont juist studentes in een relaxte positie. "De campagne leunt op de grappige tegenstel ling tussen tekst en beeld", zegt marketeer Astrid van Kessel. "Daarnaast moet de heftige kleurencombinatie, shaking oranje en blauw, voor de herkenbaarheid zorgen." Het reclamebureau kreeg opdracht een volwassen campag ne te maken die de huisstijl bena drukt, zich leent voor diverse communicatievormen en een hoog PSD-gehalte heeft. Dat leverde een concept op van ver schillende beelden. "We hebben het campagnebeeld getest onder aankomende studenten en proef- banken. Die vonden de tegenstel ling in woord en beeld grappig, de herkenbaarheid van de Rabobank hoog en de fotografie passend bij het beeld dat aanko mende studenten bij studeren hebben." Van Kessel spreekt van een sterk concept. "Je kunt het aan passen aan de actualiteit en mak kelijk wisselen met het beeld. Het moet nu een paar jaar mee kun nen. Dat was ook wel nodig, want onze studentenmarktbena dering was qua beeld een ratje toe." Het beeld wordt bewust doorgetrokken in mailings en andere uitingen. "Dat maakt het Relatiebeheer "Ik heb meer inzicht gekregen in de ingrijpende gevolgen van de euro." Aldus Piet van der Weij van Rabobank Ommen. Hij volgde afgelopen week de eendaagse eurotraining. Peter van Rumpt van Rabobank Oss was minder positief. Hij had wat anders verwacht. Voor het Euro-projectbureau reden om de training op onderdelen aan te passen. De start was goed. Relatie beheerders en commercieel direc teuren beoordeelden de eerste eurotrainingen met cijfers tussen de 7 en 8.5. Van drie trainingen was de beoordeling opeens beduidend minder. Enkele docenten voor het middagprogramma bleken een gesprekstraining te hebben voor bereid in plaats van, zoals afge sproken, verder in te gaan op de technische aspecten van de euro en de euroscan. Van Rumpt: "Een verkooptraining was hier niet op zijn plaats. Je praat over mensen die jarenlange ervaring hebben in het omgaan met klan ten." Hij en zijn medecursisten keerden dan ook vroegtijdig huiswaarts. Het europrojectbureau reageer de snel. Cees van Hal: "Ver klaringen die achteraf worden gegeven zijn meestal niet relevant voor diegene die een minder posi tieve ervaring hebben. Directe actie is dan het beste en dat heb ben we gedaan." Alle deelnemers aan de drie minder geslaagde trainingen kregen een dag later een nieuwe training aangeboden. Euro Infodesk (030)21640 00 tot een geïntegreerd geheel. De samen hang komt weer terug en de beelden versterken elkaar." Hier en daar ver schenen er al advertenties, maar vanaf juni gaat het massaal en lande lijk. "Hoe vaker studenten het beeld zien, hoe beter ze het gaan begrijpen. Regelmatig adver teren, dat is be langrijk bij dit concept." Het nieu we beeld komt ook op bankhalposters, stationsabri's en ac tiefolders. Het nieuwe com municatieconcept betekent het af scheid van Easy Money en het Easy Money Kortingsboek. Binnenkort meer over het nieuwe premium. De kersverse advertenties zijn vanaf volgende week te bestellen via de aanvulling op de Catalogus Lokale Communicatie Middelen. Bankhalaffiches en een actiefolder Met een Rabo Studentenrekening maak je er meer van! (voor de schoolverlaters- of intro ductieperiode) zijn op de gebrui kelijke manier te bestellen. Alle materialen die de banken kunnen bestellen en inzetten staan maan dag in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Net voor en in het Nationaal museum wandelweekend vestigt de Rabobank nog even de aan dacht op de gratis Museum jaarkaart bij de Europas. Vandaag en morgen verschijnen in een groot aantal landelijke en regionale dagbladen kleine, maar opvallende advertenties. 'Ook na dit museumweekend krijgt u van ons gratis toegang', 'Alsof je alle musea in één weekend kunt zien' en 'Gratis MJK bij de Europas van de Rabobank', zo luiden de teksten. De adverten ties staan op de voorpagina of op de pagina's 3 en 5. Cliënten Advies De Word-standaarddocumen- ten voor cliëntadviseurs worden deze week geleverd. Daaronder de standaardbrieven CA uit de Verkoopkist (zie ook het tref woord 'kist97' in de Rabo lnfobank), formulieren en ver kooptoepassingen voor Rabo Telebankieren, Rabo TeleSparen, Rabofoon en het Rabo Totaal- Pakket. De documenten zijn overzichtelijk gegroepeerd en op te roepen door binnen Word 'nieuw document' aan te klikken. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Ook intern trof Van Hal maatre gelen. "Docenten die niet voldeden doen niet meer mee. De interactie is verbeterd en de scantraining is aangepast" Van Rumpt vindt de herkansing "mooi mits we informatie krijgen waarmee we in de praktijk uit de voeten kunnen." Van der Weij volgde de eerste aangepaste trai ning. Het middagprogramma vond hij "zeer interessant vanwe ge de euroscan." Voor het och tendprogramma heeft hij nog wel enkele punten ter verbetering, maar in totaliteit vindt hij de trai ning waardevol. Tot dusver volg den bijna driehonderd relatiebe heerders de training. De beoordeling op de evaluatiefor mulieren is inmiddels weer opge lopen tot 7,5 a 8,5. Rabobank Nederland advi seert lokale banken geen relaties aan te gaan met coffeeshops. Reden hiervoor is de "ondoor zichtige bedrijfsvoering, de dis cutabele en veelal ongrijpbare rentabiliteit en het gevaar van betrokkenheid bij criminele cir cuits." Dat staat in circulaire 01/521 die maandag in de Rabolnfobank staat. Aanleiding voor de circulaire is het besluit van ABN AMRO om de relaties met coffeeshops te beëindigen. Een brief over dit onderwerp ligt maandag bij de leden van de beheerscolleges. Relatiebeheer Bedrijven Advies In het kader van de Algemene Bevoegdheidsregeling voor Be drijven (AGR-B) heeft Rabo bank Nederland een indelingsin dicator ontwikkeld die voor Regiodirecties de basis vormt lokale banken in te delen in een bepaalde bevoegdheidscategorie. Een bevoegdheidscategorie bepaalt de maximale omvang van de bedrijfsfinanciering waarbinnen de bank zelf financieringsaan- vragen kan goedkeuren binnen de geldende verstrekkingscrite ria. Twee factoren bepalen de indeling: de kwaliteit van het financieringsapparaat van de bank en de omvang van de zakelijke debiteurenportefeuille. Jaarlijks worden minimaal drie indelings rondes gehouden. Banken krij gen het indelingsbesluit snel schriftelijk en beargumenteerd in de bus. Meer informatie staat in circulaire 51/255, die maan dag in de Rabolnfobank staat. Relatiebeheer Bedrijven Advies De ledenraad van Campina- Melkunie heeft besloten ver handelbare achtergestelde obli gaties te introduceren voor leden. Dit biedt de zuivelgigant de kans het eigen vermogen via het melkgeld verder op te bou wen. Banken kunnen op basis van de obligatielening een financiering verstrekken. Tussen Rabobank Nederland en Campina Melkunie is inmid dels een arrangementsovereen komst gesloten. De obligatiele ning vervangt de in 1995 afgeschafte certificatenregeling. Meer informatie staat in circu laire 54/229 die maandag in de Rabolnfobank staat.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1