Administratieve hulpmiddelen Rabo TotaalPakket naar banken Extra informatie over actie Rabofoon Betalen, sparen en financieren in tweede Rekening Coulant actie einere banken achter met segmentindeling Nieuwe NAJK-brochure over agrarisch huwelijk Ervaringen en opmerkingen leiden tot reeks verbeteringen Cliënten Advies Alle banken ontvangen deze week de hulpmiddelen voor de admi nistratieve verwerking van het Rabo TotaalPakket. De middelen zijn in samenwerking met een aantal banken ontwikkeld. Het gaat om een Word-sjabloon, gebruikershandleidingen, een inrichtingsadvies en een administratieve handleiding. Zij komen volgende week in de Rabolnfobank te staan. In het Word-sjabloon Rabo TotaalPakket zijn op basis van ervaringen en op- en aanmerkin gen van banken voor de acties van '97 diverse verbeteringen aangebracht: vooraf zijn meer gegevens over de huidige productafname vast te leggen, de typeconcepten kunnen daardoor automatisch en vollediger worden ingevuld; de opening van een nieuwe betaalrekening wordt onder steund; in de overeenkomst is de for mulering voor Telebankieren en Rabofoon aangepast, zodat bij het toevoegen van een reke ning al overeengekomen reke ningen niet opnieuw hoeven worden vastgelegd; de extra pas of card kan ook voor een gemachtigde gelden; aanvullingen op een al afgeno men Rabo TotaalPakket wordt ondersteund; het tarief van een Doorlopende Reisverzekering wordt auto- Cliënten Advies De segmentindeling is bij 87 procent van de banken geheel of gedeeltelijk ingevoerd. Tot vorig kwartaal was er nog een duidelijke toename, nu lijkt de ontwikkeling enigszins te stagneren. Met name kleinere banken blijven relatief vaak achter met de invoering van de segmentindeling. Dit blijkt uit de Bankenmonitor Cliënten Advies over de maanden november, december en januari. De Bankenmonitor, waar nage noeg alle banken aan meewer ken, meet voor Cliënten Advies periodiek de stand van zaken rondom Visie '98, de houding van de banken daarbij en de mate van (on)tevredenheid over activi teiten van het segment. Het onderzoek, gehouden door marktonderzoekbureau Forum uit 's-Hertogenbosch, wijst uit dat de tevredenheid over de bege leiding bij en de bekendheid met de doelstellingen van Visie '98 wat terugzakt. Het segment gaat daarom de kwantiteit en kwali teit van de communicatie met de banken opvoeren. Inmiddels is daar al een speciale medewerker voor aan de slag gegaan, Charlotte Geers, voormalig eind redacteur van Baliescoop. Ook de beoordeling van door het segment voorbereide com merciële acties is op zijn zachtst gezegd niet altijd even positief. Terwijl het aanbieden van uitge werkte acties zeer op prijs wordt gesteld omdat het de banken veel werk uit handen neemt, laat de kwaliteit van de uitwerking nogal eens te wensen over. Veelgehoorde klachten betreffen de levering van materialen, plan ning en communicatie. Naar aan leiding van de kritiek laat het seg ment weten te komen met een andere invulling van de marktbe werkingspakketten en aanpas sing van de beschikbare informa tie in de Rabolnfobank. Cliëntadviseurs besteden 35 pro cent van hun tijd aan pure ver koopactiviteiten. Dat percentage neemt toe (vorig kwartaal was het 29 procent) maar het is volgens het segment nog lang niet wat het moet zijn. De cliëntadviseurs ver wachten wel eind volgend jaar 67 procent van hun tijd aan de ver koop te besteden. Commercieel managers besteden 69 procent van hun tijd aan het segment Bij 70 procent van de banken is er een onderscheid tussen front en back-office, een segmentvoor- waarde om méér verkoopactivi teiten te kunnen ontplooien. Tot nu toe werkt 42 procent van de banken met verkooptar gets en bij 13 procent van de cliëntadviseurs is het salaris daar (mede) afhankelijk van. Driekwart van de banken heeft behoefte aan een prestatie-regis tratiesysteem. De doorverwijs functie van Cliënten Advies, het zogenoemde 26e product, wordt in de ogen van veel (36 procent) commercieel managers onvol doende uitgevoerd. Cliënten Advies (040) 217 70 08 matisch bepaald en vermeld op een nieuwe aanvraag; er kan een uitnodiging voor het afhalen van (onderdelen van) het Rabo TotaalPakket worden geprint. Bij het Word-sjabloon zitten twee gebruikershandleidingen. Eén is voor de cliëntadviseur en bevat alle informatie om met het sjabloon te kunnen werken. De andere is voor de systeembe heerder zodat hij ervoor kan zor gen dat de adviseur ermee aan de slag kan. Het inrichtingsadvies is onder andere voor de commer cieel manager Cliënten Advies en de medewerker Procesondersteu ning. Het bevat aanbevelingen voor de inrichting van het proces 'Verkopen Rabo TotaalPakket'. De administratieve handleiding vervangt de handleiding van '96 en is bedoeld voor de medewerkers van Cliënten Service. De admini stratieve hulpmiddelen gaan in één pakket naar de banken. De hulpmiddelen en het markt bewerkingspakket voor het Rabo TotaalPakket verwijzen zonodig naar elkaar en bevatten geen dubbele informatie. Het marktbewerkingspakket staat al in de Rabolnfobank, het administratieve pakket volgt maandag. Het speciale trefnum- nter is 706301. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 Cliënten Advies De actiecoördinatoren ontvangen nog deze week extra infor matie over de mailings voor de actie Rabofoon, waarvan dc eer ste volgende week dc deur uitgaan. Allereerst gaat er een comple te beschrijving van het fulfil- menttraject naar de coördina toren. Die vervangt wat in hoofdstuk 3.3. 'Verwerking van de respons' in het marktbewer kingspakket staat. Ook zit er een beschrijving bij van de informatievoorziening van het callcenter richting banken. Verder krijgen de coördinatoren de speciale administratieve richt lijnen voor de actie. En tot slot ontvangen zij drie dummy-mail ings, voor elke doelgroep één. De extra informatie staat maandag ook in de Rabo lnfobank onder het speciale trefwoord met alle informatie over de actie Rabofoon: Foon97. Cliënten Advies e (040) 217 70 08 Relatiebeheer 'Ook jouw zaak: als je vriend een boer of tuinder is.' Onder deze titel presenteerde het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt afgelopen week de dras tisch herziene versie van de bro chure 'Als je met een boer of tuin der trouwt.' De doelgroep blijft wel hetzelfde: partners van agra rische bedrijfsopvolgers. De bro chure bevat 52 pagina's met actu ele informatie over de gevolgen van alle mogelijke door de liefde ingegeven vormen van agrarisch partnerschap. "Het is daarom eerder een naslagwerk dan een snelle weggever", vindt Piet van de Port van Agrarische Zaken. Hij adviseert de brochure selec tief in te zetten, "en niet weg te geven aan mensen die al getrouwd zijn. Het leed is dan al geschied, als daar tenminste spra ke van is." De brochure is te bestellen in Best. Meer informa tie staat maandag in de Rabolnfobank. Relatiebeheer (040) 217 77 00 Bedrijven Advies De Rabobank CreditCard, de BedrijfsPlusRekening en Equip- mentlease staan centraal in de Rekening Coulant actie van juni. Banken die nog geen abonnement hebben kunnen zich nog tot 15 april aanmelden. Medio juni ligt de tweede Rekening Coulant Courant bij de zakelijke klanten in de brieven bus. "De inhoud stimuleert de afzet van een aantal diensten en producten, met als inzet provisie verhoging en rendementverbete ring", aldus Oscar Sweep van het segment. "Zo willen we actieve EuroPashouders met een artikel over het betaalgemak op vakan tie en bij zakelijk gebruik aan sporen de Rabobank CreditCard aan te schaffen. Doet hij dat nu, dan kost de kaart hem de rest van het jaar twintig gulden." Een ander product dat uitge breid in de Courant komt is de BedrijfsPlusRekening. Sweep: "Voor de ondernemer is de BedrijfsPlusRekening een flexibel spaarproduct. We willen met na- Rekening Coulant Courant MfCVWSbuffffUn voor onótrntmtri mmt Robobank Rekening Coukmt' Optimaal betaalgemak in binnen- en buitenland me Rendement Rekeninghouders overhalen te switchen. Het arti kel over Equipmentlease laat zien hoe de ondernemer meer finan ciële armslag kan krijgen." Verder in de Courant aandacht voor de euro, de doorlopende reisverzekering, de Chipknip en de Tour de France. Klanten krij gen bij de Courant een uitvouw bare Tourkalender in creditcard formaat en kunnen meedoen aan een Tour-prijsvraag. Nieuw bij de Courant is het gepersonaliseerde antwoordfor mulier, dat moet zorgen voor een grotere respons. Meer informatie over de actie staat maandag in de Rabolnfobank. Tot 15 april kun nen banken (040) 219 51 84 (bedrijfsbureau Direct Marketing Services) bellen voor een abonne ment. Banken die al een abonne ment hebben krijgen volgende week een bevestiging. Losse nummers voor de balie en niet- relaties zijn vanaf half mei in Best te bestellen. Bedrijven Advies C (040)217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2