09 °4 'Je kan het niet fout doen' Informatiebijeenkomst over Citrix/Winfra Interpolis introduceert twee nieuwe producten LTO introduceert bruin- en ringrotverzekering 19 9 7 Consument kan BKR-gegevens altijd inzien Trompenaars geeft workshop Cultuur Banken voeren BOB in: ZelfZeker Pensioen en het Interpolis Groeiplan Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 238 Week 1 5 Woensdag 9 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies De tijd dat cliëntadviseurs voor elke aanvraag een typeconcept moesten invullen is nagenoeg voorbij nu alle banken over het sys teem Beheer Overeenkomsten Betalingsverkeer (BOB) beschikken. Hoewel er nog banken de 'kat uit de boom kijken' zijn er ook posi tieve ervaringen: "Je kan gewoon bijna geen fouten maken." Angelique van Eijk (r): "Nu is het wachten op BOS. Een aantal banken wacht nog even met de invoering van BOB. Ze vrezen bij de invoering pro blemen tegen te komen en willen cliëntadviseurs eerst een oplei- Cliënten Advies Regelmatig schrijft de pers over gegevens van consumenten die staan geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Deze gegevens kan de consument altijd inzien en het behoort tot de taak van zijn bank om hem daar op te wijzen. In de brochure Lenen en het pc- informatiesysteem staat duidelijk dat ook de Rabobank de cliënt bij een kredietaanvraag toetst en kredieten die onder de Wet op het Consumenten Krediet vallen registreert bij het BKR. Het BKR heeft een speciale fol der die uitlegt hoe de cliënt inza ge kan krijgen in zijn gegevens. Daarin wordt uitgelegd wat de BKR inhoudt en wat de rechten van de consument zijn. Alle ban ken hebben deze folders voor cliënten beschikbaar. Meer exem plaren zijn op te vragen bij het BKR. Uit het oogpunt van servi ce is het belangrijk dat deze fol ders altijd onder handbereik lig gen. Ook kan een cliënt worden doorverwezen naar het BKR, Inlichtingen Inzage, (0344) 61 60 41, fax (0344) 63 07 61. Cliënten advies C (040) 217 70 08 ding laten volgen. "Absoluut niet nodig", meent Angelique van Eijk, commercieel manager Cliënten Advies bij de Rabobank Laren- Blaricum. Enkele weken geleden ontving ook zij BOB en nu al lijkt haar team niet meer zonder te kunnen. "De eerste week hebben de adviseurs nog typeconcepten in gevuld en die gegevens later in BOB ingevoerd. Werken met het systeem bleek eenvoudiger dan we vooraf dachten. Je kunt ge woon bijna geen fouten maken. Als je iets vergeet in te vullen, dan geeft het systeem geen akkoord. Natuurlijk hebben de adviseurs even moeten wennen aan de nieu we werkwijze. Maar de werkin structie, die in de Rabolnfobank staat, is een goed hulpmiddel." Volgens Van Eijk vereist het werken met BOB de nodige disci pline: "Je moet de gegevens cor rect invoeren. BOB neemt welis waar een deel van de controle over, maar van controle door een collega is geen sprake meer. Dat betekent echter ook dat de advi seurs sneller en efficiënter kun nen werken." De invoering van BOB verliep bij haar bank niet geheel vlekke loos. Van Eijk: "Het is belangrijk dat de Novell-bestanden schoon zijn (autorisatie). Bij ons was dat niet het geval, met het gevolg dat sommige adviseurs niet geautori seerd bleken om een pas aan te vragen." Toch is ze content. "Nu is het wachten op BOS." Veel van de vragen en proble men die banken blijken te hebben bij de invoering van BOB kunnen worden beantwoord met de in formatie die in de Rabolnfobank staat. Het gaat om het inrich tingsadvies, de tabel met autori saties voor medewerkers, de re- leasenote, een instructiekaart en enkele voorbeeldschermen. Deze informatie is te vinden onder tref- nummer 706510. De meest gestelde vragen over BOB en de antwoorden daarop staan op de INF098-WEBpagina's, onder de rubriek 'FAQ'. Voor vragen op organisatorisch vlak kunnen banken contact opnemen met de regionale adviseur proces organisatie en informatisering. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 Relatiebeheer In het personeelsrestaurant van Rabofacet te Zeist heeft van avond vanaf 19.00 uur een informatieavond plaats over Citrix/Winframe. Donderdagavond heeft een dergelijke bijeen komst plaats op het hoofdkantoor in Eindhoven (EW12). Voor de bijeenkomsten heb ben zich veel medewerkers van lokale banken ingeschreven. De belangstelling van mede werkers van Rabobank Neder land valt tegen. "Toch is de avond voor hen ook van belang", meent Albert Wijnands van Maatwerk en Advisering. "Zo kunnen ze met dit systeem rekening houden bij de ont wikkeling van nieuwe systemen." Voor de bijeenkomst in Zeist zijn nog voldoende plaatsen beschikbaar. In Eindhoven is nog plaats voor een beperkt aantal mensen. Meer informatie over Citrix staat in de Rabolnfobank, tref- nummer 712513. Maatwerk en Advisering (030) 215 44 33 De RabobankAcademie belegt op vrijdag 16 mei in hotel Figi in Zeist een ééndaagse workshop over Cultuur. De dag wordt verzorgd door dr. Fons Trompenaars die deze workshop in '96 ook gaf in Veldhoven en op Nijenrode. Afgelopen februari hield hij de Winteravondlezing over "De Multiculturele Samenleving". Toen ontstond bij deelnemers de behoefte zich verder te verdiepen in het door Trompenaars gehan teerde cultuurmodel. Aangezien cultuur de organisatie in al haar geledingen raakt, kunnen zowel managers als medewerkers van Rabobank Nederland en lokale banken inschrijven. Ook bestuurders zijn welkom. Nadere informatie en aanmel ding bij de RabobankAcademie. Ra bobank Academie/Seminars C (040) 217 63 94 Akkerbouwers en tuinders kun nen zich verzekeren tegen bruinrot en ringrot. De vakgroep Akker bouw van LTO-Nederland heeft daarvoor inmiddels een onderlin ge waarborgmaatschappij opge richt. Deze week valt de brochure bij de banken op de mat. Menig aardappelteler heeft de afgelopen jaren te lijden gehad onder de zeer besmettelijke ziek te bruinrot. In 1995 bedroeg de schade meer dan 20 miljoen gulden. Door stringente regelge ving bleef de schade vorig jaar beperkt tot 1,5 miljoen gulden. Aardappeltelers en overheid draaiden hier gezamenlijk voor op. Landbouwminister van Aartsen heeft echter aangegeven de geld kraan te willen dichtdraaien. Het agrarisch bedrijfsleven moet zelf de risico's gaan dragen. LTO- Nederland pareert het besluit van de minister met de oprichting van de onderlinge waarborgmaat schappij Potatopol. Hierin zit eveneens een verzekering tegen de quarantaineziekte ringrot. Telers die deelnemen moeten zich houden aan het protocol van de Plantenziektenkundige Dienst en de overheid. LTO-Nederland heeft alle telers intussen geïnfor meerd. Meer brochures zijn ver krijgbaar bij LTO-Nederland, telefoonnummer (070) 338 27 00. Financieel Advies Interpolis heeft in samenwerking met Financieel Advies twee nieuwe producten ontwikkeld: het ZelfZeker Pensioen en het Interpolis GroeiPlan. De verzekeraar presenteert de nieuwe levensverzekeringen in de laatste week van april aan financieel en assurantieadviseurs. Interpolis wil zich profileren als totaalaanbieder in de markt van levensverzekeringen. Het Zelf Zeker Pensioen is een vernieuwd pensioenproduct met de mogelijk heid om een arbeidsongeschikt heidsrente mee te verzekeren. Zo kan met name aan de zelfstandige ondernemer en de directeur/groot aandeelhouder maatwerk gele verd worden. Het is ook goed bruikbaar als pensioenadvies voor de werknemer of gewoon als privé-voorziening. Het tweede product, het Inter polis GroeiPlan, is een eenvoudige spaarverzekering die sparen en beleggen combineert. De klant kan op een relatief veilige manier sparen tegen een hoog rendement. Het product is bestemd voor klan ten die gebruik willen maken van de fiscale vrijstelling. Financieel en assurantieadviseurs hebben inmid dels een uitnodiging in huis voor een eerste kennismaking met de producten. Op een bijeenkomst krijgen zij de introductiepakketten van het ZelfZeker Pensioen en het Interpolis GroeiPlan, en de bijbeho rende uitleg. Interpolis lol3) 462 12 50

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1