'De klant een stap voor zijn' w 'Het kantoor van de toekomst bestaat niet' EMU Mj|euro Prangende vragen over EMU en euro in Rabolnfobank Onduidelijkheid over formulier Energie-investeringsaftrek (pding medewerker Commerciële inendienst FA nu geïntegreerd Cursist treasuryproducten constateert stijgende vraag sr Relatiebeheer De ontwikkeling van klanten bijbenen, zeiden de bedenkers van de Commerciële Training Treasuryproducten tegen elkaar toen ze aan de ontwikkeling begonnen. Te zwak uitgedrukt, vindt senior Relatiebeheerder Arjan Hoop van Rabobank Noord-West Twente, sinds een jaar actief in de middenmarkt. "Ik wil de klant een stap voor zijn." Arjan Hoop van Rabobank Noord-West Twente en Miriam Nouwen van de Financiële Academie. "Partner in business betekent anticiperen. Bedrijfsvoering Veel banken hebben problemen met het invullen van het formu lier 'Melding/Verzoek om verklaring Energie-investeringsaftrek'. Op het formulier moet het volgende worden ingevuld: ge gevens belastingplichtige, gege vens contactpersoon, gegevens bedrijfsmiddel en de locatie waar het bedrijfsmiddel zich bevindt. Veel banken denken dat met 'belastingplichtige' hun eigen bank wordt bedoeld. Maar dat is niet zo. Omdat de lokale banken tot de fiscale eenheid vernnootschapsbelasting behoren, dient de "Melding Energie-investeringsaftrek' te worden gedaan door de belas tingplichtige, in dit geval Rabo bank Nederland. In de Rabolnfobank staat vanaf maandag méér informa tie die de banken kan helpen bij het invullen van het formu lier. Meer informatie over de regeling zélf staat in circulaire 14/343 die ook is te vinden in de Rabolnfobank. Fiscale Zaken (^030) TTö 35 57 Reageren op de vraag van een klant vindt Hoop, die de mijlpaal van tweehonderd cursisten sinds september vol maakte, ongepast. "De Rabobank wil partner in business zijn. Voor mij betekent dit dat we ons pro-actief moeten opstellen. Achter iemand aanhol len die met een vraag over het afdekken van rente- en valutarisi- De cursisten leren zelfstandig te werken in de Commerciële Binnendienst. Ze moeten advi seurs ondersteunen bij hun pro actieve marktbewerking, klanten informeren, overeenkomsten af wikkelen en klantgegevens admi nistreren. "Dit is een eerste pilot", vertelt Suzanne Arts van de RabobankAcademie. "In septem ber zetten we de opleiding breed in de markt. Als er genoeg be langstelling is starten we in april mogelijk nog een tweede groep." In het begin van de opleiding komt 'Klant en markt' aan de orde, met een workshop CRP (Cliënt Relatie Systeem Particu lieren). In 'Vakinhoudelijke ken nis' legt de cursist een stevige basis op het gebied van fiscaliteit, creditgelden, beleggen en verze keringen. Tijdens het onderdeel 'Verkoop en Advisering' zijn er trainingen 'binnenkomend telefoonverkeer' en 'work and time management'. De medewerkers Commerciële Binnendienst sluiten hun oplei- Tl o O Tl O O Tr T "*t C/1 -4 Hl Kt Cn r>' co's komt, vind ik rijkelijk laat." Hij constateert een stijgende behoefte aan treasuryproducten, "vooral bij grotere bedrijven, maar straks ongetwijfeld ook bij de kleinere. Daar zal de Rabo bank op moeten anticiperen." Banken moeten per definitie hun klanten een stap voorzijn, meent ook Mirian Nouwen van de ding af met het hoofdstuk 'Mensen, processen en infrast ructuur'. Ze krijgen een algeme ne oriëntatie op interne- en exter ne geautomatiseerde systemen die van belang zijn bij een effec tieve marktbewerking. Daarnaast gaat de opleiding in op het gebruik van systemen bij com merciële activiteiten en de samen hang tussen de verschillende sys temen. Een commercieel manager begeleidt de deelnemers tijdens het hele traject. Wie voor een of meer kennisterreinen certificaten kan tonen, komt in aanmerking voor vrijstelling. De opleiding duurt twaalf weken. In vier weken worden twaalf trainings- dagen gegeven, in de tussenlig gende weken moet acht tot twaalf uur per week besteed wor den aan zelfstudiepakketten. Tijdens de pilot stemt FA de opleiding af met Eigen Huis. RabobankAcademie C (040) 217 51 53 Financiële Academie. "Wereldwijd gaan er in derivaten duizeling wekkende bedragen om. Alleen al de handel in swaps omvat jaar lijks een bedrag met twaalf nullen in dollars. Bovendien leert de praktijk dat innovatieve produc ten hoog in de markt beginnen, maar meestal snel doorsijpelen naar beneden. Je kunt er donder op zeggen dat treasuryproducten straks tot de standaarddiensten van relatiebeheer horen." Een goede voorbereiding daarop is volgens Nouwen een vereiste, "omdat het een redelijk ingewik kelde materie is. Banken zullen daarvoor moeten warmlopen." De vierdaagse Commerciële Training Treasuryprocten maakt deel uit van een stappenplan om de handel in treasury bij de ban ken verder te professionaliseren. Tot mei is de cursus volgeboekt. Meer informatie, cursusdata tot en met juni en een inschrijffor mulier staan in de Rabolnfobank (trefnummers 710207, 710207a en 710207b). Relatiebeheer C (040)217 77 00 Zijn visie verkondigde hij afge lopen week aan het Klanten forum van Rabofacet, dat bestaat uit vertegenwoordigers van de lokale banken, business managers van Rabofacet en managers van Rabobank Nederland. Het forum beoogt de communicatie tussen Rabofacet en de klanten te verbeteren, kennis uit te wisselen en te discussieren over de nieuw ste ontwikkelingen in bijvoor beeld de techniek. Tijdens de laatste bijeenkomst liet Van der Werff zijn licht schij nen over inrichtingsconcepten. Wat leveren de Europese Mone taire Unie (EMU) en de euro ons nu eigenlijk op? Hoe 'hard' wordt de euro? Wat betekent de euro voor lopende contracten? En wat gebeurt er met mijn hypotheek. Allemaal prangende vragen van boeren, burgers, buitenlui en bank medewerkers. Het antwoord op deze en een hele reeks andere Hij deed dat onder meer aan de hand van de nieuwe inrichting van het Rotterdamse kantoor aan het Zuidplein. "Waarom zou je je inrichting veranderen?", vroeg Van der Werff zich af en antwoordde daar zelf op: "Als vierkante meters slecht worden benut, de bezettingsgraad laag is, als je kosten wilt besparen of als de organisatie verandert." Volgens Van der Werff moet vóór een verbouwing eerst wor den nagedacht over het werk- plekgebruik. "Is er veel commu nicatie en interactie in het bedrijf, Ti O «-* O «i <3l <3j tri fc ?3- <35 f. vragen staat vanaf maandag in de Rabolnfobank. Euro-Infodesk (030)216 40 00 of niet. In het eerste geval is een flexibele kantoorinrichting wen selijk, zo niet dan volstaat een klassiek kamerkantoor." Van der Werff gaf zijn gehoor de volgen de conclusie mee: "Met een ade quate en toegesneden inrichting is veel te winnen op financieel én kwalitatief gebied." Een voorbeeld hiervan is het pas geopende kantoor Rotterdam Zuidplein. Directeur Bedrijfs voering Ad Druijts, lid van het forum, vertelde over dat pand: "Het personeel en het manage ment hebben bewust gekozen voor een inrichting zonder eigen werkplekken. Wél kan iedereen kiezen voor 'communicatie' of 'concentratie'. Door de inrichting hebben we één etage bespaard. Deze gaat nu in de verhuur." Professor Hans de Jonge, hoog leraar Vastgoedbeheer en Ontwik keling in Delft constateerde dat er sprake is van een herbezinning op vastgoed. "Vastgoed werd lange tijd beschouwd als een noodzakelijk kwaad en slapende reserve. Nu vormt vastgoed een belangrijk bijproduct dat nieuwe werkvormen mogelijk maakt. Je kunt op dat vastgoed bezuinigen, maar ook je imago opvijzelen. Een gebouw draagt bij aan de identiteit van een bedrijf. Het kan de cultuur van je bedrijf verande ren. Maar alles draait per slot van rekening om mensen. Het belangrijkste is dat het erom gaat dat de medewerkers in een mens waardige omgeving met plezier werken." Professor De Jonge: "Gebouw draagt bij aan identiteit bedrijf. Financieel Advies De eerste complete opleiding tot medewerker Commerciële Binnendienst FA is vorige week van start gegaan met een groep van vijftien cursisten. De afzonderlijke opleidingen uit het basisprogram ma zijn geïntegreerd tot één opleiding. Daardoor is de opleiding 800 gulden goedkoper geworden en kost zij 6.000 gulden. Verschillende werkprocessen vragen verschillende kantoorinrich tingen. Daarvan is Hans van derWerff, manager Vastgoed binnen Rabofacet overtuigd. "Het kantoor van de toekomst bestaat niet", is dan ook zijn stellige overtuiging.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3