Nieuw gezicht op jongerenmarkt Selectielijst toont populariteit van geldautomaten 'Nadenken in plaats van brandjes blussen' Bank komt over de brug - I Verjaardagsmailings verdwijnen Nieuwe premiums jongeren op komst Mutaties in CRAB fout weergegeven Veranderprogrammo draait bij vijftig banken Cliënten Advies "De Rabobank is marktleider in het jongerensegment", zegt marketeer Marja Bonink. "En dat moet zo blijven. Daarom zet ten we steeds nieuwe stappen en bij voorkeur nét iets eerder dan de concurrent." Een van die stappen is een nieuw campagne beeld. Een andere het afschaffen van verjaardagsmailings. Bonink: "Het is tijd voor een efficiëntere en effectievere marktbewerking die een meer resultaatgerichte marketing aanpak oplevert. Vrij vertaald levert dat een nieuw campag nebeeld op waarmee wij dit jaar en de komende jaren de jongeren aanspreken. Het is een beeld dat aansluit bij hun belevingswereld, een volwas- sener beeld." De verzending van verjaar dagsmailings voor de Rabo JongerenRekening houdt op. "Hoewel de verjaardagsmai ling een hoge waardering krijgt, leidt zij helaas niet tot een hoge verkoop. Wij verwachten daar entegen een grotere afzet van Rabo JongerenRekeningen door actieve werving tijdens de nieuwe campagneperiode." Volgens Bonink vertoonde de afzet van de Rabo Jon gerenRekening in '96 pieken in juni en augustus. "Onderzoek wijst uit dat het begin van een nieuw schooljaar een belang rijker moment is om een reke ning te openen dan de verjaar dag. Wij spelen hier op in door onze wervingscampagne voor Tijdens de campagne voor de Rabo JongerenRekening in juni en augustus worden de nieuwe premiums geïntrodu ceerd. Omdat deze premiums een hoofdrol spelen bij de wer vingsmailings voor de Rabo JongerenRekening zijn voor het tweede kwartaal alléén mailings voor april en mei gemaakt. Jongeren die na mei jarig zijn, krijgen immers een wervingsmailing met het nieu we campagnebeeld én de nieu we premiums. Dit geldt ook voor de mai lings voor 12 en 16-jarigen, voor het afhalen van een Jon- gerenpas of Europas, en voor de verjaardagskaarten. Zij dragen uiteraard allemaal nog het huidige campagnebeeld. Het bijbehorende lijstwerk en de mailings zijn inmiddels bij de banken. Over het nieuwe premium aanbod volgt binnenkort meer informatie. de Rabo JongerenRekening in juni en augustus te voeren." Dat lijkt om nog een reden een gunstige periode. "Het ver lagen van de leeftijd voor de Europas naar 15 jaar biedt in juni, kort voor de vakanties, een extra reden voor het nemen van een Rabo Jongeren- Rekening. In die maand rich ten we ons speciaal op de 15- en 16-jarigen die het school jaar hebben afgesloten en voor de zomervakantie staan. In augustus sluiten we aan bij het begin van het nieuwe school jaar en staan de 11- tot en met 14-jarigen centraal." De direct-mail acties voor juni en augustus worden cen traal voorbereid en uitgevoerd. Meer bijzonderheden staan in het marktbewerkingspakket dat in de tweede helft van april verschijnt. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 De loopbrug van het winkelcen trum Zuidplein naar het Ikazia- ziekenhuis in Rotterdam-Zuid krijgt een fikse schoonmaak beurt. Een twee weken durende voorjaarspoetserij, ontketend door de Rabobank Rotterdam, ter gelegenheid van de opening van haar nieuwe 'flexplekkan- toor' aan het Zuidplein ("The Wall Street of Rotterdam- Zuid"). De bank wil zo haar betrokkenheid bij de stad Rot terdam uiten. Dick Lockhorst, voorzitter van de deelgemeente Charlois, nam de brandschone geste van kantoordirecteur Jos van Essen in ontvangst. Eind deze week is de grote schoon maak, die met Rotterdamse voortvarendheid wordt aange pakt, achter de rug. Cliënten Advies De selectielijst Geldautomaat(gast)gebruik, die eind mei naar alle banken gaat, laat zien hoe populair de geldautomaten van een bank onder klanten zijn. Duidelijk wordt ook of de automa ten op de meest geschikte plaats staan en hoe eigen klanten, of die van de concurrent, te stimuleren Rabobankgeldautomaten te gebruiken. De selectie geeft zicht in de opnames door individuele klanten per automaat, bij alle geldautomaten in het werkge bied én per automaat per groep van klanten uit een (deel)werk- gebied. Vanwege de grote belangstelling voor deze cijfers en de vele vragen om aanvul lende informatie gaat de selec tie naar alle banken, behalve als een bank aangeeft dat niet te willen. De selectie omvat de maan den januari tot en met april '97. Zij arriveert in de tweede helft van mei bij de banken, ter attentie van de Commercieel Manager Cliënten Advies. De kosten zijn ƒ150,-. Een disket te met het Excelbestand kost 18,50 extra. Banken die de selectie niet willen, specifieke wensen heb ben ten aanzien van de selectie voor opnames bij niet-eigen Rabobanken óf ook de Excel- diskette wensen, kunnen het antwoordformulier in de Rabolnfobank tot uiterlijk 25 april insturen. Cards en Chartale Betaaldiensten Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 ln het artikel 'Mutaties in CRAB', van gisteren zijn enkele fouten geslopen. Bij de verande ringen die betrekking hebben op de outputinformatie wordt ten onrechte gesproken over ARC-lijsten. Dit moet zijn: ACR. Verderop in het artikel wordt de administratiecode AWR genoemd. De juiste naam van de administratiecode is ech ter ARW. Cliënten Advies Het was even stil rond het Veranderprogramma van Cliënten Advies. "We wilden eerst de behoeften van de banken beter ken nen", zegt coördinator Gerard van Giersbergen. Inmiddels werken er vijftig banken mee. "Je kunt veel meer verdienen door eens goed na te denken, dan de hele dag brandjes te blussen." Volgens Van Giersbergen staat er een strak programma. "Het draait om een goede marketing strategie en een stevige interne organisatie, zodat banken vol- Gerard van Giersbergen: "Ban ken bepalen wat er gebeurt tijdens het Veranderprogramma. waardige spelers op de markt worden." Wat mag een bank van het twee jaar durende Veranderprogramma verwachten? "We kijken eerst naar het ambitieniveau van de bank en welke rol Cliënten Advies daarbij geacht wordt te spelen. Dan zoeken we contact met vergelijkbare banken, zodat ze van elkaar kunnen horen hoe ze de zaken aanpakken. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van de markt en de producten die zich lenen voor een marketing aanpak, zoals het Rabo Totaal- Pakket en de Alles-in-één-polis. Daarna wordt er een business plan geschreven dat helemaal van en voor de banken is." Van Giersbergen licht dat nader toe. "We kiezen voor één, samenhangende aanpak. Na de strategie in Visie '98 gaan we met het distributieconcept, de mensen en het kantoor dus, aan de slag en vervolgens met de organisatie van de winkelfor mule." Daarna komen interne organisatie en kwaliteit van de medewerkers aan bod. Vervolgens is het tijd voor vra gen als: hoe gaan front- en back office samenwerken? Wat is de taakverdeling met de andere segmenten? Wat is het belang van integrale adviesgesprekken? Hoe zet je een standaardproduct in een massamarkt? Hoe verdiep je de relatie met klanten? Consultants begeleiden de banken tijdens het hele program ma. "Ze geven de Commercieel Managers voortdurend een brede blik. Zij filteren, maar de banken beoordelen zélf wat past. De consultant evalueert ook wekelijks met ze." Van Giersbergen: "Zie het zo: Visie '98 ligt aan de andere kant van de sloot. De consultants staan aan deze kant en helpen de bank zonder nat pak naar de over kant. Op een manier die bij de bank past." Hij schetst het werkterrein voor Cliënten Advies als een massamarkt met standaardpro ducten. "Tachtig procent van de markt wordt door Cliënten Advies bediend. Het is een volume- markt, zonder maatwerk, waar bij je de kosten laag moet houden en tóch persoonlijk moet hel pen. Je moet dan producten heb ben die je zó kunt verkopen." Cliënten Advies is de core- business van de bank, meent Van Giersbergen. "Je hoort wel eens: waarom moet het anders, we draaien toch winst? Het gaat erom dat we een professionele partij op de bankmarkt wor den." Hij geeft toe dat het Veranderprogramma eerst tijd kost. "Maar later win je tijd." Het programma levert volgens hem ondernemende managers en medewerkers op. "Rabobank Nederland krijgt het, wat dat betreft, nog moeilijk als leveran cier. Geeft niets, die uitdaging gaan we graag aan. Mét de ban ken." Cliënten Advies C (040) 217 70 08 4

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2