°3 04 Elektronisch dossier over gebruik Rabolnfobank Arbodienst biedt managers gezondheidsprogramma elpdesk voor gebruikers in nieuwe versie PC-Leden 'De concurrent een stap voorblijven' 19 9 7 Aanpassing vergoeding autokosten dienstreizen en leaseprijzen uitgesteld Gebruikerstips en vraag- en antwoordrubriek Marketingpakket biedt banken professionele informatie Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 234 Week 14 Donderdag 3 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 In de Rabolnfobank is vanaf maandag een elektronisch dossier opge nomen, met onder meer een rubriek met tips en een nieuwe gebruikers- en installatiehandleiding. Hiermee komt de Rabolnfobank tegemoet aan de wens van veel banken die vroegen om informatie over het gebruik van de Rabolnfobank. Een van de hoofddoelstellingen van de Rabolnfobank is het terug dringen van de papieren informa tiestroom. Voor de invoering van de Rabolnfobank werden banken dagelijks overspoeld met informa tie uit de verschdlende geledingen van Rabobank Nederland. Nu gebeurt dat éénmaal per week via de cd-rom die de plaatselijke sys teembeheerder op het LAURA- lan installeert. Door de Rabolnfobank hebben lokale banken tegenwoordig te maken met een gecoördineerde informatiestroom. Zo verviel in januari de papieren versie van de circulaire. In toenemende mate zal werkinformatie, zoals formulie ren, marktbewerkingsactiviteiten, voorbeeldbrieven, productinfor matie en werkinstructies, via de Rabolnfobank hun weg naar lokale banken vinden. Door de elektronische zoekmo gelijkheden kunnen medewerkers, meestal vanaf hun eigen werk plek, snel bij benodigde informa tie komen, ook als niet precies bekend is wanneer en waar deze is opgenomen. Door te zoeken op trefwoord wordt snel de gezochte informatie gevonden, zonder dat het nodig is om eerst meerdere documenten door te lezen. Het nieuwe Rabolnfobank- dossier staat in de rubriek Rabokrant en kan worden opge roepen met het trefwoord 'InfoOO'. De openingspagina van het dossier bevat een inhoudsop gave. Door op het ikoontje van een rubriek te klikken, kan de gebruiker deze openen. Het idee om gebruikerstips op te nemen is mede afkomstig van de Rabolnfobank klankbordgroep. Deze groep bestaat uit vertegen- PC-Leden is het programma dat met name verenigingen en stichtin gen gebruiken voor het bijhouden van het ledenbestand en de inning van contributiegelden. Er zijn 6.000 programma's verstrekt aan lokale banken. "Maar hoeveel er daad werkelijk in gebruik zijn, weten we niet", zegt Frans van den Berg van Girale Betaaldiensten Binnenland, "dat gaan we nu registreren. Bij de nieuwe versie zit een registratie- kaart die gebruikers terug moeten sturen. Wij adviseren banken iede re huidige gebruiker het nieuwe PC-Leden pakket gratis te geven." Met de nieuwe versie is ook een helpdesk geopend. "Ondanks de gebruikersvriendelijkheid van het programma blijken gebruikers hieraan behoefte te hebben", aldus Van den Berg. "Geregistreerde gebruikers kunnen kosteloos woordigers van negen lokale ban ken. De regelmatig georganiseer de bijeenkomsten van de klank bordgroep leveren waardevolle suggesties op om de Rabo lnfobank verder te verbeteren. In verband met een aantal belangrijke veranderingen in de Rabolnfobank publiceert de Rabokrant de komende dagen meerdere artikelen. Morgen ver schijnt een artikel over een nieuwe gebruikerskaart en maandag over de nieuwe rubriek 'Betaaldiensten Binnenland'. Helpdesk Rabolnfobank f (040) 217 75 51 Management Het is van belang dat managers de eigen vitali teit op een gezonde wijze handhaven en bewaken. Dat meent de Rabobank Arbodienst die onder de naam 'De manager per soonlijk' een gezondheids programma aanbiedt aan managers van Rabobank Nederland en gelieerde instellingen. De managers kijken gedu rende het programma naar hun eigen gedrag en de effecten daarvan op hen zelf én hun omgeving. Het programma start met een intensief medisch en mentaal onderzoek. Op basis van de uitkomsten wordt een persoonlijk advies geformuleerd. Bergbeklimmen is één van de onderdelen van bet programma Het vervolg van het programma speelt zich, met een mix aan activi teiten en werkvormen, voorname lijk buiten af. De 'vierdaagse' resulteert uiteindelijk in een per- Banken kunnen het vernieuwde cliënten-softwareprogramma PC- Leden bestellen. Naast een groot aantal wijzigingen worden met versie 3.2 de gebruikers centraal geregistreerd. Zij kunnen gebruik maken van een telefonische helpdesk. De jaarlijkse aanpassing van de vergoedingsbedragen voor autokos ten voor dienstreizen en van de leaseprijzen heeft dit jaar twee maan den later plaats dan gebruikelijk. Normaal gesproken worden de vergoedingsbedragen per 1 april aangepast aan de prijsontwikke lingen in het autoverbruik. Dit jaar zal dat op 1 juli gebeuren. De reden hiervan is dat per 1 juli de prijsstelling voor de Motor rijtuigenbelasting en de accijnzen op motorbrandstof ingrijpend wijzigen. Als gevolg hiervan dient de Rabobankorganisatie de ge hanteerde vergoedingsbedragen en leaseprijzen andermaal aan te passen. Omdat de aanpassingen per 1 april minimaal zijn, is beslo ten om op 1 juli beide aanpassin gen in één keer door te voeren. Infodesk Arbeidszaken r (030) 216 44 46 soonlijk 'Vitamanagementplan'; een contract dat de manager met zichzelf afsluit. 'De manager persoonlijk' staat on der leiding van psychologen van de Rabobank Arbodienst, in samenwer king met externe deskundigen. De training heeft plaats in het Sauerland. Deelnemen kan als individuele manager, als groep, als manage mentteam of als afdeling. Ook is een maatwerkaanpassing van het programma mogelijk. Voor meer informatie kan 's ochtends contact worden opgenomen met projectas sistente Karin Coenen-Grijseels van de Rabobank Arbodienst. Rabobank Arbodienst f (04(0 217 75 83 Relatiebeheer terecht met vragen over de installatie en de werking van het programma. Wel verwachten we dat ze de handleiding geraadpleegd hebben voordat ze bellen." Iedere gebrui ker kan zes maanden gebruik maken van de telefonische onder steuning. Die tijd gaat in na zijn eerste telefoontje. Een geregistreer de gebruiker kan, ook voor en na de zes maanden, altijd schriftelijk vragen stellen. Versie 3.2 is naar verwachting de laatste aanpassing van PC-Leden in DOS. Eind dit jaar komt de Windowsversie beschikbaar. Meer informatie over PC-Leden, met bestelnummers, prijzen en aanpas singen, staat vanaf maandag in de Rabolnfobank. Ondersteuning Betaaldiensten r (040) 217 60 41 Concurrentie-informatie, sectorstudies, klanttevredenheidsmetingen, mét praktische aanbevelingen, en een specialistenwijzer moeten relatie beheerders wapenen in de strijd om de gunst van de klant. "Dit pakket is de moeite waard", meent Jannette Bakker-Heikoop, commercieel manager Relatiebeheer bij Rabobank Nicuwerkerk-Moordrecht. "Ik wil hiermee de concurrent een stap voorblijven." De eerste honderd informatie pakketten die Jacq Coppen van het segment Relatiebeheer het land instuurde om de banken te atten deren op het zogeheten Mar ketingpakket Relatiebeheer, lever den een stroom reacties op. Tachtig banken namen een abon nement. Ook Bakker behoort tot de bestellers van het eerste uur, "omdat de presentatie goed was." Toch bevatte het pakket ter ken nisneming alleen een concurrentie- rapport en slechts een bondige omschrijving van de rest. Dit weer hield Bakker echter niet om het pakket te bestellen. Ze is van mening dat het "zonder meer om noodzakelijke informatie gaat. Mensen in het veld moeten weten wat de concurrent doet, de ont wikkelingen in de branche kennen. In de praktijk merken we dat we veel van die informatie tekort komen. Het was wel te vinden, maar verspreid en versnipperd." Over de kosten van f 3.500,- per jaar zegt ze: "Dat is veel geld, ja. Maar ik verwacht dat dit zichzelf terugverdient. We zullen er echter wel kritisch naar kijken." Inmiddels zijn de eerste honderd pakketten opgevolgd door een tweede reeks van honderdtwintig. Coppen denkt de komende weken alle banken aan te schrij ven, "om de relatiebeheerders in staat te stellen zich verder te pro fessionaliseren." Wie hierop niet wil wachten, kan nu al bellen. Meer informatie over de inhoud van het pakket staat vanaf maan dag in de Rabolnfobank. Relatiebeheer (040)217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1