02 °4 Kassaldi lopen langzaam terug Mutaties in CRAB Landelijke advertentie voor relatiebeheerders volgend weekeinde Nieuw videojournaal wordt meer van en vóór de banken 19 9 7 'Meer geld met minder geld'slaat aan BANKllk) BEELD Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 233 Week 14 Woensdag 2 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Bedrijfsvoering Onder de veelzeggende titel 'Meer geld met minder geld' ver schenen er in het afgelopen jaar regelmatig artikelen over het kas- voorraadbeheer bij banken. "We wilden de banken ermee stimule ren hun kasvoorraad zo laag mogelijk te houden", zegt John Laumen van Cards en Chartale Betaaldiensten. "Dat is aardig gelukt, het kassaldo is inmiddels teruggebracht tot gemiddeld 0,49 procent van het balanstotaal." Het gemiddeld kassaldo groei de tussen '94 en '96 met 8,8 pro cent, terwijl het gemiddeld balanstotaal in dezelfde periode met 20,3 procent toenam. Behalve in december was er in '96 elke maand een relatief lager gemiddeld kassaldo. Het gemiddeld kassaldo van alle lokale banken samen be- In het Cliënten Relatie systeem Aangesloten Banken (CRAB) zijn met ingang van gisteren enkele aanpassingen doorgevoerd. Een deel van de veranderin gen heeft betrekking op de outputinformatie. Op de lijst 'ARC251/252 Mutatie-/opmer- kingenverslag Cliënt-product- relatie' wordt de extra 'code Relatiebeheer' gepresenteerd. Op 'ARC 188 Mutatieverslag Cliënten' kan in bepaalde situaties als omschrijving het Maretel-cliëntnummer of de tekst 'MAR' worden gepre senteerd. Deze tekst heeft te maken met de toekomstige ontwikkelingen van het sys teem Maretel, waarop CRAB nu al wordt voorbereid. Een ander deel van de aan passingen heeft te maken met de nieuwe administratiecode in CRAB voor werknemers spaarregelingen. Als voorbe reiding op aanpassingen in het systeem Werknemerssparen wordt in CRAB alvast een nieuwe administratiecode - 17- met de naam 'AWR' gere serveerd. Zodra de wijzigingen in het systeem Werknemers sparen worden ingevoerd, volgt meer informatie over de consequenties hiervan voor CRAB met betrekking tot de huidige administratiecodes 31 en 32 voor werknemerssparen. Helpdesk Informatisering f (030) 215 33 33 droeg in '96 ƒ902 miljoen, bij een gemiddeld balanstotaal van ƒ185.227 miljoen. In '95 was dat ƒ846 miljoen, bij een gemiddeld balanstotaal van 166.241 miljoen, relatief dus nog 0,51 procent (en in '94 0,54 procent). Laumen: "De doelstelling, het kassaldo terugbrengen tot gemiddeld 0,50 procent van het balanstotaal, is in '96 - met 0,49 procent - gehaald. Bij een ten opzichte van '94 gelijkblijvend gemiddeld kassaldo zou het kas saldo nu op organisatieniveau 100 miljoen hoger zijn. De uit daging is nu om de kasvoorra- den geleidelijk nóg verder te laten dalen." Het streven is een percentage van gemiddeld 0,40 procent, waarmee volgens Laumen op zichzelf nog goed te werken is. Dit betekent per bank een verla ging van het kassaldo met ƒ300.000,-, ofwel 150 miljoen op organisatieniveau.Verdere verlaging van de kassaldi acht Laumen zeker haalbaar. "Door permanente aandacht voor het beheer en het niveau van de kas- voorraden én het formuleren van heldere doelstellingen op bankniveau." In de Rabolnfobank staan vanaf volgende week maandag de tabellen met kassaldi, balans totalen, gemiddelde percentages en verschillen. Cards en Chartale Betaaldiensten Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 Relatiebeheer De een is ondernemer, de ander is zijn bankier. De een is klant, de ander zijn zakelijk geweten. De een wil een sparring partner, de ander is het. Dit is de strekking van een landelijke advertentie die het tekort aan relatiebeheerders bij lokale banken moet ophef fen. Banken die zitten te springen om een relatiebeheerder kun nen meedoen. "Relatiebeheerders willen toe komstperspectief", kopte deze krant op 21 maart. Wilco Dado van het segment Relatiebeheer deed daarin uit de doeken, waarom relatiebeheerders zo schaars zijn en hoe hij denkt dat op te lossen. Een landelijke advertentie én het bieden van voldoende loopbaanperspectief zijn daarvoor de belangrijkste ingrediënten. De advertentie verschijnt volgend weekeinde in een aantal landelijke dagbla den. Banken die daaraan willen meedoen, kunnen zich alsnog aanmelden. Een telefoontje is voldoende. Werkwijze en voor waarden staan in de Rabolnfobank (trefnummer 712514). P&0 Consult C (030) 216 42 12 Bank in Beeld brengt vandaag een historische terugblik én een korte vooruitblik. Niet zonder reden, want het oudste videojournaal van het land krijgt binnenkort een opvolger. Dat wordt een pro gramma dat meer van en voor de lokale banken is, met een nieuwe, nog onbekende naam. "Onze visie is dat we een huis artsfunctie creëren voor de advi seur", zegt relatiebeheerder John Hoven van de Rabobank Hattem-Zalk in een proefuitzen- ding van het nieuwe videopro gramma. Beleggingsspecialist Leo Montfrooy van dezelfde bank: "Vroeger werd alles aangedragen door Rabobank Nederland en liepen wij daar achteraan. Nu hebben we de mogelijkheid op klantbehoeften in te spelen zoals wij dat willen en ervaren." Hoven en Montfrooy komen aan het woord over Visie 2001, een beleidsplan van de bank Hattem- Zalk, dat is opgesteld door mede werkers én bestuurders. "Dit is nu een typisch voor beeld van best practice", zegt eindredacteur Annelouk Kriele. "Een onderwerp dat is aangedra gen door een lokale bank en waar andere banken iets aan hebben. Dergelijke onderwerpen staan centraal in het nieuwe program ma. We denken ook aan series over bijvoorbeeld de verschillen de aspecten van beveiliging. Het nieuwe programma wordt geva rieerd, met korte en snelle onder werpen. Het informeert, maar beoogt ook een leereffect. Het toelichten van de actualiteit wordt minder belangrijk. Verder stappen we af van het streven een videoprogramma te willen maken voor iedereen. De vooraankondigingen in de Rabokrant worden kort en bon dig, zodat potentiële kijkers in één oogopslag zien waarover het gaat. Daardoor kunnen ze gericht kijken. Wat blijft, is de tweewekelijkse frequentie." De opzet voor het nieuwe pro gramma is mede totstandgeko men na onderzoek bij 24 banken. Kriele: "Het kijken naar Bank in Beeld bleek er de laatste tijd door In de laatste uitzending van Bank in Beeld licht Annelouk Kriele de formule van het nieuwe videojournaal toe. een aantal factoren, zoals de toe genomen werkdruk door de 36- urige werkweek, de ruimere openstellingstijden en de komst van de Rabokrant, nogal eens bij in te schieten. Medewerkers gaven ook aan meer behoefte te hebben aan een programma waaraan ze iets hebben in hun werk dan aan een videojournaal dat achtergronden toelicht bij het nieuws." Het nieuwe programma bevat, als daar een aanleiding voor is, een extraatje: een videobijlage. "Ontwikkelingen rond de Chipknip en de Chipper kunnen zo'n aanleiding zijn", aldus Kriele. "Banken mogen deze bij lage houden. Wij maken hem zodanig, dat hij ook te gebruiken is op onder meer algemene verga deringen of op scholen." Om zeker te weten dat de ideeën van de redactie over de opvolger van Bank in Beeld corresponderen met die van de kijkers, worden twee proefuitzen- dingen van het nieuwe video programma getest bij een aantal banken. "Hun reacties verwer ken we in de definitieve opzet voor het nieuwe programma", licht Kriele toe. "Als die ook bin nen Rabobank Nederland wordt goedgekeurd, is het eerste nieuwe programma in mei een feit. In afwachting daarvan wil ik ban ken alvast oproepen best practice ideeën bij ons te melden." AV Media en Multimediale Projecten r (040L217 67 61

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1