Infodiskette Telefonie verhoogt bereikbaarheid Meeste contacten met klant lopen via de telefoon enemend aantal telefoontjes aagt om interne actie bij bank 'Klant aan telefoon is even belangrijk als klant aan balie' Cliënten Advies (040) 217 70 08 Nu de telefonische bereikbaarheid van een bank steeds belangrijker wordt, beginnen de callcenters binnen de organisatie een opmars. Er zijn bijvoorbeeld al zeventig banken die met het callcenter van Rabofacet Teleservices werken. Andere houden de telefonie in eigen hand. Wanneer richt je een callcenter in en hoe doe je dat? De info diskette Telefonie beantwoordt deze en andere vragen. Banken kun nen hem vanaf vandaag bestellen. "Zestig procent van het klantencontact verloopt via de telefoon", vertelt P&l-adviseur Jan den Boer via zijn mobiele telefoon. Nu de klanten steeds meer gebruikmaken van apparatuur, is het volgens hem belangrijk mensen aan de telefoon te hebben die verkoopsigna len snel oppikken. "De telefonische voordeur is één van je concur rentiemiddelen." "Het is wel zo dat je er met de infodiskette alléén nog lang niet bent", bekent projectmanager Arno Leijtens. "Natuurlijk, hij is compleet en geeft stap voor stap informatie. Over organisatie, techniek, apparatuur, invoering, communicatie et cetera. Je vindt er bijvoorbeeld in wanneer en hoe je het algemene nummer, de num mers van adviseurs en de service nummers van de bank aan klanten kunt communiceren. Maar wil je daadwerkelijk aan de slag, dan is het verstandig om er een Procesorganisatie en Informa tiseringsadviseur of iemand van het Competence Center Telefonie - (040) 217 71 20 - van Rabofacet "Nu schakelt de telefoniste door naar de segmenten. Soms naar de binnendienst, soms naar de adviseurs, afhankelijk van wat het segment wil." In het nieuwe concept gaat dat anders. "Ik sta er volledig achter. Maar we vra gen ons wel af of wij groot genoeg zijn om een callcenter op te zetten dat tachtig procent van de telefoontjes kan beantwoor den. Na de fusie hebben we vijf enzestig medewerkers. We den ken daarom aan een variant. Niet één maar meer callcenters, seg- mentsgewijs ondergebracht. De segmenten treden met hun eigen telefoonnummers naar buiten. Zo spreiden we de kennis. Ik heb trouwens begrepen dat de call centers van grote banken soms ook doorverwijzen naar segmenten." Timmermans is aan het inven tariseren hoeveel telefoontjes er naar de segmenten gaan. De bank laat zich bij het project begelei den door P&I-adviseurs. "Voor de techniek en de organisatie. Wij zijn bankmensen en we weten daar weinig van. Bij de adviseurs leggen we de eisen en wensen op tafel. Wij willen weten wat de Spectrum bij te halen. Zij kunnen tips geven en helpen met de invoe ring van een callcenter." Met de door zeven banken beproefde infodiskette kan de tele fonische bereikbaarheid van een bank verbeterd worden. Grote banken zijn overigens vaak al ver op dit gebied. Langzamerhand lijkt de tijd rijp voor middelgrote en kleine banken. "Banken die al een callcenter hebben, zien hun efficiency merkbaar toenemen. Daar maak je niet meer mee dat een medewerker staat te bellen en er ondertussen vijf klanten wach ten." Volgens Leijtens is telefonische bereikbaarheid iets dat bankbreed Wil Timmermans: "Er wacht ons nog een hele slag. mogelijkheden zijn en horen graag de ervaringen van andere banken." De externe bereikbaarheid van de bank is geen probleem. "Alleen de interne bereikbaar heid is moeilijk. De telefoniste vangt op en leidt door. Maar bij de segmenten en afdelingen is het belang van telefonische opvang nog niet overal even goed door gedrongen. Overigens is dat lan delijk ook zo, we zijn daarin geen uitzondering. Met een callcenter dat zélf de antwoorden op veel gaat en alle segmenten raakt. "We willen de verkopers vrijmaken van de telefoon en telefonie binnen de back-office van een bank brengen." Ongeveer tien banken hebben een callcenter ingericht volgens het concept uit de infodiskette. Nog eens dertig banken zijn ermee bezig. "Ongeveer zeventig banken schakelen voor de telefonische opvang van klanten buiten kan tooruren het callcenter van Rabofacet in. Zo'n twintig ban ken overwegen dat te gaan doen." Nagenoeg de helft van alle ban ken had over telefonie contact met Rabobank Nederland en Rabofacet. Leijtens: "De ontwik kelingen rondom bereikbaarheid zijn nog in een beginstadium. Maar we merken goed dat veel banken op concrete stappen zitten te wachten en aan de slag willen. Dat kan nu met de infodiskette." De infodiskette Telefonie is te bestellen onder artikelnummer 80514. De prijs is ƒ40,-. vragen kan geven, los je dat inter ne probleem natuurlijk wel op." Het managementteam gaat de ontwikkelingen nu aanzwenge len. "In overleg met de medewer kers gaan we ons beraden op vra gen als: moeten de adviseurs altijd bereikbaar zijn? Wat willen we precies? Er wacht ons nog een hele slag." "Voordat we met de nieuwbouw begonnen, hebben we de telefoni sche bereikbaarheid tegen het licht gehouden", zegt Pieter van Melick, onderdirecteur Bedrijfs voering bij de bank. "We stellen de klant centraal, dus we willen hem zo snel en zo goed mogelijk helpen." Na het turven van telefoontjes bleek meer dan de helft voor cliëntadviseurs te zijn. "Dan is het een goede zaak om een Cliëntenservice in te richten met een aantal cliëntadviseurs." Den Boer ziet de nieuwe info diskette Telefonie als een verza meling 'tips en trucs'. "Het zijn opstapjes, géén panklare oploss ingen. Wil je het goed oppakken, dan zijn brainstormsessies van de commercieel managers in het managementteam met een P&I- adviseur onontbeerlijk. Daarbij kom je vaak 180 graden anders uit. Je begint bijvoorbeeld te stel len dat alle adviseurs een mobie le telefoon moeten hebben en je komt uiteindelijk tot de conclusie dat dat helemaal niet nodig is, maar dat de binnendienst moet inspringen." Onlangs kreeg Den Boer een folder met nieuwe telefoonnum mers van een Rabobank onder ogen. "Later kwam ik er in de bankhal en sprak de telefoniste aan de receptie. Zij zei: 'tja, er schijnen nieuwe nummers te zijn.' Dat kan natuurlijk niet." Hij geeft een ander voorbeeld: "Banken voorzien adviseurs soms van mobiele telefoons onder het motto: altijd bereikbaar. Moet je opletten wat er gebeurt als er een adviseur ziek wordt." Doorgaans bemannen drie advi seurs de telefoon. Zij werken in eikaars directe omgeving. De bank heeft geen telefoniste meer. Bij de andere segmenten vangen de commerciële binnendiensten de telefoontjes op. Hun klanten kennen de rechtstreekse num mers. December vorig jaar begon de bank met deze nieuwe aanpak. "De ervaringen lijken goed. We houden nu een klantenenquête en de cijfers moeten we nog afwach ten. Onze bereikbaarheid is in elk Jan den Boer: "De telefoon mag weer rinkelen." Volgens Den Boer heeft een optimale telefonische bereik baarheid vooral te maken met de kwaliteitsnorm die gehanteerd wordt. "Je moet een échte dienst verlening maken van het telefo nisch contact. Met een professio nele bediening en goede vast leggingssystemen. Nu wordt een telefoon die overgaat nog te vaak als een storende factor gezien. Niks daarvan, de telefoon mag weer rinkelen." geval verbeterd, alleen al omdat we langer open zijn, zoals op zaterdag. Cliëntenservice is dan ook te bereiken." Van meet af aan haalde de bank een adviseur van Rabobank Nederland in huis. "Voor techni sche en organisatorische advie zen, maar ook om te brainstor men over het idee achter een Cliëntenservice." De medewerkers hebben vol gens Van Melick geen problemen met de opzet. "Voorheen werden ze in de bankhal nogal eens gestoord door de telefoon. Daar word je echt gestoord van! Dat hebben we nu gestroomlijnd. Voor ons is een klant aan de tele foon net zo belangrijk als een klant aan de balie." De bank Bladel-Hapert zit middenin een fusieproces en het Focustraject. Dat neemt niet weg dat de bank telefonische bereik baarheid hoog op haar prioriteitenlijstje zette. "Het aantal telefoon tjes van klanten neemt toe", zegt Wil Timmermans, hoofd Bedrijfsvoering, "dus daar moeten we iets aan doen, vooral als het gaat om de interne bereikbaarheid." "Goedemiddag, met de Rabobank Echt-Maasbracht Cliëntenservice", zegt een vriendelijke vrouwenstem door de telefoon. "U wilt de heer Van Melick spreken? Momentje." De Middenlimburgse bank is al een aardig eind gevorderd met de telefonische opvang van klanten en liet daarvoor cliëntadviseurs de plaats van de 'good old' telefoniste innemen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3