Affiche ondersteunt Nationaal museum wandelweekend Algemene voorwaarden woningfïnanciering nu als brochure te bestellen Evaluatie proef CA met nieuwe klantbenadering Aftrap signaalprocedure in Engelse stijl l BasisDATA 2.0 beschikbaar Rabobankklanten vorig jaar massaal naar musea Cliënten Advies In het weekend van 12 en 13 april openen ruim vier honderd musea gratis hun deuren voor het Nationaal museum wandel weekend. Doel: drempels slechten voor mensen die niet of nauwelijks musea bezoeken. Banken kunnen de actie ondersteunen met het affiche dat eind deze week arriveert. Voor elk kantoor is er één exemplaar. "Rabobankklanten met Europas maken massaal gebruik van hun gratis Museurn- JaarKaart-faciliteit", vertelt Henk van Dijck van Cards en Chartale Betaaldiensten. "Was het aantal Rabobank- bezoekers aan musea Eigen Huis De algemene voorwaarden die een klant volgens de gedragscode hypothecaire financieringen gelijk met de offerte moet ontvangen, zijn gebundeld in de brochure 'Algemene voorwaarden woningfi nanciering'. De brochure is te bestellen in Best. Het gaat om de volgende gege vens: algemene voorwaarden voor geldleningen, algemene voor waarden voor hypotheken, alge mene voorwaarden voor verpan ding, algemene voorwaarden voor de betaalrekening en de al gemene bankvoorwaarden. Voor heen werden deze vijf documen ten separaat bij de offerte geleverd. Voor de klant was dat heel onoverzichtelijk. Het seg ment Eigen Huis heeft daarom de voorwaarden in een brochure gebundeld. In de algemene voorwaarden voor geldleningen zijn enkele wij zigingen aangebracht. De Vrije Keuze Hypotheek is toegevoegd. Waar eerst werd gesproken van een 'boeteregeling', wordt nu gerept over een 'vergoedingsrege ling'. Het segment is van mening dat een klant die een contract afkoopt geen boete betaalt, maar een vergoeding overmaakt aan de bank. Ook is de vergoedingsrege ling aangescherpt. De brochure is te bestellen in Best. Het artikelnummer is 10713, de besteleenheid 25, de prijs 87,50 per besteleenheid. Het segment raadt de banken aan de brochure snel te bestellen, want de nieuwe voorwaarden dienen gehanteerd te worden zodra release OFP 97.1 aan de banken is geleverd. Banken die vóór 1 april de brochure bestellen, ontvangen de brochure uiterlijk 2 april. Meer informatie over de bro chure, maar ook over de wijzi gingen, staat volgende week dins dag in de Rabolnfobank. Eigen Huis r (040)217 70 05 in '95 nog ruim 500.000, in '96 steeg dit tot maar liefst 970.000 mensen. Een toename van 83 procent." Volgens Van Dijck komt dit omdat er meer Europas houders zijn en veel meer klanten de museumfaciliteit gebruiken. "En er waren natuurlijk grote exposities." "Kijken we naar de totale doel groep, dus alle mensen met een Museumjaarkaart, dan is de stij ging slechts 38 procent. De groei onder Rabobankklanten is dus ruim tweemaal zo groot." Daar mee is tevens de populariteit aan gegeven van de Museumjaar- Kaart-faciliteit, aldus Van Dijck. "Het sterk gestegen bezoek zal overigens ook door meer vrije tijd en een hoger opleidingsni veau zijn gestimuleerd." In de Rabolnfobank staat dins dag een overzicht van alle bij de MuseumJaarKaart-stichting aan gesloten musea met de aantallen MuseumJaarKaart-bezoekers en het percentage Rabobank-klan- ten daarbinnen (zowel voor '95 als '96). Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies heeft met het product Sparen van eind oktober tot begin maart deel genomen aan een proef (Toets 9220) in de provincie Utrecht. De test, waarbij consumenten gestruc tureerd concurrerende informatie over diensten en producten kre gen, wordt nu geëvalueerd. De Rabobank deed mee om met deze nieuwe manier van klantbe nadering nieuwe NAW-gegevens van geïnteresseerde (potentiële) klanten op het gebied van sparen te krijgen. Voordat de bank aan een uitgebreider concept deel neemt, wordt nu eerst het rende ment bekeken. Dat gebeurt door het aantal aanvragen en de daad werkelijke conversie te meten. De deelnemende banken wordt gevraagd hun eigen beleving en die van de klanten weer te geven. Daarna komt er een grondige analyse en vervolgens is het de bedoeling te bekijken of het con cept aantrekkelijk genoeg is om verder in te participeren. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Bedrijfsvoering BasisDATA 2.0, een upgrade van BasisDATA 9607, gaat op dit moment in een tempo van honderd per week naar de lokale banken. De nieuwe release levert de Rabobankorganisatie een besparing op van bijna vierhonderdduizend gulden. BasisDATA 2.0 is noodzakelijk voor de toepassingen BOB 2.0 en BOS 1.0. Verder zijn in de nieuwe release de nodige verbeteringen aangebracht in het beheer van de LAURA databaseserver. Basis DATA 2.0 gaat in fasen naar de banken. Anders dan voorheen is er nu geen vast leveringsschema. De verwachting is dat alle ban ken over ruim één maand over BasisDATA 2.0 beschikken. Omdat er geen vast leverings schema geldt, is het volgens Infor matisering Aangesloten Banken (IAB) van groot belang dat ban ken direct na de installatie van het pakket het bijgaande ant woordformulier terugsturen naar Rabofacet. Rabofacet krijgt daar mee namelijk het signaal om 1GV- tapes van het nieuwe formaat aan te maken. Het systeem van 'dub bele tapes' wordt daarmee verla ten. Dit levert de Rabobankor ganisatie een besparing van bijna vierhonderdduizend gulden op. IAB adviseert de banken de installatie goed voor te bereiden en de installatiehandleidingen goed door te nemen. Er mag geen achterstand zijn in de verwerking van de IGV-tapes. Banken kun nen MIRA en INF098 raad plegen voor actuele informatie. Helpdesk Informatisering f (030) 21 5 33 33 'Sherlock Holmes' zorgde vorige week in Zwolle voor een ludieke start van het project 'Horen, zien en signaleren', dat beoogt gestruc- tureerder om te gaan met signalen over klantbehoeften. Directeur Gertjan de Blij van de bank deed, in aanwezigheid van alle mede werkers, de eerste greep in de gele 'signaalbus'. De Blij had eerder deze maand, vermomd als zwerver, de mede werkers opgeroepen voor deze bijeenkomst op de vroege och tend. De bankhal was daarvoor in Engelse stijl ingericht, de leden van de projectgroep Signaalproce dure hadden zich als butler ver kleed en een doedelzakspeler luisterde het samenzijn op. Voor deze aanpak werd gekozen, omdat signaleren volgens de bankbrede projectgroep alles te maken heeft met hoffelijkheid en onze wester- buren daarom bekend staan. Alle medewerkers kregen een starterspakket, met informatie over de procedure, voorbeelden van tips en door de bank ont worpen gele signaalkaarten. Ze konden recente tips meteen kwijt in de signaalbus. Een van de leden van de projectgroep leegt de bus dagelijks en registreert de signalen in een Exeel-program- ma. Vervolgens gaan de signalen naar de commerciële binnendien sten, die ze op bruikbaarheid be oordelen en proberen een afspraak met de betreffende klanten te maken. Zij koppelen de resulta ten terug naar de inzenders. Een keer per maand wordt uit de tips die een positief resultaat opleveren, een 'winnende' tip getrokken. De aangever daarvan krijgt als belo ning een cadeaubon van 50,-. Een naburige lokale bank, Raalte, ging vorig jaar oktober op een soortgelijke manier van start met een signaalprocedure. Sinds die tijd kwamen er 85 sig nalen binnen. "Ruim 90% daar van is bruikbaar", vertelt Ben Directeur Gertjan de Blij deed vorige week onder toeziend oog van Sherlock Holmes de eerste greep in de 'signaalbus'. Schrijver, manager Financiële Advisering en Eigen Huis en voorzitter van de signalerings werkgroep. "En welgeteld 21 sig nalen hebben tot resultaten ge leid. Daar onder was er één over een groot bedrijf, dat zich binnen enkele jaren in Raalte zal vesti gen. Dat bedrijf hebben we onmiddellijk benaderd. Nog in be handeling op dit moment zijn 51 signalen. Heel interessant is de tip dat een woningbouwvereniging van plan is 90 huurwoningen te verkopen. We hebben die vereni ging een collectief hypotheekaan bod gedaan. We zijn er wel achter gekomen dat je iedereen doorlo pend moet attenderen op de signa lering, anders verslapt de aandacht."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2