2-5 °3 Geldzaken goed voor 370 gespreksnotities 'Met volle kracht er tegen aan' Vrouwelijke ondernemers geven Rabobank rapportcijfer 7,7 Rabobank International in zee met Zwitserse Olsen 19 9 7 Voorjaarscompagne Lenen: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 229 Week 1 3 Dinsdag 25 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Financieel Advies De Rabobankstand met als middelpunt het Persoonlijk Financieel Advies De financieel adviseurs die vorige week de Rabobankstand op de beurs Geldzaken bemanden, hebben 370 namen van bezoekers geno teerd. Deze gespreksnotities liggen morgen bij de lokale banken. De klant vindt vandaag al een bevestiging van het gesprek met de adviseur in zijn brievenbus. De beurs Geldzaken was vorige week donderdag tot en met zater dag in de Jaarbeurs in Utrecht. Het aantal bezoekers is nog niet bekend, maar naar verwach ting is dit gelijk aan vorig jaar, zo'n 16.000 mensen. Esther Zimmerman van Financieel Ad vies is tevreden over de beurs, hoewel het aantal gespreks notities beduidend minder was dan vorig jaar, toen ruim 600 klantnamen werden genoteerd. Zimmerman: "De notities zijn kwalitatief wel beter dan vorig jaar. Bovendien is met 750 bezoe kende Rabobankklanten wel een gesprek gevoerd, maar daarvan is geen notitie gemaakt. In de mees te gevallen gaven ze aan zelf con tact met de bank op te zullen nemen. Alleen voor deze groep klanten is het al goed dat je op de beurs staat. Ze informeren natuurlijk ook bij de concurrent." De zaal waarin de Rabobank lezingen verzorgde, zat met in totaal 1.600 belangstellenden steeds vol. Ook de presentatie van de beleggingssite ging niet onopgemerkt voorbij. Zimmerman: "Na de perscon ferentie vrijdagochtend nam de belangstelling snel toe. Beleggers reageerden positief, omdat ze binnenkort elektronisch kunnen beleggen. Zaterdag kregen we door de grote drukte op de site helaas geen toegang meer." Zimmerman vraagt banken de resultaten van de follow-up aan haar te melden. "Die nemen we mee in de evaluatie. Het commer ciële resultaat is een van de criteria die bepalen of we vol gend jaar weer op Geldzaken staan." Financieel Advies f (040) 217 70 07 Cliënten Advies De Rabobank kampt nog altijd met een achterstand in marktaan deel op de consumptief kredietmarkt. "Reden ont er dit jaar met volle kracht tegen aan te gaan", aldus Lilian Evers van Cliënten Advies. Hulpmiddelen en een mediacampagne ondersteunen de- banken bij hun lokale acties. "De actie Krediet op de Betaal rekening heeft vorig jaar weliswaar goede resultaten opgeleverd", zegt Evers, "maar de beoogde doelstel ling op de consumptief krediet markt is nog lang niet gehaald. Daarom besteden we het hele jaar veel aandacht aan lenen, met een concentratie in het voor- en najaar." De marktbewerking rond lenen is primair gericht op de eigen klan ten. De boodschap wordt afge stemd op de persoonlijke situatie van de klant. "We hebben gekozen voor een opzet, die de banken ondersteunt bij hun lokale markt bewerking", zegt Evers. "Hiervoor zijn diverse hulpmiddelen - zoals belscripts - ontwikkeld. Een be langrijk voordeel van deze opzet Bedrijven Advies is, dat de banken grotendeels zelf kunnen bepalen wanneer ze welke actie uitvoeren. Deze acties kun nen ze afstemmen op de ontwikke lingen binnen het eigen werkgebied." De banken ontvangen de bel scripts begin april, tegelijkertijd met voorbeeldbrieven die ze kun nen gebruiken voor de lokale DM- acties. Daarnaast zorgt Rabobank Nederland voor communicatie in de (landelijke) media. Deze media- ondersteuning, zoals advertenties en radiocommercials, heeft plaats van april t/m juni. Evers: "Belang rijk hierbij is dat banken signalen van klanten, die behoefte hebben aan een lening, oppakken." In het voorjaar wordt ook de eerste groep Europashouders benaderd voor het Rabo Totaal- Pakket. Zij vormen een specifieke doelgroep, aangezien het product Krediet op de Betaalrekening onder deel is van het Rabo TotaalPakket. Elke bank krijgt een 'Leenmap' met hierin het marktbewerkings pakket Voorjaarscampagne Lenen 1997. Er is gekozen voor een 'Leenmap', omdat de banken in de loop van het jaar de al eerder ge noemde hulpmiddelen én het marktbewerkingspakket Najaarscampagne Lenen 1997 ontvangen. Dit kan allemaal in de 'Leenmap' worden opgeborgen. De map biedt de banken ondersteu ning met de voorbereiding en uitvoering van de verschillende acties. Het marktbewerkingspakket voor de voorjaarscampagne staat vanaf dinsdag na Pasen in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Vrouwelijke ondernemers die klant zijn van de Rabobank zijn goed te spreken over hun bank. Bij een kredietaanvraag neemt de bedrij- venadviseur de vrouw en haar plannen serieus. Dat blijkt uit een on derzoek onder 105 vrouwelijke ondernemers. De Rekening Coulant Courant van maart besteedt uitgebreid aandacht aan de vrouwelijke ondernemer. Begin april verschijnt een marktbewerkingspakket. Het Centrum voor Marketing Analyses voerde het onderzoek uit in opdracht van MKB Neder land en de Rabobank. Aanleiding waren klachten als: 'banken discrimineren', en 'bij het afwij zen van een financiering worden oneigenlijke en onzakelijke argumenten gebruikt'. Het onderzoek bevestigt de klachten niet. "Klanten waarde ren de Rabobank positief, maar Rabobank International wil samen met het Zwitserse Olsen Associates een systeem op de markt brengen dat valutarisico's beheerst op basis van koersvoor- spcllingen. Het systeem is toege sneden op het risicoprofiel van de gebruiker. Inmiddels is hier voor een joint venture opgericht. "Het is de kunst trends vroeg te signaleren", verklaart Haijo Dijkstra van Financiële Markten. Hij is nauw betrokken bij het nieuwe systeem, dat in juni op de markt moet komen. Dijkstra, die aan het hoofd staat van de joint venture, vindt het systeem, "dat opmerkelijk nauwkeurig is", bij uitstek geschikt voor fundmana- gers, pensioenfondsen, verzeke raars, banken, vermogensbeheer ders en grote bedrijven. "De basis van het systeem is dat het be staande markthypothesen ver werpt. Koersen volgen geen wil lekeurig patroon, maar een trend. De kans dat de koers stijgt of daalt is dus niet 50%." Beleggers kunnen tevoren aangeven hoe veel valutarisico ze willen lopen. Het model zorgt er vervolgens voor dat de valutacomponent in de effectenportefeuille daadwerke lijk het rendement oplevert dat bij het gekozen risicoprofiel hoort. Financiële Markten f (030) 216 94 95 hieruit mag je niet de conclusie trekken dat het altijd koek en ei is", aldus Marleen Jansen van Bedrijven Advies. "De groep is niet representatief voor vrouwe lijke ondernemers in Nederland. De vrouwen in het onderzoek zijn geselecteerd door lokale ban ken en wijken positief af van de gemiddelde startende ondernemer. Dat blijkt onder meer uit het feit dat 95% van de door hen aange vraagde financieringen goedge keurd werd." De Rabobank krijgt als rapport cijfer een 7,7. Jansen: "De vrou wen vinden de bedrijvenadviseur vriendelijk en meedenkend. Ook heeft hij oog voor kwaliteit en ideeën en verdiept hij zich in het ondernemingsplan. Minder enthousiast zijn ze over zijn branchekennis." Eind maart verschijnt een marktbewerkingspakket. Jansen: "We willen ons imago in dit groeiende segment versterken. Lokale banken kunnen hiervoor onder meer informatie-avonden organiseren. In het pakket staan hiervoor twee lezingen." Een ander onderdeel vormt de door het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf georganiseerde work shop. "Hierin leren bedrijven- adviseurs hoe ze de startende vrouwelijke ondernemer nog beter kunnen bedienen." In de DM-actie van de Rekening Coulant Courant kunnen vrou welijke ondernemers een infor matiepakket over MKB-vrouwen- netwerken aanvragen. De aanbie dingsbrief voor het informatie pakket staat in de Rabolnfobank onder trefnummer 707508. Daarnaast kan een gids voor meewerkende partners worden besteld. Deze gids met informatie over de sociale en economische positie is samengesteld door de Nederlandse Orde van Accoun tants-Administratieconsulenten (NOvAA) en de branche-organi satie van notarissen. In Nederland werken ruim 60.000 vrouwelijke ondernemers en 30.000 vrouwelijke mede-onder- nemers. Gezamenlijk realiseren ze een omzet van 25 miljard gulden en bieden werkgelegenheid aan ruim 150.000 personen. De Rabo bank heeft in deze doelgroep een marktaandeel van 45%. Bedrijven Advies C (040)217 70 04 labobank

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1