'PTT Net impuls voor TrefPunt' Klant weigert alles zelf uit te zoeken Tevreden klant: "Voor mij is de Rabobank De Bank 19 9 7 Zorgsector eist dat bank de sector van haver tot gort kent Tekst Vacatureblad eerder inleveren Toename aantal Internetgebruikers gunstig Actief advies en anders 'schop ik 'm de deur uit' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 228 Week 1 3 Maandag 24 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De Rabobank is positief over het initiatief van PTT Telecom met een eigen Internet te beginnen. "Het aantal Internet-gebruikers zal er door toenemen", zegt Gert Bouwkamp, directeur Werkgebied Aangesloten Banken. "De marktplaatsformule van de Rabobank krijgt hierdoor een belangrijke impuls." PTT Telecom biedt vanaf sep tember alle acht miljoen tele foonabonnees voor vijf gulden per maand toegang tot een nieuw landelijk net voor elek tronische diensten. Het bedrijf zal massaal gratis software ver spreiden waarmee iedereen met pc en modem in het nieuwe Net kan komen, een soort Intranet voor Nederland. Omdat het sys teem veel sneller wordt dan Internet, is het nieuwe medium interessant voor grote groepen Nederlanders, aldus PTT. Het bedrijf mikt op twee miljoen gebruikers eind volgend jaar. Nu surfen zo'n 400.000 gebrui kers over Internet. Bouwkamp noemt de ontwik keling gunstig voor TrefPunt. "Met het serviceconcept van TrefPunt bieden we de grootste virtuele marktplaats. Als onder nemers zien dat veel consumen ten Internet gebruiken, willen ze zich graag presenteren op Internet. Voor lokale banken een prachtig en sterk argument om het MKB van de kracht van het TrefPuntconcept te overtui gen. Zeker als er binnenkort ook betalingen plaats kunnen vinden." Dat het PTT Net een grote concurrent voor TrefPunt als accessprovider wordt, vindt Bouwkamp geen probleem. "Voor ons is de accessproviding puur ondersteunend om TrefPunt bereikbaar te maken voor parti culieren en bedrijven." TrefPunt Nederland f (030) 21 5 18 15 Cees en Loes Smolders op weg naar de Rabobank. "Voor mij is er maar één bank De Bank, en dat is de Rabobank." Dat zeggen Cees en Loes Smolders, zelfstandig ondernemers en sinds zeven jaar klant van de Gelderse Rabobank Liemers Zuid. Smolders is tevreden en steekt dat niet onder stoelen of banken: hij belde Rabobank Nederland om de loftrompet te steken over bedrijfsadviseur en onderdirecteur Frank de Ruiter. "Bij wijze van verrassing." "Mijn hele familie is altijd klant van de ABN AMRO geweest", verhaalt Smolders. "Ook ik, totdat ik zeven jaar geleden tegenover iemand van de ABN AMRO mijn plannen Relatiebeheer "Het moet niet zo zijn dat ik eerst zelf uitzoek welke treasurypro- ducten ik nodig heb en een relatiebeheerder dan aankomt met de opmerking 'dat hebben wij ook'. Dan schop ik 'm de deur uit." Manager financiën en personeel John Schuilenburg van Holland Genetics windt er geen doekjes om. Zijn relatiebeheerder dient hem actief te adviseren. Schuilenburg, die zitting heeft in het klantenpanel van het seg ment Relatiebeheer dat onlangs zijn visie gaf op treasury, is zeker niet de enige die er zo over denkt. Het afdekken van rente- en valuta risico's is voor veel bedrijven een belangrijk instrument om het geld optimaal te beheren. "Geld is core business", aldus een andere klant. Schuilenburg is een andere mening toegedaan. "Voor ons is rundersperma core-business. Geld is daarbij een hulpmiddel waarmee optimaal moet worden omgegaan." Hij zit momenteel tot over zijn oren in een fusie met nagenoeg alle Nederlandse orga- Jobn Schuilenburg: "Ik wens niet zelf alles uit te zoeken.' nisaties op het gebied van veever betering en dat vergt de nodige tijd. Holland Genetics exporteert genetisch materiaal naar 54 lan den over de hele wereld en behoort tot de top drie in de branche. Zodra de organisatie op poten staat wil Schuilenburg, die de ambitie heeft Holland Genetics verder te laten groeien "omdat je toch ergens een doel moet stellen", de risico's die er kleven aan de wereldwijde handel met treasury- producten gaan afdekken. Daarbij verwacht hij deskundig advies, "zonder dat het direct een specia list is. Die kan wat mij betreft meekomen." Wel moet de relatie beheerder kunnen bepalen welke risico's een bedrijf loopt. Andere panelleden onderschrijven zijn visie. "Mijn relatiebeheerder heeft het afdekken van risico's nog nooit ter sprake gebracht", aldus een teleurgestelde klant. Een ander wist te melden dat zijn bank hem nog nooit koersinfor- matie heeft gegeven, "die krijg ik wekelijks van ABN AMRO." Relatiebeheer C (040) 217 77 00 met mijn eigen bedrijfje ont vouwde. Nadat ik alle plan nen uit de doeken had gedaan zei die man: 'U denkt toch niet dat ik uw plasticbedrijfje ga financieren!' Ik hou me niet eens alleen met plastic bezig, maar ook met metaal. Ik heb daarna mijn spullen gepakt en ben direct naar de Rabobank gestapt." Daar heeft Smolders tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen mee. "Dat is nog zwak uitgedrukt", vervolgt Smolders. "Vooral Frank de Ruiter heeft grote indruk op me gemaakt. Hij is rustig, benadert klanten persoonlijk en zegt nooit 'u moet dit', maar 'u zou dit eens moeten proberen'. Ook toen het min der ging met ons bedrijf bleef Frank vertrouwen in ons heb ben. Gelukkig gaat het nu goed. We zien de toekomst zonnig tegemoet." Loes en Cees Smolders vinden dat zij veel hebben te danken aan de plaatselijke Rabobank. "De meeste mensen laten alleen iets horen als ze wat te klagen hebben. Wij vinden dat een bank die een goede presta tie heeft geleverd, dat best een mag horen. Bij deze dus!" Relatiebeheer "Ondernemers in de gezondheidszorg eisen een financieel adviseur die de sector van haver tot gort kent." Dat is de stellige overtuiging van Lukas van der Drift van Kredietrisico- management. Hij adviseert lokale banken hiervoor de expertise van Rabobank International aan te wenden. Door toenemende vergrij zing en technologische ont wikkelingen, waardoor het aantal medische handelingen de afgelopen jaren drastisch is toegenomen, gaat er in de gezondheidszorg steeds meer geld om. Bovendien is het een markt met een hoge mate van continuïteit. "Gezondheids zorg is een basisbehoefte, net als voedsel", zegt Van der Drift. Dit is ook de concur rent niet ontgaan. Om de relatie met de gezond heidszorg aan te wakkeren en een stevige voet binnen de deur van deze groeimarkt te krijgen, bewerkt zij de markt met gespecialiseerde ver koopteams. Van der Drift vindt dat de lokale banken in een verge lijkbare positie de markt moeten kunnen benaderen en dat ze deze ook moeten benutten. "Doe je dat niet dan verliest de Rabobank geheid marktaandeel." Met Rabobank International is afgesproken dat de lokale banken een beroep kunnen doen op hun specialisten als het gaat om grote relaties. Rabobank Nederland kan in alle andere gevallen onder steuning bieden. Meer infor matie hierover staat dinsdag na Pasen in de Rabolnfo- bank. Relatiebeheer f (040) 217 77 00 De teksten van vacatures voor het Intern Vacatureblad van dinsdag 8 april moeten in verband met Pasen uiterlijk komende donderdag voor 17.00 uur bij Arbeidsmarkt communicatie binnen zijn. Arbeidsmarktcommunicatie C (040) 217 61 62

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1