Interpolis verkent Seniorenformule Bloemenveiling decor bedrijfswagenbeurs Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis over kwaliteit advisering Zilveren 'bankstel' Hengelo In navolging initiatief ING Bank 3 Dc bank als steun en toeverlaat in een vergrijzende samenleving. Dat heeft ING Bank voor ogen met een Seniorenproject dat ouderen diensten aanbiedt waardoor ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. "Interpolis onderzoekt met het segment Financieel Advies of en in hoeverre ook wij een dergelijk product gaan brengen", vertelt Lodi Hennink, manager Marketing en Productontwikkeling bij de verzekeraar. ING Bank gaat optreden als bemiddelaar tussen consument en dienstverlenende instanties. Ouderen zijn volgens de bank steeds kritischer geworden en kunnen bovendien over een toe nemend vermogen beschikken. ING Bank telt daar de terugtre dende overheid bij op en ziet ver volgens een geweldige markt voor zorgdiensten. Aan het verle nen van zorg zal de bank overi gens geen geld gaan verdienen, wél aan de klantenbinding die deze speciale service moet ople veren. "Waarschijnlijk gaat deze vorm van dienstverlening ook in Nederland wortel schieten", meent Hennink. "De cruciale vraag is: in welk tempo? Interpolis staat in elk geval open voor deze formule." ING Bank gaat een servicecen trum inrichten dat vierentwintig uur per dag te bereiken is. Zo'n vijftig mensen die goed zijn inge voerd in de zorgsector, gaan de klanten op verschillende gebie den oplossingen aanbieden. Derden leveren de diensten en producten, zoals thuismaaltij- den. Door de omvang van het Seniorenproject verwacht ING Bank een flink kostenvoordeel. Klanten krijgen de rekeningen thuisgestuurd, op termijn wil de bank een zorgverzekering die in natura uitkeert. Of deze aanpak ook Interpolis aanspreekt, laat Hennink nog even in het midden. "De seniorenformule bevindt zich bij ons nog in het onder- zoekstadium. Zodra dat is afge rond, kunnen we meer vertellen." ING-onderdeel RVS Verzeke ringen nam als eerste het initiatief voor een Seniorenproject en heeft inmiddels een loyaliteitspro gramma om de oudere klanten te binden. Dit behelst bijvoorbeeld een registratie- en bewaarservice voor betaalpassen, een thuiswinkel en bemiddeling in zorgdiensten. Hennink wijst op signalen in de pers over een soortgelijk project, het Proveniersplan, van de Achmea-groep dat enkele jaren geleden van start ging. Het zou nog niet storm lopen. "Waar schijnlijk speelt de relatieve onbekendheid bij de consument daarbij een rol." De komende tijd wordt het seniorenconcept verspreid onder de ING-onderdelen Postbank, Nationale Nederlanden en ING Bank. Zij komen met eigen pro gramma's, op maat gesneden voor de eigen doelgroepen. "Zodra de verkenning naar de seniorenformule gereed is, komen wij met onze conclusies", besluit Hennink. Rabobank Hengelo zet vanavond twee collega's in het zonnetje vanwege hun 25-jarige jubileum. Een heuglijk feit maar op zich niet zo uniek. Ware het niet dat Henk en Dinja Grutter als getrouwd stel beiden op dezelfde dag in dienst kwamen en vijfentwintig jaar lang bij dezelfde lokale bank zijn blijven werken. Dinja begon haar carrière als schoon maakster, werkte vervol gens vele jaren als balie adviseur en is nu mana- gement-assistente parti culieren. Henk kwam in dienst in de functie van kantoorhouder op het kantoor Klein Driene, was daarna onder meer vijftien jaar kantoorhouder op het kantoor Groot Driene en ondersteunt nu de buitendienst assuran tiën. Het jubilerende bankstel heeft vanavond een receptie bij de Rabobank Hengelo. Bedrijven Advies' Rabobank Het geurige bloemenaroma in Bloemenveiling Flora was afgelo pen vrijdag voor een dag verruild voor de sterke diesellucht van ronkende motoren. De Rabobanken Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn/Valkenburg en Katwijk aan Zee hielden die dag de Bedrijfswagenbeurs 1997. DAF, Fiat, Iveco, Scania en andere grote merken presenteerden er bun nieuwste modellen. Ruim 300 ondernemers stelden zich op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van bedrijfswagens. "Door de bloemenveiling is er in ons werkgebied een grote markt voor bedrijfswagens"aldus Cees Boogaards, manager Bedrijven bij Rabobank Rijnsburg. "Met de organisatie van de beurs komen we in contact met dealers en hebben we de mogelijkheid de afzet van leasecontracten te verbogen.De Lage Landen informeerde de ondernemer over de leasemogelijkheden. Naast de bedrijfswa gens was er op de beurs een informatiemarkt waar ondernemers zich onder meer konden laten informeren over de euro, Internet en bedrijfsverzekeringen. Desondanks zal een aantal lan den het 'euro-examen' slechts met de hakken over de sloot halen. Het staat niet vast dat ze na toetreding aan de zware eisen kunnen blijven voldoen. Bovendien staat ook Oost- Fluropa, waar nauwelijks een land te vinden is dat wél aan de criteria voldoet, aan de poorten van de Europese Unie te dringen om toe te treden. Iets dat juist de vrees van tegenstanders aanwak kert, omdat de euro daardoor een stuk minder hard dreigt te zijn dan indertijd verwacht. Andriessen onderschrijft dit, maar ziet vooral voordelen. "De interne Europese markt wordt transparanter, de mogelijkheid met de eigen munt te concurreren kleiner, valutakosten lopen terug." Boonstra vergeleek de interne markt met een huis zon der dak, "met de huidige poten tiële wisselkoers-instabiliteit als het zwaard van Damocles erbo ven." Als de oplossing ziet hij één monetair stelsel en één centrale bank. Hij vindt het een misvat ting te denken dat de euro alleen maar interessant is voor grotere bedrijven. "Iedere ondernemer krijgt er binnen twee jaar meer of minder mee te maken, afhanke lijk van de mate van internatio nale activiteit van zijn bedrijf." Eigen Huis De Rabobankorganisatie stelt het aangaan van een (levenslan ge) relatie met de klant boven de (éénmalige) hypotheektransac tie. De kwaliteit van de dienstverlening en het productenpakket zijn erop afgestemd de klant een totaaloplossing te bieden. Dat geldt niet voor alle hypotheekaanbicders, zo blijkt uit een onder zoek van de Consumentenbond. De resultaten van het onder zoek staan in de Consumenten Geldgids van februari. Belang rijkste conclusie is dat de klant beter af is als hij zich door ver scheidene adviseurs laat inlich ten. Niet alleen verzamelt hij dan veel informatie, maar ook ontvangt hij vergelijkingsmate riaal waaruit de beste aanbieding kan worden gekozen. Verder constateren de onderzoekers dat tussenpersonen niet altijd garant staan voor kwaliteit. Zo gaven 14 van de 82 bezochte adviseurs een verkeerde bere kening. Ook doen veel tussen personen vaag over het aantal geldverstrekkers waarmee ze samenwerken en welke dat dan zijn. "Je staat raar te kijken als je de adviseur de opdracht hebt gegeven om een offerte aan te vragen bij de ABN AMRO en hij op de datum van tekening op de proppen komt met een offer te van de ING Bank", aldus de Consumenten Geldgids. Volgens de tussenpersoon was het in deze specifieke situatie niet mogelijk een hypotheek bij de ABN AMRO af te sluiten. De Geldgids: "Maar toen de klant zelf naar de ABN AMRO belde, had hij dezelfde dag nog een offerte." De onderzoekers zetten ook vraagtekens bij de 'onafhanke lijke' status van tussenpersonen. "Tussenpersonen ontvangen provisie voor de bemiddeling. En vaak krijgen ze ook een pre mie als ze een bepaald aantal hypotheken bij één geldgever onderbrengen. Het gevaar bestaat dat een aanbieder die een behoorlijke beloning voor iedere verkochte hypotheek verstrekt, extra wordt aanbe volen door de tussenpersoon. Ook als dat niet het gunstigste is voor de klant." De Vereniging Eigen Huis trok de objectiviteit van tussen personen ook al in twijfel. In de nieuwste uitgave van de Hypo- thekengids schrijft de vereni ging dat er een reëel risico bestaat dat de adviseurs, als het er op aan komt, meer aan hun eigen portemonnee denken dan aan die van de klant. Volgens De Telegraaf van 10 maart jl. heeft de Vereniging Eigen Huis ook geconstateerd dat tussenpersonen ten onrech te adviseren voor het overslui- ten van een hypotheek vanwege de provisie die zij ontvangen, zonder dat de klant daar wijzer van wordt. Volgens Rob Luters van het segment Eigen Huis moet de Rabobank van haar eigen kracht blijven uitgaan en de klant zo goed mogelijk bedie nen. "Optimaal bedienen bete kent ook optimaal informeren. Zorg dus dat de desbetreffende Consumenten Geldgids en de Hypothekengids van de Vereniging Eigen Huis binnen handbereik zijn. Schermt de klant met een aanbieding van een onafhankelijke adviseur, maak dan een kopie en geef het mee. De klant kan dan zelf zijn conclusies trekken." Eigen Huis r (040)217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2