Lezers waarderen Rabowijzer hoog Nieuwe Leukste Vakantie Krant staat in de steigers Pensioen Genootschap verdubbelt het ledental Banken komen moeilijk aan financieel adviseurs Opfristraining 'must' voor hypotheek adviseur Financieel Advies De Rabowijzer wordt uitzonderlijk goed gelezen. Maar liefst 73% van de mensen die het blad ontvangt, leest het. Dat blijkt uit een lezersonderzoek van Signicom Research Consultancies onder 350 Rabobankrelaties. Het blad krijgt een hoge waardering. Bijna de helft van de mensen die Rabowijzer leest, doet iets met de informatie. "Zo'n 47% zei enige actie te ondernemen," vertelt hoofd redactrice Esther Zimmerman van Financieel Advies. Na het lezen van Rabowijzer vraagt 29% van de lezers weieens finan cieel advies, 21% weieens infor matie en 20% neemt dan weieens een financiële beslissing. "De meeste lezers zijn blij met de overzichtelijkheid van het blad, het hoeft van hen zeker niet dikker te worden. Ook het feit dat we geen reclame maken voor producten maar in onze onder werpkeuze redeneren vanuit de behoeften van de lezer, wordt gewaardeerd." Uit het onderzoek blijkt dat Rabobankrelaties behoefte heb ben aan meer informatie voor de startende belegger. Aan die wens wil de redactie van het blad de komende tijd tegemoetkomen. Het blad hoeft van de lezers niet glossy te worden. Het huidige papier en de redelijk sobere pre sentatie (wel in kleur) geven een milieuvriendelijke en serieuze uit straling, zo wordt geconcludeerd. Het rapport formuleert het als volgt: "De voorkeur gaat uit naar een sober magazine met artikelen over uitsluitend financiële zaken, geschreven in voor een leek begrijpelijke taal." Unaniem positief Onlangs bogen ook de finan cieel adviseurs van twaalf banken zich over de Rabowijzer, zij bevestigden de conclusies van het lezersonderzoek. Twee van de banken zetten de Rabowijzer niet in bij de bewerking van hun FA-klanten. Zij dachten dat het blad te duur was vergeleken met wat het concreet opleverde. De banken beoordeelden de inhoud van het blad unaniem positief; zowel omdat men dat zelf vond als vanwege spontane reacties van klanten op artikelen. Veel mensen kwamen terug op onderwerpen als 'studie voorziening kinderen' en 'meer waarde eigen woning'. De twee niet-gebruikers raakten zo ent housiast dat ze de Rabowijzer nu ook willen voor hun eigen bank. Rabowijzer is bedoeld voor de relaties van banken en wordt vijf keer per jaar in een oplage van 360.000 uitgegeven. De banken kunnen kiezen om dit blad aan relaties te sturen. De kosten zijn momenteel ongeveer ƒ1,50 per stuk. Ongeveer 460 banken maken gebruik van het blad. Banken die zich nu willen abon neren, kunnen dat doen via het aanmeldingsformulier in de Rabolnfobank. Wie wil kijken of de relaties toezending waarderen, kan tot 13 mei een zogenoemde opzeg- kaart aan het blad laten toevoe gen. Ook daarvoor staat in de Rabolnfobank een aanmeldings formulier. Financieel Advies C (040) 217 70 07 Cliënten Advies De nieuwe Leukste Vakantie Krant, die in week 20 verschijnt, staat weer vol met actuele ont wikkelingen en uitgebreide beschrijvingen. In deze edi tie extra aandacht voor verrassende wandelingen door onbekende steden met daaraan gekoppeld een speciale lezersreis. Vrij Uit verzorgt deze reis. Tunesië met zijn berber dorpen, zandduinen, hol- woningen en reusachtige zoutmeren en Egypte komen uitgebreid aan bod. Een ar tikel over de Caribbean roept niet alleen de Caribi sche sfeer op, maar geeft ook een overzicht van de diverse bestemmingen waarop Martinair chartert. Daarnaast een portret van Brazilië, een vakantieland in opkomst, én van de culturele hoofdstad van 1997: Thessaloniki. Onbekend Tunesië: een historische thriller f Egypte: met een knipoog naar'de sfinx Ook jSf>t"iddr6Zon jaagt het kwik pmhaog Eeti voorproefje: één van de voorstellen voor de nieuwe cover. "De Leukste Vakantie Krant biedt de klant niet alleen veel leesgenot; maar is ook een uitste kend medium om de Rabobank te positioneren", zegt Lilian Evers van Cliënten Advies. "Deze keer brengen we de last-minutes extra onder de aandacht, waarbij we verwijzen naar De Telegraaf en de Rabosite. Ook nemen we een foto op van alle prijswin naars van de Actie Zomer reizen." In de krant verder infor matie over Vakantiebankdiensten en het Rabo TotaalPakket. Banken kunnen de Leukste Vakantie Krant, jaargang 4 num mer 2, tot 28 maart bestellen. Het artikelnummer is 908481, de prijs ƒ0,44 per exemplaar en de besteleenheid 50 stuks. Verkoopondersteuning Reizen f (040) 217 66 39 Financieel Advies Het Rabo Genootschap Pensioenen heeft zijn ledental in februari bijna verdubbeld. Met zestien nieuwe mensen, die tij dens het feest bij het éénjarig bestaan toetraden, heeft het genootschap nu 46 leden. De leden zijn commercieel managers en financieel adviseurs die de leergang pensioenen en overige individuele toekomst voorzieningen hebben doorlo pen. Deelnemers aan deze leer gang richtten het Genootschap op omdat zij behoefte hadden aan een breder kader om op de hoogte te blijven van de ontwik kelingen in pensioenen en toe komstvoorzieningen. Tijdens de bijeenkomsten is er ruimschoots aandacht voor praktijksituaties. In 1996 waren de onderwerpen bijvoorbeeld 'de gevolgen van de commissie Witteveen', 'de DGA en advisering omtrent pensioen bv's' en 'bedrijfsbeëindiging'. Collega's van het fiscaal juridisch bureau van Interpolis verlenen in voorkomende gevallen hun medewerking. Financieel Advies Secretaris Rabo Genootschap Pensioenen: Hennie Gooijers C (013)467 74 92 Eigen Fluis De huidige hypothekenmarkt stelt hoge eisen aan de hypothee kadviseurs. Tijdens de complete opleiding voor hypotheekadvi seurs krijgen de cursisten al vol doende bagage om zich profes sional te mogen noemen. Maar professionals trainen continue. Daarom start dit voorjaar de Opfristraining Hypotheekadvi seur (HA.pd.46). Tijdens de Opfristraining kun nen de hypotheekadviseurs zich de laatste actualiteiten eigen maken en worden deze in het juiste per spectief geplaatst voor het vakge bied. Daarnaast krijgen de advi seurs training in commerciële vaardigheden op basis van actuele technieken, onderwerpen en hulp middelen. De training moet er uit eindelijk toe leiden dat de ver koopprestaties van de deelnemers verbeteren. De Opfristraining is bedoeld voor hypotheekadviseurs, met uitzon dering van degenen die dit jaar de complete opleiding volgen. De training duurt twee losse dagen van twee dagdelen. Tussen beide dagen zit een periode van ongeveer een week. Tijdens de eerste dag staat producttechnische kennis centraal. Aan de orde komen onder meer onderwerpen als: constructie met de OpMaathypotheek, de ge volgen van Vermeend voor de klant en het hypotheekadvies, successie en fiscaliteit bij hypotheken en hoe ga ik hierbij om met zaken als pre miesplitsing en polisopmaak. De tweede cursusdag staat in het teken van de commerciële vaardig heden. Aan bod komen de nieuwe positionering van Eigen Huis naar de markt en wat dat betekent voor de hypotheekadviseur. Daarnaast zal de flipchart worden geïntrodu ceerd, wat is dat voor hulpmiddel, hoe en wanneer zet ik het als hypo theekadviseur in? De cursisten kunnen rekenen op een praktische benadering, waar bij theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden en opdrach ten in de vorm van cases. De Op fristraining kost 1.100,- en heeft alleen plaats in de maanden april, mei en juni. In de Rabolnfobank staat een overzicht van de cursus data. Belangstellenden kunnen zich aanmelden met het inschrijfformu lier in de Rabolnfobank, te vinden onder trefnummer 707506c. Cicero (040) 217 70 27 De Rabobank komt met moeite aan voldoende nieuwe financieel adviseurs. Dat blijkt bij de afsluiting van het initiatief van Financieel Advies om gemeenschappelijk te gaan werven. Van de 500 sollicitanten die op een recente wervingscampagne reageerden, zijn er nu veertien aangenomen. Met nog eens elf mogelijke financieel adviseurs worden nog gesprekken gevoerd. Met name salaris en verhuizing zijn onderwerpen van discussie. Zevenendertig banken wilden in eerste instantie een adviseur aan nemen. Voor het project is er in De Telegraaf en alle regionale dag bladen op 31 oktober een adver tentie gezet. Daarop zijn 510 reacties gekomen, waarbij 450 van externe kandidaten. Er waren 114 schoolverlaters bij, die nu zijn opgenomen in een wachtbestand bij de regiokanto ren. Zij kunnen alsnog benaderd worden. Vijfennegentig ervaren mensen zijn uitgenodigd voor een infor matiebijeenkomst. Met 89 van hen zijn twee gesprekken gevoerd: met een arbeidsbemiddelaar en met een manager van een lokale bank. Zevenendertig kandidaten zijn geselecteerd en voorgedragen aan de lokale banken. Maximaal vijfentwintig daarvan zullen wor den aangenomen. "We herhalen de campagne pas weer in het najaar. Oorspronke lijk zouden we dat rond deze tijd al doen," vertelt Han Verhoeven van Financieel Advies. "We willen de volgende keer een langere aan looptijd nemen, de zaak grondi ger aanpakken. Daarbij is van belang dat we precies weten wat de deelnemende banken willen en een betere informatievoorziening naar de toekomstige sollicitanten toe." P&0 Consult Lise Jeths f (030) 216 42 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3