'Medewerkers zijn mijn oren en ogen' Actief opstellen en after sales leveren wat op in Helmond 0 Benchmarken in Beek fBeloning voor idee niet-doordrukkende KIK-documenten Ervaringen met nieuwe hulpmiddelen lokaal marktbewerkingsplan Cliënten Advies "Laat medewerkers zelf hun werkgebied in kaart brengen, dan krijg je informatie en vergroot je hun bewustwording", zegt Edwin Wijenberg, medewerker Cliënten Advies bij de Rabobank Roermond. "Elk werkgebied is immers uniek, en niet elk kantoor hoeft dus per definitie dezelfde acties te voeren." Over medewerkers als 'oren en ogen'. Roermond was betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe hulpmiddelen voor het schrijven van een lokaal marktbewerkings plan. "Vroeger werden acties van bovenaf opgelegd en waren ze voor elk kantoor gelijk", vertelt Wijenberg. "Maar het werkge bied van een kantoor in een nieuwbouwwijk is heel anders dan dat van een kantoor in het centrum." Vorig jaar ontwikkel de Roermond daarom zelf een soort marktverkenner 'Kijk op de wijk' en legde hierover contact met Rabobank Nederland. Medio november gingen de medewerkers Cliënten Advies in teams met 'Kijk op de wijk' aan de slag. Zij brachten onder meer de sterke en zwakke punten van hun kantoor, het werkgebied en de concurrentie in kaart. Wijenberg: "Veel dingen weet je al wel, maar door het op papier te zetten gaat het meer leven en ga je er bewuster mee om. Voor de medewerkers is het bovendien heel motiverend om te zien dat de informatie is gebruikt voor het actieplan van hun kantoor. We moeten echter alert blijven en de marktontwikkelingen volgen. Medewerkers horen en zien veel, in het verenigingsleven, in de wijk waar ze wonen. Zij zijn een bron van informatie, mijn oren en ogen." Ook de Rabobank Groningen heeft de marktverkenner al gebruikt. "Het is belangrijk om de markt van elk kantoor afzon derlijk te verkennen, je krijgt dan een goed beeld van de verschillen onderling", aldus Thea de Haan, commercieel manager CA in Groningen. "Zo heeft het ene kantoor bijvoorbeeld veel oude ren als klant, van een ander kan toor zijn 70% van de klanten stu denten. Het ene kantoor ziet de ABN AMRO als grootste con current, voor een ander kantoor zijn het direct writers. Aan de hand van de verzamelde informa tie hebben we een aantal projec ten benoemd. Die gaan we verder uitdiepen om zo tot een goed lokaal marktbewerkingsplan te komen." De hulpmiddelen staan in de Rabolnfobank onder nummer 710519. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Bedrijven Advies "We willen binnen de gemeente bekend staan als een actieve bank die wat doet voor zijn klanten. Daarom zijn we ook direct aan de slag gegaan met de afzet van de Chipknipautomaten. Door de onder nemer regelmatig te bellen met de vraag hoe het gaat, krijg je vanzelf reacties en vragen over andere diensten." Aan het woord is Sasja Andringa van Rabobank Helmond over de succesvolle afzet van Chipknipautomaten. Chipknip U-kunt lier chippen De afzet van de Chipknip automaten is in volle gang. Rabobank Helmond begon al in juli vorig jaar. Andringa: "We hebben toen voor alle elf winke liersverenigingen seminars geor ganiseerd. Daaruit kwam een aantal aanvragen, maar ook uit nodigingen van winkeliers om een presentatie te houden." In het najaar belde de bank alle klanten van de doelgroep. "Op het moment dat we merkten dat een klant 'in' was voor chippen, stuurden we direct een contract op", zegt Andringa. "Misschien wat agressief, maar het werkt wel. Ook wilden we geen discus sie krijgen over de prijs van de automaat. We hebben er steeds voor gezorgd dat die minstens zo laag was als de prijs van de con current." Inmiddels kunnen klanten bij ruim eenderde van de doelgroep met de Chipknip terecht. Eind maart vervolgt de bank de actie onder de afwach tende klanten. Belangrijkste reden voor het succes is de after sales, weet Andringa. "Door continu con tact te houden met de onderne mers, CCV en Interpay kun je tot oplossingen komen. Kan de win kelier niet bij de helpdesk terecht, dan moet hij ons bellen. Het kost veel tijd, maar klanten waarde ren onze actieve opstelling. En dat spreekt zich rond." Particuliere klanten krijgen bij de uitreiking van de nieuwe pas met Chipknip een lijst met winkeliers waar ze kunnen chippen. "De klant weet dan meteen waar hij terecht kan. En voor de winkelier is het gratis reclame." Over de aanloopproblemen: "Dat hoort nu eenmaal bij zo'n groot project. Rabobank Neder land kan daaraan veel doen, maar als lokale bank moet je zelf Sasja Andringa, chippend hij de plaatselijke kapper: "After sales is heel belangrijk". initiatief nemen en niet gaan zit ten wachten op pasklare oplos singen." Van Rabobank Neder land had ze communicatief wel meer verwacht. "Wij hebben alle klachten doorgebeld. Andere banken lopen natuurlijk tegen dezelfde problemen aan. Rabo bank Nederland had die proble men mooi samen kunnen voegen tot een nieuwsbrief, die ook als naslagwerk te gebruiken zou zijn." Over de concurrentie: "De Post bank zou wel eens de lachende derde kunnen worden. De in spanningen die wij geleverd heb ben, hoeven zij niet meer op te brengen. En er zijn wel wat klan ten overgestapt van de Postbank naar ons, maar een betaalauto maat is geen instrument om klan ten bij de concurrentie weg te halen." Rabobank Helmond C (0492) 59 46 09 (vervolg van pagina 1) "Je bent bezig je segment beter in te richten en elkaar te helpen met de dagelijkse werkzaamheden." Na de inleiding door Van Overveld ('het moet geen praat club worden') kiezen nagenoeg alle managers voor aparte FA- en EH-benchmarkinggroepen die tweemaandelijks samenkomen. Afgesproken wordt, dat het bench- markingcentrum voor deze groe pen workshops gaat plannen en meer kandidaten gaat zoeken om dat de groepen relatief klein zijn. Peter 't Hoen, commercieel manager FA/EH bij de bank Oud-Beijerland, had vóór de bijeenkomst graag meer inhou delijke informatie en een agenda gehad. "Voor een betere voor bereiding." Hij ziet uit naar de benchmarkingbijeenkomsten. "Wat ik op prijs stel, is dat je met gelijkgestemde mensen dingen kunt afstemmen. Ik wil me in positieve zin meten met colle ga's." Zijn medewerkers weten waarom hij aan benchmarking doet. "Hun werkdruk neemt toe en ze moeten weten waarom ik er een dagje niet ben." Els Koppenaal, commercieel manager EH/CA bij de bank Prinsenbeek, vindt benchmar king heel zinvol. "Je denkt veel te weten, maar dat kan nog wel eens tegenvallen." Zij ziet er 'spiegelen met gelijkgestemden' in. "Voorwaarde is wel dat je open bent. Ook als iets slecht geregeld is." Als grootste voor deel ziet Koppenaal dat je 'over de schutting van je bank kijkt'. "Is het wel zo efficiënt wat je doet? Je staat stil bij zaken waar bij je dat normaal niet doet." Zij vindt het belangrijk dat de gespreksleiders van Rabobank Nederland, die niet inhoudelijk meepraten, erbij zijn. "Dat waar borgt de neutraliteit." 't Hoen: "Vreemde ogen dwingen hè? Ik moet weggaan met het idee dat het jammer zou zijn als ik er niet bij was geweest." Benchmarkingcentrum Z* (040)217 71 82 Klanten hoeven zich binnenkort geen zorgen meer te maken als een kopie van een KIK-document in verkeerde handen valt. Dankzij een idee van cliëntadviseur Sandra Verheij van de Rabobank Midden-Langstraat in Waalwijk zijn er formulieren in de maak waarop de handtekening niet meer 'doordrukt'. Verheij kreeg voor dit idee gisteren een belo ning van 2.025,- van de Ideeën- commissie Rabobankorganisatie. Bij overboekingen van bijvoor beeld een betaalrekening naar een spaarrekening tekent een klant een formulier in tweevoud. Het origineel blijft op de bank, de kopie is voor de klant. Daarop staat, naast de handteke ning, ook het rekeningnummer. Volgens Verheij kan dat wel eens interessante informatie zijn voor kwaadwilligen, als klanten het documentje verliezen of als het gestolen wordt. Daarom stelt zij voor om de doordrukken van meervoudige KIK-documenten van een vlakje te voorzien, waar op de handtekening van de klant niet zichtbaar is. "Hoewel dit soort schadevallen ons niet bekend is, vinden wij het uit preventief oogpunt een prima idee", zegt Tinus Comperen van Cards en Chartale Betaal diensten. "Commercieel gezien bevestigt het de uitstraling van de Rabobank als een zorgvuldige en betrouwbare bank. Daarom voeren wij deze verandering bij de eerstvolgende herdruk van deze formulieren in. Dit is nou typisch een voorbeeld van een simpel, maar heel nuttig idee. Laten medewerkers alsjeblieft met meer van deze voorstellen komen." Ideeëncommissie Rabobankorganisatie EW 119

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2