°7 03 Nieuwe hulpmiddelen voor de lokale marktbewerking Imago banken verbeterd Sambagroep aan wieg van een nieuwe koers i 19 9 7 Voortgaande groei personeelsomvang Communicatiedag CPC Zuidoost-Brabant Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 217 Week 10 Vrijdag 7 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Waar staan we, waar willen we naar toe, hoe bereiken we dat en kunnen we het beter? De antwoorden op deze vragen zijn essentieel om een goed lokaal marktbewerkingsplan te kunnen opstellen. Cliënten Advies heeft daarom als hulpmiddel voor de banken een stappenplan, een marktverkenner en een sjabloon 'marktbewer kingsplan' ontwikkeld. "Het maken van een goed lokaal marktbewerkingsplan is geen gemakkelijke klus", weet Jeroen van Veen van Cliënten Advies. "Er gaat veel denk- en veldwerk mee gepaard en het kost veel tijd. Het is echter geen verloren tijd. Want goed onder bouwde doelstellingen, gedragen door de commercieel manager Cliënten Advies en zijn medewer kers, hebben een positieve invloed op de verkoopresultaten. Daarom is het belangrijk dat ook de cliëntadviseurs een inbreng hebben in de formulering van de doelstellingen." Waar moet een bank nu begin nen? Van Veen: "Daarvoor is het stappenplan ontwikkeld. Dit laat in één oogopslag zien welke stap pen een bank doorloopt om een goed lokaal plan op tafel te krij gen." Door het beantwoorden van de in het sjabloon 'marktbe werkingsplan' gestelde vragen kan de bank concreet invulling geven aan de verschillende onderdelen waaruit het marktbe werkingsplan bestaat. Zij kan hiermee haar doelstellingen en activiteiten voor het komende jaar vaststellen. Omdat de cliëntadviseurs een belangrijke rol in het plannings proces spelen of gaan spelen is speciaal voor hen de marktver kenner ontwikkeld. Een vragen lijst helpt bij het meekijken naar (deel)markten in hun directe omgeving. De informatie die dit oplevert vormt input voor de invulling van het marktbewer kingsplan. De marktverkenner kan zowel individueel als in teamverband worden gebruikt. Elke bank bepaalt zelf welke hulpmiddelen ze kiest. Deze zijn ook afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Het is verder mogelijk die onderdelen uit het sjabloon te gebruiken die voor de bank van belang zijn. De hulpmiddelen vormen tezamen de invulling van hoofdstuk vier van de segment- wijzer. Opmerkingen én suggesties voor aanvullingen op de hulp middelen zijn van harte welkom. Banken krijgen hoofdstuk vier van de segmentwijzer eind vol gende week. Op de bijgeleverde diskette zijn het sjabloon en de marktverkenner compleet terug te vinden. Vanaf maandag is de informatie ook opgenomen in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 21 7 70 08 Het corporate imago van de grote Nederlandse banken is verbe terd. Dat blijkt uit het jongste telefonisch onderzoek van het NIPO onder 1.900 ondernemers. Het onderzoek heeft in opdracht van de Rabobank elk halfjaar plaats. ABN AMRO en ING behouden hun eerder geconstateerde voorsprong op de Rabobank. "We moeten concluderen dat het verschil met deze banken op corporate niveau erg groot blijft," zo schrijven opdrachtge vers Corporate Communicatie en de segmenten Bedrijven Advies en Financieel Advies in een nota. "Ondernemers zijn zich nog onvoldoende bewust van het feit dat de Rabobank tot de sterkste banken van de wereld behoort. Het aspect 'internationale bank' moet ook verder uitgediept wor den." jan feb mrt apr mei jun jut aug sep maanden 1996/1997 nov dec jan feb De personeelsbezetting van de gezamenlijke lokale banken nam in januari toe met 33 FTE's. Dat lijkt gering, maar in voorgaande jaren was gewoonlijk sprake van een daling. De groei met 159 FTE's in februari was vergelijk baar met die van december 157 FTE's). Eind februari telden de gezamenlijke lokale banken 27.091 FTE's. Een jaar geleden was dat nog 25.030 FTE's. Het marketingimago van de Rabobank is volgens de onder zoekers in de lift. De marketing- scores zijn over de gehele linie toegenomen. Met name op het aspect 'Maakt aansprekende reclame' scoort de Rabobank veel hoger dan in 1994. Voorheen vond minder dan de helft van de ondernemers dat de Rabobank een leuke reclame had, nu is dat driekwart. Het service-imago ('prettig zaken doen', 'komt afspraken na') blijft onveranderd op een hoog niveau. De Rabobank kan zich daarin echter niet onder scheiden van andere banken, want ook de ABN AMRO en ING scoren hoog als het gaat om service. "Deze aspecten bepalen wel heel sterk de tevredenheid van de klant, dus de aandacht daarvoor mag niet verslappen," zegt Tom van Laarhoven van Communicatie. Op basis van het onderzoek worden eventueel pas sende maatregelen genomen. Het totale rapport staat maandag in de Rabolnfobank. Communicatie Ontwikkeling en Onderzoek f (040) 217 51 25 De 'Rabo VDR-Batteria': een welluidend gezelschap. Directeuren uit de regio Zuidoost-Brabant kwamen deze week bij elkaar om te praten over het belang van communicatie én de rol, taak en organisatie van de regionale Communicatie- en Pr-Commissie (CPC). Maar vóór ze daaraan toe kwamen, vormden ze eerst de welluidende sambagroep 'Rabo VDR- Batteria'. De CPC Zuidoost-Brabant, één van de twintig CPC's bin nen de Rabobankorganisatie, is door opsplitsing van de kring Tilburg recentelijk uit gebreid. De commissie had daarom behoefte om met de achterban van gedachten te wisselen. Dat vond althans het vijfkoppige bestuur, onder lei ding van voorzitter Hans Brugmans. Via een brief nodig de hij de directeuren binnen de regio uit voor de themabijeen komst 'Beleef en ontdek de kracht van gezamenlijke com municatie'. Brugmans: "We verzorgen bovenlokale communicatie- en sponsoruitingen in het gebied dat zich uitstrekt van Deurne tot Tilburg. Door de omvang van de kring was de band met de achterban verslapt. We kre gen het idee dat we vooral een feesten- en partijenclub waren, die alleen sponsorgel den verdeelt of seminars orga niseert. Dat willen we niet zijn. We zijn juist van mening dat we toegevoegde waarde moeten krijgen. Een advise rende en faciliterende rol ver vullen. Daarover ging de com municatiedag." De dag begon ludiek. Om de samenwerking te bevorderen was een workshop percussie georganiseerd. De directeuren werden voorzien van trom mels en andere muziekinstru menten en kregen de opdracht binnen één uur een welluiden de sambagroep te vormen. Dat leidde tot vrolijke tafere len, maar bevorderde inder daad ook de discussie. Het bestuur had prikkelende stellingen geformuleerd als 'De CPC kan worden opgehe ven' en 'De CPC moet zich alleen bemoeien met het verde len van sponsorgelden'. Maar ook: 'Om van een succesvolle CPC te spreken moet er het volgende gebeuren...' Bij de directeuren bleken, net als het bestuur, de nodige twij fels over de huidige vorm van de CPC aanwezig. Sommigen opperden dat bovenlokale com municatie in kleinere clusters moet plaats hebben. Anderen meenden dat de taken van een CPC vooral liggen in het aan reiken van ideeën en model len. De meesten zijn er echter van overtuigd dat een instru ment als de CPC nodig is om bovenlokale activiteiten te ont plooien. Brugmans: "Het be stuur laat de opmerkingen van de leden even bezinken. Over twee maanden komt zij bij de betrokken banken terug met een actieplan. Dan zullen spijkers met koppen worden geslagen en worden fundamenten gelegd voor een nieuwe koers." Hans Brugmans r (040) 297 76 37

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1