o 6 03 Waarschuwing tegen valse 'onderzoekers' Europanelen lokale seminars w Nettowinst Rodamco per aandeel stijgt 2 H euro wwm\ Nieuwe postkamer in gebruik Aanvulling bestandsvergoeding beleggingsfondsen blijft 0,05% Service Centrum Hypotheken vangt veel rompslomp op 19 9 7 LU Vt-Wonen In buis vliegt de deur uit Crisismanagement en Fraudebestrijding: U R 0 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 216 Week 10 Donderdag 6 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Onder het mom van 'onderzoeker' hebben mensen bij een aan tal (financiële) instellingen, soms met succes, gebouwen betre den. Eenmaal binnen maakten zij opnamen van de situatie die werd aangetroffen om het gemak aan te tonen waarmee gevoeli ge informatie kan worden bemachtigd. naging de Dat zegt de activiteit Crisis management en Fraudebestrij ding van Rabobank Neder land. Volgens die afdeling bedienen de desbetreffende 'onderzoekers' zich van een scala aan trucs. Zo geven zij zich vaak uit voor employees van een bedrijf die zakelijke voorstellen komen doen. Ook vermommingen, bijvoorbeeld als brandweerman, GEB-mede- werker, et cetera zijn toegepast, al dan niet in combinatie met zelfgemaakte legitimatiebewij zen. Het bezochte bedrijf ontvangt vervolgens een mededeling van de bezoekers dat zij 'binnen' zijn geweest en de conclusie hebben getrokken dat er nogal wat aan de beveiliging man keert. Hiervan is een dossier samengesteld. Dat wordt, tegen betaling, aangeboden. Het aan bod gaat vergezeld van het advies om van de diensten van de 'onderzoekers' gebruik te maken. Als de instelling hierop niet ingaat, is de kans groot dat gedreigd wordt de heimelijk gemaakte opnamen of het aan getroffen materiaal via de media te verspreiden. Crisismanagement en Fraude bestrijding verzoekt de banken daarom extra attent te zijn op de toelatingsprocedures. Zo kunnen ze voorkomen dat onbekenden in gebouwen gaan zwerven. Banken die inmiddels door dit soort mensen zijn benaderd, wordt verzocht con tact op te nemen met Crisis management en Fraudebestrij ding. Crisismanagement en Fraudebestrijding Ten behoeve van lokale seminars zijn speciale europresentatiepanelen ontwikkeld. De panelen bevatten recente informatie over de euro, zoals de deelnemende landen, een tijdsplanning en afbeeldingen van de euro biljetten. De panelen zijn rechtstreeks bij het Servicebureau Communicatie Lokale Banken te bestellen. (030) 216 33 53 De set europanelen is te combi neren met de andere artikelen uit hoofdstuk 5.2. van de Catalogus Lokale Communicatiemiddelen. De prijs van de presentatieset, die uit tien panelen bestaat, is 1.100,- De aandeelhouders krijgen een keuzedividend voorgesteld. Bij aanvaarding daarvan kunnen zij kiezen tussen een contant dividend van naar verwachting ƒ6,44 per aandeel en een contant dividend van naar verwachting ƒ4,24 per aandeel plus 2% in aandelen ten laste van de agioreserve die voor Nederlandse particuliere aandeel houders belastingvrij is. In mei volgt het definitieve dividendvoorstel. exclusief btw. Deze prijs is inclu sief halen en brengen en op- en afbouw. Ook inbegrepen is halo- geenverlichting (pendelspots). Binnenkort komt de set ook in een apart hoofdstuk in de Catalo gus Lokale Communicatiemid delen over lokale Euroseminar Euro Infodesk (030)21640 00 mogelijkheden. In de Rabolnfo- bank staan vanaf maandag de reserveringsformulieren voor de set europanelen. Servicebureau Communicatie Lokale Banken C (040) 217 68 68 Financieel Advies Rodamco Retail Nederland N.V., de onroerend goed onderneming van de Robeco Groep die belegt in Nederlandse winkels, heeft in het boekjaar '96/'97 een nettowinst per aandeel behaald van 6,43, een stijging van ruim 2% ten opzichte van '95/'96. De stijging is het gevolg van investeringen die de afge lopen twee jaar zijn gedaan en de huurstijging in de bestaande portefeuille. De intrinsieke waarde per aandeel nam toe tot 104,81. Dat is een totaalresultaat van 8,7%. Rodamco rekent ook in '97/'98 op een positief resultaat. Het bedrijf verwacht dat winkelomzetten over de gehele linie zullen stijgen, bijvoorbeeld ook in de kleding- sector die de afgelopen jaren dui delijk achter is gebleven. Dit is het gevolg van een toegenomen consumentenvertrouwen en de ver ruiming van de openingstijden van winkels. Voor de nettowinst per aandeel in het boekjaar 97/98 rekent Rodamco op een stijging van 3% tot een niveau van ruim 6,60. Het Vt-Wonen boek In huis blijkt populair. Amper één dag nadat het boek in de uitverkoop ging, is er geen exemplaar meer van te krijgen. De banken kunnen nu nog twee Vt-Wonen boeken bestellen: In de tuin voor 21,75 (artikelnummer 8201) en Persoonlijk Wonen (80377) voor 25,-. Voor beide boeken geldt een besteleenheid van tien stuks. Eigen Huis f (040) 217 76 91 De aanvulling op de bestands vergoeding voor lokale banken over gelden, belegd in de beleg gingsfondsen van de Robeco Groep, blijft tot 1 april volgend jaar 0,05%. Op dit moment krijgen de banken voor de meeste beleggingsfondsen een totale bestandsvergoeding van 0,25%. De Robeco Groep ver goedt daarvan 0,2% en Rabo bank Nederland vult dit aan met 0,05%. Vanwege de verde re samenwerking tussen de Rabobank en de Robeco Groep zal de totale vergoedingenstruc tuur worden onderzocht. Hierover volgt later meer infor matie. IRIS Infolijn C (010) 224 14 14 Eigen Huis Het nieuwe Service Centrum Hypotheken is klaar voor het grote werk en gaat zich nadrukkelijker naar buiten toe presenteren. Het Service Centrum Hypotheken is een administratieve dienstverlener, die het traject coördineert en uit voert vanaf de ondertekende offerte tot aan de invoer in enkele pro ductiesystemen, inclusief commu nicatie met andere partijen zoals de notaris. Commercieel managers kunnen het Service Centrum Hypo theken tijdelijk of voor een deel van de administratieve productie inzetten. De bank krijgt hierdoor méér tijd om aandacht te geven aan de klanten. André van den Hoven, directeur en commercieel manager Eigen Huis van de Rabobank IJsselstijn: "Dit is een VINEX-locatie. Door de nieuwbouwprojecten hebben we te maken met een flinke piek in het werk. Zonder het Service Centrum waren we absoluut handen tekort gekomen." Van den Hoven besteedt de administratie rond nieuwbouw projecten uit aan het Service Cen trum. De werkzaamheden bij hypo theken op bestaande woningen houdt hij in eigen huis. Dit om de routine te behouden. Méér informatie over de werkwijze van het Service Centrum Hypothe ken, de nieuwe (verlaagde) tarieven, de tien meest voorkomende vragen én een aanmeldingsformulier staan vanaf maandag in de Rabolnfobank. Eigen Huis Z (040) 217 71 99 Onder grote belangstelling is afgelopen maandag de nieuwe postkamer in Best gebruik genomen. De kamer is zo ingerichtdat de mede- *17^ werkers de post volgens de §- nieuwe codering kunnen sorteren. Het postcodepro ject, dat eind vorig jaar startteis hiermee nagenoeg afgerond. Het enige min- puntje dat te noteren viel, was dat Interpolis de nieuwe adressering nog niet vanf l maart gaat hanteren. Ze zal zo snel mogelijk volgen. De meerderheid van de banken gebruikt op dit moment de postcode goed. Veel afdelingen binnen Rabobank Nederland verzenden nog steeds op bankcode. Dit leidt tot vertragingen, want de postkamers moeten de post eerst omcoderen. Tot l mei wordt de bankcode nog gedoogd. Na 1 mei is postverzenden op de oude wijze absoluut niet meer mogelijk.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1