Duidelijkheid Rabobank Nederland scoort hoog Bank in Beeld over Rabobank Persoonlijk Financieel Advies Traject 2000 komt medio 1997 voorde banken beschikbaar Arrangement DHV gaat naar de lokale banken Grote tevredenheid over eerste Wintercourse Bedrijfsvoering BANKlfcl BEELD Bedrijfsvoering "De belangrijkste eye-catcher voor mij was het schematische model waarmee Rabobank Nederland op de proppen kwam", zegt directeur Wim Kint van de Rabobank Aalburg over de win tercourse Bedrijfsvoering, die eind vorige maand voor het eerst plaatshad als onderdeel van het verandertraject 'Bedrijfsvoering naar '98'. "Dit geeft duidelijk weer hoe het met de integratie van bedrijfsvoeringstaken in de segmenten zit." De duidelijkheid over het beleid van Bedrijfsvoering zit ook nog op het netvlies van drie andere deelnemers, de directeu ren Jan van der Mark van Huizen, Hans Goovers van Midden-Walcheren en Leo Timmers van Texel. Van der Mark: "We hebben nu een visie op de grote B, die betrekking heeft op control en aansturing van het management, en de kleine b, waartoe de uitvoeren de taken worden gerekend. Ook bij onze bank worstelen wij met die vraagstukken." Goovers: "Houdt die duidelijk heid vast en verander niet teveel, is onze boodschap aan Rabobank Nederland." Vooral nuttig Het viertal vond de winter course vooral nuttig. "We heb ben volop gediscussieerd over visie en praktijk", zegt Goovers. "En dat met een grote mate van zelfwerkzaamheid." Bij Kint en Timmers valt ook het woord verfrissend. Kint: "Het was een goede mix van theorie en de praktische invul ling daarvan. De knelpunten van de andere deelnemers waren herkenbaar, omdat onze banken ongeveer dezelfde omvang hebben. Maar er was ook sprake van verschillende invalshoeken, omdat de ene deelnemer een commerciële achtergrond had, terwijl de ander meer affiniteit had met Bedrijfsvoering." Timmers is met name te spreken over de aanpak van de externe begelei ders. "Zij spoorden ons aan naar de toekomst te kijken in plaats van naar het verleden. Bovendien hebben we samen met hen de kijk op de markt en de klanttevredenheid onder de loep genomen." Van der Mark en Goovers hadden graag nog meer inbreng van Rabobank Nederland gezien. "We kregen de kans daadwerkelijk met vertegen woordigers van Rabobank Nederland in discussie te gaan "Tot mijn verwondering kreeg ik een telefoontje van mijn bank om eens te praten over mijn financiële planning." Dat zegt Geert Eltink, een klant van de Rabobank Malden-Mook die erover dacht met pensioen te gaan. "Met mijn vrouw ben ik naar de bank gegaan. Daar bleek het plan al klaar te liggen." Het Rabobank Persoonlijk Financieel Advies staat van daag centraal in Bank in Beeld. Belangrijk daarbij is dat de bank zelf het initiatief neemt om met een klant in gesprek te raken. Of, zoals segmentma nager Financieel Advies Roy van Diem het zegt: "Vermogende klanten zien steeds meer in dat zij belangrijk zijn voor de bank. Die denken: 'Ik hoef toch niet naar de bank toe. Laat ze maar naar mij toe komen'." Rob Watson, financieel advi seur bij de bank Malden-Mook, heeft deze werkwijze al onder de knie en stuurt klanten onge- vraagd informatie en belt ze zodra hij iets hoort dat interes sant voor ze zou kunnen zijn. Bank in Beeld besteedt verder aandacht aan de voorbereidin gen van de Rabobank Uden- Volkel-Zeeland op de Infodag Wonen. Commercieel manager Ad Donkers vertelt dat hij die dag de klanten met een bus door een nieuwbouwproject loodst. Ook is er aandacht voor het onlangs door De Lage Landen Autolease en BOVAG gelanceerde Fiets Lease plan. over wezenlijke zaken", aldus Goovers. "Dat verliep allesbe halve belerend en had van mij langer mogen duren." Van der Mark: "Van het externe bureau heb ik nogal wat open deuren gehoord. Ik had in plaats daar van liever verder willen discus siëren met de mensen van Rabobank Nederland." Willem Heijns, projectleider 'Bedrijfs voering naar '98', zegt als reac tie hierop dat tijdens de winter- courses zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van de deelnemers. "We vragen op de bijeenkomsten regelmatig wat ze van de opzet en de aan pak vinden. Als het nodig is en technisch mogelijk, stellen we het programma ter plekke bij." Aanrader De vier deelnemers raden alle directeuren, managers Bedrijfs voering en commercieel managers aan zich voor de wintercourses op te geven. Timmers: "Dat één wintercourse voor commercieel managers niet is doorgegaan vanwege onvoldoende belang stelling, bevreemdt mij. Inte gratie van bedrijfsvoeringsta- ken in de segmenten doe je toch samen? Ik vind het jammer dat één van onze segmentmanagers nu in april naar een wintercour se gaat. Pas daarna kunnen we verder aan de slag." In de win tercourse voor directeuren op 18 en 19 maart en die voor commercieel managers op 16 en 17 april is nog een beperkt aantal plaatsen vrij. De bijeen komsten voor managers Bedrijfs voering in maart zitten vol. De data voor de rest van het twee de kwartaal zijn volgende week bekend. Stafeenheid Bedrijfsvoering C (040) 217 71 82 O Directeur Wim Kint (l) en manager Bedrijfsvoering Marco van Rijswijk van de Rabobank Aalburg: "Aan de slag met integratie bedrijfsvoeringstaken in segmenten. Het jaar 2000 mag voor velen een magische klank hebben, voor bijvoorbeeld automatiseerders roept het minder prettige gevoelens op. Het onlangs gestarte Project Eeuwwisseling moet deze onrust wegnemen. Veel informatiseringssystemen houden geen rekening met jaartal len boven 1999. De risico's hiervan zijn groot. Geen enkele lokale bank mag echter het risico lopen dat in januari 2000 de klantbediening stokt door onwillige toepassin gen of infrastructuur. Bij de Rabobankorganisatie is daarom het Project Eeuwwisseling van start gegaan. Dit project bestaat uit een aantal 2000-deel- projecten. Elke organisatie-eenheid draagt zorg voor de eigen systemen en de kosten van het '2000-besten- dig maken'. De eenheden van Rabobank Nederland en gelieerde instellingen die producten aan ban ken hebben geleverd of geadvi seerd, zullen tijdig voor aanpas sing of vervanging zorgen. Via Internet krijgen de banken een overzicht van de systemen die centraal in behandeling zijn (http://info98.tref.nl/info98). Lokale banken hebben in de loop van tijd, naast de door Rabobank Nederland geadvi- Interpolis gaat het collectieve motorrijtuigencontract met DHV Beheer in Amersfoort onderbrengen bij de Rabobanken. Medewerkers van het bedrijf is verzocht zich vóór 1 april bij de Rabobank te melden. Het contract geldt voor alle 1.600 medewerkers van DHV. Met de overgang naar de Rabo bank is het contract omgezet naar een arrangement voor bijna alle particuliere schade- producten. Dit is voor banken een ideale gelegenheid het ver zekeringspakket met de klant te bespreken. De polissen kunnen via een normale intermediair- wijziging overgeheveld worden. Meer informatie over de inhoud van het contract en de vestigingen van DHV staat vanaf maandag in de Rabolnfo- bank. Interpolis C (013) 462 26 66 seerde producten, ook andere systemen in gebruik genomen. Zij dragen zelf de verantwoorde lijkheid voor het 2000 bestendig maken van deze producten. Ter ondersteuning is bij Rabofacet/ Spectrum het deelproject 2000 Aangesloten Banken gestart. In dit kader begint in april/mei bij een klein aantal banken een pilot. Vanaf medio 1997 zal het traject beschikbaar zijn voor groot schalige toepassing. Het 2000- traject bestaat globaal uit twee fasen: inventarisatie en realisatie. Tijdens de inventarisatie wordt vastgesteld bij welke objecten (apparatuur, besturingssoftware en toepassingen) zich 2000-pro- blemen kunnen voordoen die centrale eenheden niet kunnen afhandelen. Bijvoorbeeld door de bank zelf aangekochte, niet door Rabobank Nederland geadvi seerde, pakketten en apparatuur en zelf vervaardigde systemen (bijvoorbeeld selecties). In de realisatiefase zorgt de bank ervoor dat de desbetreffende objec ten door aanpassing of vervan ging 2000-bestendig worden. In november 1998 moet het geheel 2000-bestendig zijn, zodat het laatste jaar kan worden besteed aan testen. De centrale eenheden werken met dezelfde tijdlijn. Rabofacet ondersteunt de ban ken waar mogelijk door het advi seren en begeleiden bij het 2000- project, het uitvoeren van een geautomatiseerde scan op zelf ontwikkelde toepassingen, het aanpassen van programmatuur en het onderhandelen met leve ranciers van objecten die bij meer banken voorkomen. Rabofacet/Spectrum Rob de Rooij C (040) 217 72 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2