°5 03 'Als u er nu en later goed van wilt leven' r\ Banken sturen efficiënt betalingsverkeer goed Personeelsrestaurant staat stil bij biologische landbouw Daling van de rentetarieven spaarvormen Circulaire FHV/BBDO: nu ook voor Rabobank Fout nummer brandpolisactie 19 9 7 Rabobank Persoonlijk Financieel Advies: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 215* Week 10 Woensdag 5 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Financieel Advies Bedrijven Advies De vraag naar financiële plan ning groeit. Wat vroeger alleen het speelterrein van miljonairs en een handvol gespecialiseerde 'private hanks' was, is tegen woordig ook interessant voor klanten met een besteedbaar vermogen van ƒ100.000,- en meer. De Rabobank wil zich met de introductie van het Rabobank Persoonlijk Finan cieel Advies profileren in deze groeimarkt. De klantbrochure legt aan de hand van tien veel voorkomende behoeften het belang en het nut van financiële planning uit. De brochure gaat niet in op produc ten en oplossingen, maar is bedoeld als 'moederbrochure' van de andere FA-brochures. In f (040) 217 70 07 Het personeelsrestaurant van het hoofdkantoor aan de Croeselaan te Utrecht besteedt vandaag en morgen aandacht aan biologische landbouw. Tijdens de twee dagen is er onder meer informatiemateriaal te verkrijgen, geven leveran ciers voorlichting over hun product en is een diëtiste aan wezig om vragen te beant woorden en informatie te vers trekken. Een en ander wordt visueel ondersteund met een videofilm. Voor het thema is gekozen omdat de Rabobank steun ver leent aan boeren die op een biologisch verantwoorde manier werken. In het voorjaar staat nog een speciale actieweek gepland. Dan zullen in de res taurants van de Croeselaan, Hoog Catherijne en Zeist pro ducten worden aangeboden, die op een biologisch verant woorde manier zijn verbouwd. 'Als u er nu en later goed van wilt leven. Het Rabobank Persoonlijk Financieel Advies' is de titel van de brochure die banken vanaf van daag kunnen bestellen. Tegelijk met deze brochure is er een handlei ding voor financieel adviseurs en een marktbewerkingspakket met dezelfde titel beschikbaar. Voorbeelden van een en ander liggen van daag bij de banken. het marktbewerkingspakket staat hoe adviseurs de brochure kunnen inzetten en welke doel groepen banken kunnen selecte ren. Ook zijn modelbrieven opgenomen en een Checklist Persoonlijk Financieel Advies voor de adviseur. De handleiding beschrijft zeven vaak voorko mende klantsituaties, inclusief verkoopideeën en uitgebreide adviezen. De situaties dekken circa 80% van de in de praktijk voorkomende behoeften. In de Bank in Beelduitzending van vandaag licht segmentma nager Roy van Diem het Rabobankbeleid op het gebied van financiële planning toe. Het bestelnummer van de bro chure is 80448 (besteleenheid 25, ƒ5,- per stuk), van het marktbewerkingspakket 80511 125,-). In de Rabolnfobank staan vanaf maandag meer informatie en een bestelformu lier voor de handleiding. Banken die vóór 10 maart bestellen heb ben de materialen vóór 20 maart - bij het begin van de beurs Geldzaken - in huis. Gelijktijdig met de beurs begint een landelij ke reclamecampagne voor het Rabobank Persoonlijk Financieel Advies. Financieel Advies Rabobank Nederland advi seert de lokale banken om met ingang van 12 maart de tarie ven voor de variabelrentende spaarvormen te verlagen. De verlagingen variëren van 0,10 tot 0,25%. De verlaging geldt niet voor de werknemersspaar regelingen. Ook de adviestarie ven van de meeste vastrentende spaarvormen gaan omlaag. Spaar-Vast-Rekeningen met een looptijd van vier jaar en langer worden met ingang van 7 maart met 0,25% verlaagd. Meer informatie is te vinden in het rentebericht dat vandaag bij de banken ligt en in circu laire 16/813, die maandag in de Rabolnfobank staat. Oscar Sweep en Cecilia Claas-Tidström zijn optimistisch over het betalingsverkeer. Na een jarenlange samenwerking met reclamebureau Saatchi Saatchi brengt de Rabobank een deel van haar 'account' over naar een ander groot reclamebureau: FHV/BBDO. "Het gaat om de communicatie voor het segment Cliënten Advies en een nog nader te bepalen ander segment", licht Gert Sluis, hoofd Communicatie AB, toe. "Na de succesvolle introductie van de nieuwe huisstijl - ruim twee jaar geleden - en de start van de herpositioneringsoperatie, willen we ons communicatie- en merken beleid verder ontwikkelen", ver volgt Sluis. "Naast Saatchi Saatchi kan FHV/BBDO daaraan een strategische en creatieve bij drage leveren." Het in 1962 opgerichte bureau staat bekend om zijn gedegen mar ketingkennis en oorspronkelijke, spraakmakende reclamecampag nes. Sluis: "FHV/ BBDO heeft ook veel ervaring in de retailsector. Zo is Albert Heijn al jarenlang een van de belangrijkste klanten." Vorig jaar zette het bureau ƒ37.8 miljoen om. Andere beken de klanten zijn Douwe Egberts, Pepsi Cola, MTV, Artis en Grolsch. "Met het efficiënt betalingsver keer gaat het de goede kant op. Door de sturing van banken is in 1996 duidelijk een grote stap gezet in de richting van de doel stellingen. Een goede reden om op de ingeslagen weg door te gaan." Oscar Sweep en Cecilia Claas-Tidström van het segment Bedrijven Advies zeggen dit over de betalingsverkeercijfers van 1996. Enkele cijfers van 1996: 53% van alle zakelijke geldopnamen werd uit de muur gehaald, 55% van de stortingen verdween in de muur of een envelop en 65% van de betaalopdrachten werd aange leverd op diskette of ingebracht in Telebankieren. "Dat zijn mooie cijfers", vindt Sweep, "en er zijn nog volop kan sen dit resultaat te verbeteren. niet alleen goedkoper voor de bank, ook voor de klant. Bovendien krijgt de bedrijvenad- viseur meer tijd om klanten te adviseren. Dat maakt het voor alle partijen interessant." Het segment gaat door met het voeren van acties op het gebied van betalingsverkeer. Sweep: "In de eerste Rekening Coulant Courant van 1997 motiveren we klanten afstortingen voortaan in afstortenveloppen te stoppen. In een persoonlijke brief geven we aan wat de voordelen zijn. Dit wordt in de Courant met een rekenvoorbeeld uitgelegd. En in de loop van het jaar zijn er als onderdeel van de Rekening Coulant dm-acties gepland voor onder meer Telebankieren." Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Cijfers efficiënt betalingsverkeer (in procenten) 1994 1995 1996 Geldopnames (gea-opnames t.o.v. alle opnames) 37% 49% 53% Stortingen (nachtkluis/envelop t.o.v. alle stortingen) 27% 37% 55% Betaalopdrachten (elektronisch t.o.v. alle opdrachten) 49% 58% 65% Betalen (betaalautomaat t.o.v. eurochegues) 46% 65% 79% Betalen (incasso t.o.v. handmatige betaalopdrachten) 56% 60% 63% Terugloop aantal rekeningafschriften 6% 4% 10% Banken kunnen dan ook in ieder klantencontact actief blijven stu ren naar efficiëntere werkwijzen. Je kunt daarin heel ver gaan. Bijvoorbeeld door bij Europassen geen cheques meer te verstrek ken, meer te 'sturen' bij baliestor tingen en -opnames en Tele- bankierklanten maar één afschrift per maand te zenden." Claas-Tidström vult aan: "We zitten in een elektronisch tijdperk waarin klanten snelheid willen. Chippen, Internet, alles moet sneller, actueler én goedkoper. Een efficiënt betalingsverkeer is Banken die zich telefonisch wilden aanmelden voor de actie Agrarische verzekeringsrela ties, hebben tevergeefs het in de Rabokrant vermelde nummer van de Business Unit Agro gebeld, dat een faxnummer is. Het goede telefoonnummer (013) 462 28 17 helpt hen uit de brand. 'J^Wegwih in de mogelijkheden Nu kiezen voorlater Méérmaken vqnuwgeld

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1