'Nog onvoldoende instrumenten voor segmentgerichte informatie' Voorbereiding Introductie Vrije Keuze Hypotheek komt op gang helpt banken om beurs Dmmercieel te benutten Snel doorgaan Brandpolis uitgangspunt voor relatie verdieping ;J Interview winnares HOFAM scriptieprijs in Rabolnfobank Afmelddatum actie Rabo TotaalPakket gesteld op 14 maart Fiscale en Sociale Revue: fout op fout Bedrijfsvoering "Bedrijfsvoering ontwikkelt zich overal in onze organisatie tot een vooruitkijkende, initiërende functie. Veel collega's willen deze rol ook zo invullen. Maar voor echte segmentgerichte informatie hebben we nog onvoldoende instrumenten." Dat zegt Inge van Aarst, hoofd Financiële Sturing van de Rabobank Beek-Elsloo-Spaubeek, in een interview met de Nederlandse Vereniging voor het Management. Onderwerp van het gesprek was de scriptie van Van Aarst, die eind vorig jaar werd beloond met de HOFAM scriptieprijs.De pro bleemstelling van de winnende scriptie 'Sturen en gestuurd wor den in een segmentgerichte om geving', geschreven in het kader van de opleiding Hoger Finan cieel en Administratief Manage ment (HOFAM), de post-HBO controllersopleiding van de Nederlandse Vereniging voor Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies heeft de datum waarop het graag wil weten of banken niet deelne men aan de actie Rabo Totaal- Pakket verschoven naar 14 maart. Dit om de banken meer tijd te geven een en ander te overwegen. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Financieel Advies Management (NIVE), luidde: 'Hoe kan de financiële informa tievoorziening bij een segmentge- richt commercieel beleid worden ingericht zodat deze kan dienen als stuurinstrument op bank- en segmentniveau?' Sturingsbehoefte Van Aarst geeft in haar scriptie direct aan dat segmentgerichte informatie nodig is om medewer kers te motiveren en activiteiten aan te sturen. "Bij de Rabobank is voor elk marktsegment een aparte afdeling opgezet, elk een eigen manager, die verantwoor delijk is voor de resultaten van zijn afdeling. De financiële infor matievoorziening is hierop nog niet afgestemd; balans en resulta ten zijn vanouds op bankniveau opgesteld en geven dus geen inzicht in het resultaat van de afzonderlijke segmenten. Er zijn vanuit Rabobank Nederland weliswaar toepassingen ontwik keld met prestatie-indicatoren, maar de behoefte aan sturing gaat verder." De Rabobank is ook dit jaar weer prominent aanwezig op de beurs Geldzaken en Zakelijke Financiën van 20 t/m 22 maart. Het seg ment Financieel Advies wil de banken helpen de beurs zo commer cieel mogelijk te benutten. Samen met IRIS, Interpolis en Schretlen Co. heeft de bank een grote stand dichtbij de ingang. De stand- bemanning bestaat uit rond de 25 specialisten en medewerkers van lokale banken. Het centrale onderwerp voor de beurs vanuit de Rabobank is 'het persoonlijk financieel advies'. Hierover zal ook een nieuwe bro chure worden gepresenteerd onder de titel 'Als u er nu en later goed van wil leven'. Onder meer over dit onderwerp zullen in de aparte zaal met 100 zitplaatsen lezingen plaatshebben. Het segment heeft een hand leiding uitgegeven die - zoals vrij dag in de Rabokrant aangekon digd - vanaf vandaag onder nummer 709512a op de Rabo lnfobank staat. Daarin achter grondinformatie over de beurs, een beschrijving van de manier waarop de Rabobank aan de beurs deelneemt, informatie voor Inge van Aarst: Waken tegen een teveel aan cijfers." De Rabobank Beek-Elsloo- Spaubeek zocht een eigen oplos sing: "Bij onze bank heeft Financiële Sturing samen met Procesondersteuning een infor matieset ontwikkeld waarmee het mogelijk is om informatie van bankniveau naar segmentniveau te vertalen. Verder geeft het Productie Registratie Systeem voor Financieringen en Effecten een goed inzicht in de productie van de verschillende segmenten." Maar daarmee is Van Aarst er nog niet: "Er zijn nog veel beper kingen, maar we kunnen nu inzicht bieden in de activiteiten van de verschillende kantoren en hun aandeel in het totaal van een segment. Er komen steeds nieuwe wensen naar voren, maar we moeten waken voor een teveel aan cijfers en de praktische bruikbaarheid voorop stellen. Het is belangrijk dat er nu infor matie is." Het volledige interview met Van Aarst staat maandag in de Rabolnfobank. (vervolg van voorpagina) "Januari 1999 is het d-day" aldus Groninger. "Ondanks de vele externe onzekerheden moe ten we snel doorgaan met de voorbereidingen. Want we willen euro-adviesbank nummer één zijn en ondernemers kloppen als eerste bij hun bank aan voor informatie." Roel Janssen, journalist van NRC Handelsblad, was gastspreker op de bijeenkomst. Hij publiceerde onlangs een financiële thriller over de euro. Op dit boek komt de Rabokrant deze week terug. In het bericht 'foutje in de Fiscale en Sociale Revue' van donderdag 27 februari is een nieuw foutje geslopen. Er kan juist geen bezwaar worden gemaakt tegen later opgelegde aanslagen als het gaat om de gemeentelijke waardering van onroerende zaken, wél tegen de WOZ-beschikking. Dat moet binnen zes weken na dagtekening. Het bericht staat onder nummer 708514 correct in de Rabolnfobank. Eigen Fluis De voorbereidingen voor de introductie van de Vrije Keuze Hypotheek, die in april plaatsheeft, krijgen de komende weken gestalte. Vanaf 17 maart staan introductiebijeenkomsten gepland. Medewerkers kunnen zich hiervoor nog tot en met morgen in schrijven. De bijeenkomsten zijn bedoeld voor hypotheekadviseurs en financieel adviseurs. Alle aspec ten van het nieuwe product komen hierin op een praktische manier aan de orde. Inmiddels hebben al ruim duizend mede werkers zich voor de introductie bijeenkomsten aangemeld. In de Rabolnfobank staat onder tref- nummer 706517a een inschrij vingsformulier. Dit kan worden gefaxt naar (040) 217 73 38. Deelnemers aan de bijeen komsten wordt aangeraden voor af het introductiepakket door te nemen. Dit ontvangen de mana gers Eigen Huis uiterlijk 13 maart. Alle banken ontvangen begin april vijftig exemplaren van de speciale klantenfolder over de nieuwe hypotheek. Ze worden hiervoor automatisch doorbe last. "We gaan ervan uit dat dit geen probleem is", zegt Mark van Werven van het segment Eigen Huis. "Op deze manier kunnen banken snel aan de slag met de verkoop van de Vrije Keuze Hypotheek." Banken die méér exemplaren van de folder willen, kunnen deze op de gebrui kelijke wijze bestellen in Best. Het artikelnummer is 80493; de prijs is ƒ2,- per folder en de besteleenheid is vijftig. Eigen Huis f 7040) 217 70 05 financieel adviseurs die klanten willen meenemen, voorbeeld brieven aan klanten en de bestelprocedure voor de entree- kaarten. Financieel adviseurs kunnen bij Financieel Advies een fikse kor ting krijgen op de prijs van entreekaarten voor de beurs. De besteleenheid is vijf kaarten. Voor de kaarten geldt tot 10 maart een richtprijs van 8,- per stuk in plaats van 25,-. Bestellen is mogelijk tot 10 maart, artikel nummer 980037. Doorbelasting heeft alleen plaats na inlevering bij de kassa. Financieel Advies 7~ (040) 217 70 07 Relatiebeheer Bedrijven Advies Het marktbewerkingspakket agrarische verzekeringen, dat vandaag bij de banken ligt, is op gebouwd rond de brandpolis. Het is bedoeld om de relatie met agrariërs op efficiënte wijze te verdiepen. Het marktbewerkingspakket sluit aan op de actie in het kader van de agrarische pakket korting en bevat informatie voor het opzetten van acties rond tien producten, die als aanvulling die nen op de bestaande brand- en stormverzekering. "De risico's nemen toe en er ontstaan ook nieuwe risico's", zegt Jan van Asseldonk van Interpolis. "Veel agrarische ondernemers hebben door deze ontwikkelingen ver schillende objecten niet of onvol doende gedekt. Vaak zijn zij hier van, en van de verzekeringsmo gelijkheden die Interpolis biedt, niet op de hoogte." Landelijk gaat het om 45.000 geselecteerde klanten. De lokale bank kan zelf uit een aantal be- naderingsmogelij kheden kiezen Van Asseldonk: "Als je als bank nog weinig gedaan hebt op het gebied van een bepaalde verzeke ring, bijvoorbeeld bedrijfsschade verzekering, kun je je aandacht speciaal hierop richten. Een twee de bank kiest als uitgangspunt verscheidene producten, terwijl een derde bank de lijst als uit gangspunt voor een integraal adviesgesprek neemt. Elke in steek leidt tot completere relaties en een hoger rendement per klant." In het Centraal marktbewer kingsplan 1997 is het pakket terug te vinden onder de naam Agra rische verzekeringsrelaties. Banken die willen meedoen aan de actie, kunnen dit telefonisch doorge ven aan de Business Unit Agro van Interpolis. Die stuurt dan zo spoedig mogelijk een selectielijst. Interpolis 7 (013)462 14 82

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2