'Geen reden tot paniek over de varkenspest' ÏÈnfodesk PMS vraagt wtiiste informatie voor wiellere antwoorden M Starters in regio Zwolle bouwen aan eigen zaak Haarlem-Bloemendaal breidt sponsoring hockeyclub uit Kredietrisicomonagement vindt situatie beheersbaar Dertien banken werken samen in symposium "De varkenspest grijpt fors in in de varkenshouderij en gerelateer de bedrijven. Maar de situatie is wel beheersbaar. Er is geen reden tot paniek." Dat zegt Wim Thus, agrarisch adviseur van Krediet- risicomanagement Rabobank Nederland. Veertig lokale banken zijn recht streeks betrokken bij de bedrij ven die met de varkenspest en/of het vervoersverbod te maken hebben. Kredietrisicomanagement praat met de banken over de beoordeling van financierings mogelijkheden voor deze onder nemers. Thus: "De varkenshou ders die twee weken geleden geruimd zijn, beginnen nu na te denken over hoe het verder moet. Wij moeten de eventuele finan cieringen goed inrichten. Daarbij gaat het om welke investering nodig is en hoeveel vergoeding van de overheid komt." De overheid heeft nu drie rege lingen: één voor de besmette be drijven waarvan de varkens zijn afgemaakt, één voor de onderne mingen waar de varkens preven tief zijn geruimd, en één voor de varkenshouders die hun vlees varkens niet kunnen vervoeren. Zo'n laatste onderneming met 2.500 vleesvarkens verliest ge middeld in drie of vier weken een ton omzet, terwijl de kosten gewoon doorgaan. In het Brabantse zijn inmiddels 23 besmette bedrijven én nog eens De Infodesk van Print- en Mailingservices (PMS) wil banken die bellen met vragen over de productie van rekeningafschriften sneller van een adequaat antwoord voorzien. Dit kan echter alleen als de bank de juiste informatie voorhanden heeft. Banken kunnen de Infodesk van PMS raadplegen met vragen over de productie van een reke ning-afschrift. Meestal gebeurt dit naar aanleiding van een vraag van een klant. De Infodesk beant woordt alleen vragen over de productie van afschriften, zoals 'waarom zit die enveloppe niet dicht?' en 'waarom krijgt onze klant tweemaal hetzelfde af schrift?' Vragen van inhoudelijke aard, zoals 'waarom is er drie honderd gulden afgeschreven?', kan de Infodesk niet afhandelen. Volgens de Infodesk komt het regelmatig voor dat een bellende bank niet alle informatie paraat heeft. Met als gevolg dat de bank weer op onderzoek moet uitgaan. Soms moet zelfs de klant opnieuw worden geraadpleegd. Dat komt volgens de Infodesk de snelheid niet ten goede. Hij wil de banken daarom helpen de goede infor matie te vergaren, zodat de vraag sneller kan worden beantwoord. Afhankelijk van de vraag zijn de volgende gegevens nodig over: reke ningnummer, datum ontvangst, datum nieuw saldo (monitorda tum), couvertnummer (wordt vermeld tussen de boorgaten van het afschrift) en de envelop (alleen als een afschrift in een open envelop is ontvangen). Eind deze week ontvangen de banken een kaart met daarop een over zicht van de gegevens die nodig zijn voor het beantwoording van de meest voorkomende vragen. Infodesk PMS (040L219 55 50 20 bedrijven preventief geruimd. Alle bedrijven die sindsdien besmet zijn, hebben op de een of andere manier contact gehad met de aan vankelijke haard. Het vervoersver bod betreft zo'n 2,5 miljoen var kens, twintig procent van de totale Nederlandse varkensbevolking. "Een groeiend aantal agrariërs heeft nu een liquiditeitsprobleem. Er worden geen bedrijfsschade vergoedingen uitgekeerd, alleen een aankoopbedrag per varken. Het vervoersverbod treft in meer dere of mindere mate de gehele veehouderij," legt Thus uit. "Als Rabobank willen we die liquidi teitsproblemen binnen de ban caire financiële mogelijkheden oplossen, waarbij we de ge bruikelijke criteria zullen hante ren. We onderzoeken of we een aanvullende regeling in het leven moeten roepen, maar we zetten de problematiek wel af tegen de huidige situatie. Samen proberen we tot goede oplossingen te ko men. Zo willen sommige onder nemers van de nood een deugd maken door bijvoorbeeld nu te gaan verbouwen of onderhouds werkzaamheden uit te voeren." Kredietrisicomanagement heeft inmiddels een voorbeeldbrief aan de getroffen relaties klaarliggen die de banken kunnen opvragen bij het secretariaat Advisering Land bouw. Thus: "Daarin spreken we naar de agrariërs toe ons medele ven uit en vragen we hen snel con tact op te nemen als ze een liqui diteitsprobleem zien aankomen." Kredietrisicomanagement C (040) 217 60 92 n Op de nieuwe shirts van de hockeyclub Bloemendaal staat alleen nog de naam van de Rabobank als sponsor. De nieuwe Rabobank-hockeyshirts zitten de dames en lieren van hockeyclub Bloemendaal als gegoten. Dat bleek afgelopen zaterdag tijdens een bijeenkomst, waar vertegenwoordigers van de hockey club en de Rabobank Haarlem-Bloemendaal hun handtekening zet ten onder een nieuw sponsorcontract. Op de shirts prijkt alleen nog de naam van de Rabobank als sponsor. De radiozender Classic FM was tot voor kort cosponsor van de Noord-Hollandse club, terwijl de Rabobank I laarlem-Bloemendaal als hoofdsponsor optrad. De radiozender trok zich onlangs terug als sponsor. "Als gevolg daarvan had de club extra finan ciële armslag nodig", zegt onder directeur Bedrijven Wim Dreschler van de bank in Haarlem. "Wij zijn in dat financiële gat gedoken. Het nieuwe sponsorcontract zorgt niet alleen voor meer naamsbe kendheid, maar biedt onze bank ook meer mogelijkheden voor reclame en marktbewerking. Uiteraard heeft de sponsoring door Rabobank International van onder meer het landelijke top- hockey en het wereldkampioen schap hockey ook een rol ge speeld bij de uitbreiding van onze sponsoring. Wij dragen nu een zwaarder lokaal steentje bij aan de opbouw van deze sport vanuit Bloemendaal, van oudsher hét hockeybolwerk van Nederland." De bank Haarlem-Bloemendaal mag voortaan het adressenbe stand van de hockeyclub gebrui ken voor dm-acties en komt uit gebreider voor het voetlicht in het clubblad. Advertenties wor den paginagroot in plaats van een halve pagina en de bank kan in speciale uitgaven van het blad een redactioneel artikel laten plaatsen. Verder is afgesproken dat de club een seminar dat de bank in de eerste helft van dit jaar orga niseert publicitair ondersteunt, bijvoorbeeld met een aanmel dingsformulier in het clubblad. Als thema voor dit seminar denkt de bank aan financiële planning of derivaten." Relatiebeheer Bedrijven Advies Dertien lokale banken in de regio Zwolle hielden onlangs een sym posium voor starters en doorstarters met de titel 'Bouwen aan je eigen zaak'. Ruim honderd, kwalitatief goede, beginnende onderne mers bezochten de dag. Hans Hoekman, een van de initiatiefnemers, noemt samenwerking, communicatie, een brede, professionele opzet én een toegangsprijs als succesfactoren voor de geslaagde bijeen komst. Starters kunnen de toekomst hebben. Ieder groot, succesvol bedrijf is eens klein begonnen. Anton Philips knutselde ooit de eerste gloeilamp in elkaar en Bill Gates bedacht op een studenten kamer zijn eerste computerpro grammaatje. Inmiddels uitge groeid tot topbedrijven zijn dit belangrijke klanten voor een bank. Het is dan ook zaak een potentiële topper snel te omar men. Maar van de honderd star ters zijn er vijf jaar later nog maar veertig over, zo blijkt uit onder zoek. Om alleen serieuze onder nemers te strikken bedacht het organisatieteam in Zwolle een toegangsprijs van ƒ75,-. Hoekman: "Dat is toch een drempel, waar door alleen de echt geïnteresseer de komt. Overigens hebben we de kosten niet in rekening gebracht." De dag bestond uit lezingen en workshops. De bank verzorgde deze workshops ('waar let een bank op bij een financieringsaan- vraag') samen met accountants (fiscale aspecten, ondernemings vormen en managementonder steuning), de Kamer van Koop handel (ondernemerschap en de meest voorkomende valkuilen) en DSM ('hoe kom je als starter binnen bij een groot bedrijf'). In de middagpauze konden de onder nemers terecht op de infomarkt, waar onder meer Interpolis en lokale notarissen de seminarbe zoekers van informatie voorzagen. Voor de organisatie namen Hoekman en zijn collega's con tact op met Marijke Sies, com municatie-consultant van het Regiokantoor Oost-Nederland. Hoekman: "Een dergelijke dag moet je goed aanpakken. Bij Rabobank Nederland zit het spe cialisme, dus hebben we besloten het niet zelf te doen. Uiteindelijk is de complete organisatie uitbe steed. En dit heeft goed uitge pakt. We hebben ons als Rabo bank heel duidelijk geprofileerd. Dit blijkt ook uit de evaluatie, waar bezoekers aangaven zeer tevreden te zijn over de dag. En natuurlijk zullen we de onderne mers die geweest zijn goed blijven volgen." Rabobank Hasselt-Nieuwleusen 7 (0529) 48 84 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2