Elektronisch vergaderen is 'spijkers met koppen slaan' Proef Rabobank Accent scoort goed bij banken RaboKompas in verbeterde vorm Enthousiasme bij primeur met deelnemers van negen banken Klant en zijn bancaire behoeften staan centraal Onrust bij beleggers door topdrukte bij AEX-Optiebeurs RaboKompas Uren vergaderen zonder dat er werkelijk resultaat wordt behaald? Met het elektronische vergadersysteem GroupSystems, waarvoor de Rabobank onlangs een licentie heeft afgesloten, is dat verleden tijd. De drie nieuwe MarketingGroepen Relatiebeheer maakten afgelopen week als eersten kennis met dit systeem. Over 'spijkers met koppen slaan'. Idee na idee verschijnt op bet beeldscherm. De proef met het service- en activiteitenprogramma Rabobank Accent voor de betere klanten bij de Rabobanken Veldhoven, Nijkerk en Maashorst is zo positief verlopen, dat nu ook andere banken mee gaan doen. De invoering bij deze banken gebeurt in fasen. Het elektronisch vergadersys teem GroupSystems is het meest gebruikte vergadersys teem in de wereld en bestaat uit een netwerk van computers, die via een server met elkaar zijn verbonden, en software. Mees tal bevinden de deelnemers zich in dezelfde ruimte, maar het is ook mogelijk om deelnemers op andere locaties mee te laten vergaderen of mensen op ver schillende tijden te laten bijdra gen aan een vergadering. GroupSystems richt zich op het ondersteunen van regelmatig terugkerende vergadertaken, zoals het genereren van ideeën, het stellen van prioriteiten, het nemen van beslissingen en het ontwikkelen van plannen. Diana van Diemen van Financieel Advies De recordomzetten bij de AEX-Optiebeurs zorgen niet alleen voor enthousiasme maar soms ook voor ergernis. Klanten krijgen de laatste tijd vaak later dan ze gewend zijn een bevesti ging van hun orders via de bank. Dat heeft alles te maken met de topdrukte op de beurs. Het verwerken van orders is technisch gezien geen probleem. Ze worden dan ook direct uitge voerd. De orders komen echter in pieken binnen en moeten hand matig worden ingevoerd. Dan kan de verwerking bij topdrukte enkele uren duren. De terugkop peling naar de banken neemt daarom meer tijd in beslag dan gewenst. Dat veroorzaakt onrust bij de klant, omdat de bevestiging van hun orders langer uitblijft dan ze zijn gewend. De Financiële Telegraaf van afgelopen donderdag kondigde aan dat er binnenkort een nood- verbouwing komt van de AEX- Optiebeurs. Na de zomer valt het besluit over een meer fundamen tele oplossing voor de overvolle beursvloer. De komende weken zal het ongemak dan ook nog voortduren. IRIS Infolijn C (010) 224 14 14 Rabofacet/Spectrum: "Tijdens een sessie gaan vragen, menin gen en onderwerpen via het netwerk naar elk van de pc's. Iedere deelnemer geeft ant woorden en commentaar op de input en stuurt die vervolgens via het netwerk naar de andere pc's. Op dat moment komt de informatie voor iedere deelne mer zichtbaar op het scherm." Volgens Van Diemen heeft elektronisch vergaderen ten opzichte van de traditionele vergadering veel voordelen: "De benodigde vergadertijd neemt af omdat deelnemers tegelijkertijd hun bijdragen kunnen leveren. Verder is de input van de deelnemers ano niem, waardoor ideeën makke lijker worden geuit én boven dien puur op inhoud worden beoordeeld en niet op de per soon erachter. Andere voorde len zijn dat de vergadering niet tijd- of plaatsgebonden is en dat de gegenereerde informatie elektronisch wordt vastgelegd. Aantekeningen maken tijdens een vergadering is dan ook niet meer nodig." Spijkers met koppen De schrijfblokken liggen dan ook niet op tafel als de teams Relatiebeheer van negen lokale banken voor het eerst in hun leven met deze werkwijze wor den geconfronteerd. De deelne mers van de banken zijn in Utrecht aanwezig op de start bijeenkomst van hun Marke- tingGroep Relatiebeheer, een Cliënten Advies intensief ondersteuningspro gramma voor banken dat moet leiden tot een hogere gemiddel de brutobijdrage per klant. Van de dagvoorzitter krijgen ze de opdracht zoveel mogelijk actiepunten te formuleren, die ertoe bijdragen dat het Mar- ketingGroep-jaar succesvol wordt. Even klinkt gezucht in de zaal. Maar niet veel later zien de deelnemers idee na idee op het scherm verschijnen. "Oh ja, da's ook een goeie", zegt iemand, om vervolgens druk typend een eigen idee aan het geheel toe te voegen. Binnen tien minuten zijn er 68 actie punten verzameld. Frans Ruiter, hoofd commer ciële binnendienst van de Rabobank Zuivelbank Alkmaar, is onder de indruk: "Dit is pas spijkers met koppen slaan. In een traditionele vergadervorm was het nooit gelukt om zoveel ideeën in zo'n korte tijd op papier te krijgen." Relatie beheerder Ton van de Ven van de Rabobank Midden-Lang straat: "Het is leuk als je iemand anders op één van jouw ideeën ziet reageren. Je merkt dat er vlug diepgang wordt bereikt. Bovendien zijn in een normale vergadering vaak dezelfde mensen aan het woord. Nu krijgt iedereen de kans om invloed uit te oefenen." Lokale banken of afdelingen van Rabobank Nederland die belangstelling hebben voor het werken met GroupSystems kunnen contact opnemen met Diana van Diemen of Saskia de Wit van Rabofacet/Spectrum. Zij verzorgen graag een demonstratie van het systeem. Rabofacet/Spectrum (030) 2T5 38 00 Rabobank Accent is bedoeld voor vaste, loyale klanten die voldoen aan een bepaald omschreven profiel en een bepaalde hoeveelheid diensten afnemen. De klant staat cen traal en uitgangspunt zijn diens bancaire behoeften. Het lokale relatieprogramma doet iets terug voor loyale klanten, meestal klanten van Financieel Advies. "Maar ook bij de top van Cliënten Advies zit een fiks aantal loyale klanten," aldus Wim Koelewijn commercieel manager Financieel Advies/ Eigen Huis van de Rabobank Nijkerk. Rabobank Accent is - in tegen stelling tot bijvoorbeeld Air Miles - geen spaarprogramma, maar een herkenbaar label voor een relatiemarkering-programma. De eerste groep klanten die ervoor in aanmerking kwam, kreeg in mei vorig jaar een uit nodiging om deel te nemen aan het programma. In Nijkerk meldden zich 720 deelnemers, in Maashorst 305 en in Veldhoven 250. Alle deelne mers krijgen vier keer per jaar een nieuwsbrief met wetens waardigheden en aanbiedingen en daarnaast regelmatig uitno digingen voor plaatselijke acti viteiten. Zoals bijvoorbeeld in Nijkerk korting op de entree voor de Mattheuspassion en in Maashorst een speciale avond ter gelegenheid van de expositie 'Van ouwe sok tot chipknip' in het plaatselijk museum. Relatiemarkering Ook als er sponsoractiviteiten zijn krijgen de deelnemers daar bericht van. "Het is een een per fect instrument voor relatie markering. Je kunt klanten heel gericht benaderen," aldus Nico Rijnbende, commercieel manager Financieel Advies/Eigen Huis en programmamanager van Rabobank Accent bij de Rabobank Maashorst. Fllke Rabobank Accent-deel nemer krijgt het verzoek aan te geven waar zijn of haar interes ses naar uitgaan. Bijvoorbeeld naar beleggen, naar seminars over bepaalde (financiële en fis cale) onderwerpen en sport (zoals golfen tennis). Koelewijn: "Op zo'n manier krijg je heel veel achtergrondinformatie over de klant Je leert de mens achter de klant kennen." Het programma kan daardoor direct aansluiten op de interesses van de deelne mers. Rabobank Accent is een ideale manier om met de klant in gesprek te komen en vooral gericht op behoud van de rela tie. Later kan daar relatiever dieping op volgen. De banken die zijn geselec teerd voor de volgende ronde, krijgen hierover rechtstreeks bericht. Banken kunnen voor informatie over de pilot contact opnemen met het programma bureau van Rabobank Accent. Programmabureau Rabobank Accent C (040) 217 71 72 'Waaraan moet je denken voor je op vakantie gaat, hoe kun je in het buitenland betalen en wat te doen bij diefstal of ongeval?'. De vakantieganger kan de antwoor den hierop vinden in de Rabo Kompas Reiswijzer. Het handige boekje is in een nieuw jasje gestoken. Een overzichtelijker inhoudsopgave, een verbeterde pagina-indeling en het gebruik van kleuren maakt het zoeken van informatie nog gemakkelij ker. Ook het taalgebruik is aan gepast waardoor de RaboKompas vlotter en prettiger leest. De cover is in stijl gebracht met de overige materialen voor vakan tiebankdiensten. De nieuwe RaboKompas is vanaf deze week te bestellen. Het artikelnummer is 0596, de prijs is ƒ1,18 per exemplaar en de beste- leenheid 100 stuks. Het mapje buitenlands geld is uitgevoerd in dezelfde stijl. Dit kost 0,28 per stuk, de besteleenheid is 200 stuks en het artikelnummer 8694. Cliënten Advies Reiswijzer Nuttige informatie vlak voor vertrek Snel en eenvoudig al uw vakantiebankzaken regelen Betalen in het buitenland Bellen met thuis ènmetdeRabofoon Hulp bij ongevallen C (040) 217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2