24 02 Lokale banken begroten gelijkblijvend resultaat Zakelijke EuroPas krijgt een Chipknip Bank Bestuurder over ontwikkeling management Pleidooi CAAR voor werkgroep seniorenbeleid 19 9 7 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 208 Week 9 Maandag 24 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040>217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijfsvoering" Dc stafeenhcid Bedrijfsvoering heeft het overgrote deel van de begrotingen 1997 van de lokale banken inmiddels ontvangen. Uit de optelsom daarvan blijkt dat de banken in het algemeen een bedrijfsresultaat verwachten dat gelijk is aan dat van 1996. Deze verwachting steekt gunstig af tegen de uitkomsten van het prognosemodel van de gezamenlijke aangesloten ban ken, zoals Rabobank Neder land hanteert. Volgens de staf eenheid Bedrijfsvoering lijken de begrotingen op een drietal punten echter wat té optimis tisch. De stijging van de perso neelskosten in 1997 ligt op dit moment al voor een groot deel vast: de effecten van de perio dieke salarisverhogingen, de kostenstijging als gevolg van de (lopende) CAO-afspraken en het zogenoemde 'overloop effect' door de toename van het aantal FTE's in 1996. De banken lijken dit laatste punt te onderschatten, zeker wat betreft het gevolg voor de ove rige personeelskosten. Een soortgelijke situatie doet zich voor bij de overige Bedrijven Advies' De vervanging van de zakelijke EuroPassen met pincode in EuroPassen met pincode én Chipknip staat in maart op de agen da. Eind maart liggen alle nieuwe passen bij de banken. Het aantal winkels met een Chipknipautomaat neemt dage lijks toe. Chippen kan op dit moment al op zo'n 30.000 plaatsen, terwijl er wekelijks een paar duizend bij komen. De zakelijke EuroPassen die gekop peld zijn aan een CreditCard hebben sinds november al een Chipknip. Nu zijn de 'losse' EuroPassen aan de beurt. Naast de passen ontvangen banken afhaalberichten, die ze zelf naar de klant moeten stu ren. "Om het gebruik van de Chipknip te stimuleren is het van belang dat de passen snel uitgegeven en opgeladen wor den", zegt Cecilia Claas- Tidström van Bedrijven Advies. "Banken kunnen klan ten die snel reageren de platte saldolezer (bestelnummer 80352) schenken." Ze advi seert banken voldoende bro chures over de Chipknip te bestellen (nummer 80452), om daarmee de ondernemers te attenderen op de voordelen van het chippen. Klanten die niet op het afhaalbericht reageren, kunnen via een her inneringsbrief uitgenodigd worden de nieuwe pas af te komen halen. Een model van de herinne ringsbrief staat vanaf volgende week maandag in de Rabolnfobank. Hierin is ook de procedure voor de vervan ging van de passen opgeno men, en informatie over de in Best te bestellen materialen. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 bedrijfskosten, waar de ban ken de stijging volledig toe schrijven aan de verwachte stijging van de kostendoorbe- lasting door Rabobank Nederland. Nu is dit deel wel zeer bepalend voor de ontwik keling van de bedrijfskosten, maar het is niet aannemelijk dat het verloop van de 'eigen kosten' voor voldoende com pensatie kan zorgen om het door de banken voorspelde niveau te bereiken. Tot slot voorzien de banken een behoorlijke groei van de provisie-inkomsten. Ze laten de assurantieprovisies duide lijk sterker toenemen dan in 1996. De trend in de afgelopen jaren geeft hiertoe geen aanlei ding. Verder bestaat het ver moeden dat ook de begrote inkomsten aan provisies die samenhangen met de krediet verlening aan de hoge kant zijn Het zal moeilijk zijn gaandeweg 1997 het hoge niveau van 1996 te overtref fen, zeker ook omdat in 1996 veel tweede hypotheken wer den afgesloten. De stafeenheid Bedrijfs voering raadt de banken aan om hun begroting op voor gaande punten nog eens kri tisch te bekijken, de feitelijke ontwikkelingen op de voet te volgen en tijdig bij te sturen naar een bevredigend resul taat. Een van de negen banken die de Rabobank Enschede vorig jaar aan de gemeenschap schonk. "Je kunt van je medewerkers geen flexibele houding verwachten, als die eigenschap bij de leidinggevenden ontbreekt", stelt algemeen directeur Dirk Rotman van de Rabobank Hengelo in Bank Bestuurder die vandaag op de post gaat. "Daarop letten we sterk bij de selectie." Rotman en bestuursvoorzitter Bernard ten Doeschot geven in het februarinummer van Bank Bestuurder hun visie op manage mentontwikkeling. "De samen stelling van ons management team is aangepast aan de eisen van modern bankieren", zegt Rotman. "Alle medewerkers hebben we gevraagd deel te nemen aan assesments. Op basis hiervan is de formatie ingevuld, zijn opleidingen gevolgd, maar heeft ook uitstroom plaatsgevon den." Ten Doeschot ziet het per soneelsontwikkelingsbeleid als een van de belangrijkste verant woordelijkheden van het bestuur. Het blad besteedt ook aandacht aan de Rabobank Leusden, die voortaan tweemaal per jaar een ledenvergadering wil houden. Collegabank Bleiswijk meldt in 'Op bezoek bij' dat ze onderzoek naar klanttevredenheid gebruikt als insteek om de coöperatieve doelstelling beter waar te maken. In een ander artikel, met als kop 'Bedrijven Advies: coöperatieve sleutel' komt segmentmanager Hans van der Linden aan het woord. Volgens hem is het een misverstand dat de kleine onder nemer de dupe is van het kosten bewust handelen van de Rabobank. Verder in het blad onder meer de ontwikkelingen van de lokale banken in 1996, Rabobank International, Visie '98, de coöperatiediscussie, en de 'bankenroute' van de Rabobank Enschede. Deze bank schonk bij haar honderdjarig bestaan negen door plaatselijke kunstenaars ontworpen banken aan haar geboortestad. Gaat de Hoofddirectie ermee akkoord, dan komt er een werk groep die zich zal buigen over het seniorenbeleid. Met dit voor stel verenigde Wim Meijer, voor zitter van de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelege- nheden Rabobankorganisatie (CAAR), afgelopen donderdag zowel werknemers als werkge vers binnen de CAAR. Beide delegaties hadden kritiek laten horen op de notitie senio renbeleid van Arbeidszaken. Deze zou te zeer vanuit een finan cieel oogmerk zijn geschreven. Hisse Lyklema van de werkne mersdelegatie: "Het stuk is sterk gericht op de financiële problemen die de Rabobank ten opzichte van de oudere werknemers voor ziet. Wat ontbreekt is de sociale component. De mens stond toch centraal bij deze bank?" Hans Bais van de werkgeversdelegatie voegde daaraan, met instemming van de werknemers, toe dat in het gehele stuk niet één oudere werk nemer aan het woord komt. "Waar zijn de ervaringen van de senioren zelf?", vroeg hij zich af. Beide partijen konden zich wel vinden in de teneur van de notitie om de inzetbaarheid van de oudere werknemer te vergroten. Tijdens dezelfde CAAR-verga- dering liet de werknemersdelega tie weten niet zonder meer akkoord te gaan met de nieuwe regeling bijdrage kinderopvang. Zij sloot zich aan bij de wijzi gingsvoorstellen die de Onderne mingsraad van Rabobank Neder land al eerder had geformuleerd. Zo vindt de delegatie dat de nieu we regeling met terugwerkende kracht per 1 januari 1997 en niet per 1 april (zoals nu voorgesteld) moet ingaan. Verder verzoekt zij om de looptijd van de overgangs regeling te verlengen, gelijk aan de looptijd van de CAO. De werknemers binnen de CAAR pleitten ook voor een aan vullende regeling als de eigen bij drage in de kinderopvang one venredig hoog zou zijn ten opzichte van het inkomen. Tenslotte vroegen zij Arbeids zaken betrokken werknemers een rekeninstructie te verstrekken, gezien de complexiteit van de materie. In een reactie zei Paul Burghouts, lid van de Hoofd directie, te zullen bezien of het gevraagde kan worden gehono reerd. Het complete verslag van de CAAR-vergadering komt volgen de maand beschikbaar in de Rabolnfobank. (AAR-bureau f tel.(030)216 10 50.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1